Köpråd första smartphone! Liten, billig, bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Köpråd första smartphone! Liten, billig, bra batteritid.

Hej! Har noll koll på smartphones då jag aldrig ägt någon, tar gärna lite tips. Har tittat lite på Z3 compact men vill ogärna lägga ut 3800 på en telefon, men något litet med hyfsat batteritid är jag ute efter, finns det något bra och billigt? Har mest tänkt surfa på den.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig alla operativsystem?
Min kompis köpte sig en Lumia 640 (1500kr) och den är riktigt fin. Mycket goda recensioner av den på prisjakt. Sen kommer Windows 10 i december och då blir telefonen ännu bättre

Vill du ha android och billigt så är det tyvärr svårt för en stabil telefon. Om du inte vill gå begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kan du tänka dig alla operativsystem?
Min kompis köpte sig en Lumia 640 (1500kr) och den är riktigt fin. Mycket goda recensioner av den på prisjakt. Sen kommer Windows 10 i december och då blir telefonen ännu bättre

Vill du ha android och billigt så är det tyvärr svårt för en stabil telefon. Om du inte vill gå begagnat.

Jo, det kan jag tänka mig. Finns det lika många apps osv som för android?

Permalänk
Medlem

Ny budget Windows Mobile 10 lur.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3350385

Verkar vara prisvärd om du inte vill lägga mycket pengar på tele men ändå få något som förmodligen är medelbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jo, det kan jag tänka mig. Finns det lika många apps osv som för android?

Nej, det saknas ganska mycket till Windows. Men fundera på vad du kommer att använda och kolla sedan upp om det finns. Om appen inte finns så får du fundera om det är en dealbreaker

Permalänk

Denna är väl inte i storlek av iPhone 4s men inte lika stor som en 6+ heller..
Motorola moto G 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3207642
Finns även 2 som antagligen säljs ut nu..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tog mig en sån! Nu då, Vimla eller Hallon? Vad är bäst här uppe i norrbotten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jo, det kan jag tänka mig. Finns det lika många apps osv som för android?

Det gör det ju inte.

Men de största och viktigaste finns

Instagram - 6tag (folk säger att 6tag är mycket bättre)
Youtube - Metrotube eller MyTube! /MyTube! är riktigt fint!
Facebook
* BankID säkerhetsapp
* Swish
* Truecaller
* Bankappen (Swedbank)
VLC
Candy Crush/soda kom precis med.
Du får gratis office (word, excel, powerpoint och onenote)

* tycker jag är viktiga att de finns på en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jag tog mig en sån! Nu då, Vimla eller Hallon? Vad är bäst här uppe i norrbotten?

Skrivet av Swedroid:

Att vårt testexemplar begränsas av den låga RAM-mängden om 1GB råder det heller inga tvivel om. Vi råkade exempelvis regelbundet ut för att hemskärmen tvingades ”laddas om”, vilket tar 1-3 sekunder beroende på hur många ikoner och widgetar man har på hemskärmen, efter att vi återvände till hemskärmen från en aktiv webbsurfsession eller att ha plåtat med kameran en stund.[...]

[...]Vi råder dock er alla att motstå frestelsen att slå till på den billigare varianten med 1GB RAM och 8GB lagring som redan finns på butikshyllorna med ett pris från cirka 1890 kronor och istället invänta den lite dyrare versionen med 2GB RAM och 16GB lagring med en prislapp på 2390 kronor som enligt Motorola inom kort skall lanseras i Sverige.

Något exakt datum finns tyvärr inte, men räkna med andra halvan av november. Vi inser att det blir en lång väntan för den som står i startgroparna och behöver en telefon omedelbart, men det är med all sannolikhet värt det.

Kan av egen erfarenhet intyga att ständigt "omritande" av hemskärmen blir otroligt enerverande i längden. Hade själv iaf. inte köpt en android telefon med enbart 1gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jag tog mig en sån! Nu då, Vimla eller Hallon? Vad är bäst här uppe i norrbotten?

Fråga kompisar osv. om de haft bäst upplevelse med Tre (Hallon) vs. Telenor (Vimla) då de båda är MVNO för respektive operatör.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jag tog mig en sån! Nu då, Vimla eller Hallon? Vad är bäst här uppe i norrbotten?

Är imo Telia som gäller i Norrland, halebop kör ju på deras nät och har bra abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Jag tog mig en sån! Nu då, Vimla eller Hallon? Vad är bäst här uppe i norrbotten?

Om du ska välja abonnemang och inte kontantkort så skulle jag ju rekommendera att du tar en betydligt bättre telefon på abonnemang hos en operatör som passar dig bäst där du bor. Men efter det mesta jag har läst verkar du redan ha köpt mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är imo Telia som gäller i Norrland, halebop kör ju på deras nät och har bra abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja halebop är en skön operatör, hoppas dock dom skaffar egna master någon gång :3

Permalänk
Medlem

Jo, det blev motorola 3G + Vimla mindre, nöjd hittills!