Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

CPU Tempratur i idle? För Låg?

Hallå!

Jag skaffade nyss en ny kylare då min stock cooler lät som en jävla jetmotor. Den kylde inte bra heller.
Jag hade en gammal AMD stock cooler. Nu har jag monterat dit min nya Noctua NH-U9B SE2 kylare.
Och den kyler som ett monster. Jag ligger på cirka 10-15 C i idle och i spel som CSGO och H1Z1 vid 1920x1080 high så ligger den runt 25-30 C.
Min CPU är en AMD FX 8320.
Jag är en sådan noob på datorer men jag har kollat runt lite och många skriver att en normal CPU idle temp är runt ca 30-35 C.
Är min låga temp skadlig på något sätt eller prestanda sänkning?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Garanterat så att tempsensorerna visar lite fel/programmet du läser av dem med tolkar fel. Du kan aldrig kyla ner under temperaturen i rummet med luftkylning.

Förövrigt så är det generellt lägre = bättre, sålänge du inte kyler med någon exotisk lösning (typ flytande kväve) så kommer du aldrig nå skadligt låga temperaturer (kondens etc) av vanliga kyllösningar.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@alecsahlin: 10-15 grader i idle verkar lite osannolikt. AMD ger ibland lite konstiga värden på temp har jag läst här på sweclockers. Oavsett så är kallare bättre men om temp är lägre än omgivningen finns risk för kondens...

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Skrivet av alecsahlin:

Hallå!

Jag skaffade nyss en ny kylare då min stock cooler lät som en jävla jetmotor. Den kylde inte bra heller.
Jag hade en gammal AMD stock cooler. Nu har jag monterat dit min nya Noctua NH-U9B SE2 kylare.
Och den kyler som ett monster. Jag ligger på cirka 10-15 C i idle och i spel som CSGO och H1Z1 vid 1920x1080 high så ligger den runt 25-30 C.
Min CPU är en AMD FX 8320.
Jag är en sådan noob på datorer men jag har kollat runt lite och många skriver att en normal CPU idle temp är runt ca 30-35 C.
Är min låga temp skadlig på något sätt eller prestanda sänkning?

Tacksam för svar!

Om du använder luftkylning kan cpu-temperaturen aldrig bli kallare än rumstemperaturen.
Temp-sensorerna brukar ofta visa felaktig avläsning vid låga temperaturer, då korrekt avläsning vid höga temperaturer är mycket viktigare.

Permalänk
Medlem

10-15 låter som normalt för AMD eftersom deras tempsensorer inte "känner av" tempen utan är, hur ska man förklara, en uppskattning mot ett nominellt värde. Alltså hur mycket last som är på processorn i förhållande till maxtemp. Självklart går inte din processor i 10°C vid idle så det behöver du inte oroa dig över att det är skadligt. Min FX-6300 ligger ibland under 10°C i idle, återigen inte "riktig" temp.

AMD har väl t.o.m. sagt att vid idle stämmer inte tempsensorerna utan det är vid full last man kan "lita" på dom. Jag har nu 20°C i rummet å moderkortets CPU-tempsensor visar 30°C som exempel, medans CPU'n visar 10°C........

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fel på sensor, min FX8350 visar med fel i vissa program i idle.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg