Hårddisken visar använt minne, men kan ej nå filerna

Permalänk

Hårddisken visar använt minne, men kan ej nå filerna

Hej,

Jag har haft två externa hårddiskar ett tag utan att belsta de onödigt mycket. Den ena ligger på typ fem års användning och fungerar prima, och den andra på cirka två år och har sedan Augusti inte fungerat. Det är förjäkligt jobbigt för har så mycket information och nöjen sparade där.

I min gamla dator (som jag bytte ut i september) så fick dessa hårddiskar lida av fruktansvärd press för att datorn kopplade bort båda hårddiskar en gång i timmen (för att sekunden senare upptäcka båda och sedan vara användbara). Så de drogs brot och upptäcktes en gång i timmen tills det en dag plötsligt inte gick att använda den nyare. Det stod att den var inkopplad, minnet visade sig, men kunde ej klicka på hårddisken "programvaran kan ej hittas, vill du formatera?".

När jag sedan kopplar in hårddisken i Mac:en så kan jag öppna hårddisken var tredje gång jag kopplar in den, och se alla mina filer och mappar, men hårddisken hinner koppla ur sig innan jag hinner kolla så filerna funkar. De övriga gånger jag kopplar in hårddisken i macen står det vara att programvaran ej kunde hittas, vill du formatera? och likadant står det på min nya dator.

Det känns som om filerna ligger oskadade inne i hårddisken och att de ej är förstörda, bara att datorerna ej kan läsa själva minnet. Formatering känns som enda lösningen men då försvinner väl alla mina 400gb och det är inte ett alternativ.

VAD GÖRA?

Tack snälla på förhand

Permalänk
Medlem

Låter som du skulle kunna ha nytta av ett bärgningsprogram likt Recuva. Osäker på om den vill ha en fungerande partition, men om du använder snabbformatering så tror jag inte datan förstörs.

Någon annan får bekräfta/bestrida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Tack för svar. Men ja, någon som kan svara med säkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefjonken:

Tack för svar. Men ja, någon som kan svara med säkerhet?

Skulle skruva upp höljet (antar att det är USB anslutna externa) och ta ur själva hårddisken och koppla in den internt i datorn och se hur det går.

Kan vara USB kontrollern som bråkar, och oftast är det vanliga SATA hårdiskar i externa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle skruva upp höljet (antar att det är USB anslutna externa) och ta ur själva hårddisken och koppla in den internt i datorn och se hur det går.

Kan vara USB kontrollern som bråkar, och oftast är det vanliga SATA hårdiskar i externa.

Är verkligen inte så kunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefjonken:

Är verkligen inte så kunnig.

Allt du gör är att öppna "chassit" för hårddisken i den externa enheten. Det sitter med stor sannolikhet en helt vanlig hårddisk i den, som du sedan kopplar in i datorn som vanligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB