Permalänk
Medlem

Pilotavsnitt på TV-serier

Jag funderar, det är ju så att när en ny stor TV-serie ska komma så brukar det ibland flera månader innan serien ska börja sändas, släppas ett pilotavsnitt - en "pilot".

När serien sedan drar igång någon/några månader senare så kommer då avsnitt 1 på säsong 1.
Är en "pilot" samma avsnitt som avsnitt 1 eller är dessa separata?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Oftast innehåller ju pilotavsnittet merparten av den nödvändiga bakgrundshistorien, så att det i de flesta fall räknas som avsnitt 1 känns inte så orimligt.
Minns att åtminstone The Big Bang Theory avser pilotavsnittet som 1, och verkar som de gjorde likadant med Gotham.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är en "pilot" samma avsnitt som avsnitt 1 eller är dessa separata?

Det beror på. Ett pilot-avsnitt är ett avsnitt som görs för att se om det är intressant att faktiskt producera serien. Ibland så bedöms piloten vara så pass bra att den blir en del av den första säsongen, men det händer även att serien görs om så pass mycket att piloten inte skulle passa in längre. I vissa fall är det inte ens samma skådespelare i piloten som resten av serien. Och ibland så produceras ingen pilot alls, eftersom TV-bolaget är så pass säker på att TV-serien kommer att bli bra oavsett.

Permalänk
Medlem

Oftast räknas pilotavsnittet som första avsnittet. Men vet att det var en serie jag såg på för några år sedan där det inte gjorde det pga att de ändrade storyn en del och bytte ut vissa skådisar från pilot till avsnitt 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Minns att åtminstone The Big Bang Theory avser pilotavsnittet som 1, och verkar som de gjorde likadant med Gotham.

De körde först en pilot som finns att se här.
https://www.youtube.com/watch?v=jftzOTnB30I

Permalänk
Hedersmedlem

Olika för olika serier tror jag. För NCIS var pilotavsnittet ett (två egentligen) avsnitt av JAG, och hade sitt eget "avsnitt 1, säsong 1". NCIS: Los Angeles och NCIS: New Orleans spann av från vanliga NCIS på samma sätt.

Bones tror jag hade ett pilotavsnitt som var "avsnitt 1, säsong 1".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niklasloow:

De körde först en pilot som finns att se här.
https://www.youtube.com/watch?v=jftzOTnB30I

Är inte den där scenen med i ett avsnitt i någon senare säsong?
Känner igen den väldigt mycket.

Permalänk
Avstängd

@Ricerunner: Dom använde exakt samma scen fast med vissa ändringar i det korrekta avsnitt 1 senare. (om jag inte missminner mig)

Permalänk
Medlem

Så, då när jag fått lite blandade svar så kan jag fråga om någon börjat kolla på serien Supergirl? Vet ni i så fall om pilotavsnittet som kom i somras är samma som avsnitt 1 som kom för några veckor sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det är mycket blandat beroende på serie, det finns inget svar som gäller alla serier, vissa har en pilot, andra ingen, och vissa blir det till och med två eller tre (mycket ovanligt, men det finns). Sedan blir piloten olika saker, vissa viss aldrig igen (eller först på Dvd:n) för de ändrat för mycket, eller som tex. Firefly där piloten som fick serien startade serien blev avsnitt 2, för bolaget ville se hur ett "vanligt" avsnitt skulle bli (minns inte om de gjorde fler än en pilot innan det avsnittet)

Ett tips är att kolla på imdb.com, det brukar stå under säsonger / avsnitt. Kollar man Supergirl där ser det ut som att piloten är avsnitt ett

http://www.imdb.com/title/tt4016454/episodes?season=1&ref_=tt...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Som andra säger så varierar det. Nuförtiden är det väldigt vanligt att piloten också blir första avsnittet men det kan ha funnits flera piloter också. Exempelvis Big Bang Theory som hade en pilot som skilde sig rätt mycket från serien, där exempelvis Sheldon pratade om vilka kvinnorövar han föredrog (vilket Sheldon i serien aldrig skulle göra), sen kom en andra pilot som blev första avsnittet. Lite samma med Joey (den ganska kassa uppföljaren till Vänner) där den första piloten hade andra skådisar än serien i flera roller men sen kom det en till som blev till serien.

Får man tag i sådana tidiga piloter så kan det vara rätt intressant att se hur serien liksom var tänkt innan fokusgrupper och trångsynta TV-chefer hade haft en chans att göra den mer slätstruken och kommersiellt gångbar.