Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan ej överklocka i BIOS - Skylake

Hej! Skulle pröva överklocka min 6600K precis inne i BIOS men jag kan inte ändra någonting som har med överklocking att göra? Går inte att ändra BLCK, Vcore, den där som man gångar med, ex. 100x40 = 4Ghz (kommer inte på vad den heter haha) multimeter tror jag den heter.

Det har funkat att ändra innan så vad är det jag har råkat göra, kan man enabla det någonstans?

Har Gigabyte Z170x Gaming-3

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Tjena, Det låter ju väldigt udda, multipel heter det btw.

Jag skulle ju gå in och göra en fabriksåterställning dvs factory default reset på moderkortet för det är väll enklare än hitta det specifika som låser så du inte kan göra något.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tjena, Det låter ju väldigt udda, multipel heter det btw.

Jag skulle ju gå in och göra en fabriksåterställning dvs factory default reset på moderkortet för det är väll enklare än hitta det specifika som låser så du inte kan göra något.

Så hette det haha! Om jag kör en fabriksåterställning är det bara moderkort som återställs då utan hela datorn med Windows o skit?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Det är bara inställningarna i bios som återställs.

Permalänk
Medlem

@Thorthemighty:

Okej skönt! Hur resetar jag den? Funkar Q flash eller vad nu det är haha:D eller ska man trycka på CMOS knappen"tror det heter då" på moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Inaktiv

Vanligtvis gör du en reset genom att trycka på F5 när du är inne i BIOS. F5 tror jag är standard på alla BIOS om inte annat står det vilken tangent du ska trycka på där inne.

Detta återställer alla inställningar i BIOS till Factory Defaults.

Dock måste du tänka på vad det är för andra ändringar du gjort i BIOS eftersom du behöver göra om dem igen.

Vanligaste man pillar på är väl start/boot prioritering, fläkthastighet, onboard etc.

Permalänk
Medlem

@anon183825:

Enda jag gjort är att sätta Multipern till 41, ej ändrat vcore eller någonting samt satt mina minnen till 2666MHz, har inte ändrat någonting annat.

När vi ändå är här så undrar jag om jag kanske bör stänga av alla de typ c6-c7-c8 flikarna som t.ex är energialternativ saker, såg att någon hade gjort det, För/nackdelar?

Hur tror ni problemet uppstått föresten? Inget minne av att jag ändrat något

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vanligtvis gör du en reset genom att trycka på F5 när du är inne i BIOS. F5 tror jag är standard på alla BIOS om inte annat står det vilken tangent du ska trycka på där inne.

Detta återställer alla inställningar i BIOS till Factory Defaults.

Dock måste du tänka på vad det är för andra ändringar du gjort i BIOS eftersom du behöver göra om dem igen.

Vanligaste man pillar på är väl start/boot prioritering, fläkthastighet, onboard etc.

Var precis inne i BIOS och på f5 så står det previous settings men den ändrar bara det jag ändrat precis, t.ex om jag ändrar datumet så ändrar den bara tillbaka det utan inte hela biosen, Det står Q-flash på en F tangent, men den uppdaterar ju bara BIOS och det hjälper väl inte?

EDIT: Hahah! Vad dum jag är, man ändrar tydligen på + och - där istället för med enter och få upp en meny, man tycker ju de borde skriva de på sidan så man förstår haha Aja då löste allt sig då haha, nu får jag bara hoppas överklockingen går bra, om ni har några tips på bra stresstest för CPU så får ni gärna säga dem samt vilket program som anger rätt Volt den får!

Tack för hjälpen alla

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2