Sapphire Radeon R9 390 Nitro

Permalänk
Medlem

Men snälla.
Hur kan man inte ha med 970 kort i oc för???!!.
Detta måste ju ändå vara den absolut största rivalen för detta kortet.
Medvetet eller icke men gud vilken miss..

8 gig minne är iofsig trevlig men som vanligt kommer ytterst få titlar bli nämnvärt spelbara när gpu kraften kortet levererar inte kommer räcka till.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MonkeN:

hur kommer det sig att sweclockers får 2954 i vally med sitt fury x och jag får runt 3400?

Kör du med Windows 10, har du nyare drivrutin?

Börjar det inte vara hög tid att uppdatera testdatorn med Windows 10, förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Något överklockat 970 finns inte med av den enkla anledning att det inte har körts ett test i nya testsviten ännu. Men det tänkte jag och @emilakered åtgärda imorgon och helt enkelt komplettera listan. Håll ut!

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: yepp windows 10.. jag reagarade ochså på deras drivrutin.. kör 15.10 även fast det är beta tycker man att dom borde köra senaste.. speciellt med fiji.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Har tänkt mig köpa denna rackare men väntar på Black Friday för att se om några butiker kommer ha den här på rea. Annars sjukt bra analys av grafikkortet!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Men snälla.
Hur kan man inte ha med 970 kort i oc för???!!.
Detta måste ju ändå vara den absolut största rivalen för detta kortet.
Medvetet eller icke men gud vilken miss..

8 gig minne är iofsig trevlig men som vanligt kommer ytterst få titlar bli nämnvärt spelbara när gpu kraften kortet levererar inte kommer räcka till.

Nyttan av minne beror på hur länge man tänkt behålla kortet, jag har en spelmaskin som har mitt gamla HD6950 2GB, det fungerar utmärkt, det hade det inte gjort om kortet haft 1GB, vilket var den vanligaste storleken på videominne då, prestanda är ungefär som GT750Ti eller R7 260x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mycket trevlit kort. Köpte det direkt när det kom i lager på Komplett.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nyttan av minne beror på hur länge man tänkt behålla kortet, jag har en spelmaskin som har mitt gamla HD6950 2GB, det fungerar utmärkt, det hade det inte gjort om kortet haft 1GB, vilket var den vanligaste storleken på videominne då, prestanda är ungefär som GT750Ti eller R7 260x.

Har även jag detta kort i min backup/lanburk. Är så nöjd med det att jag faktiskt funderar på att sätta i ett till i den! Hade jag aldrig ens ägnat en tanke åt ifall det inte hade just 2gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

8 gig minne är iofsig trevlig men som vanligt kommer ytterst få titlar bli nämnvärt spelbara när gpu kraften kortet levererar inte kommer räcka till.

Skrivet av Ratatosk:

Nyttan av minne beror på hur länge man tänkt behålla kortet, jag har en spelmaskin som har mitt gamla HD6950 2GB, det fungerar utmärkt, det hade det inte gjort om kortet haft 1GB, vilket var den vanligaste storleken på videominne då, prestanda är ungefär som GT750Ti eller R7 260x.

Kan bara instämma där. Man kan bara kolla snabbt tillbaka så ser man att dem korten vars VRAM då var överdimensionerade har haft betydligt längre livstid. Låg beräkningskraft ger bara sämre FPS, men för lite VRAM resulterar i stutters eller FPS så låg att det är komiskt. :/ Bara kolla tillbaka två generationer mellan Gtx 680 och 7970 där den ena står avsevärt mycket bättre idag delvis tack vare 50% mer VRAM.

Märker själv hur det stryper på min HTPC's Gtx 580 som "bara" har 1.5GiB VRAM när jag försöker köra modernare titlar. Då var 1.5GiB VRAM väldigt mycket trots allt och folk sa exakt samma sak, det kommer bli för klent innan VRAM blir ett problem. Någonting jag verkligen inte kan hålla med nu i efterhand.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Liten petig fråga om datumangivelsen. Kanske egentligen skulle skickat det som en rättelse...

Skrivet av Nyhet:

För tester efter september 2015 har SweClockers uppdaterat testsystemen, modifierat inställningar och installerat nya versioner av alla mjukvaror. Det innebär att resultaten inte är jämförbara med äldre recensioner.
....
Drivrutiner

Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna för respektive komponent som finns tillgängliga vid testtillfället. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

AMD Catalyst 15.7.1 WHQL

Geforce Drivers 355.65 Beta"

Både 15.9 Beta och 355.98 WHQL fanns ute i september. Den 1/10 kom sedan 15.9.1 och den 7/10 dök 358.50 upp. Det uppdaterade testsystemet "efter september" fick alltså äldre mjukvara?

Misstänker starkt att det handlar om en enkel felsyftning, så att det istället för "För tester efter september 2015..." borde stå "För tester från och med september 2015..."? Kan se att även testet med XFX Radeon R9 390X Black Edition från 1/9 är gjort med dessa drivrutiner, som troligtvis kom i juli/augusti, och även i det testet står det "För tester efter september 2015...", vilket ju var framtiden då det testet gjordes.

Permalänk
Medlem

Kul att se en recenssion på kortet man prcis köpt och känna att det var ett bra köp! Jag spelar i 1440p och som speltesterna visar så ligger många spel runt 30-70 fps. Jag vill naturlightvis ligga över 60fps kontant samtidigt osm jag inte vill ha alla inställningar på LOW. Hur bra skulle det vara att köra SLI med detta kort? Kan kanske behöva ett nytt nätaag för det dock dum fråga, men skulle två stycken av dessa kort nästan dubbla min fps? eller skulle jag få 75% mer kraft?

Och skulle ett corsair 750W 80+ guld klara två kort?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Jag reflekterar på att kortet ska ligga mellan 970 och 980. Men varför finns inga resultat på 970 som överklockat? Nu framstår ju AMD kortet bara som sämre när dom enda siffrorna som går att jämföra med i överklockat dito är mot ett 980.

Tycker bara det är mysko.

Skrivet av Triton242:

Men snälla.
Hur kan man inte ha med 970 kort i oc för???!!.
Detta måste ju ändå vara den absolut största rivalen för detta kortet.
Medvetet eller icke men gud vilken miss..

8 gig minne är iofsig trevlig men som vanligt kommer ytterst få titlar bli nämnvärt spelbara när gpu kraften kortet levererar inte kommer räcka till.

Inte så konstigt att bara AMDkortet är klockat.
Grafikkortstesterna på swec har vad jag vet vanligtvis gjorts så att de endast klockat upp kortet de recenserar men inte de andra dom är med som referens. Så det är inte så märkligt att det här testet följt samma mönster. Ta en titt på alla andra grafikkortstest så ser ni nog en röd tråd.

Skrivet av Kenneth:

Något överklockat 970 finns inte med av den enkla anledning att det inte har körts ett test i nya testsviten ännu. Men det tänkte jag och @emilakered åtgärda imorgon och helt enkelt komplettera listan. Håll ut!

Guld! Ger kanonbra möjligheter att jämföra
Och tack för en kanongenomgång av kortet!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nyttan av minne beror på hur länge man tänkt behålla kortet, jag har en spelmaskin som har mitt gamla HD6950 2GB, det fungerar utmärkt, det hade det inte gjort om kortet haft 1GB, vilket var den vanligaste storleken på videominne då, prestanda är ungefär som GT750Ti eller R7 260x.

Ja utmärkt är en subjektbedöming helt klart.
Tyvärr håller jag mig fortfarande till min bedömning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollar man senaste prestandaindex där 970 ssc var med så hade det runt 9% högre prestanda än referens. Om inte relationen förändrats med ny mjukvara bör det rimligtvis ligga lite över ett 390 i 1080p och strax under i 1440p. Med andra ord bör de vara rätt lika och valet mellan de olika korten handlar mest om dagspris, vilka funktioner man föredrar och i viss mån framtidssäkerhet beroende på hur minnesanvändning utvecklas och hur länge man vill ha kvar kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Vesh:
ett till test
http://www.tomshardware.com/reviews/sapphire-nitro-r9-390-8g-...
däremot drivers var ju mindre, bra i testet, stor mix kors och tvärs i båda läger

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte så konstigt att bara AMDkortet är klockat.
Grafikkortstesterna på swec har vad jag vet vanligtvis gjorts så att de endast klockat upp kortet de recenserar men inte de andra dom är med som referens. Så det är inte så märkligt att det här testet följt samma mönster. Ta en titt på alla andra grafikkortstest så ser ni nog en röd tråd.

Stämmer ju inte.
Om du ser så är det många överklockade kort med i jämförelsen. Samma sak i äldre tester.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

Usssch vad detta drog mycket mer än GTX980 när det lastas. Över 115W! Det är inte okej tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

"med prestanda något under Geforce GTX 980"
Något ? på 1080p är det ~40fps skillnad i t.ex. BF4

Jo men med åren så har monitorerna utvecklas så snabbt att folk numera använder sig av 1440p om inte t.o.m 4k paneler.
Och kollar man på 1440p och 4k speltesterna så är skillnaden några enstaka fps.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jo men med åren så har monitorerna utvecklas så snabbt att folk numera använder sig av 1440p om inte t.o.m 4k paneler.
Och kollar man på 1440p och 4k speltesterna så är skillnaden några enstaka fps.

Eller så använder de 1080p 144 Hz, då är det skillnad.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

köpte själv ett 380 nitro nyligen, hoppas på tyst kylare vad jag har läst så skall Sapphires Nitro kort vara tysta

Trevligt test ivf!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Usssch vad detta drog mycket mer än GTX980 när det lastas. Över 115W! Det är inte okej tycker jag.

Har väl dock på senare tid varit så att AMD generellt ligger något lägre i effektuttag i idle på senare tid.
För de som kör Gsync lösningar på Maxwell kretsar i 144Hz eller över så har det också visat sig att strömförbrukningen stiger markant vid idle, ett 980ti drar tex ca 60W mer i idle vid 144Hz uppdateringsfrekvens och uppemot 100W mer vid 165Hz.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/Testing-GPU-Power-Dr...

Nvidia säger dock att de skall ha en lösning på väg men det finns också de som säger att det inte skall vara möjligt att lösa utan en omdesign av kretsen, oavsett vilket så är det så här det är just nu och vi måste därför bedöma läget efter det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Presterar riktigt bra med tanke på sitt pris. Runt 10% bättre än ett GTX 970 men shit vad de slukar ström. Drar 135W mer än GTX 970 (det går inte att bortse från).

Om man spelar 4 timmar om dagen under ett år blir det runt 200 kWh mer i förbrukning än om man haft ett GTX 970. Vad motsvarar det? 250 kr extra i driftkostnad om året?

De gamla Radeonkretsarna maxas verkligen just nu och det kommer med en tråkig baksida.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Trevlig informativ artikel! Det hade dock varit mycket intressant att se resultatet av undervoltning.
Hur mycket går det att skruva ner effektåtgången utan att prestanda påverkas negativt?

Permalänk
Medlem

Relativt tyst, svalt, snabbt, bra pris. Trevligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Trodde det skulle vara större skillnad jag också, eller fall av det jag hört. Men alltid trevligt med 8GB, dock lite hög strömförbrukning som nackdel mot Nvidia.
Går ju få ett 970 för 3 lapp nu, så hoppas de prispressar varandra redigt nu.

Men lite finurligt att Swecklockers inte fick med ett överklockat 970 i listan, det är ju en av de viktigaste jämförelserna man kan göra tycker jag på en entusiastsidan.

Instämmer.

Skrivet av philipborg:

Hur kommer du till den slutsatsen?
Prestanda index:

Gtx 970 - 95
EDIT: R9 390 - 102
Sapphire 390 Nitro - 105
Gtx 980 - 112

Hur kan det vara nära 970 men långt ifrån 980? Ser verkligen inte hur du resonerar just här, är ju nästan mitt mellan båda. Sedan har det dubbla mängden VRAM över 980 och definitivt 970 vilket jag definitivt tror kan utnyttjas i framtiden.

Hur räknar du?
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

1080p: R9 Nitro: 103, gtx 970: 101
1440p: R9 nitro: 105, gtx 970: 95
Inte stor skillnad där inte.
Kör du högre upplösning än det kör du med bättre grafikkort och inte andrahandsvalen.
Sen ignorerar du ineffektivitet hos amd som pressar sina kretsar lite för mycket. För mig som äger en lägenhet är det inte bra för det värmer för mycket under sommaren.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skäggig legend

ptja... jag köpte mitt R9 290 för 3300:- när det kom och presterar fortfarande kanon. Dock kanske man skulle väntat lite och fått en bättre kylare på den! x)

Jag måste dock erkänna att jag tappat mycket intresse när det gäller spel överlag. Det jag spelar är liksom CS:GO och för att inte tappa känslan i spelet vill/känner jag inte att jag kan njuta av andra spel. Kanske testar man nya för att grafiken är trevlig men slutar alltid med att jag faller tillbaka till CS:GO. x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av XHI:

ptja... jag köpte mitt R9 290 för 3300:- när det kom och presterar fortfarande kanon. Dock kanske man skulle väntat lite och fått en bättre kylare på den! x)

Jag måste dock erkänna att jag tappat mycket intresse när det gäller spel överlag. Det jag spelar är liksom CS:GO och för att inte tappa känslan i spelet vill/känner jag inte att jag kan njuta av andra spel. Kanske testar man nya för att grafiken är trevlig men slutar alltid med att jag faller tillbaka till CS:GO. x)

Vet precis hur det känns, Köpte ett nytt R9 kort nu för att kunna spela alla de nya spelen då mitt 6870 börjar bli lite långsamt

Men det slutar väl att man bestämmer sig för att hoppa tbx till counterstrike

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bara kolla tillbaka två generationer mellan Gtx 680 och 7970 där den ena står avsevärt mycket bättre idag delvis tack vare 50% mer VRAM.

This.

Folk verkar alltid ignorera att modeller från AMD och Nvidia som drar relativt jämnt idag, tittar man historiskt så utklassar AMD korten Nvidias dito när korten börjar blir lite äldre.

HD 6950 > GTX 560TI
HD 7970 > GTX 680
R9 290 > GTX 780

alla dessa kort låg lika i pris/prestanda vid release men idag är samtliga AMD kort markant bättre i moderna titlar än Nvidias motsvarighet.

tittar man om 1-2 år är jag helt övertygad om att R9 390 pissar på GTX 970 och snarare jämförs med GTX 980, vilket är en högst relevant faktor för oss som inte byter GPU lika ofta som vi byter kalsonger.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av fredrik831:

Trevlig informativ artikel! Det hade dock varit mycket intressant att se resultatet av undervoltning.
Hur mycket går det att skruva ner effektåtgången utan att prestanda påverkas negativt?

Instämmer! Undervolting av grafikkorten vid standard frekvenser ser jag som lika självklart som att man gör detsamma med en ny cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Sen ignorerar du ineffektivitet hos amd som pressar sina kretsar lite för mycket. För mig som äger en lägenhet är det inte bra för det värmer för mycket under sommaren.

Varför har du då valt en cpu med en tdp på 130w? Kollade snabbt asus specar att ett GTX970 strix kan dra upptill 225w men det kan inte stämma 175w har jag hört? https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/STRIXGTX970DC2OC4GD5/s...

Edit: Kollade även grabbens MSI GTX970 & där står att det drar 145w, hmm märkligt.
http://www.msi.com/product/graphics-card/GTX-970-GAMING-4G.ht...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless