Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn pga Fallout 4

Först och främst vill jag säga att jag inte är den vassaste kniven i lådan när det kommer till dator delar. Kan plocka isär och ihop en dator, but that's about it.

Datorn har inte blivit uppdaterad på länge. Den klarar inte av Fallout 4 på low utan att behöva starta om spelet rutinmässigt vilket förstör känslan ganska mycket.

Jag har en teori om att de skulle kunna lösas genom att uppgradera RAM till 8GB (vilket är kravet för spelet). Men jag är osäker pga att alla dator delar är utdaterade så jag vet inte vad jag ska prioritera att uppdatera.

Jag har en ganska ostabil inkomst just nu efter som jag pluggar så jag skulle behöva successivt uppgradera bit för bit. Därför så har jag tre frågor.

Tror ni att en uppgradering av RAM minnet kommer lösa så att jag iallafall kan lira på low för tillfället?
Vad har ni för förslag på relativt billiga delar jag borde byta till för att kunna lira de senaste spelen på skaplig grafik?
Och slutligen, Vilka delar borde jag prioritera att byta ut? (i vilken ordning)

Moderkort: Gigabyte Z77-DS3H
CPU: Intel Core i3 2100
GPU: Nvidia GeForce GTX 550 Ti
RAM: Corsair 4GB DDR3 1600MHz (2x2GB)

Permalänk
Medlem

8GB RAM kommer ge dig ett lyft. Spelet använder 6GB för mig oavsett low, medium, ultra i 1920x1080.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

du borde kunna spela på low iallafall tycker man, är det som tomika säger så är det ju en billig tillfällig uppgradering med 4 gb ram till!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Du sitter alltså på ett z77 moderkort med en låst cpu?

Börja med att skaffa en i5 eller i7 ivy bridge, K modell.

Sedan kanske ett bättre grafikkort.

Ram ska du minst ha 8 gig ja.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Köp snabbare minnen så ökar FPSen radikalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagleErik:

Köp snabbare minnen så ökar FPSen radikalt!

Eh va? Skulle inte tro det. Max 1-2 fps. Antegligen skämtar du, men killen ber om råd. Gör som de andra har föreslagit i5, 4Gb minne och nytt grafikkort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Eh va? Skulle inte tro det. Max 1-2 fps. Antegligen skämtar du, men killen ber om råd. Gör som de andra har föreslagit i5, 4Gb minne och nytt grafikkort.

http://wccftech.com/fallout-4-performance-heavily-influenced-...

/case closed

Permalänk
Medlem

allright, borde jag satsa på två till Corsair 4GB DDR3 1600MHz (2x2GB) eller byta ut dom mot Corsair Vengeance DDR3 1600MHz (2x4GB)? är det tillräckligt eller har ni nått bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Case closed!?

Det är ett mycket tveksamt test, då dom inte specificerar vad för minnen dom jämför i vilka timings eller latenser.
Har dom jämfört 1600mhz cl15 mot 2400mhz cl9 ...?
Alla andra tester som finns att tillgå visar att minneshastighetsskillnader gör väldigt liten skilnad i spel

Permalänk

@Mr Mr:

(nåt helt annat)

Fin profilbild! Önskade mig ett tryck på den i julklapp, så den å den hänger ovanför datorn här hemma!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

@perautomatik: Underbart! Hur blev det? Är den stor? Vilken bildfil(källa) använde du?

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur mycket pengar du är beredd att lägga ut, men skulle nog ha köpt beg i5/i7 k-modell beroende på vad som dyker upp på marknaden med en hyfsad luftkylare till. Det och 4 gb ram till.
Grafikkortet orkar inte med moderna spel heller, men low borde det nog fixa med ovanstående uppgradering.