Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spela upp Plex med billig lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Om vi säger så här då. Klarar Chromecast att sköta all kodning (1080) själv att det inte behövs någon kraftigt plex media server hårdvara?
Eller kräver chromechast 2nd gen transkoding?

Den klarar inte alla format som finns, men det jag har testat att kasta på den från min NAS via Plex har funkat fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Den klarar inte alla format som finns, men det jag har testat att kasta på den från min NAS via Plex har funkat fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade lite igår. Servern är kraftfull och har 100/100mbit. Men att streama till en chromecast på en comhem lina med vad vi mätte 40mbit/16mbit wifi gick inte att spela upp. Kan bara köra 720p 3mbps kvalité annars börjar det lagga.

Tror det är chromecast som inte pallar. Det är h264 rippad 1080.

Klarar inte chromecast av h264?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Testade lite igår. Servern är kraftfull och har 100/100mbit. Men att streama till en chromecast på en comhem lina med vad vi mätte 40mbit/16mbit wifi gick inte att spela upp. Kan bara köra 720p 3mbps kvalité annars börjar det lagga.

Tror det är chromecast som inte pallar. Det är h264 rippad 1080.

Klarar inte chromecast av h264?

Jo då

  • H.264 High Profile Level 4.1 (the processor can decode up to 720/60 or 1080/30)

https://developers.google.com/cast/docs/media

Var streamade du ifrån?

-edit-
Är det Plex, så verkar du inte vara ensam.
https://forums.plex.tv/discussion/175784/no-longer-able-to-st...

-edit igen-
40 mbit räcker nog inte till för en 1080p, beroende på storlek på filen.

Permalänk
Medlem

@mah-tin:

Som jag skrev så streamade jag från min dator som har plexserver installerat. Det är en E8400 (3GHZ) med 6GB ram och 100/100mbit med en Dlink 655 router.
Jag tar emot hos en vän med comhem 250Mbit men med deras modem med inbyggd wifikom wifi bara upp i ca 40Mbit ned och 16Mbit upp.

Det märkliga är att vännen bytte precis bredband och gick den dagen från 20Mbit(bredbandsbolaget telejack) i nedladdning på bredbandskollen till comhem där bredbandskollen kom upp i 40Mbit/s(250Mbits abonnemang).
Det konstiga med det är att innan bytet till snabbare bredband kunde vi endast komma upp 720p 3Mbps i chromecast. Efteråt kan vi ändå inte komma upp i högre än 720p 3Mbps trots att wifi bandbredden ökat från 20Mbit till 40Mbit.

Så med den enkla slutsatsen tycker man ju att det inte kan vara för lite bandbredd. För sånt stort hopp är det inte mellan 720p 3Mbps och 720p 4Mbps.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

@mah-tin:

Som jag skrev så streamade jag från min dator som har plexserver installerat. Det är en E8400 (3GHZ) med 6GB ram och 100/100mbit med en Dlink 655 router.
Jag tar emot hos en vän med comhem 250Mbit men med deras modem med inbyggd wifikom wifi bara upp i ca 40Mbit ned och 16Mbit upp.

Det märkliga är att vännen bytte precis bredband och gick den dagen från 20Mbit(bredbandsbolaget telejack) i nedladdning på bredbandskollen till comhem där bredbandskollen kom upp i 40Mbit/s(250Mbits abonnemang).
Det konstiga med det är att innan bytet till snabbare bredband kunde vi endast komma upp 720p 3Mbps i chromecast. Efteråt kan vi ändå inte komma upp i högre än 720p 3Mbps trots att wifi bandbredden ökat från 20Mbit till 40Mbit.

Så med den enkla slutsatsen tycker man ju att det inte kan vara för lite bandbredd. För sånt stort hopp är det inte mellan 720p 3Mbps och 720p 4Mbps.

Testa att klicka ur "säker anslutning" under nätverksinställningar i Plex Servern. Många som rapporterar att det hjälpt för dom.
Annars kan du testa att ladda ner en äldre version av Plex servern. Läs tråden jag länkade i förra inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mah-tin:

Tack för hjälpen. Har titat igenom tråden och inser att många har problem och att plex försökerlösa det.
Att ta bort secure connections såg ut att hjälpa. Det flyter bättre än tidigare.

Det är bra att veta att det är ett känt problem och att det inte beror på att chromecast inte klarar av 1080.
Något jag upptäckte imorse när jag felsökte lite var att om jag spelade upp full kvalite på 1080 till min LG G4 mobil så flöt allt som en dröm. Men streama till Chromecast börjar det lagga.

Ska se om jag ska testa lägga in en äldre version av plex media server eller om jag väntar på en lösning.

Edit:
Jag har testat lite ikväll och att ta bort säker anslutning gav mycket. Jag kan spela upp nu i 1080 8Mbps i helt laggfritt. Däremot är det väldigt lite lagg i 10Mbps och Original, men tillräckligt att man ser att det inte flyter perfekt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har hittat vad som är fel. Jag har en dator med en e8400 processor och den har nätt och jämnt prestanda för att klara att transkoda en 1080 i plex. Ens processor behöver 2000 poäng för att klara en transkoding. Men eftersom jag har andra program som även tagit cpu kraft kan det bli lagg ibland.

Stänger jag ned det mesta så klarar jag nätt och jämnt en transkoding.

Kolla passmark så att er processor klarar minst 2000 för att klara en transkoding.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag har hittat vad som är fel. Jag har en dator med en e8400 processor och den har nätt och jämnt prestanda för att klara att transkoda en 1080 i plex. Ens processor behöver 2000 poäng för att klara en transkoding. Men eftersom jag har andra program som även tagit cpu kraft kan det bli lagg ibland.

Stänger jag ned det mesta så klarar jag nätt och jämnt en transkoding.

Kolla passmark så att er processor klarar minst 2000 för att klara en transkoding.

Testa att byta ut din chromecast.xml till denna som finns i detta inlägg. Så transcodar den inte i onödan heller. Flyter fint från min trötta NAS med 1080 med den.

https://forums.plex.tv/discussion/104606/my-best-video-settin...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Testa att byta ut din chromecast.xml till denna som finns i detta inlägg. Så transcodar den inte i onödan heller. Flyter fint från min trötta NAS med 1080 med den.

https://forums.plex.tv/discussion/104606/my-best-video-settin...

Skickades från m.sweclockers.com

Prövade att byta ut chromecast filen men det blev sämre.
Sedan har jag uppgraderat CPU till Q9450 vilket ger 3800 poäng i passmark. Trots det går ändå cpu i taket när plex transkoda. Det blev bättre med snabbare processor men enligt plex bör jag enligt passmark snart kunna transkoda två strömmar då jag nästan är uppe i 4000 passmark poäng. Jag vet att passmark bara är en riktlinje men ändå, 1800 poäng mer är nästan dubbelt så mycket.

Men att det laggar för mig är att processorn inte klarar av att transkoda. Det lägga mycket mindre men cpu går upp mot 100% då och då.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Prövade att byta ut chromecast filen men det blev sämre.
Sedan har jag uppgraderat CPU till Q9450 vilket ger 3800 poäng i passmark. Trots det går ändå cpu i taket när plex transkoda. Det blev bättre med snabbare processor men enligt plex bör jag enligt passmark snart kunna transkoda två strömmar då jag nästan är uppe i 4000 passmark poäng. Jag vet att passmark bara är en riktlinje men ändå, 1800 poäng mer är nästan dubbelt så mycket.

Men att det laggar för mig är att processorn inte klarar av att transkoda. Det lägga mycket mindre men cpu går upp mot 100% då och då.

Vad använder du för att casta? Och hur ser utställningarna för plex där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Prövade att byta ut chromecast filen men det blev sämre.
Sedan har jag uppgraderat CPU till Q9450 vilket ger 3800 poäng i passmark. Trots det går ändå cpu i taket när plex transkoda. Det blev bättre med snabbare processor men enligt plex bör jag enligt passmark snart kunna transkoda två strömmar då jag nästan är uppe i 4000 passmark poäng. Jag vet att passmark bara är en riktlinje men ändå, 1800 poäng mer är nästan dubbelt så mycket.

Men att det laggar för mig är att processorn inte klarar av att transkoda. Det lägga mycket mindre men cpu går upp mot 100% då och då.

Låter skumt att en såpass kraftig CPU inte klarar av det. Jag kör min plex server på en asrock bräda med en Intel atom (iofs en jävligt biffig atom avaton 4-kärnig i 2.4GHz). Den fixar att transcoda till 3 enheter simultant, och den burken kör FreeNAS och owncloud (och lite annat smått och gott) parallelt med PLEX. Kan iofs vara något hårdvarustöd för videokonvertering som din CPU inte har som finns i nya.

Väldigt trevligt kort för server, strömsnålt som attan, men kostar en hel del. Kanske inte för vad du får, men är en rejäl slant ändå.

Permalänk
Medlem

Är du säker att den verkligen transkodar? Den kanske bara direkt strömmar.

Om du tex spelar upp 3 st 1080 filmer i 10-12mbps kvalité och aktiverar subtitles för varje film kommer subtitles tvinga plex att transkoda.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Vad använder du för att casta? Och hur ser utställningarna för plex där?

Skickades från m.sweclockers.com

Osäker på vad du menar.
Använder min LG G4 när jag styr chromecast. Inställningarna är inställd på 10-12mbps 1080.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Min intel computes stick ubuntu med 8GB disk fixar att transcoda 720p till chromecast. Det funkar inte med min raspberry pi2.

1080p har jag inte provat, och tycker sällan det är värt det.

Håller med ändå från trådstart att chromecast var det du letat efter. Kan också hålla med om att det verkar konstigt att din cpu inte fixar transkoda, den förra du hade var nog bra mycket kraftigare än min computestick.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Är du säker att den verkligen transkodar? Den kanske bara direkt strömmar.

Om du tex spelar upp 3 st 1080 filmer i 10-12mbps kvalité och aktiverar subtitles för varje film kommer subtitles tvinga plex att transkoda.

100 % säker. Tog en 40 GB variant av "The Hobbit" och körde ner bitraten, testat både till 720p och 1080p i olika bitrate. Att transcoda 1 videoström kräver inte enormt mycket arbete om CPUn har hårdvarustöd. Men kan vara så att äldre arkitekturer är sämre på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

100 % säker. Tog en 40 GB variant av "The Hobbit" och körde ner bitraten, testat både till 720p och 1080p i olika bitrate. Att transcoda 1 videoström kräver inte enormt mycket arbete om CPUn har hårdvarustöd. Men kan vara så att äldre arkitekturer är sämre på det.

Vad är det exakt för processor du kör eller är den inbyggd i moderkortet?
Hårdvarustöd gör enorm skillnad om din processor får hjälp på det sättet. Min dator får hårdvarustöd från grafikkortet men det verkar som att plex inte tar del av interna grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Om vi säger så här då. Klarar Chromecast att sköta all kodning (1080) själv att det inte behövs någon kraftigt plex media server hårdvara?
Eller kräver chromechast 2nd gen transkoding?

Gen2 klarar 1080p inte gen1.. Plex sköter transcoding.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Bugg: Den inbyggda, det är en Intel Avoton C2550. 4-kärnor i 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

@Bugg: Den inbyggda, det är en Intel Avoton C2550. 4-kärnor i 2.4 GHz

Jämförde passmark mellan Intel Avoton C2550 och min Intel Quad Core Q9450.

Avaton har 2329 poäng medan quad core når upp till 3800 poäng. Båda fyrkärniga.

Om din avaton står det så här: This processor supports hardware acceleration of virtualized applications.
Men det står det även om Q9450 processorn: The Core 2 Quad Q9450 processor supports hardware acceleration of virtualized programs.

Tidigare har jag streamat från min dator hemma till en vän där min plexserver sitter på en 100/100Mbit lina och mottagaren en 250/8mbit lina. Då gick processorn i taket och det laggar ibland.

Nu är jag hemma där jag har plexservern och streamar via lokala nätverket till chromecasten 2nd gen och processorn går i taket på alla fyra kärnor på en 1080 film som visas i original dvs 12Mbps kvalité men det är AC3 5,1 ljud, inga subtitles aktiveras.
Är det AC3 ljudet som aktiverar transkoding? hur som helst tycker jag min processor med 6GB ram och Windows 7 bör klara en transkodning.
Som sagt går processorn i taket men det laggar näst intill ingenting. Partier i filmen som laggade när jag streamade över internet laggar inte hemma på lokala nätverket. Men båda gånger går processorn i taket.

EDIT: Bara som ett test så provade jag att succesivt att skala ned upplösningen för att se om processorn avlastas något. Men jag är nere på lägsta kvalitén just nu 64 kbps och processorn ligger 98-96%.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Osäker på vad du menar.
Använder min LG G4 när jag styr chromecast. Inställningarna är inställd på 10-12mbps 1080.

Ah, precis det jag menar.

Ändra inställning till Original istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ah, precis det jag menar.

Ändra inställning till Original istället.

Fel av mig.
Den är inställd på original.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Fel av mig.
Den är inställd på original.

Ok, och under advanced->player, har du klickat i "direct stream"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ok, och under advanced->player, har du klickat i "direct stream"?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den är också i klickad.

Jag har testat att spela upp film från plexservern på tv genom webläsaren och då transkodas ingenting. Processorn ligger då och jobbar runt 7%. Hoppar från 3-30%. Nu skulle man bara lyckas få plex att inte transkoda det man skickar till chromecasten. Men även om 1080 film transkodas så ska ju processorn klara av det utan att gå i taket enligt plex själva.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Ja den är också i klickad.

Jag har testat att spela upp film från plexservern på tv genom webläsaren och då transkodas ingenting. Processorn ligger då och jobbar runt 7%. Hoppar från 3-30%. Nu skulle man bara lyckas få plex att inte transkoda det man skickar till chromecasten. Men även om 1080 film transkodas så ska ju processorn klara av det utan att gå i taket enligt plex själva.

Har du undertexter aktiverat så brukar Plex tvingas att transcoda hela filmen för att få med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Ja den är också i klickad.

Jag har testat att spela upp film från plexservern på tv genom webläsaren och då transkodas ingenting. Processorn ligger då och jobbar runt 7%. Hoppar från 3-30%. Nu skulle man bara lyckas få plex att inte transkoda det man skickar till chromecasten. Men även om 1080 film transkodas så ska ju processorn klara av det utan att gå i taket enligt plex själva.

Ja, jag måste hem och kolla alla mina inställningar i Plex innan jag kan ge bättre svar. Men något är aktiverat, eller inte aktiverat, för den ska inte behöva transcoda.

Jämför inställningarna i Plex på din web-cast med din mobil, se om du kan klura ut vad som skiljer.
Det är nämligen enheten som initierar casten som säger åt Plex hur det ska bete sig.

-edit-
Så här ser mina inställningar ut.
https://drive.google.com/file/d/0B3qKGVrU4fgkLU15SWNfU09iSkU/...
https://drive.google.com/file/d/0B3qKGVrU4fgkZWVyYTkySFMtUlE/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Har du undertexter aktiverat så brukar Plex tvingas att transcoda hela filmen för att få med dom.

Ja det har jag också hört och förstått. Därför aktiverar jag aldrig undertexter eftersom det skulle tvinga fram en transkodning.
Det finns en inställning under inställningar/video/subtitles/ Burn subtitles
Där kan man välja mellan Automatic, Only image formats och Always.
Det finns inget val där man kan stänga av subtitles så att säga. Det borde väl räcka med att man inte aktiverar subtitles i Android-appen för att den ska vara avstängd. Jag har valt Automatic där.

Skrivet av mah-tin:

Ja, jag måste hem och kolla alla mina inställningar i Plex innan jag kan ge bättre svar. Men något är aktiverat, eller inte aktiverat, för den ska inte behöva transcoda.

Jämför inställningarna i Plex på din web-cast med din mobil, se om du kan klura ut vad som skiljer.
Det är nämligen enheten som initierar casten som säger åt Plex hur det ska bete sig.

-edit-
Så här ser mina inställningar ut.
https://drive.google.com/file/d/0B3qKGVrU4fgkLU15SWNfU09iSkU/...
https://drive.google.com/file/d/0B3qKGVrU4fgkZWVyYTkySFMtUlE/...

Jag har samma inställningar som dig förutom att jag inte har klickat i 2st under Audio, Device supports Dolby Digital Plus och Enheten stödjer DTS. Däremot har jag testat med Device supports Dolby Digital (AC3).

Ska testa klicka i de två andra imorgon när jag har tid och se om det hjälper.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat massor med olika inställningar och det enda jag kan komma fram till är att ingenting verkar hjälpa mot att få Chromecast 2nd gen att inte kräva transkodning.
Kollade över de flesta inställningarna i plex andriod appen. Kollade även över inställningarna i plex media server och där ska det också vara okej.

Jag använder min LG G4 för att fjärrstyra min plexserver. Testade idag att inte koppla upp mig på chromecasten utan spela film direkt på LG G4 och då startades ingen transkoding. Server processorn ligger på ynka 1% när jag spela upp via telefonen.
Testade att lägga in en undertext i telefonen samtidigt och då aktiverades transkodning som den ska göra.
Efter detta så testade jag köra via LG G4 till chromecasten men då startade transkodning

Jag har ju två konstiga fel. För det första ska jag kunna direkt strömma film till Chromecasten utan att den transkodar - och det klarar den inte.
Det andra felet är att min processor Intel Q9450 ska enligt Plex kunna ta hand om en transkodning då den har 3800 i passmark poäng medan Plex menar att 2000 poäng ska räcka för en transkodning - detta klarar den inte heller då cpu ligger på 98-100%.

Väldigt märkligt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Nu har jag testat massor med olika inställningar och det enda jag kan komma fram till är att ingenting verkar hjälpa mot att få Chromecast 2nd gen att inte kräva transkodning.
Kollade över de flesta inställningarna i plex andriod appen. Kollade även över inställningarna i plex media server och där ska det också vara okej.

Jag använder min LG G4 för att fjärrstyra min plexserver. Testade idag att inte koppla upp mig på chromecasten utan spela film direkt på LG G4 och då startades ingen transkoding. Server processorn ligger på ynka 1% när jag spela upp via telefonen.
Testade att lägga in en undertext i telefonen samtidigt och då aktiverades transkodning som den ska göra.
Efter detta så testade jag köra via LG G4 till chromecasten men då startade transkodning

Jag har ju två konstiga fel. För det första ska jag kunna direkt strömma film till Chromecasten utan att den transkodar - och det klarar den inte.
Det andra felet är att min processor Intel Q9450 ska enligt Plex kunna ta hand om en transkodning då den har 3800 i passmark poäng medan Plex menar att 2000 poäng ska räcka för en transkodning - detta klarar den inte heller då cpu ligger på 98-100%.

Väldigt märkligt.

Ja det är onekligen väldigt märkligt.
Vilken version av PMS kör du? Jag har Version 0.9.11.16

Haha, jag kollade runt på Plex-forumet för att se om jag kunde hitta något och såg att någon hade startat en tråd med exakt samma problem. Sen insåg jag att det var du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Nu har jag testat massor med olika inställningar och det enda jag kan komma fram till är att ingenting verkar hjälpa mot att få Chromecast 2nd gen att inte kräva transkodning.
Kollade över de flesta inställningarna i plex andriod appen. Kollade även över inställningarna i plex media server och där ska det också vara okej.

Jag använder min LG G4 för att fjärrstyra min plexserver. Testade idag att inte koppla upp mig på chromecasten utan spela film direkt på LG G4 och då startades ingen transkoding. Server processorn ligger på ynka 1% när jag spela upp via telefonen.
Testade att lägga in en undertext i telefonen samtidigt och då aktiverades transkodning som den ska göra.
Efter detta så testade jag köra via LG G4 till chromecasten men då startade transkodning

Jag har ju två konstiga fel. För det första ska jag kunna direkt strömma film till Chromecasten utan att den transkodar - och det klarar den inte.
Det andra felet är att min processor Intel Q9450 ska enligt Plex kunna ta hand om en transkodning då den har 3800 i passmark poäng medan Plex menar att 2000 poäng ska räcka för en transkodning - detta klarar den inte heller då cpu ligger på 98-100%.

Väldigt märkligt.

När du säger "inte klarar" menar du då att videon i sig stannar för att buffra när den måste köra transcoding?
För att processorn går upp till 100% är så ju det ska vara, men bara under så långa perioder den behöver. Min phenom 2 x6 1090t hoppar mellan 5% och 100% när jag transcodar med min. Den jobbar ungefär 50% av tiden jag kollar på video via plex. Dvs. den jobbar i 10 sekunder, sedan vilar den i 10 sekunder, sedan jobbar den i 10 sekunder igen.
Detta då den hinner göra klart så pass mycket att den väntar på att fortsätta. Stannar den inte för att buffra eller liknande, så klarar din Q9450 transcoding utan problem. Sedan att den måste jobba hårt är förväntat.

Sedan skriver plex själva
"Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark scores are a good guideline for a requirement:
1080p/10Mbps: 2000 PassMark
720p/4Mbps: 1500 PassMark"

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Bugg:

Jag har använt min server lite mer nu. Testade att köra via webbgränssnittet istället för home theater eller rasplex som jag brukar. Av någon anledning fixade inte min server det då, det är precis så att den inte pallar, 100 % last och sen stutter var 10s ungefär. Detta är på lokalt nätverk, hos kompisar fungerar det. Bara testat/sett beteendet på en titel. Vet ej om det var bara formatet eller vad det nu var.

Tänkte att informationen kunde hjälpa.