Permalänk
Medlem

Bygg av dator, budget 8k , tips

Hej!

Har en vän som ska köpa och bygga dator, och jag lovade att hjälpa honom med det.

Budgeten ligger på 8k och det är enbart dator och inte kringutrustning. Det ska vara en praktisk dator, alltså hur den ser ut ska inte läggas någon vikt på.

De få kraven är en 128 gb ssd, 500 gb hdd, 8 gb minne med utrymme till mer om så behövs senare. Utöver det ska så hög prestanda som möjligt försöka fås ut. Han kommer inte aktivt att hålla på med klockning och liknande, eventuellt en liten klockning i framtiden om mer krut ska fås ut till tyngre spel.

Har ni tips på hur en bra kundvagn skulle kunna se ut?

Permalänk
Medlem

1. R9 380 4GB kräver ca 300W med i7. Den är nästan lika bra som GTX 960 4GB som kostar ca 3000. Dessutom så kommer dem att släppa detta kort för ca 2000 under black friday, 27 november. (Antagligen)
http://www.gamersnexus.net/pc-builds/2164-budget-gaming-pc-bu...

2. i5 är ett måste, sämre CPU är bara dumt.

3. SSD för att ge datorn lite liv och Z97 Moderkort då H97 är bara 50 kr billigare. Billigare moderkort är h81M-A för 650kr men du kommer få lite problem med denna och tro mig du vill slippa BIOS uppdateringar om möjligt.

PS: PSUn är moduler (gör livet enklare) och btw klockning är skräp, köp bättre CPU istället om du ändå tänker ge 1000kr för fläkt och i5 4690K. När i5 4460 dör ut så kommer 4690K dö ut också, då är det fanmig ingen som bryr sig om en överklockad dyr leksak som ger +2 fps.

Lycka till!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8772617/2015-11-13

Permalänk
Medlem

Det ser hyfsat bra ut, men jag har alltid varit av uppfattningen att cpu över gpu. Vore det inte mer värt att köpa en lite billigare gpu och satsa mer på cpu, eller är det så att prisökningen Mhz/krona blir avsevärt sämre om man inte skulle nöja sig med i5 4460 och ta en bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Det ser hyfsat bra ut, men jag har alltid varit av uppfattningen att cpu över gpu. Vore det inte mer värt att köpa en lite billigare gpu och satsa mer på cpu, eller är det så att prisökningen Mhz/krona blir avsevärt sämre om man inte skulle nöja sig med i5 4460 och ta en bättre?

Enligt det som jag har läst på nätet och alla benchmarks som jag har kollat igenom så är 4460 en 4 kärning processor och det är 4690K, 6600K också. Skillnaden mellan dessa CPUs är max 10%.

Ta ett exempel. Om du har i5 4460 + r9 390 8GB så har du exempelvis 55 FPS på Fallout 4. Om du sedan tar 4690k eller 6600K + r9 390 8GB så har du 60 FPS. Resultatet är 5-10 mer i FPS.

Om du däremot har 4690K + r9 380 4GB (Sämre GPU) så är jag rätt säker på att FPS går ner till ca 45 om inte mindre.

Om du ska använda datorn till gaming så är det viktigaste att du har en quadcore (4 kärnig CPU) och inte en gammal 2 kärnig. Därefter så satsar du på GPU enligt din budget. Jo bättre GPU desto bättre FPS.

Bra GPU påverkar spelet mer än CPUn och alla onödiga överklockningar. Jag är nästan 100% säker på att detta stämmer och jag har kollat igenom en del benchmarks men jag kan ta fram fakta, riktiga tester om du vill så får du se det med egna ögon. Ge mig någon timme bara.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Intels senaste CPUer är inte så stor.

Alltså är en i5 4460+380 ett bra alternativ och mycket bättre än i7 4790k+370 inom 90% av alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Enligt det som jag har läst på nätet och alla benchmarks som jag har kollat igenom så är 4460 en 4 kärning processor och det är 4690K, 6600K också. Skillnaden mellan dessa CPUs är max 10%.

Ta ett exempel. Om du har i5 4460 + r9 390 8GB så har du exempelvis 55 FPS på Fallout 4. Om du sedan tar 4690k eller 6600K + r9 390 8GB så har du 60 FPS. Resultatet är 5-10 mer i FPS.

Om du däremot har 4690K + r9 380 4GB (Sämre GPU) så är jag rätt säker på att FPS går ner till ca 45 om inte mindre.

Om du ska använda datorn till gaming så är det viktigaste att du har en quadcore (4 kärnig CPU) och inte en gammal 2 kärnig. Därefter så satsar du på GPU enligt din budget. Jo bättre GPU desto bättre FPS.

Bra GPU påverkar spelet mer än CPUn och alla onödiga överklockningar. Jag är nästan 100% säker på att detta stämmer och jag har kollat igenom en del benchmarks men jag kan ta fram fakta, riktiga tester om du vill så får du se det med egna ögon. Ge mig någon timme bara.

Stämmer när de gäller nya spel är ett bra grafikkortet mycket viktigare än processorn. Finns också spel som gillar hög enkeltrådad prestanda ett exempel är de flesta MMO spel en GTX 960/R9 390+4.8GHz i5 6600k presterar förmodligen bättre än GTX 980+R9 390X+4460.

Ett alternativ paket mindre SSD men bättre grafikkort och sämre moderkort.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2966713&view=b

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Seunlau: Vet inte var du fått allt ifrån. GTX 960 är inte 3000kr utan det är faktiskt billigare än 380 på Inet. Sen vad det gäller k processorer kan de ge en schysst boost (igen, vet inte var du får "+2 fps" ifrån), andrahandsvärdet höjs också markant emot låsta processorer.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Ni som säger att 4460 är lika framtidssäkra som 4690k? Hur fan tänker ni? 4690k kan man ju bara klocka när den börjar flaska så håller den sig ett år till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ni som säger att 4460 är lika framtidssäkra som 4690k? Hur fan tänker ni? 4690k kan man ju bara klocka när den börjar flaska så håller den sig ett år till?

Ingen har påstått att 4460 är lika framtidssäker som än 4690K men just nu är prestanda skillnaderna ganska små mellan 4460 och ett 4690K och om man har en snäv budget så är 4460+Bättre GPU är bättre alternativ för de flesta. Ifall man tar mitt paket som exempel för att få plats med ett 4690K+Z97 moderkort så behöver man ta R9 380 4GB/ GTX 960 4GB istället för R9 290X.

I de flesta nya spel så ger 4460+290X bättre prestanda än 4690K+R9 380 4GB/ GTX 960 4GB.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Hej! är oerfaren när det kommer till datorbyggen.

Plockade ihop denna kundvagn på inet. Skulle det fungera ett par år framöver? spelar vanliga spel, fall out 4 etc. och surfar varje dag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8773131/2015-11-10

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappinator:

Hej! är oerfaren när det kommer till datorbyggen.

Plockade ihop denna kundvagn på inet. Skulle det fungera ett par år framöver? spelar vanliga spel, fall out 4 etc. och surfar varje dag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8773131/2015-11-10

Tack på förhand!

Detta kan vara lite mer kompakt ett mATX bygge, Bättre PSU samt har en SSD+HDD inklämd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8773621/2015-10-28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

@Seunlau: Vet inte var du fått allt ifrån. GTX 960 är inte 3000kr utan det är faktiskt billigare än 380 på Inet. Sen vad det gäller k processorer kan de ge en schysst boost (igen, vet inte var du får "+2 fps" ifrån), andrahandsvärdet höjs också markant emot låsta processorer.

1. Jag syftade på GTX 970 vs 380 och JA 970 kostar 3000.
2. Varsågod https://www.youtube.com/watch?v=t7wBle5AbhI
3. Säg inte att du ska köpa 4690K för att senare kunna sälja den för 200kr mer än en låst 4460. Så länge quadcore är aktuellt så spelar det ingen roll om du har en 4460 eller 4690K, skillnaden på FPS är minimal och tbh förstår du inte nedan så vet jag inte.

Köp 1
i5 4460 + r9 390 8GB = 4800 med en kraftfull GPU och FORTFARANDE en quadcore som varar i 2 år lätt och som knäcker din lilla fps boost med dem onödiga extra 1000 som du ger bort för att ha en olåst 4690K

i5 4690K + r9 380 4GB + fläkt = 5000kr med mycket sämre FPS än ovan då du har ett GPU som är nästan dubbelt så mycket sämre och FORTFARANDE quadcore trots en massa finesser och extra kostnader för värdelösa MBs .

Kom inte och säg att du ska köpa en 4690K med en dubbelt så sämre GPU som gamer för att kunna sälja den om 3 år för 400kr mer. I den värld som du lever i så köper man en 4690K med en 390 8GB och skryter om hur mycket pengar man har med en olåst CPU för att krydda till det lite samtidigt som man blundar för nya chipsets i framtiden, seriöst?

Jag väljer i5 4460 och r9 390 8GB any day. Här sitter vi och diskuterar budget builds där man får bästa prestanda för så lite pengar som möjligt. Hade jag velat tävla mot dina coola setups på 25 000 tusen så hade jag lagt ner 10 000 på en 4k skärm rakt av. Men alla är inte streamers och hardcore gamers, köper hellre en bil, reser eller gör annat än att betala för en dator som åldras snabbare än vad jag kan utnyttja.

Tack och hej.

Permalänk
Medlem

@Seunlau: 390 ger inte dubbla prestandan av 380 och ett maffigt grafikkort kommer inte spela så stor roll när prollen flaskar. Hur vet jag det? Jo, jag har varit där och tycker därför att det är värt att köra k processor med svagare grafikdel, men det är jag. Om du köper en upplåst processor kommer du inte behöva uppgradera efter 3 år, titta bara på 2500k som fortfarande går starkt.

Kan berätta lite om ett scenario jag var med om. Brukade spela BF4 på oklockad Phenom, det var tungt (droppa till 0 på svårdrivna banor) så jag klockade den för att jag kunde. Gick från 3.2 till 4Ghz vilket gav en otrolig skillnad. Inga mer dropps till 0 och fick normalt ut ca 15 fps mer i genomsnitt. Inte en lite prestanda ökning i mina ögon.

Här kan du se några benchmarks med överklockade processorer, inte så dumt va?

Ännu en gång vet jag inte var du får allt ifrån, mina "coola setups på 25 000 tusen"? Vad snackar du om?

1000 extra för en k processor, var kom det ifrån?

Nu diskuterade jag inte budget byggen med dig utan bara ifrågasatte ditt tankesätt och vad förväntar du dig när du säger att överklockning är skit?

Sen att du föreslår ett dyrt z97 (men inte någon k processor) för att H81 "krånglar" förstår jag inte. Det är inget fel på dem och varför ska det vara svårt att uppdatera bios på just dem, de använder också tillverkarens enkla bios flash verktyg.

Sen kan det också vara värt att lägga ut mer på MB och processor då dessa är mycket krångligare att uppgradera i framtiden än ett grafikkort om man som du säger "blundar för nya chipsets i framtiden"

Tycker du skriver väldigt flummigt. 390 + 4460 hit och dit men ändå så består din kundkorg av 380 + 4460. Sen hamnade din korg på ca 7500 och TS hade en budget på 8k så varför är det då en dålig ide att lägga dit en i5 4690k istället ?

Fattar inte varför du verkar så arg och skriker om att jag är rik? Sitter på väldigt medelmåttlig hårdvara ska du veta...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot fler förslag så får jag värdera resultaten efter några dagar och se vilken kombination verkar rimligast.

Tack för förslagen än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

@Seunlau: 390 ger inte dubbla prestandan av 380 och ett maffigt grafikkort kommer inte spela så stor roll när prollen flaskar. Hur vet jag det? Jo, jag har varit där och tycker därför att det är värt att köra k processor med svagare grafikdel, men det är jag. Om du köper en upplåst processor kommer du inte behöva uppgradera efter 3 år, titta bara på 2500k som fortfarande går starkt.

Kan berätta lite om ett scenario jag var med om. Brukade spela BF4 på oklockad Phenom, det var tungt (droppa till 0 på svårdrivna banor) så jag klockade den för att jag kunde. Gick från 3.2 till 4Ghz vilket gav en otrolig skillnad. Inga mer dropps till 0 och fick normalt ut ca 15 fps mer i genomsnitt. Inte en lite prestanda ökning i mina ögon.

Här kan du se några benchmarks med överklockade processorer, inte så dumt va?

Ännu en gång vet jag inte var du får allt ifrån, mina "coola setups på 25 000 tusen"? Vad snackar du om?

1000 extra för en k processor, var kom det ifrån?

Nu diskuterade jag inte budget byggen med dig utan bara ifrågasatte ditt tankesätt och vad förväntar du dig när du säger att överklockning är skit?

Sen att du föreslår ett dyrt z97 (men inte någon k processor) för att H81 "krånglar" förstår jag inte. Det är inget fel på dem och varför ska det vara svårt att uppdatera bios på just dem, de använder också tillverkarens enkla bios flash verktyg.

Sen kan det också vara värt att lägga ut mer på MB och processor då dessa är mycket krångligare att uppgradera i framtiden än ett grafikkort om man som du säger "blundar för nya chipsets i framtiden"

Tycker du skriver väldigt flummigt. 390 + 4460 hit och dit men ändå så består din kundkorg av 380 + 4460. Sen hamnade din korg på ca 7500 och TS hade en budget på 8k så varför är det då en dålig ide att lägga dit en i5 4690k istället ?

Fattar inte varför du verkar så arg och skriker om att jag är rik? Sitter på väldigt medelmåttlig hårdvara ska du veta...

Jag skriker inte och jag tycker att TS kan köpa sig en 4690K om det dyker upp någon bra uppgraderingspaket