FTP.domän.com till en dator, WWW.domän.com till annan... samma externa ip

Permalänk
Medlem

FTP.domän.com till en dator, WWW.domän.com till annan... samma externa ip

Jo, så enkelt var det i rubriken.

Jag har ett externt ip som domänen pekar till. Men jag begriper inte riktigt hur jag ska kunna peka om diverse subdomäner till olika ip-adresser internt. Är det nån som har koll på det?

Har en RT-N66U med Merlin firmware installerat fwiw. Sen kan jag sätta upp en dedikerad dator med valfri linuxdist på, men jag är inte så haj på linux. Funderar hur jag ska gå till väga nu faktiskt.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt sedan också.

Både www och ftp pekar till samma externa adress (router) och den har portforwarding som pekar ut vart man hamnar när man kommer på exempelvis port 80 (www) och port 21 (ftp) / vad du vill ha för portar. Det går dessutom att portöversätta (överkurs?) - kommer du på port 80 på routerns externa interface översätter du till port 8080 på insidan mot din linuxburks www server.

När du sitter internt och ska surfa till servern anger du exempelvis ip-adressen med port enligt http://192.168.1.123:8080 (om nu servern har .123)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack! Bara så jag fattar... eftersom jag portforwardar 21 till ftpburken, och 80 till web.. om jag nu skulle ansluta till ftp.domän.com:80 .. då kommer jag till web ändå? Om du svarar ja på den frågan så innebär det att jag förstår vad du menar

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bwoy:

Tack! Bara så jag fattar... eftersom jag portforwardar 21 till ftpburken, och 80 till web.. om jag nu skulle ansluta till ftp.domän.com:80 .. då kommer jag till web ändå? Om du svarar ja på den frågan så innebär det att jag förstår vad du menar

Både ja och nej.
Skriver du http framför kommer du till hemsidan, skriver du ftp:// ansluter den mot ftp protokollet. När man kör port 80 behöver du aldrig skriva :80, det fixar webbläsaren själv. Det räcker med din-domän.se eller för att ansluta till ftp, ftp://din-domän.se