Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Acer XR341CK – 34 tum bred IPS med AMD Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag tror snarare att det syftar på att Nvidia utan problem skulle kunna få till den pixelklocka som krävs och att det då känns konstigt att inte 75 Hz stöds. Just att FreeSync inte stöds är ju självklart liksom att Gsync inte stöds av AMD, däremot brukar väl Gsync-skärmarnas uppdateringsfrekvenser fungera oavsett kort (så länge pixelklockan stöder det)?

Det vill säga, Gsync-skärm 100Hz = 100Hz även på AMD men utan adaptiv synk. Här dock FreeSync(utan stämpel?) 75Hz = 63 Hz Nvidia utan adaptiv synk.

låter rimligt

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror det var menat ur den synvinkeln att endast CKA (X34:an) fick möjligheten att nå upp till 100Hz, medans AMD freesync fick nöja sig med 75Hz. Dock är anledningen helt okänd.

Subjektivitet?

http://www.pcper.com/reviews/Displays/Acer-XR341CK-34-3440x14...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Spoltjut i en skärm. Hell no!

Annars så verkar det vara en juste panel. Jag gillar 21:9 formaten, men de får gärna gå större än 34". 40" 21:9 är nog ganska lagom, men då krävs 2160p. Det vore något

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon32713:

Fan den här skärmen verkade ju lovande, men att inte kunna använda den fullt ut med nVidia-kort eller att den har spoltjut är ju tillsammans med de andra småsakerna rätt avtändande...

Aldrig förstått argumentet "vill inte lira med black bars"...
Det är ju absolut ingen skillnad mot att ha en vanlig 16:9/16:10. Svart skärm istället för vad man annars har bakom skrivbordet. Med fördelen att man kan spela spel som är gjorda för 21:9.
21:9 i Dota 2 hade varit rätt... fördelaktigt.

--------------------

Förstår heller inte folk som vill att det ska "dö ut", vare sig det är 21:9 eller VR. Vad är problemet att det finns alternativ liksom?

Nä jag vill inte lira på en stor skärm om jag inte använder den och 21:9 ger mig ingen fördel, bara mer att fokusera på = mer förvirring och lättare tappa fokus, själv testat jag testar skärmar dagligen. (jobbar så jag har tillgång till det )

Och jag hatar inte, jag säger bara jag själv aldrig skulle vilja ha det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Spoltjut i en skärm. Hell no!

Annars så verkar det vara en juste panel. Jag gillar 21:9 formaten, men de får gärna gå större än 34". 40" 21:9 är nog ganska lagom, men då krävs 2160p. Det vore något

O fyfan, 40" 21:9, då börjar vi snacka sci fiction high tech future stuff. Hmm, tänk om det fanns en 50" - då har jag en ny tv också!

När DP1.3 kommer så har tillverkarna helt andra förutsättningar och kommer kunna leverera makalösa ädelstenar att ha på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Linus hyllar ju allt mellan himmel & jord... Blir nog så när man får betalt och blir sponsrad med handplockade produkter.

*Ett tips, kolla Linus filmer om VAD man kan göra med grejerna, men att använda dem som recensioner är inte särskilt klokt då det sällan sällan existerar något som helst negativt med sakerna.

Permalänk

Älskar 21:9 formatet o har kört detta de senaste 2 åren och kommer aldrig köpa något annat. Hämtade precis min X34 Predator från Inet idag så ska bli riktigt skoj att se vad den går för med 100hz panelen och G-sync. Väntetiden har ju vart helt galen på Predator modellen. Tror jag la min order i slutet av juni om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z170A Gaming M7| Intel Skylake 6700K| NZXT X61 Kraken Watercooling| Samsung SSD 850 PRO 512 GB x2| WD 2TB Green x4| HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB 15-17-17| MSI 980 Ti gaming 6GB| -SOON- Acer XR34 Predator G-sync Monitor| Creative SoundBlaster Zx PCIe| Corsair AX1200i| NZXT H440 White| Windows 10

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min Samsung 34! Tog en vecka att anpassa sig efter 21:9. Men det blir som en ssd.. Nu vill man aldrig mer gå 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fyra fönster? Ja det är möjligt du hade tyckt det var smidigt men det kan jag knappast hålla med om. Två fönster är alldeles utmärkt.

Två
Fyra

Perfekt för google och swec tex. inget dödutrymme. Sedan är det ju inte fyra webbläsare jag har i åtanke ;).

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Jag tror snarare att det syftar på att Nvidia utan problem skulle kunna få till den pixelklocka som krävs och att det då känns konstigt att inte 75 Hz stöds. Just att FreeSync inte stöds är ju självklart liksom att Gsync inte stöds av AMD, däremot brukar väl Gsync-skärmarnas uppdateringsfrekvenser fungera oavsett kort (så länge pixelklockan stöder det)?

Det vill säga, Gsync-skärm 100Hz = 100Hz även på AMD men utan adaptiv synk. Här dock FreeSync(utan stämpel?) 75Hz = 63 Hz Nvidia utan adaptiv synk.

Har jag inte fel nu så funkar inte "överklock" på AMD´s kort, som när man klockar från 144Hz till 165hz funkar endast på Nvidias kort, inte amd (om jag inte har fel).

@Laxpudding har bättre koll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Perfekt för google och swec tex. inget dödutrymme. Sedan är det ju inte fyra webbläsare jag har i åtanke ;).

21:9 är överlägset när det kommer till videoredigering, musikproduktion, och enligt min åsikt produktivitet och gaming. Att spela Paradox spel, Witcher 3, Tomb Raider etc är rena fröjden på 21:9. Man ser så mycket mer och har så mycket bättre uppsikt. Och när det kommer till produktivitiet kan jag utan problem köra Word och Matlab sida vid sida och räkna på. Att ha två stycken 16:9 skärmar bredvid varandra fungerar inte lika bra för mig då det blir för stora avstånd mellan det jag tittar på, med 21:9 är allting inom mitt synfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

21:9 är överlägset när det kommer till videoredigering, musikproduktion, och enligt min åsikt produktivitet och gaming. Att spela Paradox spel, Witcher 3, Tomb Raider etc är rena fröjden på 21:9. Man ser så mycket mer och har så mycket bättre uppsikt. Och när det kommer till produktivitiet kan jag utan problem köra Word och Matlab sida vid sida och räkna på. Att ha två stycken 16:9 skärmar bredvid varandra fungerar inte lika bra för mig då det blir för stora avstånd mellan det jag tittar på, med 21:9 är allting inom mitt synfält.

Spel har jag aldrig sagt det är dåligt för. Och jag märker här finns en liten kulturkrock. Det är uppenbarligen helt andra program du använde för arbete. Jag använder inga IDEs eller program som word. Därav har jag heller inga stora menyer eller annat som tar platts, vilket resulterar i massa dödutrymme på för breda skärmar. Själv kör jag två (olika stora) 16:9 skärmar, där den ena är i porträttläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Gick från 3x 1920x1080 till en 3440x1440 21:9 34" och har aldrig ångrat det.

Skrivet av eucalyptus:

Tror många blir lite tjuriga, rentav avundsjuka när folk köper skärmar som kostar lika mycket som vissa lagt ner på en hel dator

Enklare att klaga, bli negativ då än att kunna se det magnifika och häpnadsväckande med dessa skönheter!

Jag sitter också med 3 x 1920x1080 skärmar som jag gav nästan 10 000 för för snart 4 år sedan. Såg verkligen fram emot att få byta till en singelskärm i 21:9 formatet, men coilwhinen kommer jag inte kunna stå ut med. Fan vad surt alltså, har ju redan beställt X34 så nu vet jag fan vad jag ska göra. Ska dessutom stå i ett glasburspråk som är tokljust på dagtid, vilket inte var någon hit heller enligt Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av corben2:

Jag sitter också med 3 x 1920x1080 skärmar som jag gav nästan 10 000 för för snart 4 år sedan. Såg verkligen fram emot att få byta till en singelskärm i 21:9 formatet, men coilwhinen kommer jag inte kunna stå ut med. Fan vad surt alltså, har ju redan beställt X34 så nu vet jag fan vad jag ska göra. Ska dessutom stå i ett glasburspråk som är tokljust på dagtid, vilket inte var någon hit heller enligt Sweclockers.

Tokljusa rum är ju i princip inte toppen för någon skärm, oavsett modell? Föreslår nog en flytt till ett rum med färre fönster, om det går.

När det gäller coilwhine på XR341CK: respektive X34: jag har en Acer X34 (modellen som du har beställt), kör skärmen på 100Hz, och kan inte höra något sånt.
Jag har förvisso inte perfekt hörsel, men jag gissar att det skulle kunna vara ett av de problem som Ingenjörerna har arbetat med under hösten när X34:an har varit försenad. Finns det rapporter från andra om att det även finns hos X34? Om inte, så behöver du nog inte oroa dig för mycket.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nä jag vill inte lira på en stor skärm om jag inte använder den och 21:9 ger mig ingen fördel, bara mer att fokusera på = mer förvirring och lättare tappa fokus, själv testat jag testar skärmar dagligen. (jobbar så jag har tillgång till det )

Och jag hatar inte, jag säger bara jag själv aldrig skulle vilja ha det.

Skrivet av Finurliig:

Tokljusa rum är ju i princip inte toppen för någon skärm, oavsett modell? Föreslår nog en flytt till ett rum med färre fönster, om det går.

När det gäller coilwhine på XR341CK: respektive X34: jag har en Acer X34 (modellen som du har beställt), kör skärmen på 100Hz, och kan inte höra något sånt.
Jag har förvisso inte perfekt hörsel, men jag gissar att det skulle kunna vara ett av de problem som Ingenjörerna har arbetat med under hösten när X34:an har varit försenad. Finns det rapporter från andra om att det även finns hos X34? Om inte, så behöver du nog inte oroa dig för mycket.

Mer inlevelse! är inte ens jämför bart med 27" 16:9 sen kan man ju själv gissa ut att det är inte gjorda för Tävlingsinriktade spel givetviss. Att det blir mer att fokusera på håller jag med men det är också en vane sak.

Mitt Ex av X34 har tyvärr rätt mkt coilwhine. vet inte hur vanligt detta är dock.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

TFT Central verkar iallafall gilla G-sync varianten om man ska "bedöma" deras bedömning

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_x34.htm

Är mycket sugen på denna. Men kanske ska invänta Asus varianten, kanske kan pressa priserna på Acer'n?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm så är det så klart.
Problemet är stödet för alla spel i 21:9 är typ skit för det jag spelar.
Vill inte lira dota 2 eller såna spel precis på 21:9 med blackbars.

Säg bara som de är direkt! Du har inte råd! *who am i kidding*

Men sommsagt jag gillar 21:9 men då skärmen kostr 11-13k i denna storlek så känner jag nah! Inte nått jag önskar.
Väntar på curved 27" enbart för curved är så sjukt underbart i skärmen.

Men som sagt, i storleken 34/35tum oco 2560x1080p eller 3440x1440p så känns de som en sjukt låg upplösning och man kommer märka av pixlara snbbare om du inte har skärmen typ 2m ifrån dig.. Men vem spelar så?

Kör på med min 27" acer xb2700hu som fungerar felfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

O fyfan, 40" 21:9, då börjar vi snacka sci fiction high tech future stuff. Hmm, tänk om det fanns en 50" - då har jag en ny tv också!

När DP1.3 kommer så har tillverkarna helt andra förutsättningar och kommer kunna leverera makalösa ädelstenar att ha på skrivbordet

Det är samma höjd som en 32" 16:9, kanske lite väl stort? 38" 21:9 så hamlar vi ungefär samma höjd som en 30" 16:9 fast med mycket mer utrymme på bredden. Det känns ganska vettigt i min värld

50" TV. Hehe det kommer man inte långt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Säg bara som de är direkt! Du har inte råd! *who am i kidding*

Men sommsagt jag gillar 21:9 men då skärmen kostr 11-13k i denna storlek så känner jag nah! Inte nått jag önskar.
Väntar på curved 27" enbart för curved är så sjukt underbart i skärmen.

Men som sagt, i storleken 34/35tum oco 2560x1080p eller 3440x1440p så känns de som en sjukt låg upplösning och man kommer märka av pixlara snbbare om du inte har skärmen typ 2m ifrån dig.. Men vem spelar så?

Kör på med min 27" acer xb2700hu som fungerar felfritt

Skickades från m.sweclockers.com

3440x1440 på 34" är faktiskt högre pixeldensitet än vad din 2560x1440 27" skärm har.
sqrt(3440*3440+1440*1440)/34 = 109.7ppi
sqrt(2560*2560+1440*1440)/27 = 108.8ppi

1080p är ju dock för låg upplösning helt klart.

Permalänk
Medlem

11 000 kr för de nackdelarna lät som att de borde gått tillbaka till ritbordet och tänka om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Hur kan han vara avundsjuk på ett format som han uppenbart redan har testat?

OnT: Hoppas verkligen att det kommer bättre Freesync-skärmar, det vore väldigt bra om den fria standarden skulle vinna...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Gaming = 16:10>16:9>21:9

Varför 16:10 över 16:9 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Men som sagt, i storleken 34/35tum oco 2560x1080p eller 3440x1440p så känns de som en sjukt låg upplösning och man kommer märka av pixlara snbbare om du inte har skärmen typ 2m ifrån dig.. Men vem spelar så?

Kör på med min 27" acer xb2700hu som fungerar felfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, har för mig jag läste att X34an med sina 3440*1440 har en pixelstorlek på 0,23 mm. Det är ju ganska små pixlar jämfört med mina 23"are i FHD med sina 0,27 mm stora pixlar.. Och 23" med FHD känns som en helt ok upplösning än idag för de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag har skärmen i fråga och har inte märkt någon coilwhine alls, varken på låg eller medelstyrka på bakgrundljuset. Hög ljusstyrka har jag aldrig provat med då det blir på tok för ljust för min smak.

Jag kör 3 skärmar och har då 2st 24" 1920*1200 på sidorna och är supernöjd.
Vill man ha arbetsyta så kan jag verkligen rekommendera skärmen. Visst den är inte optimal till surf om man bara kör ett enda browserfönster men lägger man fönstren sida vid sida så är det fantastiskt.

Jag har alltid minst 3 browserfönster uppe och brukar ha runt 100 tabbar öppna så för mig är det perfekt då jag nu kan ha 4 fönster synliga konstant, det underlättar massor vid arbete.

Skärmens stora paradnummer är helt klart spel och produktivitet.
Vår syn är gjord för att uppfatta saker bäst i det horisontella planet så 21:9 gör spelupplevelsen helt magnifik enligt mig.
Inlevelsen förbättrades kraftigt från min 16:10 24" skärm i mitt tycke och fyller upp synfältet på ett bra sätt. Nu slipper jag äntligen att hålla på att krångla med Eyefinity, vilket har vart en nagel i mitt öga väldigt länge.

En fördel med upplösningen är att jag inte känner något behov alls av AA längre, jag ser inte jaggiesarna om jag inte verkligen kollar efter dem även fast pixeltätheten bara är 15% högre än min gamla skärm.
Freesync fungerade också bättre än vad jag trodde och jag kan idag säga att jag inte skulle gå tillbaka till en skärm utan någon form av adaptive sync.

Den största nackdelen med skärmen är helt klart att menysystemet är piss, visst det finns mycket att pilla på men upplägget är horribelt. Det är tur att jag oftast brukar ställa in allt en gång och sen inte röra det. För kalibrering så kör jag hårdvarukalibrator med jämna mellanrum.

Skärmen minsta avstånd från bakomvarande vägg är också väldigt stort så jag skulle inte rekommendera denna till ett skrivbord som är mindre än 80cm djupt om man inte använder VESA-fästet för annan upphängningslösning närmare väggen.

En annan nackdel är att skärmen är långsam att starta men jag har oftast mina skärmar på under hela dagen så för mig är det ett ickeproblem.

En varning, har ni ett nätaggregat som ligger lite på gränsen kan ni få problem när ni går upp i upplösning då grafikkortet får jobba hårdare när CPU blir inte blir en lika stor flaskhals.
Jag lyckades korrupta min windows-ssd pga mitt lite för gamla och svaga nätagg inte riktigt orkade med det extra arbetet när jag spelade.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Får hem denna skärm idag, inköpt på Inet för 9999kr. Mycket pengar för en skärm men jag räknar med att ha denna i flera år. Verkar som man får hoppas på att få ett bra exemplar utan tjut osv.

Mitt skrivbord är bara 52cm på djupet så väggfäste för skärmen har inhandlats. Sitter med en gammal i5 2500k, ett R9 390x och ett 700w nätagg. Det borde väl räcka?

Jag gillar 21:9 både för spel och annat. Sitter en del med musikproduktion och då är det skönt med yta.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Får hem denna skärm idag, inköpt på Inet för 9999kr. Mycket pengar för en skärm men jag räknar med att ha denna i flera år. Verkar som man får hoppas på att få ett bra exemplar utan tjut osv.

Mitt skrivbord är bara 52cm på djupet så väggfäste för skärmen har inhandlats. Sitter med en gammal i5 2500k, ett R9 390x och ett 700w nätagg. Det borde väl räcka?

Jag gillar 21:9 både för spel och annat. Sitter en del med musikproduktion och då är det skönt med yta.

Jag kör med 290x just nu och kör D3 , BF4 , battlefront fungerade utan några som helst problem , självklart inte BF4 på ultra på 64man conquest men blandat high / medium med ingen AA.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Jag kör med 290x just nu och kör D3 , BF4 , battlefront fungerade utan några som helst problem , självklart inte BF4 på ultra på 64man conquest men blandat high / medium med ingen AA.

Jag har också ett 290x och kör med ungefär samma inställningar som jag gjorde med 1920*1200, fast utan AA nu, med liknande FPS.
Freesync gör dock att det känns som att det flyter ännu bättre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att man gör så stora skärmar med enbart 1440 upplösning på höjden. Vill man läsa en A4 i skala 1:1 krävs det snarare 1600 höjd, och det är vad jag har på min 30" skärm (2560x1600). Varför har det blivit så att 1440 höjd är någon sorts max-norm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag är förvånad att man gör så stora skärmar med enbart 1440 upplösning på höjden. Vill man läsa en A4 i skala 1:1 krävs det snarare 1600 höjd, och det är vad jag har på min 30" skärm (2560x1600). Varför har det blivit så att 1440 höjd är någon sorts max-norm?

Hej hej Bill

Ju större skärmen är desto högre upplösning behövs. 1600p på en 30" skärm är faktiskt lägre pixeldensitet än 1440p på 27".

Vi kan jämföra de 3 storlekar som pratas om här.
27" 16:9 1440p:
sqrt(2560*2560+1440*1440)/27 = 108.9ppi

30" 16:10 1600p:
sqrt(2560*2560+1600*1600)/30 = 100.6ppi

34" 21:9 1440p:
sqrt(3440*3440+1440*1440)/34 = 109.7ppi

En 27" 16:9 och en 34" 21:9 skärm har samma fysiska höjd och därför så kan man ha samma upplösning på höjden. Som synes så är dessutom inte 1440p lite på dessa skärmar. Det är tom högre pixeldensitet än vad du har på din 30" skärm.

Jag håller dock helt med dig om att det vore trevligt om fler skärmar hade samma fysiska höjd som du har på din skärm. Då krävs det ca 38" i 21:9. Så en 38", 21:9, 1600p skärm är vad du och jag behöver