Permalänk
Medlem

Throttlar m.2?

Hej alla glada Funderat på att investera i en m.2 ssd men finns en del som säger att den throttlar och inet svarade en som sa det med följande "Vid normal användning och i en "vanlig" datorlåda ska det inte vara några problem vad vi läst. Är mer om du belastar den mycket under längre perioder i en väldigt slimmad laptop t ex."

Behöver man vara orolig om man investerar i en sådan? Och vad exakt innebär throttla? Att det till och från får sänkta hastigheter, men nått märkbart då?

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

I början av året började jag använda m.2 för första gången. Då valde jag någon ADATA, på 3 månader hade 2 st gått sönder för att dem blev så förbannat varma. Bytte till en Samsung och den fungerar fortfarande klockrent och blir inte i närheten av lika varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

I början av året började jag använda m.2 för första gången. Då valde jag någon ADATA, på 3 månader hade 2 st gått sönder för att dem blev så förbannat varma. Bytte till en Samsung och den fungerar fortfarande klockrent och blir inte i närheten av lika varm

Vilken Samsung M.2 SSD? SM951, 900 Pro eller 800 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vilken Samsung M.2 SSD? SM951, 900 Pro eller 800 serien?

Samsung EVO 850 står det på kvittot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hej alla glada Funderat på att investera i en m.2 ssd men finns en del som säger att den throttlar och inet svarade en som sa det med följande "Vid normal användning och i en "vanlig" datorlåda ska det inte vara några problem vad vi läst. Är mer om du belastar den mycket under längre perioder i en väldigt slimmad laptop t ex."

Behöver man vara orolig om man investerar i en sådan? Och vad exakt innebär throttla? Att det till och från får sänkta hastigheter, men nått märkbart då?

Har hård-kört en Samsung 951 på 256 GB sedan i våras utan några som helst problem. PCIe.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har hård-kört en Samsung 951 på 256 GB sedan i våras utan några som helst problem. PCIe.

Tack för svar Vore ju konstigt om Samsung skickar ut skit iofs

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Samsung EVO 850 står det på kvittot

850 serien kör SATA 600 gränssnittet/protokollet över M.2 anslutning, 950 kör NVMe över M.2 vilket i regel kräver mer från kontrollen och minneskretsarna, som i sin tur leder till ökad värme. Var nyfiken på om du kanske hade 950 modellen och visste hur tempen ligger för den

Skrivet av Tapi0:

Behöver man vara orolig om man investerar i en sådan? Och vad exakt innebär throttla? Att det till och från får sänkta hastigheter, men nått märkbart då?

I regel bör du inte behöva vara orolig vid "normal" användning och normala temperaturer. Finns tester som visar att minnescellerna i SSD slits exponentiellt snabbare ju varmare de blir, SSD:er mår inte bra i höga temperaturer helt enkelt.
Av detta så minskar vissa SSD:er prestandan tillfälligt (kallas "throttla") för att kunna kyla ner sig under hård användning.
Detta skiljer sig mellan tillverkare och modeller samt vilken luftström som finns i chassit över SSD:n.
Ett "mellan tummen och fingret" exempel som för SM951 visar den att vid konstant hård/max körning så throttlar den ner från typ 1500 MB/s till 100 MB/s i runt 10 sekunder per 30 sekunders intervall, alltså 2 ggr per minut och detta då utan kylning. I regel ingen throttle med bra kylning på denna disk, även vid onormalt hård körning.

Jag har löst detta för mig själv då genom att köpa kylfläns och en liten fläkt till min samsung 950 pro för att vara på den säkra sidan. Än så länge har jag inte fått SSD:n så jag vet inte hur varm just 950 pro blir, däremot föregångaren SM951 bör ha kylfläns med en bra luftström eller fläkt då den blir varm, mest för slitagets skull då throttlingen inte i regel blir ett problem i praktiken, såvida du inte kör server stuff hårt eller läser och skriver mycket data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag har löst detta för mig själv då genom att köpa kylfläns och en liten fläkt till min samsung 950 pro för att vara på den säkra sidan.

Alltså... varför kunde de inte bara gjort en Sata Express standard med 4X... *suck*. Eller en M.2 standard med kylning? Sata Express hade ett skal, som Sata SSDer, och har därför en kylfläns inbyggd.

Jag hade detta problem redan på mSata och Intel 525 tiden. Och jag anser det löjligt att man redan nu, innan M.2. nått sin verkliga potential (4x PCI-E 3,0 bör kunna nå ca 3,8GB/s iaf, praktiskt sett), redan vid 2GB/s har problem med termisk throttling... löjligt dåligt designat imho.