Var hittar man Windows 98 lagligt?

Permalänk
Inaktiv

Var hittar man Windows 98 lagligt?

Jag hade tänkte och köra det virtuellt för att spela äldre spel som inte fungerar så bra på nyare OS.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Det är ju engelska. Finns det ingen Svensk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är ju engelska. Finns det ingen Svensk?

https://winworldpc.com/product/windows-98 Finns!

***bort/mod***

§1
Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

@anon114264: Spelen funkar inte i compatibility mode eller?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

@Klappis: Spelen funkar inte i compatibility mode eller?

Precis, prova detta så länge det inte är en skoluppgift de kör i ms95. Och om de kör det i ms95 så är det ju bedrövligt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Testa kanske Wine?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erssn:

@Klappis: Spelen funkar inte i compatibility mode eller?

Jag hade inte frågat om jag inte hade prövat det innan. MS har något som heter Compability Administrator och det fungerade inte där heller.

Tagit bort citat §1 /moderator
Permalänk
Medlem

Träget väntande och letande på Tradera lär rendera resultat förr eller senare. En köpesblänkare här på Sweclockers bör funka också. På den tiden skickade datortillverkarna med skivor, och dessutom var det inga brandade OEM-versioner för SLP-installation, utan generiska sådana, och en skiva tar inte mycket plats. Typisk bra-att-ha-pryl man sparar när man pensionerar datorn. Någon bara måste ha en skiva liggande i gömmorna som vederbörande är beredd att skiljas från.

Givetvis ser du till att få tag på Win98SE, det är milsvid skillnad mellan det och första utgåvan när det kommer till stabilitet och sådant. Det kan också vara bra att veta att det finns ett inofficiellt servicepack för W98SE.

Personligen skulle jag dock inte känna några större samvetskval över att pirata en produkt som inte längre finns tillgänglig kommersiellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nej jag försöker absolut inte va jobbig, undrade bara varför det behövde va på svenska.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Jag skall kolla hemma, jag har ev. några gamla OS liggande - 95, 98, ME osv. Återkommer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte visste det tidigare, slängde 5st licenser på jobbet förra veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag hade inte frågat om jag inte hade prövat det innan. MS har något som heter Compability Administrator och det fungerade inte där heller.

Antar att du kikat efter patcher eller sätt att få spel och funka i windows 7 och liknande ?. Har själv en hel del äldre spel som körs med nglide och patcher för att starta i windows 7.

Spel jag kommer på direkt från huvudet som jag fått fungerande är.

Re-volt, Rollcage 1,Rollcage2, Colin Mcrae 1, Colin Mcrae 2, Quake 1, Quake 2, 1nsane, Jazz Jackrabbit2, Destruction Derby 2 (går långsamt vissa moment men funkar.) Midtown Madness 2, Dethkarz, Driver 1, Need For Speed II SE, Need For Speed III, Need For Speed Porsche Unleashed, MDK 2, (MDK 1 fick jag inte och funka, dock vet jag att det funkar på Windows XP 32 bit), Ignition, Carmageddon + Splatpack via dosbox och icke 3dfx men det duger.

Har även Monster Truck Madness 1, Monster Truck Madness 2, Moto Racer 1 Glitchad grafik i menyer och lite segt ibland när vissa saker händer men funkar det också.

§1 i citat
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebbe605:

Nej jag försöker absolut inte va jobbig, undrade bara varför det behövde va på svenska.

Nej jag kunde ha skrivit att jag sökte efter Engelska också. Men stöder Engelska Windows 98 Svenska tangentbord?

Skrivet av Llhweiir:

@Klappis:

Jag skall kolla hemma, jag har ev. några gamla OS liggande - 95, 98, ME osv. Återkommer.

Gör det!

Skrivet av lojden:

Synd att jag inte visste det tidigare, slängde 5st licenser på jobbet förra veckan

Darn!

Skrivet av mini-z1994:

Antar att du kikat efter patcher eller sätt att få spel och funka i windows 7 och liknande ?. Har själv en hel del äldre spel som körs med nglide och patcher för att starta i windows 7.

Spel jag kommer på direkt från huvudet som jag fått fungerande är.

Re-volt, Rollcage 1,Rollcage2, Colin Mcrae 1, Colin Mcrae 2, Quake 1, Quake 2, 1nsane, Jazz Jackrabbit2, Destruction Derby 2 (går långsamt vissa moment men funkar.) Midtown Madness 2, Dethkarz, Driver 1, Need For Speed II SE, Need For Speed III, Need For Speed Porsche Unleashed, MDK 2, (MDK 1 fick jag inte och funka, dock vet jag att det funkar på Windows XP 32 bit), Ignition, Carmageddon + Splatpack via dosbox och icke 3dfx men det duger.

Har även Monster Truck Madness 1, Monster Truck Madness 2, Moto Racer 1 Glitchad grafik i menyer och lite segt ibland när vissa saker händer men funkar det också.

Just de spelen har jag inte men just det specifika spelet jag har problem med är Chaos Overlords. GOG-versionen fungerar ganska dåligt på Windows 7 trots att de listar stöd för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nej jag kunde ha skrivit att jag sökte efter Engelska också. Men stöder Engelska Windows 98 Svenska tangentbord?

Gör det!

Darn!

Just de spelen har jag inte men just det specifika spelet jag har problem med är Chaos Overlords. GOG-versionen fungerar ganska dåligt på Windows 7 trots att de listar stöd för den.

Restat registerändringarna och displaychanger ?
http://www.abandonia.com/vbullet/showthread.php?t=19955

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av kaput:

Träget väntande och letande på Tradera lär rendera resultat förr eller senare. En köpesblänkare här på Sweclockers bör funka också. På den tiden skickade datortillverkarna med skivor

Jag har en gång i tiden försökt sälja ett Windows 98 som hörde till en dator. Tradera tog ner den snabbt och sa att det inte var tillåtet att sälja den bara för att det står "får endast levereras med nya persondatorer" på den. Värdelös regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Synd att jag inte visste det tidigare, slängde 5st licenser på jobbet förra veckan

Exakt lär finnas i en massa skrivbordslådor runt om i landet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

De flesta har nog OEM-versioner liggandes och det får du inte köra på virtuell maskin (eller på annan dator än den licensen kom med) om du ska vara laglig. Svårt att köpa begagnade retail-boxar då folk försöker sälja andra versioner som full-versionen och p.g.a. piratkopior. Såg att någon säljare på Amazon UK påstod att han hade äkta vara för 68 pund. Jag skulle inte lita på dem.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en gammal skiva med w98SE. Om den är laglig kan jag inte garantera men jag bryr mej inte heller. Kan jag få adressen så skickar jag den som brev. Portokostnaden kan läggas i lämplig insamlingsbössa

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...