Startar inte, och kan inte koppla loss batteriet (bild)

Permalänk
Medlem

Startar inte, och kan inte koppla loss batteriet (bild)

Laptopen (asus) fungerade som vanligt igår - tittade på film och skrev i Word. Till kvällen så stängde jag av den (shut down) och sedan lät den stå över natten på med strömadaptern ikopplad. Nu startar den inte alls - inga livstecken alls.

Jag vill testa att koppla loss batteriet för att ladda ur den helt och se om jag kan få liv i den på det viset innan jag går tillbaka till elgiganten med den. Jag behöver den och det brukar väl ta rätt lång tid?

Jag öppnar laptopen och batteriet är inkopplad som syns på bilderna och jag vet inte hur jag ska kunna koppla loss det. Någon som vet? Jag vågar inte ta i om jag nu skulle skada kontakten.

Dessutom tycker jag att jag hör ett högfrekvent tjut från CPUn. Ingen aning huruvida det är av vikt eller inte. En annan sak är att jag tycker att det kittlar lite från metallchassi-delen. Kanske leder ström? Tänkte att jag skulle börja med batteriet oavsett, och ta det därifrån.

Enormt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa att man trycker batteri kontakten neråt eller uppåt för att få den att släppa från hakarna och sedan drar den utåt/bakåt.
Så prova försikigt om den går att röra åt något av hållen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har inget att komma med för att hjälpa dig, förutom en varning; ta ut hårddisken innan du ev. lämnar in datorn för reparation hos Elgiganten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kontakten till batteriet ska dras rakt ut. Med viss försiktighet.
Däremot är hela det här ingreppet av en typ som gör att du inte har några garantier, och får svårt att hävda din reklamationsrätt.

Skrivet av PointMan:

Jag har inget att komma med för att hjälpa dig, förutom en varning; ta ut hårddisken innan du ev. lämnar in datorn för reparation hos Elgiganten.

Fast då kommer Elgiganten bara hävda att enheten inte går att reparera eftersom disken saknas, och inte göra ett skit. Möjligen kan man rekommendera att man kopierar det man vill spara på, genom att temporärt plocka ut disken, men för att de ska hantera ens reklamation ska systemet vara komplett, så att det är körbart, ur den aspekten.

Även om de hade valt att "hantera" en reklamation utan disk, så betyder det bara att de konstaterar att enheten ska bytas ut, och sen skickar tillbaka den till kunden utan åtgärd, eftersom de inte har tillgång till disken. Ersättningsenheten kommer inte från dem, utan skickas från återförsäljarens lager / hämtas i butik, så service-verkstaden kan inte bara "plocka ut" disken ur den nya enheten.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast då kommer Elgiganten bara hävda att enheten inte går att reparera eftersom disken saknas, och inte göra ett skit. Möjligen kan man rekommendera att man kopierar det man vill spara på, genom att temporärt plocka ut disken, men för att de ska hantera ens reklamation ska systemet vara komplett, så att det är körbart, ur den aspekten.

Även om de hade valt att "hantera" en reklamation utan disk, så betyder det bara att de konstaterar att enheten ska bytas ut, och sen skickar tillbaka den till kunden utan åtgärd, eftersom de inte har tillgång till disken. Ersättningsenheten kommer inte från dem, utan skickas från återförsäljarens lager / hämtas i butik, så service-verkstaden kan inte bara "plocka ut" disken ur den nya enheten.

B!

Mjae, har du källor på det?

För när jag praktiserade på lagret på Elus-Gigantus för herrans massa år sedan så var det en kille som enbart hade hand om returer/reklamationer av datorer och mobiltelefoner. Och där var kunder som frågade vid servicedisken om de kunde ta ut hårddisken (eftersom det inte var den det var fel på, så som i detta fall), och det var inga problem enligt honom, så vi stod och hjälpte folk att ta ut hårddisken lite då och då (till en orkester av suckar och stön från folket i kön bakom).

Sakerna skickades vidare och kom tillbaka reparerade, inte utbytta... till många kunders förtret, de ville ha en ny ju... och ibland med blåst disk utan anledning.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Mjae, har du källor på det?

Inte mer än anekdotiska egna erfarenheter. Senaste året har det lämnats in 2 laptopar för småfel, där man har kollat med supporten om det var ok att plocka ut disken just för att man inte villa få den blåst, och fått laptoppen i retur utan åtgärd.

Skrivet av PointMan:

Sakerna skickades vidare och kom tillbaka reparerade, inte utbytta... till många kunders förtret, de ville ha en ny ju...

Jag vet inte om det var mer lönsamt att reparera förr, än vad det är i dag. I nuläget så verkar de inte speciellt intresserade av att reparera överhuvudtaget. Den sista av de två som skickades iväg utan disk var problemet ett trilskande tangentbord. (Strukturen under ett par av knapparna kärvade, redan när den var ny, och när vi var inne och diskuterade det med kundtjänst togs beslutet om att använda laptopen en tid för att se om det sluta bråka.) Först fick jag laptopen i retur utan åtgärd, eftersom det inte fanns någon HD i den, vilket kändes smått löjligt, eftersom det var klart specificerat vilka tangenter som bråkade, och det var bara att trycka på dem så kände man att de kärvade fysiskt. (det var inga problem med avläsningen av anslaget, tangenten var bara trög att trycka ned)
När jag fick laptopen i retur, utan åtgärd, var jag ganska irriterad. Ghostade disken, stoppade i den, och lämnade in den på nytt. Fick ett meddelande 3 dagar senare, om att jag skulle komma och hämta en nu. Om jag inte minns fel var processen med att byta tangentbord frågan om att lyfta en plastlist som sitter fastklickad, lossa 5 skruvar, och lyfta ut tangentbordet, för att koppla loss en sån där platt "plastfilms kabel" ur en kontakt, och i med det nya baklänges. Det var inte värt arbetstiden, på en redan ett halvår, kanske 9 månader gammal laptop.

Skrivet av PointMan:

och ibland med blåst disk utan anledning.

Support tekniker på den typen av anläggning lär sig att det första man gör är en "fabriksåterställning". Det löser 95% av alla fel folk kommer in med. Oavsett om det är dator, TV, telefon... Fabriksåterställ, testa om felet kvarstår, och om inte, lämna ut den som lagad.
Jag säger inte att de gör rätt, jag säger bara att det tillhör normen, så jag är inte förvånad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Pacman5: Hur har det gått?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag lyckades pilla upp kontakten utan att skada något. Den skulle dras utåt och lätt uppåt så de två plastpinnarna på varsin sida hoppar ur. Jag kunde sedan köra den sedvanliga urladdningen och omstarten vilket lyckades! Datorn kickade igång och verkar fungera felfritt hårdvarumässigt.

Något märkligt är däremot att de flesta program inte fungerar längre. Får upp konstiga felmeddelanden. Installerade ex om Chrome efter att det inte ville starta. Det fungerade bra i några timmar innan det slutade fungera igen. Hårddisken som strular kanske? Jag ska installera om windows ikväll eller imorgon tänkte jag.

Tack för all hjälp och support! <3