Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD tjuter.. vad göra? (problem)

Permalänk
Medlem

SSD tjuter.. vad göra? (problem)

tjenare.
jag köpte en begagnad laptop här om dagen, upptäckte ganska tidigt ett tjutande ljud men jag trodde att det var lite damm i fläkten eller något.
igår crashade windows för mig vid 2 tillfällen, fick bluescreen, datorn startades om direkt och så fick jag meddelandet "reboot and select proper boot device"

tänkte kolla upp fläkten idag men upptäckte då att det är SSDn som tjuter... det är en pny optima 480gb. har kollat efter firmware uppdateringar hittar inga.

jag har inget kvitto eller kartong till SSDn, men det är en ganska ny modell så garanti må finnas kvar. går det att skicka iväg den på något sätt?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

tjenare.
jag köpte en begagnad laptop här om dagen, upptäckte ganska tidigt ett tjutande ljud men jag trodde att det var lite damm i fläkten eller något.
igår crashade windows för mig vid 2 tillfällen, fick bluescreen, datorn startades om direkt och så fick jag meddelandet "reboot and select proper boot device"

tänkte kolla upp fläkten idag men upptäckte då att det är SSDn som tjuter... det är en pny optima 480gb. har kollat efter firmware uppdateringar hittar inga.

jag har inget kvitto eller kartong till SSDn, men det är en ganska ny modell så garanti må finnas kvar. går det att skicka iväg den på något sätt?

Kolla på leverantörerns hemsida? Alt. med dem du köpte den av.
http://www.pny.eu/s/g/Guarantees/ Gäller att du hittar något inköpsbevis.

Permalänk
Medlem

Jag hade en intel med samma symptom. Behövde inget kvitto eller originalkarton. Fick en ny inom några dagar.

Permalänk
Medlem

har nu skickat ett mail till PNY, hoppas det löser sig.. sämst att de inte har ett sverigekontor dock

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

har haft lite mail kontakt med PNY under dagen. förklarade för dom att jag inte hade ett kvitto på SSDn och fick det här svartet

"Hi,

Contact the reseller (without receipt/invoice???) to have the replacement of this defective SSD because you are still under his warranty :
http://www.pny.eu/s/g/Guarantees/

Cordialement,
Best regards ,

Cécile
PNY TECHNOLOGIES EUROPE
Technical support "

blir att ringa Webbhallen i morgon då och se vad dom säger

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

aldrig mer PNY!

Citat:

that is the strangest thing, that you can't do it with the serial number on the product. so i now got a 1 month old SSD, which is bad. and the only thing i can do is throw it in the trash?

svaret jag fick på det var.

Citat:

If you can find the receipt maybe….

Det sämsta svaret från en tec support någonsin! då jag bad om ett nummer eller e-post till hennes chef slutade hon svara

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Jaha, du har köpt begagnat... Men har du ens hört av dig till säljaren?

I deras ögon kan du ha köpt stöldgods, då ska du självklart inte ha någon garanti, det är väl ganska självklart eller hur?

Det är för övrigt lite märkligt att du väljer att skapa en tråd om det hela här, du verkar tom. veta att SSDn är köpt hos Webhallen.
Det normala är att höra av sig till säljaren, oavsett om man köpt från en affär eller privatperson, inte att skapa en tråd på Sweclockers så fort man stött på problem.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Om du hade köpt disken från butik, haft kvitto, så hade de inte ens kunnat neka dig garanti.
Eftersom du har köpt det begagnat är allt du kan göra att kontakta säljaren, lämna negativ kritik om personen (på tex tradera mm) om du inte får svar.
Men köper man begagnat så har man svårt med garantier, då garanti gäller egentligen bara ursprungliga köparen. Men har man kvittot så brukar det gå ändå.

Permalänk
Avstängd

Det är nog illa med att folk känner sig berättigade till garanti när dom köpt second hand och nu påstår du att du ska få garanti utan kvitto??

Du menar på fullaste allvar att du berättigad till ersättning av en produkt du har köpt second hand, du som inte ens är den första köparen och inte ens har kvitto. Du skriver att du tycker deras support är skit men hur tänker du då?

Om företag helt plötsligt hade börjat strunta i bevis för att varan är köpt och ägs så kan ju vem som helst jobba hemma som professionell kriminell.

Vad spelar det för roll om du har serienumret till en produkt och varför anser du att det räcker?

Det verkar ha blivit en favorit hos många att genast springa till SweClockers så fort något inte går som planerat.

Permalänk
Medlem

Hej, hoppar in här,

Sitter med en alldeles nyuppackad laptop:

http://cdon.se/hemelektronik/acer-v3-372-5414-13-3-i5-6200u-8...

Och det konstiga är att ssd:n låter precis som en hdd, alltså samma "ljudschema" fast mycket svagare. Har googlat runt lite och det finns en och annan kommentar om det, men va fasen tror ni det är något att bry sig om?

verkar ju inte va den snabbaste heller, men det får man väl räkna med när en köper acer kanske...

CrystalDiskMark 5.0.3 x64 (C) 2007-2015 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 527.923 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 133.914 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 95.714 MB/s [ 23367.7 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 30.794 MB/s [ 7518.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 437.867 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 133.158 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 12.989 MB/s [ 3171.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 31.370 MB/s [ 7658.7 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 20.8% (24.7/118.6 GiB)] (x5) [Interval="5 sec"]
Date : 2015/11/13 12:16:46
OS : Windows 10 [10.0 Build 10240] (x64)

Permalänk
Medlem

Högst relevant även idag (gäller inte bara nätköp).

Se upp för begagnad garanti vid ditt nätköp

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikI:

Hej, hoppar in här,

Sitter med en alldeles nyuppackad laptop:

http://cdon.se/hemelektronik/acer-v3-372-5414-13-3-i5-6200u-8...

Och det konstiga är att ssd:n låter precis som en hdd, alltså samma "ljudschema" fast mycket svagare. Har googlat runt lite och det finns en och annan kommentar om det, men va fasen tror ni det är något att bry sig om?

verkar ju inte va den snabbaste heller, men det får man väl räkna med när en köper acer kanske...

CrystalDiskMark 5.0.3 x64 (C) 2007-2015 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 527.923 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 133.914 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 95.714 MB/s [ 23367.7 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 30.794 MB/s [ 7518.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 437.867 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 133.158 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 12.989 MB/s [ 3171.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 31.370 MB/s [ 7658.7 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 20.8% (24.7/118.6 GiB)] (x5) [Interval="5 sec"]
Date : 2015/11/13 12:16:46
OS : Windows 10 [10.0 Build 10240] (x64)

Det är inte kassa hastigheter men det beror också på vilket testprogram man kör. Vad är det för märke på SSD:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Högst relevant även idag (gäller inte bara nätköp).

Se upp för begagnad garanti vid ditt nätköp

Helt klart relevant!

En tillverkargaranti däremot, är upprättad av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den. Då ska man vända sig till tillverkaren med sitt klagomål.

OM vi snackar datorhårdvara t e x..
Så är det riktigt lugnt, om man kollar upp tillverkargarantin på varan man köper begagnad.

Jag personligen har skickat ca 15st RMA (return merchandise authorization) hårddiskar till WD i Tyskland. (och detta på en typ, 20 års period)

Ca hälften av dom har jag köpt beggat....

Av alla diskar jag skickat, har det kommit en rent ny.
Och i två fall, har jag fått bättre, då dom gamla utgått.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ok Jalle64, tack för kommentaren.

Det är ngn samsungvariant

SAMSUNG MZNLF F128HCHP enligt enhetshanteraren

AS SSD anger FXT2101Q

/Henrik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikI:

Ok Jalle64, tack för kommentaren.

Det är ngn samsungvariant

SAMSUNG MZNLF F128HCHP enligt enhetshanteraren

AS SSD anger FXT2101Q

/Henrik

Är antagligen ingen "äkta" Samsung, men eftersom den är 128GB är den tyvärr inte så snabb på skriv som en 250/6 GB dito då dessa har en full/bättre/bredare "motorväg" för filerna en densamma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)