Snabbtest: Grafikprestanda i Anno 2205

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej det är så det ligger till, jag lägger ingen värdering i detta utan bara lägger fram det, jag tycker Nvidia generellt för den normala användaren är det bättre valet, köp deras kort : )

Generellt sätt är Titan X snabbare och bättre än ett Fury X. Att välja ut ett enskilt test från en enskild recension(?) bevisar tyvärr ingenting.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte nödvändigtvis. Fury X och Titan X är inte jämbördiga om man tittar på specifika delar av GPUn, AMD har mer shader-kapacitet medan Nvidia har mer triangel/geometri-kapacitet när man jämför GPUer ur "samma" segment.

Att GameWorks fungerar sämre på AMD har väldigt lite med att Nvidia medvetet saboterat något, GameWorks ligger ovanpå DirectX så det "enda" som behövs från GPU-tillverkarna är en effektiv DirectX-drivare. Däremot vet Nvidia om sina styrkor/svaghet så de effekter/funktioner som GameWorks främst använder föredrar att lösa problem på sätt som lastar geometridelen hårt och man jobbar mindre med shaders -> Nvidias kort kommer ha en fördel.

I detta fall kanske det helt enkelt är så att denna titel också jobbar med väldigt många trianglar men där man kanske inte kör jätteavancerade shaders. Rå triangelkapacitet per klockcykel är faktiskt densamma på 390x och Fury, så om flaskhalsen är geometri så kan man inte förvänta sig att Fury presterar speciellt mycket bättre än 390x.

Att 960 och 390 skulle ligga på samma nivå i 1920x1080 oavsett flaskhals känns lite väl, så det finns nog ett icke-signifikant mått av driverproblem här också.

Ja, men någonstans är det såhär.

Fury X har bättre GFLOPS, fler TMUs, och bredare minnesbuss och som du säger fler shaders. I flera tester ligger dom väldigt nära varandra, och i ett par fall så är Fury X snabbare i 4K, om det då kommer en titel som fullständigt kör över som i detta fallet, då är det ju ett undantag snarare än en regel, och allt jag säger är, att då verkar det konstigt och relativt orimligt att det är så, utan att det ligger något bakomliggande.

Som du säger finns det skillnader i arkitekturen, och dom är ganska stora medvetna designval från båda sidor, men Titan X är ju knappast ett kraftfullare kort specmässigt förutom på minnet, det handlar helt enkelt om vad dom valt att lägga utrymmet på.

Återigen, jag skiter fullständigt i detta, men bara för att man pyntar upp en gris och målar den silvrig blir den inte mindre grisig.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Generellt sätt är Titan X snabbare och bättre än ett Fury X. Att välja ut ett enskilt test från en enskild recension(?) bevisar tyvärr ingenting.

Alltså vad ska jag svara på detta egentligen.

Det bilderna jag länkade visade var att under dom testerna som dom har utfört så är det precis det resultat dom får, det bevisar det som visas, varken mer eller mindre, sedan finns det ju andra tester som ger andra resultat. Tyvärr verkar du se detta ganska svart och vitt, det finns nyanser här och dom är ganska breda.

Köp Nvidia så tror jag att du blir nöjd, och du ska nog undvika AMD om du tycker deras kort är sämre, jag är liksom ingen GPU Jehovas som är ute efter att omvända dig, men man ska ju vara tydlig med vilka förutsättningar som finns.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, men någonstans är det såhär.

Fury X har bättre GFLOPS, fler TMUs, och bredare minnesbuss och som du säger fler shaders. I flera tester ligger dom väldigt nära varandra, och i ett par fall så är Fury X snabbare i 4K, om det då kommer en titel som fullständigt kör över som i detta fallet, då är det ju ett undantag snarare än en regel, och allt jag säger är, att då verkar det konstigt och relativt orimligt att det är så, utan att det ligger något bakomliggande.

Som du säger finns det skillnader i arkitekturen, och dom är ganska stora medvetna designval från båda sidor, men Titan X är ju knappast ett kraftfullare kort specmässigt förutom på minnet, det handlar helt enkelt om vad dom valt att lägga utrymmet på.

Återigen, jag skiter fullständigt i detta, men bara för att man pyntar upp en gris och målar den silvrig blir den inte mindre grisig.

Det finns så mycket som har betydelse hur ett grafikkort presterar så att jämföra specifikationer är i princip meningslöst för det sammanhanget. Det skulle vara om man jämför inom samma arkitektur som man verkligen hade kunnat läsa av något.

Fury X är INTE snabbare än Titan X oavsett hur många gånger du skriver det. Det är möjligt du kan hitta enstaka scenarion men de är inte många. Det är snarare oftare så att Titan X och 980 Ti med eftermarknadskylare som dominerar tester. Ta Sweclockers senaste grafikkortstest och titta på prestandaindex så får du en generell uppfattning. Fury X ligger i 980 Ti (referens) klass först i 4K.

Även om prestandaindex inte är någon garanti så är det ändå ett ganska bra värde då det är en sammanslagning av väldigt många tester.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Trots att jag gillar Nvidia så är ju nått fel här
om ett par år kanske AMD fått ihop drivrutiner som funkar till ett par år gammalt spel (det är ju lite så AMD boysen rättfärdigar alla 7970 köp idag) "det har blivt så mkt bättre med drivrutiner!!"

men för helvete man vill väl ha ett kort som funkar bra när man köper det, inte om ett par år när det är dags att byta........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Alltså vad ska jag svara på detta egentligen.

Det bilderna jag länkade visade var att under dom testerna som dom har utfört så är det precis det resultat dom får, det bevisar det som visas, varken mer eller mindre, sedan finns det ju andra tester som ger andra resultat. Tyvärr verkar du se detta ganska svart och vitt, det finns nyanser här och dom är ganska breda.

Köp Nvidia så tror jag att du blir nöjd, och du ska nog undvika AMD om du tycker deras kort är sämre, jag är liksom ingen GPU Jehovas som är ute efter att omvända dig, men man ska ju vara tydlig med vilka förutsättningar som finns.

Att du lyckas rota fram bilder som föreställer grafer där Fury X är bättre än Titan X är absolut inte något bevis på att så är fallet.

Ger du mig köpråd nu också baserat på någon fanboyism från din sida?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej det är så det ligger till, jag lägger ingen värdering i detta utan bara lägger fram det, jag tycker Nvidia generellt för den normala användaren är det bättre valet, köp deras kort : )

http://www.techpowerup.com/img/15-06-17/160b.jpg

http://icdn2.digitaltrends.com/image/amd-radeon-fury-x-3dmark-firestrike-897x1065.jpg

Snälla använda inte benchmark program eller liknande för att jämföra kort. Säger ingenting om vem som faktiskt får bättre resultat i spel.

Permalänk
Medlem

@FredrikMH:

Diskussionen är meningslös då du inte är beredd att lyssna, så detta får bli ytterliggare ett inlägg i hopp om förnuft och sansad ton.

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Tomshardware är större än Sweclockers, och i deras recension av Fury X så placerar sig Fury X före både Titan X och 980Ti 4K och 1440P i bla Far Cry 4, Metro Last Light, Shadow of Mordor, och Witcher 3, i andra som GTA V och BF4 hamnar kortet efter, ser du nyansen här?

Nu kommer du säkerligen upprepa dig igen att detta bevisar inget, bla bla bla, och då någonstans där så blir det bara tragiskt.

Klicka dig in på länken och läs recensionen, titta på graferna, där finns precis det jag nämner i ca tre tidigare inlägg.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det saknas en del mjukvaruoptimering för AMD här. Påminner lite om dx11 prestandan i detta test https://m.sweclockers.com/nyhet/20949-amd-radeon-r9-390x-ford...

Permalänk
Medlem

Någonstans här blir det tragiskt att diskussionen förs på en såpass låg nivå, detta är från OC3D, Tiny Tom Logan, en av världens mest kända recensenter av hårdvara, opartisk.

Vill förtydliga att det finns uppenbarligen titlar där Fury X är likvärdigt med ett Titan X, och det finns titlar där Titan X är avsevärt snabbare, jag har försökt få fram detta i flera inlägg. Här nedan är fyra olika grafer, och i korten drar jämnt 50%. Det är vad jag hävdade i mitt ursprungliga inlägg.

Slutligen, min åsikt är att Nvidia är generellt ett bättre val för köparna idag i högre prissegment, och det är därför jag rekommenderar 980 och 980Ti när det skall köpas dyrare dator, 390 och 390X är givna mot 970.

Har försökt vara saklig, förhoppningsvis är nivån tillräckligt låg för att det skall tas in.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig Jag blev såld när du skrev "Tomshardware är större än Sweclockers" som att det skulle rättfärdiga någonting eller att du klistrar in graf efter graf där Fury X visar sig vara bättre. Hur tror det du skulle se ut om jag gjorde samma sak för att visa min poäng? Det hade bara blivit en enda stor gröt av förvirrande grafer. Jag har i alla fall hänvisat till prestandaindex som är en sammanslagning av flera tester.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någonting är ju skevt uppenbarligen, i rå kraft är ett Fury X likvärdigt med ett Titan X, något som flera tester i 1440P och 4K visar tydigt, när det kommer såna här resultat förstår man ju att det ligger någon form av hund begraven.

Räknar man faktiskt kraft, FLOPS, så är Fury X 40% snabbare än titan X så länge vi pratar SP. I spelprestanda är det däremot någorlunda jämnt precis som du säger, bortsett från vissa fall som t.ex. detta. Får bara hoppas AMD släpper drivrutiner till detta snart, samt att det faktiskt går att lösa med drivrutiner och problemet ligger inte i själva spelets källkod.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någonstans här blir det tragiskt att diskussionen förs på en såpass låg nivå, detta är från OC3D, Tiny Tom Logan, en av världens mest kända recensenter av hårdvara, opartisk.

Vill förtydliga att det finns uppenbarligen titlar där Fury X är likvärdigt med ett Titan X, och det finns titlar där Titan X är avsevärt snabbare, jag har försökt få fram detta i flera inlägg. Här nedan är fyra olika grafer, och i korten drar jämnt 50%. Det är vad jag hävdade i mitt ursprungliga inlägg.

Slutligen, min åsikt är att Nvidia är generellt ett bättre val för köparna idag i högre prissegment, och det är därför jag rekommenderar 980 och 980Ti när det skall köpas dyrare dator, 390 och 390X är givna mot 970.

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2015/06/23085838708l.jpg

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2015/06/23085721805l.jpg

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2015/06/23085647558l.jpg

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2015/06/23085856838l.jpg

Har försökt vara saklig, förhoppningsvis är nivån tillräckligt låg för att det skall tas in.

framgår inte i tomshardware hur deras nvidia kort var klockade, så jag utgår ifrån att det är stock

nu vet vi ju att nvidia klockar betydligt mycket bättre än AMDs fury kort. köper man ett kort för 6000-10000 kr kan man ju förvänta sig att en del kommer att klocka sin kort vid "behov" och det går ju som inte med AMDs kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får nog vänta på ny drivrutin från AMD innan man ska räkna ut fury/390x.

Rätta mig om jag har fel, men borde inte högre cpu-användning med AMD-kortet bero på sämre optimerad drivrutin?

Jo.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Testade nu själv.

Allt på högsta (4x AA): Shader Very High: 75 FPS
Allt på högsta (4x AA): Shader Ultra High: 45 FPS

Så ett enda inställningsändring resulterar i 30 mer FPS utan visuella skillnader (vad jag kan se).
Märkligt.

Edit: SLI bits från Anno 2070 fungerar galant, dubblerat FPS i princip, ser inga artefakter än så länge.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

framgår inte i tomshardware hur deras nvidia kort var klockade, så jag utgår ifrån att det är stock

nu vet vi ju att nvidia klockar betydligt mycket bättre än AMDs fury kort. köper man ett kort för 6000-10000 kr kan man ju förvänta sig att en del kommer att klocka sin kort vid "behov" och det går ju som inte med AMDs kort

Om du tittar på OC3D graferna så är "Titan X OC" representerat, och det är avsevärt snabbare.

Ska försöka vara tydlig och långsam, så att samtliga inblandade förstår, då det är tydligt att vi har olika förutsättningar att ta till oss information.

Det finns titlar där Fury X är likvärdigt med Titan X, likvärdigt, det betyder att det är jämnbördigt.

Sedan finns det andra titlar, där Titan X är mycket snabbare, högre prestanda.

Slutligen är min personliga åsikt att ett 980Ti eller Titan X är ett bättre köp, generellt, dvs, jag rekommenderar dessa kort över Fury X.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köpte spelet direkt. Är mycket nöjd. Dock känns grafiken oerhört tafatt jämfört med tidigare spel. Speldesignen följer samma trend som grafik i OS. Glansig, färgsprakande men utan djup, tydliga texturer och sofistikation. En besvikelse.

Samma känsla som när man går från C&C Tiberium Wars till C&C 4. Allt känns barnsligt.

Men än en gång, bra spelupplevelse där man har tagit spelet (trots samma principer) till nya nivåer.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Alltså vad ska jag svara på detta egentligen.

Det bilderna jag länkade visade var att under dom testerna som dom har utfört så är det precis det resultat dom får, det bevisar det som visas, varken mer eller mindre, sedan finns det ju andra tester som ger andra resultat. Tyvärr verkar du se detta ganska svart och vitt, det finns nyanser här och dom är ganska breda.

Köp Nvidia så tror jag att du blir nöjd, och du ska nog undvika AMD om du tycker deras kort är sämre, jag är liksom ingen GPU Jehovas som är ute efter att omvända dig, men man ska ju vara tydlig med vilka förutsättningar som finns.

Det du länkade var firestrike tester som inte direkt motsvarar resultat när det kommer till spel. Fury X brukar lägga sig någonstans mellan GTX 980 och GTX 980Ti i de flesta fallen.

Skrivet av Aeig:

@FredrikMH:

Diskussionen är meningslös då du inte är beredd att lyssna, så detta får bli ytterliggare ett inlägg i hopp om förnuft och sansad ton.

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Tomshardware är större än Sweclockers, och i deras recension av Fury X så placerar sig Fury X före både Titan X och 980Ti 4K och 1440P i bla Far Cry 4, Metro Last Light, Shadow of Mordor, och Witcher 3, i andra som GTA V och BF4 hamnar kortet efter, ser du nyansen här?

Nu kommer du säkerligen upprepa dig igen att detta bevisar inget, bla bla bla, och då någonstans där så blir det bara tragiskt.

Klicka dig in på länken och läs recensionen, titta på graferna, där finns precis det jag nämner i ca tre tidigare inlägg.

Hur stor en hemsida är borde väl vara hyfsat irrelevant när man tittar på test som görs eller hur? Fokusera istället på hur testen har gjorts och jämför dessa med t.ex. Sweclockers tester.

//Redigerat bort §1.5 citat
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som bryter mot §1.5 i regelverket samt redigerat bort svar på detta. Att påtala stavfel hjälper inte direkt till att hålla diskussionen på en hög nivå.

Citat:

§1.5
Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Jag har raderat ett inlägg som bryter mot §1.5 i regelverket samt redigerat bort svar på detta. Att påtala stavfel hjälper inte direkt till att hålla diskussionen på en hög nivå.

Mvh
Überklass
Moderator

Moderatorerna verkar inte sova. Kul att se att ni är uppe även så här sent på natten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nvidia sänker AMDs prestanda genom att optimera sin egen. Det här hur man vill se på det...

Skrivet av Yoshman:

Inte nödvändigtvis. Fury X och Titan X är inte jämbördiga om man tittar på specifika delar av GPUn, AMD har mer shader-kapacitet medan Nvidia har mer triangel/geometri-kapacitet när man jämför GPUer ur "samma" segment.

Att GameWorks fungerar sämre på AMD har väldigt lite med att Nvidia medvetet saboterat något, GameWorks ligger ovanpå DirectX så det "enda" som behövs från GPU-tillverkarna är en effektiv DirectX-drivare. Däremot vet Nvidia om sina styrkor/svaghet så de effekter/funktioner som GameWorks främst använder föredrar att lösa problem på sätt som lastar geometridelen hårt och man jobbar mindre med shaders -> Nvidias kort kommer ha en fördel.

I detta fall kanske det helt enkelt är så att denna titel också jobbar med väldigt många trianglar men där man kanske inte kör jätteavancerade shaders. Rå triangelkapacitet per klockcykel är faktiskt densamma på 390x och Fury, så om flaskhalsen är geometri så kan man inte förvänta sig att Fury presterar speciellt mycket bättre än 390x.

Att 960 och 390 skulle ligga på samma nivå i 1920x1080 oavsett flaskhals känns lite väl, så det finns nog ett icke-signifikant mått av driverproblem här också.

Edit: använder man väldigt mycket trianglar blir det också fler "draw-calls". Här har vi sett flera gånger att med DX11 så är Nvidias drivare långt mer effektiv. Så att AMD-kortet äter mer CPU-kraft i denna titel skulle också kunna vara en indikator på att detta är ett spel med relativt avancerade modeller och hög triangel-count.

Har ju dock hänt flertalet gånger att spel med nvidias logga är medvetet programmerade för att fungera sämre på amds kort. Var ju något spel där utvecklarna hade lagt vatten under marken som inte syntes men ändå behövde tesseleras typ. Detta gjorde ju att både nvidia och amd presterade sämre, dock tappade amd betydligt mer på det eftersom nvidia är lite vassare på tesselering. Samma med hairworks, håret tesseleras onödigt mycket = både nvidia och amd tappar prestanda, men amd tappar mer.

Vad tjänar vi konsumenter på att nvidia sätter käppar i hjulen för både sina egna och amds kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Har ju dock hänt flertalet gånger att spel med nvidias logga är medvetet programmerade för att fungera sämre på amds kort. Var ju något spel där utvecklarna hade lagt vatten under marken som inte syntes men ändå behövde tesseleras typ. Detta gjorde ju att både nvidia och amd presterade sämre, dock tappade amd betydligt mer på det eftersom nvidia är lite vassare på tesselering. Samma med hairworks, håret tesseleras onödigt mycket = både nvidia och amd tappar prestanda, men amd tappar mer.

Vad tjänar vi konsumenter på att nvidia sätter käppar i hjulen för både sina egna och amds kort?

Det du snackar om är Crysis 2 där något snille fått för sig att ett helt hav skulle finnas under kartan.

Nvidias hairworks var dock ett problem som Nvidia försökte mörka till en början. Det var alltså inte en medveten handling. Nvidia gick tom. ut och sa åt folk att stänga av det eftersom det drog prestanda utan orsak.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har ju dock hänt flertalet gånger att spel med nvidias logga är medvetet programmerade för att fungera sämre på amds kort. Var ju något spel där utvecklarna hade lagt vatten under marken som inte syntes men ändå behövde tesseleras typ. Detta gjorde ju att både nvidia och amd presterade sämre, dock tappade amd betydligt mer på det eftersom nvidia är lite vassare på tesselering. Samma med hairworks, håret tesseleras onödigt mycket = både nvidia och amd tappar prestanda, men amd tappar mer.

Vad tjänar vi konsumenter på att nvidia sätter käppar i hjulen för både sina egna och amds kort?

Du snackar om Crysis 2 eller 3 tror det var bada faktiskt , det är ganska vanligt att det ligger vatten kartan. Har med hur man bygger banan att göra. Men hur mycket som ska eller inte ska renderas är en annan sak. Det du pratar om är desutom då GF100 var någelunda nytt. (480) samt 5870 som hade vart ute sen våren innan. Varför Nvidia korte verkar ha bättre teselering fortfarande vet jag inte. En sak kändes det som så jag hade mitt 290x var som att jag inte kunde få ut prestandadn VRM samd DRV.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Bygger man inte städer i det här spelet?

Varför gjordes då ett test endast på en kamera som sveper över skogarna, i en helt tom stad?

Spelet lär ju kräva SJUKT mycket mer processorkraft när man faktiskt spelar det, kanske så mycket att processorn kan flaska. Det är väl detta vi vill veta?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Substanslös gissning?
Ett GTX970 spöar normalt inte ett FuryX.

Nvidia och Ubisoft är fortfarande lyckligt gifta, ett sådant fint äktenskap avslutar man inte utan vidare.

Nej, för optimeringar behövs inte göras. Alla spel rullar perfekt på alla grafikkort direkt vid launch.

Sen finns det inga för eller nackdelar med respektive arkitektur, så alla kort presterar alltid konsekvent.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Funderar på bilden som jag tror ska föreställa vara från månen. Är det rimligt att man kan se "ljusstrålen" från lamporna på månen? Jag menar visst kan det väl flyga upp damm men eftersom det inte finns någon luft så borde det väl liksom inte bli någon dimma som ljuset lyser igenom? Tänker mig att partiklarna som ljuset lyser på bör ramla ner snabbt till marken och inte orsaka någon dimma som lamporna lyser på. Men det kanske är Helium-3 som fyllt kratern och som orsakar denna dimma?

Man kan se på denna film från körning med månbil att visst flyger det upp massa damm men det ramlar ner ganska snabbt igen.

Tänka sig att man åkte bil på månen men sedan 1972 har ingen varit på månen...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defeat^:

Har ju dock hänt flertalet gånger att spel med nvidias logga är medvetet programmerade för att fungera sämre på amds kort. Var ju något spel där utvecklarna hade lagt vatten under marken som inte syntes men ändå behövde tesseleras typ. Detta gjorde ju att både nvidia och amd presterade sämre, dock tappade amd betydligt mer på det eftersom nvidia är lite vassare på tesselering. Samma med hairworks, håret tesseleras onödigt mycket = både nvidia och amd tappar prestanda, men amd tappar mer.

Vad tjänar vi konsumenter på att nvidia sätter käppar i hjulen för både sina egna och amds kort?

Här har jag lite svårt att se hur Nvidia är problemet, det är ju inte Nvidia som utvecklar spelen. Tittar man t.ex. på APIet för HairWorks så ser man rätt omedelbart att det är spelutvecklaren som bestämmer tessellation-nivå, något som inte är mer komplicerat än att skicka in en siffra när man vill rendera håret på sin modell. Frågan man borde ställa sig är varför t.ex. Witcher 3 bara har en av/på för HairWorks, den patch som AMD gjorde sänkte (om jag minns rätt) tessellation-nivå från x64 till x16 vilket hade rätt stor påverkar för prestanda men relativt liten effekt på renderingskvalité. Varför finns inte en sådan inställning i spelet eller i alla fall low,medium,high inställning för HairWorks?

Skrivet av philipborg:

Räknar man faktiskt kraft, FLOPS, så är Fury X 40% snabbare än titan X så länge vi pratar SP. I spelprestanda är det däremot någorlunda jämnt precis som du säger, bortsett från vissa fall som t.ex. detta. Får bara hoppas AMD släpper drivrutiner till detta snart, samt att det faktiskt går att lösa med drivrutiner och problemet ligger inte i själva spelets källkod.

Är precis detta jag försökte peka på ovan. Man behöver inte ens titta på teoretiska FLOPS, GB/s, Mtexels/s etc, finns även syntetiska tester som visar att AMDs och Nvidias kort skiljer sig rätt rejält på vissa områden när man jämför GPUer inom samma segment.

Om man startar med det teoretiska så ser det ut så här (TechReport + Emacs för att konvertera urklippt text till BBCode...)

fill rate (Gpixels/s)

bilinear filtering int8/fp16 (Gtexels/s)

rasterization rate (Gtris/s)

shader arithmetic rate (tflops)

Memory bandwidth (GB/s)

Asus R9 290X

67

185/92

4.2

5.9

346

Radeon R9 Fury X

67

269/134

4.2

8.6

512

GeForce GTX 780 Ti

37

223/223

4.6

5.3

336

Gigabyte GTX 980

85

170/170

5.3

5.4

224

GeForce GTX 980 Ti

95

189/189

6.5

6.1

336

GeForce Titan X

103

206/206

6.5

6.6

336

Teoretiska siffror ger bara en övre gräns i prestanda, vad som är lite mer intressant är hur pass nära dessa siffror man kan komma i verkliga program. Några axplock (läs hela i länken jag postade ovan)

Triangelkapacitet, detta är alltså fallet när man renderar i princip "rena" trianglar. Nvidia har dubbel fördel här, dels påverkas detta resultat av hur pass effektiv drivaren är (Nvidias drivare är mer effektiv i meningen: hur många CPU-cykler drar det per draw-call), dels har Nvidias GPUer bättre teoretisk kapacitet här

Rå flyttalskapacitet, shaders. Här har i stället AMD (i någon form) dubbel fördel. Dels är effektiviteten på drivers inte superviktig här då shaders laddas upp i GPUn och allt sker sedan direkt i GPUn utan att involvera drivers, dels har AMDs GPUer bättre kapacitet här

Tittar man på spelresultat så kan man ana en trend att siktar man på riktigt hög FPS med kanske lite lägre inställningar så kommer Nvidia relativt sett prestera bättre då flaskhalsen i detta läge blir triangel-troughput. Siktar man på extremt avancerade och beräkningsmässigt dyra shaders, t.ex. "äkta" beräkningar för skuggor och reflektion via ray-tracing eller liknande, så kommer AMDs kort relativt sett prestera bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

"Det handlar om både rikligt med objekt"
@emilakered och @Kenneth
Om detta är en riktigt krävande titel sett ur ett geometriperspektiv skulle det vara väldigt intressant att se hur i7-5775C presterar med tanke på hur det såg ut när ni testade denna CPU tidigare. Aspekten man skulle vilja se är om titlar med väldigt mycket geometri (många draw-calls) ser en signifikant boost av L4-cachen även i mer normala inställningar. I testet av 5775C var det ju först med väldigt nedskruvade inställningar det blev någon skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Fungerar Crossfire och SLI ihop med detta spelet?
Antar att de inte gör det eller varför skrev ni "Testerna koncentreras till enskilda kretsar, utan SLI eller Crossfire." ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Yoshman:

"Det handlar om både rikligt med objekt"
@emilakered och @Kenneth
Om detta är en riktigt krävande titel sett ur ett geometriperspektiv skulle det vara väldigt intressant att se hur i7-5775C presterar med tanke på hur det såg ut när ni testade denna CPU tidigare. Aspekten man skulle vilja se är om titlar med väldigt mycket geometri (många draw-calls) ser en signifikant boost av L4-cachen även i mer normala inställningar. I testet av 5775C var det ju först med väldigt nedskruvade inställningar det blev någon skillnad.

Det hade varit intressant men i dagsläget finns det tyvärr inte tid för det. Det pågår lite andra tester just nu samt fler spel som släpps lite längre fram som äter upp vår tid.