Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja router

Hallå där!

Det är som så att vi flyttade in i vårt hus i somras och jag känner nu att telias kombinerade router/modem inte har den räckvidden som krävs.
Därav har jag tänkt förbättra mitt nätverk och behöver hjälp då jag är en total nolla på detta området!!

Vad skulle ni rekommendera, en kombinerad router/modem, ett nytt modem och ny router var för sig, koppla en ny router till telias modem, eller något annat?
Trådlöst ska det va!

Huset i fråga är ett enplanshus med källare och router/modemet är nu placerat ganska centralt i källaren vid en trappa som går ner från övervåningen. Väggarna i källaren består av betong och bara runt hörnet i källaren är det dålig wifi-teckning..
Uppkopplingen består i telias 30/10-mbits adsl..
Det spelas för tillfället inget online utan det är mest slösurf och mycket netflix som används..

Permalänk
Medlem

Räcker med en router, och att du sedan bryggar Telias modem.

Bugdet förresten?

Permalänk
Medlem

betong kommer förstöra mycket av det trådlösa. ska du ens ha en chans bör du nog kolla på något sånthär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2737208,3018134,2463329,...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Räcker med en router, och att du sedan bryggar Telias modem.

Bugdet förresten?

Jag vet inte riktigt vad den ligger på eftersom jag har lite för dålig koll på detta än så länge..
Men det som Christley rekommenderar svider nog för mycket i plånboken just nu iaf..

Skrivet av Christley:

betong kommer förstöra mycket av det trådlösa. ska du ens ha en chans bör du nog kolla på något sånthär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2737208,3018134,2463329,...

Ok, egentligen så är det bara ett stort rum i källaren som är i behov av wifi, det rummet som routern står i, resten är förråd och pannrum.. Förstör det för mycket ändå eller?

Kan det vara vettigt ha en repeater eller accsespunkt på ovanvåningen och hur får man det att fungera smidigt så den byter automagiskt?

Permalänk
Medlem

Titta på en powerlink lösning och sätt en router/wifi extender ovanför källarplanet. Blir iofs inte helt trådlöst...skulle isf sätta den i närheten av där du streamer netflix mest typ vardagsrummet.

https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/powerli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TarHiero:

Titta på en powerlink lösning och sätt en router/wifi extender ovanför källarplanet. Blir iofs inte helt trådlöst...skulle isf sätta den i närheten av där du streamer netflix mest typ vardagsrummet.

https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/powerli...

Kollade lite på en sådan lösning för några år sen åt mor o far men då har jag för mig att det inte fungerade så bra men det kanske har blivit bättre nu? Huset är från 1976 så elnätet har ju några år men det kanske inte spelar någon roll?
Hur fungerar det om vägguttagen sitter på olika faser?

Så länge jag inte behöver dra sladdar är jag nöjd så det skulle kunna vara en bra lösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Jag vet inte riktigt vad den ligger på eftersom jag har lite för dålig koll på detta än så länge..
Men det som Christley rekommenderar svider nog för mycket i plånboken just nu iaf..

Ok, egentligen så är det bara ett stort rum i källaren som är i behov av wifi, det rummet som routern står i, resten är förråd och pannrum.. Förstör det för mycket ändå eller?

Kan det vara vettigt ha en repeater eller accsespunkt på ovanvåningen och hur får man det att fungera smidigt så den byter automagiskt?

antog att det var övervåningen som skulle ha wifi, jag har inte en lika tjock vägg, men min asus rt66 ger mig bra wifi hastigheter genom en plåtdörr och 2 vanliga lägenhetsväggar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

antog att det var övervåningen som skulle ha wifi, jag har inte en lika tjock vägg, men min asus rt66 ger mig bra wifi hastigheter genom en plåtdörr och 2 vanliga lägenhetsväggar

Nu rörde jag till det såg jag.. I källaren är det bara ett rum som är i behov av wifi, men på ovanvåningen så bör det fungera överallt.
Dock är det bara i källaren som det är betongväggar..

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera den HÄR routern + "fork" firmware. Har inte upplevt ostabilt Wi-Fi sen jag körde in "fork" på routern över ett år sedan.

Har provat den med bryggad Telia router innan vi fick fiber och det funkade utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Kan starkt rekommendera den HÄR routern + "fork" firmware. Har inte upplevt ostabilt Wi-Fi sen jag körde in "fork" på routern över ett år sedan.

Har provat den med bryggad Telia router innan vi fick fiber och det funkade utan problem.

Okej, vad är "fork" för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Okej, vad är "fork" för något?

En custom firmware till N66U-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

En custom firmware till N66U-routern.

Googlade det precis innan själv men tack! Okej men den kan du rekommendera iaf med andra ord..
Stabiliteten är bra men hur är teckningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

Googlade det precis innan själv men tack! Okej men den kan du rekommendera iaf med andra ord..
Stabiliteten är bra men hur är teckningen?

Bor i ett större 2-våningshus och har inga problem. Täckningen räckte inte med original-firmware överallt så det var därför jag gick över till fork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Bor i ett större 2-våningshus och har inga problem. Täckningen räckte inte med original-firmware överallt så det var därför jag gick över till fork.

Okej men det låter ju bra..
Någon som har något annat att att tipsa om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trainer:

Okej men det låter ju bra..
Någon som har något annat att att tipsa om?

Jag rekommenderar netgear´s utbud t.ex Nighthawk R7000 eller R7500. Båda stabila och täckningen brukar vara superb.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

En sak att komma ihåg som de flesta verkar okunniga om: Att sätta ytterligare accesspunkter blir som att skaffa flera sepparata routrar, du kan alltså INTE förstärka WiFi på detta vis.

Söker du sömlös WiFi i ett större område kan jag bara rekommendera Ubiquiti's UniFi AP. Även den billigaste versionen gör ett extremt bra jobb. Poängen med dessa är dock att ha två eller flera utsatta och sedan en central punkt där de pratar med varandra, en router (Utan Wifi, eller med wifi avstängt) fungerar för detta.

Annars som tidigare nämnt kan jag rekommendera Asus' RT-N66U som jag själv har hemma.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841