PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Borde de inte få in reklampengar från mobilanvändare? Finns det addblock till android & iphone?

Installerade Firefox och uBlock Origin i Android på några sekunder så visst finns det. Hur det är med standardwebbläsarna och iOS vet jag dock inte.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Problemet är inte att Google vill ha betalt,
Det är att dom vill göra så enorma vinster som möjligt och pissar ut reklam som får folk att använda adblock.

Steget till html5 spelare är dock ett steg bakåt för Youtube, betydligt enklare att manipulera och blockera reklam i.

Verkar snarare handla om att Google vill minska sina förluster på Youtube som fortfarande verkar gå back. Kostar mer att drifta än intäkterna de får in på reklam. De där "enorma vinsterna" från youtube verkar alltså inte finnas ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av wereaz:

Mycket enkelt. Annonsblockerarna styr om annonsströmmarna till slumpvisa datorer på nätet så att det registreras som visad annons.
Eller så kan annonsörerna inse att människor skiter i annonserna, vilket är anledningen till annonsblockerarna. Hosta upp pengarna till de ni väljer att annonsera för oavsett. Är man inte intresserad av tamponger som man, så kommer man inte köpa dem hur fina och renrakade benen är på modellerna i reklamen.

Slutligen kan de som är beroende av annonser för sina kanaler, gå och klippa sig samt skaffa sig en riktiga jobb. Goa grabbar på varvet och allt det där:) Sluta upp och löjla er på det där viset.

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Google kan väl bara ta bort adblock från sin "addonsida"? Förstår inte att folk använder adblock på youtube eller andra hemsidor jag själv tycker man ska supporta. Själv använder jag bara adblock då jag är inne på lite mer erotiska sidor eller sidor med "dåliga" reklamer med popup och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

De kommer väl göra som tyska bild.de, spärra AdBlock.

Skickades från m.sweclockers.com

Försiktigt så inte Sweclockers får brev från tyska domstolar...

https://adblockplus.org/blog/smells-like-censorship-big-broth...

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att hålla med PewDiePie om det här. Youtube börjar bli ett allt vanligare ställe att börja en karriär och yrket via genom att bara visa sig och prata och få prenumeranter och när man växer sig större till, ja då vill man ju tjäna pengar såklart. Åh tråkigt låter det när adblock användare påverkar vinsterna och intäkterna, särskilt mot små kanaler. Den här tjänsten hoppas jag vänder på det. Anledningen till att jag står på hans sida är för att jag själv håller på med Youtube och har börjat, inte vill f*n jag tappa 40% av det jag har tittartjänat om jag skulle bli större på det jag håller på med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Å tackar!

Är medveten om att jag kan vara hård i tonen, men jag blir så lack. Man ska inte ha ett "yrke" med varierande inkomstnivå om man inte klarar av att hålla intäckterna på en rimlig nivå. Så enkelt är det. De här människorna har en förvriden syn på verkligheten där det verkar handla om att det är en mänsklig rättighet att deras hobby skall inbringa en adekvat inkomst. Men de har lika stor rätt att gå till AF och söka jobb som har en trygg, fast månadslön som alla andra.

Jag är själv musiker och är väl medveten om att inkomsterna varierar kraftigt. Men det är sådant man får ta om man är i den här branchen. De pengar man inte får in, är helt enkelt för att man inte förtjänat dem. Man kan inte tvinga folk att betala för saker de inte vill betala för när det inte är en fysisk produkt.

Youtube Red är en fantasi. Det "exklusiva" materialet kommer rippas och fildelas så att det blir gratis för de som inte vill betala, som det brukar vara. Att de ens lägger energi på det här eviga gnölandet istället för att använda den energin till att på riktigt öka betalningsviljan hos folk är inte så intelligent alls. Skulle tippa på att de som gnäller har en IQ i spannet 75-100 som absolut högst.

Man ska inte sitta och ta del av innehåll på internet som man får gratis på grund av just reklam om man inte klarar av reklam. Då får man strunta i de sidorna helt enkelt och bara hänga på reklamsidor. De här antireklamnissarna har en förvriden syn på verkligheten där det verkar vara en mänsklig rättighet att man ska få använda allt folk gör på internet, utan att betala för sig(här genom reklam)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jasså? Kan man få en förklaring till varför?

Vet inte själv men såg såklart det här: https://palant.de/2014/07/29/which-is-better-adblock-or-adblo...

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget emot reklam, bara det inte är i vägen. Men det finns inget mer irriterande än popup-reklam, då har det bara gått för långt. T.ex. på olika gratis streamingtjänster med mera..
(egna åsikter)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

"Vända papper" och "överbetalt egenföretagare". Jag kan nog lova dig att dessa arbetar i verkligheten och inte flummar runt i den viduella världen så som youtubers och twitchare gör. Jämför inte riktiga jobb med dessa halv yrken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Verkar snarare handla om att Google vill minska sina förluster på Youtube som fortfarande verkar gå back. Kostar mer att drifta än intäkterna de får in på reklam. De där "enorma vinsterna" från youtube verkar alltså inte finnas ;).

Dom blev inte tvåa i världen på att gå minus...
Det är simpelt, lansera något och gå lite minus tills det är en större mängd besökare som gör sig "beroende" av tjänsten, sen lägger du helt enkelt in dubbla reklamen eller en kostnad för att slippa. Det finns ju trots allt inga "bra" alternativ så Google kan göra precis vad dom vill.

Hade Youtube börjat sin färd med massor reklam eller betaltjänst så hade det aldrig slagit igenom så stort som det gjorde

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

Visst, men om ett företag behöver sparka folk för att det går dåligt, så behöver de som har sina inkomster via internet också anpassa sig när markanden skiftar. Adapt or die, så har det alltid varit, varför ska vissa yrken vara skyddade?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Man ska inte sitta och ta del av innehåll på internet som man får gratis på grund av just reklam om man inte klarar av reklam. Då får man strunta i de sidorna helt enkelt och bara hänga på reklamsidor. De här antireklamnissarna har en förvriden syn på verkligheten där det verkar vara en mänsklig rättighet att man ska få använda allt folk gör på internet, utan att betala för sig(här genom reklam)

Tala gärna om vilken balk, stycke, samt paragraf i Svea Rikes Lag som ger dig stöd för ditt påstående. Är det en åsikt så glömde du lägga till "Jag tycker att".

Sjäv tänker jag bekymmersfritt fortsätta njuta av reklamfritt, gratis innehåll. Är man så jävla dum i huvudet att man plöjer ner pengar i något och sedan förväntar sig att få tillbaka investeringen när man inte har lagligt stöd för den förhoppningen får man skylla sig själv, eller hitta ett annat sätt.

Sen att du skriver "allt folk gör på internet" visar ju bara att du inte läst mitt inlägg. Det finns massor av innehåll på internet för vilket kunden avkrävs ersättning för att få ta del av det. Det har man i nuläget inget stöd i lagen för att få ta del av gratis, oavsett vad man tycker, men då reklamfinansierat innehåll är tillgängligt för allmänhelen i kombination med att Adblock inte är olagligt så är man dum i huvudet om man förväntar sig ersättning i form av reklamintäckter. Ingen är ålagd enligt lag att agera efter sprättars moral och då kan man heller inte sitta och moralisera över de som låter bli. Det är slöseri med energi och man framstår bara som präktig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om pewdiepie och vem är den snubben i huvud taget hehe?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Dom blev inte tvåa i världen på att gå minus...
Det är simpelt, lansera något och gå lite minus tills det är en större mängd besökare som gör sig "beroende" av tjänsten, sen lägger du helt enkelt in dubbla reklamen eller en kostnad för att slippa. Det finns ju trots allt inga "bra" alternativ så Google kan göra precis vad dom vill.

Hade Youtube börjat sin färd med massor reklam eller betaltjänst så hade det aldrig slagit igenom så stort som det gjorde

Jo.Det verkar som att Youtube fortfarande går back. Men inte lika mycket. Tror de var nära att "break even" eller till och med gå lite plus för något år sedan eller två men det verkar vara svårt att ta betalt i förhållande till driftskostnaderna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Åligger det mig inte medans andra gärna gör det så ser jag inget problem. Samma gäller omvänt. Jag blockerar inte annonser på Sweclockers men sitter inte här och sprättar till mig över folk som inte gör det.

Nej naturligtvis inte. Det finns saker som jag inte gör för att jag personligen anser att det är fel, fast det tekniskt är lagligt. Men jag sitter inte här och klankar ner på folk som har en annan syn på saken. Sålänge man håller sig inom lagens ramar är det upp till var och en att göra som de vill. Något annat vore skrämmande ur ett demokratiskt perspektiv.

Du klankar ju ner på de som klankar ner. Låt de klanka ner - det är ju lagligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Du klankar ju ner på de som klankar ner. Låt de klanka ner - det är ju lagligt!

Det jag motsätter mig är de som vill få det till att man skulle ha någon slags plikt att låta bli adblock bara för att de gör det. Så är det inte. De kan såklart låta bli adblock och titta på reklamen om de vill, men att lacka och keffa ur på folk som inte gör det är bara onödigt. Det är en rättighet vi har i Sverige att säga "ingen reklam tack!" vare sig det gäller brevlådan eller internet, och när andra människor då pratar om att de vill begränsa mina fri och rättigheter är det klart att jag blir sur. Jag sitter väl inte här och predikar för att de borde börja använda adblock heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Länken är skriven utav Adblock Plus utvecklaren som säger att vanliga Adblock har blivit lite korrupt.
Läser man det han skriver så håller jag faktiskt med. Adblock Plus är open source medans vanliga adblock inte är det längre. Vanliga adblock skickar även en hel del suspekt data. Har själv kört ADP länge utan några som helst problem med det.

Kortfattat, Adblock Plus verkar faktiskt bättre. Motsatsen till vad som först sades. Det är om man fullt ut litar på ADP utvecklaren, men han verkar ärlig med hans åsikter och koden är faktiskt open source.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Men Kanal 3 och 5 får man ju betala för och ändå är det reklam på skiten?

Och många andra kanaler också va?

Är ganska länge sedan man sade upp telias digitaltv nu så jag vet inte hur det ser ut på de olika kanalerna. Men då var det iallafall väldigt mycket reklam.

Kan tycka att lite "vanlig" pappersreklam man får i brevlådan är ok, så man kan kolla vad t.ex. ICA eller Willys har för erbjudanden, även om man nu kan se också det på nätet eller i en app.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av VideoyGTX:

"Vända papper" och "överbetalt egenföretagare". Jag kan nog lova dig att dessa arbetar i verkligheten och inte flummar runt i den viduella världen så som youtubers och twitchare gör. Jämför inte riktiga jobb med dessa halv yrken...

Och vad ger dig "rätten" att bestämma vad som är ett riktigt yrke? De flesta som jobbar med YouTube/Twitch på heltid lägger ner betydligt fler timmar på sitt jobb än vanliga 6-15 eller 9-17 arbetare.

Vad ska man då säga om en bibliotekarie som sitter och spenderar mesta delen av sin tid med att läsa skönlitteratur för att kunna rekommendera eller scanna böcker? Eller vad säger man om kritiker, vars enda jobb är att sitta och glo om samma film 20+ gånger för att sedan skriva en text i längden av en krönika?

Tycker du har en skev bild av verkligheten, och låter som en surgubbe som inte hänger med i utvecklingen längre.

Skrivet av bandite:

Visst, men om ett företag behöver sparka folk för att det går dåligt, så behöver de som har sina inkomster via internet också anpassa sig när markanden skiftar. Adapt or die, så har det alltid varit, varför ska vissa yrken vara skyddade?

Jo helt klart!

Men det är inte en fråga om att vara 'skyddad' i detta fall anser jag. Inget är gratis här i livet, betalar man inte med Cash så gör man det med tid eller information. Så om YouTube idag redan går back på sin tjänst, varför ska de ens erbjuda tjänsten gratis längre?

Jag kör AdBlock själv, men endast på sidor jag inte litar på i princip (kör även ScriptBlocker), sitter man och kollar på en video på YouTube och sedan sitter och säger "fuck reklam och YT-red, tänker inte betala för mig eller se på någon jäkla reklam!" - Då har man inte längre någon rätt att kolla på YouTube längre heller, i mitt tycke.

---
Edit: stavning.

Reklam har alltid funnits i alla former, billboards, busskurer och på bussarna, TV har ju 10-15min reklam på varje timme de sänder.
Att vänta 5 sekunder och sedan trycka bort eller se ett 30 sekunders reklamklipp innan man kollar på en Video kan ju knappast kännas som en sådan jobbig sak kontra vad man får.

Tänk om alla använde AdBlock, då skulle sajter som YouTube, Sweclockers, PCGamer o.s.v. få lägga ner. Det kostar betydligt mer idag att driva en hemsida än vad det gjorde för 15år sedan som någon nämde ("internet har ju funnits utan reklam"). Så det är antingen reklam eller PayWall som gäller, rätt simpelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Snart kommer väll mikrotransaktioner för att slippa reklam i spel...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt bra tänka mig att ha reklam på YouTube, men inte inuti videon utan t.ex. har jag för tillfället en 1440p skäm och YT tar upp cirka 60% av min skärm och jag skulle helt bra kunna tänka mig att ha lite reklamer på sidan av webbsidan.

Tycker också det är störande att beroende på längden av klippet så kan det finnas mer eller mindre reklam, exempelvis har jag sett videon på YT som är 1 timme eller längre var reklamen ploppar upp bara mitt i och det stör otroligt mycket om du t.ex. lyssnar på Hardcore och har stereon på högsta volym och plötsligt kommer rösten av någon som försöker sälja något åt dig.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenixdisciple:

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

Fast går det inte att tjäna pengar på dessa jobb så är även jag beredd att ifrågasätta om det är något vettigt att syssla med. Speciellt på heltid.

Nu är arbetsmarknaden som den är förstås, att folk är villiga att försöka få inkomster på "nya" vis är självklart bra men går det inte att gå runt så är man troligen på fel spår.

Permalänk
Medlem

Nej det är för att vem som helst kan använda Youtube och ladda upp sina videos, sen blir ni för giriga när ni får konkurrens.

Roligt dock att det blir dyrare för tittarna. Inte många som förstår hur mycket reklam man måste titta på för att komma upp till priset av Redtube

Permalänk

Shit Given 0 = Palemoon x (Adblock Latitude + YouTube High Definition)

Tips från coachen; spana in YouTube High Definition addet. Väljer automagiskt högsta upplösning + bockar av annotations

Fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Snart kommer väll mikrotransaktioner för att slippa reklam i spel...

Är ju redan så på mobiltelefoner... Men visst, kanske bara en tidsfråga innan det blir standard på pc också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Blir bombaderad av reklam på Youtube så därför blockas dom. Hade dom kunnat ha reklam på sidan som inte får en att tappa intresset innan videon man tänkt se på hunnit starta så skulle jag vitlista Youtube men så är det ju inte.

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Är ju redan så på mobiltelefoner... Men visst, kanske bara en tidsfråga innan det blir standard på pc också.

Aaa tänkte främst på PC och konsoll =P

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Adblock är inte olagligt så torka krokodiltårarna din förbannade sprätt! Det är vår mänskliga rättighet att fjärna oss från den skamlösa exploateringen av folks privatliv som riktad reklam innebär.

Sluta gnäll och lobba för att Adblock ska bli olagligt istället om det är så jävla viktigt... Eller så kan du göra som hederligt folk och leverera innehåll som folk är beredda att betala för. Bland annat därför har jag adblock avaktiverat på Swecklockers och ett fåtal andra sidor.

Så du vill att internet ska bestå av företagssidor, Sweclockers och ett fåtal andra sidor? Vilken fantastisk internetupplevelse! Ja, adblock skadar de som håller på med reklamfinansierat arbete så det han säger är väl rimligt? ivf så låter du rätt gnällig du med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Så du vill att internet ska bestå av företagssidor, Sweclockers och ett fåtal andra sidor? Vilken fantastisk internetupplevelse! Ja, adblock skadar de som håller på med reklamfinansierat arbete så det han säger är väl rimligt? ivf så låter du rätt gnällig du med.

Internet får bestå av vad det vill, bara innehållet skapas av folk som är intelligenta nog att begripa att reklamintäckter i allra högsta grad är en flyktig inkomst och därför inte kan garantera försörjning eller ens finansiering av enskilda projekt.

Det är lite som att ha en matvarubutik där det står "betala gärna men vill du inte så kan du ta varorma gratis!" Hur många tror du hade betalat? Inte jag i alla fall, och jag hade inte blivit förvånad om butiken senare fick lägga ner. Spewdiepie med bihang gnäller som om de hade en lagstadgad rätt till de här inkomsterna, och det har de inte. Inte en jävel kan dra mig eller någon annan inför rätta för att jag använder Adblock Lattitude.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.