Köptips hörlurar + ev. DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Köptips hörlurar + ev. DAC/AMP

Hej, jag ska köpa nya hörlurar och det är framförallt Beyerdynamics DT990 jag tittar på, men kan självklart ta emot förslag på andra också. Om jag har förstått det rätt så ska det vara bäst med öppna hörlurar till både spel och musik ifall man inte har mycket bakgrundsljud eller kan störa folk runt omkring och det är inget problem för mig. Jag undrar även om det här med DAC/ljudkort och förstärkare vad som behövs. Ifall jag ska köpa DT990 så är det den här versionen som gäller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752 då jag vill lägga runt 2500kr på ljudet. Behöver jag både förstärkare och DAC eller räcker det med endast förstärkare? Har hört flera säga att det inte gör någon skillnad med olika ljudkort så att jag lika gärna kan använda det i moderkortet men har även hört att jag ska ha ett nytt ifall jag vill ha bra ljud. Vad behöver jag och vad rekomenderas? Jag vill lägga ungefär 2500kr på hörlurar + förstärkare och vad som behövs. Hörlurarna är 250ohm btw.

Tack på förhand och sorry för att det blev en rörig text!

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Av vad jag läst är DT990 ett bra val.

Fidelio X2 skulle troligtvis varit mitt främsta val, när de ligger på 1600-1800kr på kampanjpris.

Har själv ett par AKG Q701 som jag tycker är trevliga (bortsätt från det obekväma huvudbandet), kostar dock lite mer, och skulle inte välja de över ovan två om man har prisvärdhet i åtanke.

Amp/Dac gör viss skillnad, det beror på hur svårdrivna lurarna är, men prio #1 är att skaffa bra lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Av vad jag läst är DT990 ett bra val.

Fidelio X2 skulle troligtvis varit mitt främsta val, när de ligger på 1600-1800kr på kampanjpris.

Har själv ett par AKG Q701 som jag tycker är trevliga (bortsätt från det obekväma huvudbandet), kostar dock lite mer, och skulle inte välja de över ovan två om man har prisvärdhet i åtanke.

Amp/Dac gör viss skillnad, det beror på hur svårdrivna lurarna är, men prio #1 är att skaffa bra lurar.

Tack, Fidelio X2 verkar väldigt bra ska kolla lite mer på reviews osv

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Fidelio X2 rekommenderar jag varmt. Har själv Fidelio X1 (samma hörlur, men X2 har utbytbara kåpor) och ljudet är väldigt rent, neutralt men ändå bra bas och mycket mer detaljerat än t.ex. MDR-1A som jag också har. Väldigt sköna på huvudet! De är även väldigt lättdrivna så tror inte att du behöver en Amp utan en DAC bör räcka gott och väl Håll utkik efter reor (Black Friday snart), X2 brukar gå ner till 1500-1800 kr ett par ggr nu i år!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Köpte mig Fidelio X2 när komplett hade dem för 1900 kr, dem driver jag med en odac+o2. Min vän ville ha riktiga lurar istället för headset som han alltid annars har använt, och han märkte stor skillnad då körde han dem genom hans moderkort men var något glapp med hans 3.5 jack så han köpte en billig dac/amp och han märkte direkt att ljudet blev bättre.

Så moderkortets ljudkort fungerar men skulle nog säga att det beror på hur gammalt och vilket moderkort det är, hans är rätt gammalt (budget moderkort eller inte)

Sen är Fidelio X2 sjukt bekväma att ha på skallen, hade ett par beyerdynamic custom one pro som vägde ett ton jämfört med dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fidelio X2 rekommenderar jag varmt. Har själv Fidelio X1 (samma hörlur, men X2 har utbytbara kåpor) och ljudet är väldigt rent, neutralt men ändå bra bas och mycket mer detaljerat än t.ex. MDR-1A som jag också har. Väldigt sköna på huvudet! De är även väldigt lättdrivna så tror inte att du behöver en Amp utan en DAC bör räcka gott och väl Håll utkik efter reor (Black Friday snart), X2 brukar gå ner till 1500-1800 kr ett par ggr nu i år!

Okej tack, använder du amp och/eller dac till dina? Och behövs verkligen en dac, har hört från en massa människor att det gör väldigt liten skillnad. Om du har något av dessa, märker du stor skillnad mot ifall du kör direkt i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Köpte mig Fidelio X2 när komplett hade dem för 1900 kr, dem driver jag med en odac+o2. Min vän ville ha riktiga lurar istället för headset som han alltid annars har använt, och han märkte stor skillnad då körde han dem genom hans moderkort men var något glapp med hans 3.5 jack så han köpte en billig dac/amp och han märkte direkt att ljudet blev bättre.

Så moderkortets ljudkort fungerar men skulle nog säga att det beror på hur gammalt och vilket moderkort det är, hans är rätt gammalt (budget moderkort eller inte)

Sen är Fidelio X2 sjukt bekväma att ha på skallen, hade ett par beyerdynamic custom one pro som vägde ett ton jämfört med dessa

Okej tack, märker du stor skillnad ifall du kör de direkt i moderkortet och vilket har du? Jag har ett Asus z97-a som är relativt nytt och ett hyffsat bra moderkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Okej tack, märker du stor skillnad ifall du kör de direkt i moderkortet och vilket har du? Jag har ett Asus z97-a som är relativt nytt och ett hyffsat bra moderkort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen har aldrig testat att köra hörlurarna genom moderkortet då jag haft den externa ( högtalare kopplade till moderkortet ) men jag har ett ROG Gene VII den har ju ett sånt pci-e ljudkort. Men jag kan kolla och återkomma om jag märker någon skillnad

Okej, snabbt vad jag kan säga med lekmans termer

moderkortet = mindre fylligare bas, och erm dem höga tonerna i låten som jag kommer länka nedan, nästan skar in i öronen det var ingen trevlig känsla

o2+odac = mer välljudande bas, dem höga tonerna var inte skarpa utan mjukare och behagligare,

Morerkortet + högtalarna ( cerwin-vega xd4) hade inte den här högt skärande tonen, så vet inte riktigt vad som hände med hörlurarna

https://www.youtube.com/watch?v=MIE2zOIHsF4 låten jag testade med

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Okej tack, använder du amp och/eller dac till dina? Och behövs verkligen en dac, har hört från en massa människor att det gör väldigt liten skillnad. Om du har något av dessa, märker du stor skillnad mot ifall du kör direkt i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder Creative Sound Blaster ZxR ljudkort till dessa och de funkar perfekt tillsammans - väldigt glasklart ljud, inget brus eller liknande. Amp bör inte behövas till dessa då hörlurarna är väldigt lättdrivna och jag har ljudet på moderkortet avslaget så kan tyvärr inte testa. Ditt moderkort ASUS Z97-A har Realtek ALC892 som är en snäppet sämre ljudkrets än ALC1150 som kan hittas i de nyare, mer "high-end" moderkorten och enligt personen i följande tråd så är ljudkortet inte så bra med Fidelio X2:

https://www.hydrogenaud.io/forums/index.php?showtopic=109907

Har du plats på moderkortet så kör med ett ljudkort (t.ex. Sound Blaster ZxR om pengarna tillåter, kostar cirka 1800 kr om jag minns rätt men har väldigt bra finesser för gamers som t.ex. riktigt bra virtuellt surround [bättre än Dolby Headphone i min mening] samt en bra equalizer m.m.), alternativt en extern DAC (t.ex. Fiio E10K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag personligen har aldrig testat att köra hörlurarna genom moderkortet då jag haft den externa ( högtalare kopplade till moderkortet ) men jag har ett ROG Gene VII den har ju ett sånt pci-e ljudkort. Men jag kan kolla och återkomma om jag märker någon skillnad

Okej, snabbt vad jag kan säga med lekmans termer

moderkortet = mindre fylligare bas, och erm dem höga tonerna i låten som jag kommer länka nedan, nästan skar in i öronen det var ingen trevlig känsla

o2+odac = mer välljudande bas, dem höga tonerna var inte skarpa utan mjukare och behagligare,

Morerkortet + högtalarna ( cerwin-vega xd4) hade inte den här högt skärande tonen, så vet inte riktigt vad som hände med hörlurarna

https://www.youtube.com/watch?v=MIE2zOIHsF4 låten jag testade med

Så det är inte värt att köpa dessa utan ljudkort? I så fall måste jag köpa billigare hörlurar och ljudkort för jag vill inte lägga mer än så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Använder Creative Sound Blaster ZxR ljudkort till dessa och de funkar perfekt tillsammans - väldigt glasklart ljud, inget brus eller liknande. Amp bör inte behövas till dessa då hörlurarna är väldigt lättdrivna och jag har ljudet på moderkortet avslaget så kan tyvärr inte testa. Ditt moderkort ASUS Z97-A har Realtek ALC892 som är en snäppet sämre ljudkrets än ALC1150 som kan hittas i de nyare, mer "high-end" moderkorten och enligt personen i följande tråd så är ljudkortet inte så bra med Fidelio X2:

https://www.hydrogenaud.io/forums/index.php?showtopic=109907

Har du plats på moderkortet så kör med ett ljudkort (t.ex. Sound Blaster ZxR om pengarna tillåter, kostar cirka 1800 kr om jag minns rätt men har väldigt bra finesser för gamers som t.ex. riktigt bra virtuellt surround [bättre än Dolby Headphone i min mening] samt en bra equalizer m.m.), alternativt en extern DAC (t.ex. Fiio E10K: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346)

Ska jag satsa på billiagre hörlurar med dac eller dessa direkt i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Ska jag satsa på billiagre hörlurar med dac eller dessa direkt i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer att få en bättre ljudupplevelse med bra hörlurar och lite sämre DAC (moderkort) än om du köper en bra DAC men dåliga hörlurar. Köp ett par bra hörlurar och, när pengarna samt lusten för uppgradering finns, så köper du även en DAC/ljudkort IMHO

Jag antar att du har ett par ganska low-end lurar just nu (Steelseries Sibera V2 kanske?). Om så är fallet så kommer du att märka en skillnad i ljud med ett par nya hörlurar, så som just Fidelio X2. Senare, med en bra DAC/ljudkort kommer du att höra en ännu bättre skillnad och då blir det ungefär som en uppgradering #2. Har testat mina Fidelio X1 med min laptop (X220) som har ett ganska helt OK ljudkort, inte lika bra som Sound Blaster ZxR, och även om ljudkvalitén är lite sämre så är den ändå bättre än när jag körde med min gamla Siberia V2

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Så det är inte värt att köpa dessa utan ljudkort? I så fall måste jag köpa billigare hörlurar och ljudkort för jag vill inte lägga mer än så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Ljud är väldigt personligt och det är inte säkert du hade uppfattat det så som jag gjorde om vi hade lyssnat på samma låt med samma utrustning

Och just Fidelio X2 är rätt ofta på rea för 1.800 vad jag har förstått så, tar du det lugnt så kan du vänta till rea fortsätta spara lite pengar och sen köpa en dac för resterande pengar som hörlurarna egentligen hade kostat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du kommer att få en bättre ljudupplevelse med bra hörlurar och lite sämre DAC (moderkort) än om du köper en bra DAC men dåliga hörlurar. Köp ett par bra hörlurar och, när pengarna samt lusten för uppgradering finns, så köper du även en DAC/ljudkort IMHO

Jag antar att du har ett par ganska low-end lurar just nu (Steelseries Sibera V2 kanske?). Om så är fallet så kommer du att märka en skillnad i ljud med ett par nya hörlurar, så som just Fidelio X2. Senare, med en bra DAC/ljudkort kommer du att höra en ännu bättre skillnad och då blir det ungefär som en uppgradering #2. Har testat mina Fidelio X1 med min laptop (X220) som har ett ganska helt OK ljudkort, inte lika bra som Sound Blaster ZxR, och även om ljudkvalitén är lite sämre så är den ändå bättre än när jag körde med min gamla Siberia V2

Okej tack, äger ett par qpad qh-90 som är väldigt vra för att vara gaming headset. Jag är rätt så säker på att jag inte kommer vilja köpa ett ljudkort sen dock för jag är verkligen ingen audiofil och jag lyssnar inte jättemycket på musik vid datorn utan det är mest spel och film. Jag hade igentligen inte ens tänkt lägga så här mycket på ljud, borde jag köpa ett par hörlurar för typ 1000kr mindre + ljudkort/dac eller köpa dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Senare, med en bra DAC/ljudkort kommer du att höra en ännu bättre skillnad och då blir det ungefär som en uppgradering

Overstatement of the year? Hör du inga störningar när du kopplar in direkt i datorn och har ett par lättdrivna lurar som Fidelio X2 kommer man inte höra en så stor skillnad som du försöker få det att låta som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du kommer att få en bättre ljudupplevelse med bra hörlurar och lite sämre DAC (moderkort) än om du köper en bra DAC men dåliga hörlurar. Köp ett par bra hörlurar och, när pengarna samt lusten för uppgradering finns, så köper du även en DAC/ljudkort IMHO

Jag antar att du har ett par ganska low-end lurar just nu (Steelseries Sibera V2 kanske?). Om så är fallet så kommer du att märka en skillnad i ljud med ett par nya hörlurar, så som just Fidelio X2. Senare, med en bra DAC/ljudkort kommer du att höra en ännu bättre skillnad och då blir det ungefär som en uppgradering #2. Har testat mina Fidelio X1 med min laptop (X220) som har ett ganska helt OK ljudkort, inte lika bra som Sound Blaster ZxR, och även om ljudkvalitén är lite sämre så är den ändå bättre än när jag körde med min gamla Siberia V2

Okej jag tittade på ljudkort och jag kanske inte behöver lägga så mycket som jag trott, kanske är ett alternativ ändå men vad rekomenderar du? Dac eller internt ljudkort? Blir väl en massa sladdar som får ligga på skrivbordet med en dac så ett internt kanske är bättre? Blir det problem med störningar då ifall jag har det bredvid alla andra komponenter? Vilken modell rekomenderar du ( helst runt 600typ men säg vad du tycker är värt att lägga)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Overstatement of the year? Hör du inga störningar när du kopplar in direkt i datorn och har ett par lättdrivna lurar som Fidelio X2 kommer man inte höra en så stor skillnad som du försöker få det att låta som.

Faktiskt inte - jag hör en märkbar skillnad mellan ljudkortet på min laptop och Sound Blaster ZxR när jag använder mina Fidelio X1 (och då pratar jag inte om brus utan om faktisk skillnad i ljud). Parat med X220 så finns det inte samma tryck i bas och treble som med ZxR utan ljudet känns mer.. Dull. Inte så fyllande som med ZxR. Jag har nu gjort antagelsen att ALC892 har ungefär samma kvalité med ljudkortet i min X220 då folk beskriver ungefär det jag hör när Fidelio X1/X2 är parat med ALC892/ljudkortet i X220. Så ja, det finns en skillnad - inte lika stor som då man byter från exempelvis Siberia V2 till Fidelio X1/X2 men skillnaden finns

Skrivet av abbe99:

Okej jag tittade på ljudkort och jag kanske inte behöver lägga så mycket som jag trott, kanske är ett alternativ ändå men vad rekomenderar du? Dac eller internt ljudkort? Blir väl en massa sladdar som får ligga på skrivbordet med en dac så ett internt kanske är bättre? Blir det problem med störningar då ifall jag har det bredvid alla andra komponenter? Vilken modell rekomenderar du ( helst runt 600typ men säg vad du tycker är värt att lägga)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du plats på moderkortet (D.v.s. inte alla PCIe platserna är fyllda av grafikkort eller andra kort) så kör på ett internt - mindre sladdar på skrivbordet. Sound Blaster Z är ett populärt alternativ som kostar för tillfället 699 kr som billigast (se prisjakt.nu). Inte lika bra ljud som ett ZxR (finns en liten skillnad i kvalitén) men bör vara lite bättre än ALC892 (läs t.ex. här: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18553305). Det kan finnas risk för brus men oftast har interna ljudkort någon form av EMI-sköld. Mitt ZxR sitter precis bredvid ett GTX 780 och jag har inte upplevt något brus alls Extern DAC har dock mindre risk för störningar från all elektronik inuti ett chassi just p.g.a. det är externt, men köper du ett internt ljudkort och får en massa brus (ganska ovanligt) så är det bara att returnera det!

Jag rekommenderat dock att du avvaktar med ett ljudkort och kör på ett bra hörlurar först - detta är vad som kommer ge dig den största skillnaden i ljudupplevelse. När/om du senare funderar på att uppgradera dig lite så kan du alltid körs på ett internt ljudkort, som t.ex. Sound Blaster Z eller ett begagnat ASUS Xonar Essence STX (bra ljudkort det också)/Sound Blaster ZxR . Men eftersom du inte hört skillnaden i ljudet mellan ALC892 och ett annat ljudkort med ett par Fidelio X1 så tror jag inte att du kommer att "missa något".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Extern DAC+hörlursförstärkare ger bäst ljud. Helst då man har högohmiga hörlurar. På lite dyrare hörlursförstärkare kan man ändra impedans så de matchar hörlurarnas impedans (ohm). Interna ljudkort är nästan alltid lågohmiga. Då orkar de inte drivs högohmiga lurar. Det märks mest på dålig eller obefintlig bas.
Du verkar inte så ljudintresserad så satsa på ett par lättdrivana lurar och köra med ljudet från moderkortet. Impedansen bör max vara 32 ohm, men helst ner mot 8 ohm. Har inte lyssnat på Fideliolurarna, men de har fått bra kritik. Om du sen vill ha bättre ljud så finns det kombinerade dac+hörlursförstärkare runt tusenlappen. Men en jag skulle inte satsa på dessa med ett par högohmiga lurar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem
Skrivet av larszse:

Extern DAC+hörlursförstärkare ger bäst ljud. Helst då man har högohmiga hörlurar. På lite dyrare hörlursförstärkare kan man ändra impedans så de matchar hörlurarnas impedans (ohm). Interna ljudkort är nästan alltid lågohmiga. Då orkar de inte drivs högohmiga lurar. Det märks mest på dålig eller obefintlig bas.
Du verkar inte så ljudintresserad så satsa på ett par lättdrivana lurar och köra med ljudet från moderkortet. Impedansen bör max vara 32 ohm, men helst ner mot 8 ohm. Har inte lyssnat på Fideliolurarna, men de har fått bra kritik. Om du sen vill ha bättre ljud så finns det kombinerade dac+hörlursförstärkare runt tusenlappen. Men en jag skulle inte satsa på dessa med ett par högohmiga lurar..

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack, fidelio x2 har ju låg impedans, 32 ohm om jag minns rätt så är det ett bra val att köpa dessa och köra direkt in i datorn tror du?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Okej tack, fidelio x2 har ju låg impedans, 32 ohm om jag minns rätt så är det ett bra val att köpa dessa och köra direkt in i datorn tror du?

Ja, och vänta med att köpa en extern dac/förstärkare. Upplever du att det brusar när du använder lurarna kan det vara aktuellt med en dac.