Tv-apparater i 4K UHD mot 40 procent av marknaden 2016

Permalänk
Melding Plague

Tv-apparater i 4K UHD mot 40 procent av marknaden 2016

Den höga upplösningen 4K UHD tar ett stadigt grepp om konsumentmarknaden och spås växa till att omfatta hela 40 procent av tv-industrin 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag bara väntar på att HIFi klubben ska leverera min 65Ju7005.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ja det är väl rätt logiskt. En TV håller extremt länge utan att gå sönder idag så det behövs mer anledningar och övertalning för att folk ska palla med att köpa nytt, och då blir högre upplösning och bättre bildkvalitet argument i den övertalningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och ändå har vi inte ens HD-sändningar som standard än. Tråkigt att det ska vara så medan tekniken fortsätter framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xefler:

Och ändå har vi inte ens HD-sändningar som standard än. Tråkigt att det ska vara så medan tekniken fortsätter framåt.

Direktsänd TV ligger ändå hjälplöst efter, betala för att se reklam i sunkig upplösning. Moderna tittare streamar istället eller köper film och serier på skiva istället, där finns ett växande 4k-stöd redan idag (Netflix) och även om bitraten inte är som högst så är det markant bättre än Direktsänd TV iaf

Permalänk
Medlem

De har lyckats bra med marknadsföringen iaf. "Köp en böjd TV som har teknik du inte kan använda".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om jag köpte TV idag skulle jag nog köpa 4K för att inte eventuellt ångra mig senare.
Men finns ju inget som får mig att vilja byta upp mig idag.
Och skulle aldrig välja en böjd skärm. Det är ju korkat att man blir illamående.

Permalänk
Medlem

När det säljs UHD filmer så köper jag mig en UHD TV. Tills dess så kan jag stirra blint på siffror på andra håll som har noll betydelse.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

bra att det finns svenssons som köper TV-apparajter som de egentligen inte kan nyttja. Då går priset ner och content skapas

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bettan där hemma kämpar på fint men har fått vertikala pixelrader som har lagt av delvis. Vissa visar t.ex. bara rött från topp till botten och någon annan blått

Men jag vill ju ha minst 55" 4K och 3D till ett snuskigt bra pris. Men de börjar ju trilla neråt så jag förstår att de kommer ta stora marknadsandelar nästa år.

Vad är en normal livscykel för en TV nu innan den börjar bete sig konstigt eller användaren byter ut den för det finns så mycket bättre? 8-10 år? För på 3 år händer det knappt något tycker jag. ~5år för väldigt TV- och teknikintresserade kanske.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Skall bli intressant med nästa års 4K TV-apparater med HDR kommer ner i pris och HDMI 2.0a och HDCP 2.2 blir mer mainstream.

Värt att nämna är att HDMI 2.0a krävs för att HDR skall funka från tex Blu-ray 4K.
Möjligt också är att HDCP 2.2 krävs för att kunna spela upp Blu-ray filmer med 4K.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vore ju fett om någon kunde ens erbjuda 1080p via tv-boxen )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra, då kommer säker nästa säljargument (oled) snart börja produceras på bredare front. Först då kommer jag byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Direktsänd TV ligger ändå hjälplöst efter, betala för att se reklam i sunkig upplösning. Moderna tittare streamar istället eller köper film och serier på skiva istället, där finns ett växande 4k-stöd redan idag (Netflix) och även om bitraten inte är som högst så är det markant bättre än Direktsänd TV iaf

Det är väl lite det som är min poäng. Hur "modern" folket än är så tror jag inte att vanligt TV-tittande kommer att försvinna i första taget. Och jag tror inte att 40% av alla köpare på marknaden köper just 4K för att bojkotta vanlig TV-sändning och istället bara köra streamat material eller köpt fysiskt material. Därför är det väldigt tråkigt när TV-sändningen inte kan hänga på, åtminstone med HD-sändningar som standard. Det är ju inte så att dom har haft brist på tid för att kunna gå över till full HD.

Permalänk
Medlem

OLED gen2 4k, det enda som är värt att uppgradera till från min gamla panaplasma.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

WCG låter mer som Wide Color Gamut än Wide Viewing Angle...

Avvaktar att det faktiskt är värt att köpa 4K TV dock...

Jag har inga problem med att lägga uppemot 40kkr på en fin 4K, men tycker inte att något av alternativen riktigt håller måttet... Ett år eller två till så kanske det finns riktigt bra att välja bland.

Permalänk
Medlem

OLED såklart, finns ingen chans att man väljer annat. bara hoppas att 60-65" 4K OLED hamnar runt 30k eller mindre inom 2-3 år.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag har en kamera som kan filma i 4K men ingen TV som kan spela upp det i 4K. 4K nedskalat till 1080P blir bättre än om jag filmar i 1080P så det är inte bortkastat med en sådan kamera men visst man känner ju lite att det hade varit skoj att kunna utnyttja tekniken fullt ut. Men det är framförallt vid redigering av video jag skulle vilja se detaljerna på nära håll så jag kommer antagligen köpa 4K datorskärm innan det blir dags för 4K TV. Dessutom med mina halvgamla ögon och avståndet till TVn så lär jag ändå inte se dessa detaljer ändå. Men på en datorskärm där man sitter nära så skulle det vara trevligt. Men det är väl som när man redigerar foton, man får väl zooma in för att studera detaljerna.

Men skulle vår TV gå sönder så att vi måste köpa en ny så kommer ju 4K med i beräkningen. Men nu är det så att bildkvalitet inte enbart handlar om upplösning så troligtvis är det fortfarande bättre att skaffa en FullHD med bra bildkvälitet än en 4K-tv för samma pris (som då hamnar i budgetklassen när det gäller färgåtergivning, svärta och sådant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

OLED såklart, finns ingen chans att man väljer annat. bara hoppas att 60-65" 4K OLED hamnar runt 30k eller mindre inom 2-3 år.

Ja känns som det är lika bra å slå två flugor i en smäll å både hoppa till oled och 4k direkt. Tror nog till och med det kan hamna under 30k redan nästa år iom att 55" har krupit ner där redan nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266846 Det kommer förövrigt en platt variant på dessa (släppt i USA iaf http://www.cnet.com/products/lg-ef9500/). 30k är dock lite saftigt för mig, hoppas att man kan få en 55" för under 20k nästa år.

Kul att det äntligen händer något ordentligt på tv-marknaden, för för första gången kan de som köpte bra 1080p plasmor köpa en TV som är en uppgradering sett till bildkvalitet. Tog bara en sådär 10år...

Permalänk
Avstängd

Nu blev ju jag väldigt intresserad av var i hela friden man får tag i en 4K för 255 dollar.
Kan omöjligen vara sämre än min nuvarande samsung med så hög latens att det går ta på tidtagarur. Jag skojar verkligen inte.
Helt olidligt att spela på datorskärmen med surroundljudet kopplat via tevens HDMI-ARC då ljudet då hänger efter uppemot en hel sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nu blev ju jag väldigt intresserad av var i hela friden man får tag i en 4K för 255 dollar.
Kan omöjligen vara sämre än min nuvarande samsung med så hög latens att det går ta på tidtagarur. Jag skojar verkligen inte.
Helt olidligt att spela på datorskärmen med surroundljudet kopplat via tevens HDMI-ARC då ljudet då hänger efter uppemot en hel sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

"I september låg det genomsnittliga försäljningspriset på 255 dollar för en 55-tums LCD-panel i 4K UHD "
Antar att det är för själva panelerna som TV-tillverkarna köper in, inte för hela TV:n. Annars har dom nog missat en nolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja känns som det är lika bra å slå två flugor i en smäll å både hoppa till oled och 4k direkt. Tror nog till och med det kan hamna under 30k redan nästa år iom att 55" har krupit ner där redan nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266846 Det kommer förövrigt en platt variant på dessa (släppt i USA iaf http://www.cnet.com/products/lg-ef9500/). 30k är dock lite saftigt för mig, hoppas att man kan få en 55" för under 20k nästa år.

precis, allt handlar om att fler tillverkare hoppar på OLED så sjunker priserna, så får se vad Samsung kan göra, men köpte mig i början av året en LG 60LB870V (deras 1080p toppmodell 2014, gick då för 30k) för 10k då det var dags att uppgradera från Samsung 40" 720p från 2006 (som det egentligen inte var något fel på) så nu när man vant sig med 60" så lär det inte bli mindre än det, hoppas på 65" iaf, 70-75" hade varit drömmen

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

precis, allt handlar om att fler tillverkare hoppar på OLED så sjunker priserna, så får se vad Samsung kan göra, men köpte mig i början av året en LG 60LB870V (deras 1080p toppmodell 2014, gick då för 30k) för 10k då det var dags att uppgradera från Samsung 40" 720p från 2006 (som det egentligen inte var något fel på) så nu när man vant sig med 60" så lär det inte bli mindre än det, hoppas på 65" iaf, 70-75" hade varit drömmen

LGs OLED är inte äkta "OLED". Dom har tyvärr också patent på deras OLED teknik.
Problemet LG OLED har är vignetting, black crush(dynamisk brightness) och "purple tint" vid hög brightness, bara och googla på det. EC9300 har också yellow-tint buggen som dom har fixat på nya modellerna. http://referencehometheater.com/review/lg-55eg9100-oled-revie...

Jag ger OLED 3år till innan det mognar.
Panasonic har OLED TVn som är "äkta" med ingen black crush eller vignetting, problemet är priset (kostar 80000kr+). Samsung struntade i OLED och valde att fokusera på kvantum pixlar.
Själv valde jag att köpa JS9005 istället, tycker OLED har inte mognat tillräckligt. Blir väl min sista LED TV tills jag byter ut den cirka 2020 till OLED.

Vignetting

Dynamisk "Black Crush"

"Purple tint reflections at high brightness"

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar

precis, därav har jag själv avvaktat med OLED, jag har inga problem att vänta i 3 år då min nuvarande utan problem håller i minst 5 år, om inte längre.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Var väl väntat. Kanske blir att köpa nya OLED skärmar nästa år då när det är ännu billigare och bättre. Nu skrattar man ju dock bara åt alla idioter som köpte 4k skärmar förra året och förra igen utan vettig I/O och riktiga dåliga paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xefler:

Och ändå har vi inte ens HD-sändningar som standard än. Tråkigt att det ska vara så medan tekniken fortsätter framåt.

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

This.
Tyvärr kommer man inte ifrån radiotjänsten, man betalar för att bli indoktrinerad i princip >_<.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

Sen det lilla lilla man kanske vill titta på någon gång visas knappt i HD... år 2015. Finns det alls nånting som visas i 1080p på TV? 4K-sändningar lär inte komma inom de närmsta 10 åren i alla fall i Sverige... Känns det som.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Sen det lilla lilla man kanske vill titta på någon gång visas knappt i HD... år 2015. Finns det alls nånting som visas i 1080p på TV? 4K-sändningar lär inte komma inom de närmsta 10 åren i alla fall i Sverige... Känns det som.

jag kan inte se 4K sändningar här i Sverige överhuvudtaget... 1080p i bästa fall.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Sen det lilla lilla man kanske vill titta på någon gång visas knappt i HD... år 2015. Finns det alls nånting som visas i 1080p på TV? 4K-sändningar lär inte komma inom de närmsta 10 åren i alla fall i Sverige... Känns det som.

Kommer det så lär det bli komprimerat ändå.
Bästa är Blu-Ray, lär nog fortsätta så ett bra tag. UHD Bluray kan vara riktigt galet med UHD + HDR + ingen färgkomprimering + 12bitar.
Blu-ray spelarna är däremot kassa, tycker HTPC borde bli en standard + rippa lagligt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600