Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Firefox 64-bit släppt

Permalänk
Medlem

Min första reaktion när jag såg trådtiteln "äntligen".

Skrivet av HWS:

Vad blir skillnaden när man använder den?

32 bit firefox kan sannolikt inte använda mycket mer än 2GB ram. Förr eller senare kommer det behövas mer minne. Vare sig du har massor av flikar uppe eller inte. Förr fanns det inga plugins för 64 bit men det börjar ändra sig.

Skrivet av oTiuZ:

Härligt! Om jag inte minns fel så fanns 64-bitars Firefox i tidiga versioner men utvecklingen avbröts?
I vilket fall är detta uppskattat

Om man går in på nightly.mozilla.org så har mozilla officiella builds i 64 bit där, men de är ostabila. Waterfox har däremot stabila 64 bit builds, googla 'waterfox' om ni vill kolla. Waterfox länkade förr till 64 bit flashplayer, java och silverlight men de gör inte det längre.

Skrivet av Cedric:

Kul! Men vad händer med ens plugins om man skiftar från 32 till 64?
Jag skulle inte stå ut online utan Adblock, t.ex.

Adblock plus fungerar utmärkt i vilket fall då det är en Addon till firefox. Dom fungerar oavsett vilket arkitektur firefox är kompilerad för eftersom firefox kör addons genom sitt XUL och javascript. Flashplayer finns till 64 bit men det är lite svårt att hitta bara.

Kort sagt, du har bara att vinna på att köra 64 bit firefox/chrome, men du måste ha et 64 bit OS och en 64 bit processor då givetvis.

Skrivet av SirMacke:

Hm, kör redan FF x64 typ. Waterfox.
Frågan är om det är värt att testa.

Undrar det också... Waterfox är ju kompilerat med massor av prestanda flaggor mm vilket firefox kanske inte är.

Skrivet av Drasteroid:

Chrome 64bitars har funnits länge nu, och är enligt mig den absolut bästa & snabbaste webbläsaren.

Är det officiella builds? Jag tycker chrome/chromium är snabbt men de har ju mycket färre inställningar än firefox. Det finns ingen vettig ersättare för pentadactyl/vimperator heller
Chrome/chromium var snabba med vp9 dock och de har ju kört sin multiprocess teknik långt innan firefox ens hade tänkt på 'E10' eller vad det heter.

Det finns officiella 32 bit builds av chromium (chrome) här: (ingen installer, zipped)
https://www.chromium.org/getting-involved/download-chromium

Här är en direktlänk till nerladdningen (32 bit): (ingen installer, zipped)
https://download-chromium.appspot.com/

Här finns inofficiella 64 bit builds av chromium SOM HAR INSTALLER!
http://chromium.woolyss.com/

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Är det officiella builds? Jag tycker chrome/chromium är snabbt men de har ju mycket färre inställningar än firefox. Det finns ingen vettig ersättare för pentadactyl/vimperator heller
Chrome/chromium var snabba med vp9 dock och de har ju kört sin multiprocess teknik långt innan firefox ens hade tänkt på 'E10' eller vad det heter.

Det finns officiella 32 bit builds av chromium (chrome) här: (ingen installer, zipped)
https://www.chromium.org/getting-involved/download-chromium

Här är en direktlänk till nerladdningen (32 bit): (ingen installer, zipped)
https://download-chromium.appspot.com/

Här finns inofficiella 64 bit builds av chromium SOM HAR INSTALLER!
http://chromium.woolyss.com/

https://www.google.com/chrome/browser/desktop/index.html

Välj sedan Download Chrome for another platform. (Windows 10/8/7 64-bit)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Jag tog hem den via tipsade länken, installerade. Fick dubbla iconer. Startade och allt såg ut som innan med bokmärken, addons osv. Kändes dock som om det flöt på bättre då det i vanliga fall blir segt av flash.

Kollade uppgifter under egenskaper på iconerna, ena hade x86 i mappnamnen och 64an nämnde inga siffror i mappnamnen. Så jag tog bort gamla iconen för att undvika att starta den gamla.

Men dagen efter kändes det segt igen. Jag ska teoretiskt sett klicka på rätt icon. Men kan man se på något annat sätt vilken man kör? Informationen i firefoxmenyn nämner bara v 42...

Permalänk
Medlem

@lassefrasse:

Firefox x86 och x64 installerar sig på olika mappar.

x86 = C:\Program Files (x86)
x64 = C:\Program Files

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Jag tog hem den via tipsade länken, installerade. Fick dubbla iconer. Startade och allt såg ut som innan med bokmärken, addons osv. Kändes dock som om det flöt på bättre då det i vanliga fall blir segt av flash.

Kollade uppgifter under egenskaper på iconerna, ena hade x86 i mappnamnen och 64an nämnde inga siffror i mappnamnen. Så jag tog bort gamla iconen för att undvika att starta den gamla.

Men dagen efter kändes det segt igen. Jag ska teoretiskt sett klicka på rätt icon. Men kan man se på något annat sätt vilken man kör? Informationen i firefoxmenyn nämner bara v 42...

Jag avinstallerade Firefox 32 bit efter att installerat 64-bit så var det problemet ur världen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Nä en annan har ju kört Palemoon i några år nu. Den är både 64-bit och kompilerad för moderna processorer och har inte massa bloat i koden. Så det är väl bara säga "Välkommen i klubben.. Nästan".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä en annan har ju kört Palemoon i några år nu. Den är både 64-bit och kompilerad för moderna processorer och har inte massa bloat i koden. Så det är väl bara säga "Välkommen i klubben.. Nästan".

Vadå bloat?
Utan vanliga Firefox hade inte pale/waterfox sett dagens ljus. Enda anledningen till att din så kallade favorit palefox handlar bara om att utöka minnet, fast då kan man ju ställa frågan hur mycket minne använder Firefox vid extrema fall, tippar på att det är större än vad gemene användare tror sig veta. Hur menar du med att Firefox inte är gjord för moderna processor. Sist jag läste så använder mozilla rätt så moderna datorer vid testning och annat liknande plus att Mozilla använder Linux som grundläggande plattform så jag tippar mer på att Windows är boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vadå bloat?
Utan vanliga Firefox hade inte pale/waterfox sett dagens ljus. Enda anledningen till att din så kallade favorit palefox handlar bara om att utöka minnet, fast då kan man ju ställa frågan hur mycket minne använder Firefox vid extrema fall, tippar på att det är större än vad gemene användare tror sig veta. Hur menar du med att Firefox inte är gjord för moderna processor. Sist jag läste så använder mozilla rätt så moderna datorer vid testning och annat liknande plus att Mozilla använder Linux som grundläggande plattform så jag tippar mer på att Windows är boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Firefox är kompilerat för att kunna köras med processorer som inte stödjer SSE2 en gång. SSE2 är visserligen en rätt åldrad instruktionsuppsättning, men ger bra skjuts jämfört med om man inte har den. Vad bloaten i Firefox-koden har med minnet att göra får du gärna förklara.

Här är en lista med skillnader: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Man kan argumentera för att liknande funktionalitet går att få med FF, men då måste man ha tillägg som slöar ner läsaren, och varför då när man kan få det native liksom? Ingen anledning alls.

Plus det kanske viktigaste skälet för mig: Firefox har implementerat google's DRM-skit direkt i koden.. Folk är lättlurade och tänker "ah men asså bah tänk 60fps i youtube liksom!", Ja.. 60FPS är säkert "värsta feta grejen" för många, men man behöver inte DRM för att köra 60FPS. Google har lurat brallorna av er och sedan fått er att böja er frammåt och ta emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä en annan har ju kört Palemoon i några år nu. Den är både 64-bit och kompilerad för moderna processorer och har inte massa bloat i koden. Så det är väl bara säga "Välkommen i klubben.. Nästan".

Jag blir förvirrad av palemoons versionsnummer. Senaste builden kom förra månaden men det är ändå version 25.7.31... Firefox är 40+, förvirrande....
Vad är det för fel på waterfox? Det finns bara för windows i och för sig, och det kör ju australis och allt det där. Dock tycker jag personligen inte att alla gamla features och borttagningen av australis som palemoon gör är värt det. Australis är helt ok, även om jag har det "av" för att jag kör pentadactyl med "set guioptions=Cs" (dvs ingen toolbar på).

Dold text
Skrivet av Ozzed:

Firefox är kompilerat för att kunna köras med processorer som inte stödjer SSE2 en gång. SSE2 är visserligen en rätt åldrad instruktionsuppsättning, men ger bra skjuts jämfört med om man inte har den. Vad bloaten i Firefox-koden har med minnet att göra får du gärna förklara.

Här är en lista med skillnader: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Man kan argumentera för att liknande funktionalitet går att få med FF, men då måste man ha tillägg som slöar ner läsaren, och varför då när man kan få det native liksom? Ingen anledning alls.

Plus det kanske viktigaste skälet för mig: Firefox har implementerat google's DRM-skit direkt i koden.. Folk är lättlurade och tänker "ah men asså bah tänk 60fps i youtube liksom!", Ja.. 60FPS är säkert "värsta feta grejen" för många, men man behöver inte DRM för att köra 60FPS. Google har lurat brallorna av er och sedan fått er att böja er frammåt och ta emot.

SSE2 och mer får man genom waterfox om jag inte minns fel, på linux kanske det endast är gentoo nissar som kompilerar allt själva som kan köra det, men det beror ju på om distar ändrar hur firefox byggs innan de skapar sina paket.
DRM? 60 FPS? Krypterar de klippen eller nåt? Jag kan ladda ner 60fps klipp med youtube-dl

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag blir förvirrad av palemoons versionsnummer. Senaste builden kom förra månaden men det är ändå version 25.7.31... Firefox är 40+, förvirrande....
Vad är det för fel på waterfox? Det finns bara för windows i och för sig, och det kör ju australis och allt det där. Dock tycker jag personligen inte att alla gamla features och borttagningen av australis som palemoon gör är värt det. Australis är helt ok, även om jag har det "av" för att jag kör pentadactyl med "set guioptions=Cs" (dvs ingen toolbar på).

SSE2 och mer får man genom waterfox om jag inte minns fel, på linux kanske det endast är gentoo nissar som kompilerar allt själva som kan köra det, men det beror ju på om distar ändrar hur firefox byggs innan de skapar sina paket.
DRM? 60 FPS? Krypterar de klippen eller nåt? Jag kan ladda ner 60fps klipp med youtube-dl

Är väl ingen som har logiska versionsnummer längre PM har gått tillbaka till "version efter features" istället för "rapid release" så det är därför det ser ut så. Säkert inget fel på Waterfox om man bara bryr sig i själva stödet för 64-bitars.. Men att behöva plugins och skit för att slippa Australis känns helt fel.. Australis finns bara till för att FF ska bli mer likt Chrome, men de glömde att de som gillar Chrome kör Chrome, inte Firefox.

En annan invändning mot WF är väl att dess utvecklare inte på långa vägar är lika aktiv som Pale Moons dito.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kollade på länken https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/latest/ men mappen är tom förutom en Readme.txt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

Vadå bloat?
Utan vanliga Firefox hade inte pale/waterfox sett dagens ljus. Enda anledningen till att din så kallade favorit palefox handlar bara om att utöka minnet, fast då kan man ju ställa frågan hur mycket minne använder Firefox vid extrema fall, tippar på att det är större än vad gemene användare tror sig veta. Hur menar du med att Firefox inte är gjord för moderna processor. Sist jag läste så använder mozilla rätt så moderna datorer vid testning och annat liknande plus att Mozilla använder Linux som grundläggande plattform så jag tippar mer på att Windows är boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Pale Moon är betydligt kvickare än FF på samma dator, med samma tillägg. Mer minne har jag inte ens funderat över. Exakt varför vet jag inte men eftersom jag ogillar i princip allt det FF hållit på med senaste året/åren så är valet enkelt, för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Pale Moon är betydligt kvickare än FF på samma dator, med samma tillägg. Mer minne har jag inte ens funderat över. Exakt varför vet jag inte men eftersom jag ogillar i princip allt det FF hållit på med senaste året/åren så är valet enkelt, för mig.

Använder knappt vanliga Firefox på datorn utan kör developer vilket jag har gjort sedan aurora lanserades. Finns väl säkert någon mikromilimeter skillnad mellan vanliga Firefox och Palemoon fast då kanske man skall ställa sig frågan vad gör det snabbare eftersom det är samma kod i grund och botten när det följer stable kanalen och vad jag förstår lite av en klon. Fast vad vet jag säkert någon rad i koden som kanske har snabbare process. För min egen del märker jag bara det går segt med det internet som finns tillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Använder knappt vanliga Firefox på datorn utan kör developer vilket jag har gjort sedan aurora lanserades. Finns väl säkert någon mikromilimeter skillnad mellan vanliga Firefox och Palemoon fast då kanske man skall ställa sig frågan vad gör det snabbare eftersom det är samma kod i grund och botten när det följer stable kanalen och vad jag förstår lite av en klon. Fast vad vet jag säkert någon rad i koden som kanske har snabbare process. För min egen del märker jag bara det går segt med det internet som finns tillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

På min dator, så hade FF börjat hänga sig par sek slumpmässigt. Dessutom startar PM fortare och laddar hemsidor kvickare.

Var betydligt responsivare, var en wow upplevelse att byta. Kör fiber, så man märker ju att webbläsaren flaskar på annat vis, speciellt när man jämför två bredvid varandra.

Märktes i alla fall tydlig skillnad när man öppnade sidor (stod inte och tugga lika länge, hemsidan öppna nästan på sekunden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kollade på länken https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/latest/ men mappen är tom förutom en Readme.txt

Samma här.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@freddiebox:

Läser man readmefilen står det.

For other operating systems replace 'os=win' with:
Windows 64bit os=win64

Fixat en länk.

Firefox 64-bit (svenska):
https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest&os=win64...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Superlight: Tack!

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä en annan har ju kört Palemoon i några år nu. Den är både 64-bit och kompilerad för moderna processorer och har inte massa bloat i koden. Så det är väl bara säga "Välkommen i klubben.. Nästan".

Spanat på PM vid ett antal tillfällen, och funderat på att testa, men det faller alltid på min fördom att alternativa browsers må vara snabba som tusan osv, men till syvende och sist faller de på en massa strul med hemsidor som är skrivna för de etablerade alternativen, avsaknad på plugins, etc. PM tycks inte lida nämnvärt av den problematiken utgående från vad som finns att läsa på nätet, men misstänksam som man är väger man in att det kan finnas - i brist på bättre ord - eventuell fanboybias med i leken.

Skulle du som kört PM ett tag säga att det finns några nackdelar alls med att köra det gentemot Firefox? Är även intresserad av sådant som kan betraktas som rena bagateller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Spanat på PM vid ett antal tillfällen, och funderat på att testa, men det faller alltid på min fördom att alternativa browsers må vara snabba som tusan osv, men till syvende och sist faller de på en massa strul med hemsidor som är skrivna för de etablerade alternativen, avsaknad på plugins, etc. PM tycks inte lida nämnvärt av den problematiken utgående från vad som finns att läsa på nätet, men misstänksam som man är väger man in att det kan finnas - i brist på bättre ord - eventuell fanboybias med i leken.

Skulle du som kört PM ett tag säga att det finns några nackdelar alls med att köra det gentemot Firefox? Är även intresserad av sådant som kan betraktas som rena bagateller.

Funktionsmässigt är det inga nackdelar men designen är ju en smaksak, själv använder jag 4 webbläsare regelbundet FF, PM TOR och Chrome och ibland även nån MS version.
PM och FF är ju syskon och har bra prestanda överlag, Chrome är bedrövligt låst och funktionsbegränsad och är urdålig med många flikar och MS versionerna är inte heller så bra på flikar och extrafunktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Spanat på PM vid ett antal tillfällen, och funderat på att testa, men det faller alltid på min fördom att alternativa browsers må vara snabba som tusan osv, men till syvende och sist faller de på en massa strul med hemsidor som är skrivna för de etablerade alternativen, avsaknad på plugins, etc. PM tycks inte lida nämnvärt av den problematiken utgående från vad som finns att läsa på nätet, men misstänksam som man är väger man in att det kan finnas - i brist på bättre ord - eventuell fanboybias med i leken.

Skulle du som kört PM ett tag säga att det finns några nackdelar alls med att köra det gentemot Firefox? Är även intresserad av sådant som kan betraktas som rena bagateller.

Förutsatt då att man är med på de skillnader som finns: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Så är väl den största nackdelen avsaknaden av google DRM, eftersom det innebär att 60fps i youtube bara är att glöma. Sen har jag inte kört jättemycket plugins med Firefox så det är svårt att säga vad som funkar och inte. Hur som helst så kan du installera läsarna parallelt ch profilerna är helt kompatibla så det är ju bara att testa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Förutsatt då att man är med på de skillnader som finns: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Så är väl den största nackdelen avsaknaden av google DRM, eftersom det innebär att 60fps i youtube bara är att glöma. Sen har jag inte kört jättemycket plugins med Firefox så det är svårt att säga vad som funkar och inte. Hur som helst så kan du installera läsarna parallelt ch profilerna är helt kompatibla så det är ju bara att testa

Såvitt jag vet så kan nyaste FF också köra "Favicons in the address bar".

Palemoon rockar1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Såvitt jag vet så kan nyaste FF också köra "Favicons in the address bar".

Palemoon rockar1

Kan vara så. Jag tror inte den där tabellen stämmer 100 men det är en fingervisning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förutsatt då att man är med på de skillnader som finns: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Så är väl den största nackdelen avsaknaden av google DRM, eftersom det innebär att 60fps i youtube bara är att glöma. Sen har jag inte kört jättemycket plugins med Firefox så det är svårt att säga vad som funkar och inte. Hur som helst så kan du installera läsarna parallelt ch profilerna är helt kompatibla så det är ju bara att testa

DRM finns i v44. Dock har v44 problem med vissa sidor där flash behövs för att visa film eftersom flash är borttaget som plugin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funktionsmässigt är det inga nackdelar men designen är ju en smaksak, själv använder jag 4 webbläsare regelbundet FF, PM TOR och Chrome och ibland även nån MS version.
PM och FF är ju syskon och har bra prestanda överlag, Chrome är bedrövligt låst och funktionsbegränsad och är urdålig med många flikar och MS versionerna är inte heller så bra på flikar och extrafunktioner.

Skrivet av Ozzed:

Förutsatt då att man är med på de skillnader som finns: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CT9YLUjMyb5Xf8HHcQ66l...

Så är väl den största nackdelen avsaknaden av google DRM, eftersom det innebär att 60fps i youtube bara är att glöma. Sen har jag inte kört jättemycket plugins med Firefox så det är svårt att säga vad som funkar och inte. Hur som helst så kan du installera läsarna parallelt ch profilerna är helt kompatibla så det är ju bara att testa

Ah, hela idén är ju att jag inte orkar klabba med flera webläsare. Vill ha en som funkar till allt. Firefox gör det, men det är ju aldrig fel att vara öppen för något bättre om det finns

Är inte heller jätteförtjust i Chrome eller IE/Edge. De senare blir man ju dock ändå inte lättvindigt av med, så de kan tjäna som någon slags backup för de där gångerna man vill testa med en annan browser.

Gränssnittet tycks påminna om FF's gamla dito sedan innan Australis om jag inte missminner mig, och det tyckte jag sanning att säga bättre om. Är typen som önskade att allt vad som heter skinning och gränssnitt specifika för ett program kunde slänga sig i brunnen, och att utvecklarna skulle sträva efter att hålla det där så standardmässigt och uniformt som möjligt mellan olika program, som det var förr om åren. Det gamla FF-interfacet var bättre i den aspekten.

Ah, inget där i spreadsheeten jag skulle sakna. De rödmarkerade funktionerna hos PM är inget jag använder.

DRM kan jag leva utan, det mesta materialet på Youtube håller väl likförbannat inte 60 fps. Jag kör inte mycket i pluginväg heller, och inget av det är särskilt exotiskt, så den saken ska knappast vara något problem. Vidare kan man väl kanske tippa på att Youtube förr eller senare lämnar Flash som plattform, och går över helt till HTML5.

Får bli att testa loss när jag kommer hem om en vecka

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Det är synd att Mozilla bestämt sig för att fimpa XUL-addons nästa år. Det betyder att mängder av populära addons kommer försvinna och sluta utvecklas. Det kommer bli rena add-on döden!

Mozilla-teamet är helt inkompetent sedan de införde Australis som jag visserligen vant mig lite med men kommer aldrig slå det gamla gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är synd att Mozilla bestämt sig för att fimpa XUL-addons nästa år. Det betyder att mängder av populära addons kommer försvinna och sluta utvecklas. Det kommer bli rena add-on döden!

Mozilla-teamet är helt inkompetent sedan de införde Australis som jag visserligen vant mig lite med men kommer aldrig slå det gamla gränssnittet.

Var får du det ifrån?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, hela idén är ju att jag inte orkar klabba med flera webläsare. Vill ha en som funkar till allt. Firefox gör det, men det är ju aldrig fel att vara öppen för något bättre om det finns

Är inte heller jätteförtjust i Chrome eller IE/Edge. De senare blir man ju dock ändå inte lättvindigt av med, så de kan tjäna som någon slags backup för de där gångerna man vill testa med en annan browser.

Gränssnittet tycks påminna om FF's gamla dito sedan innan Australis om jag inte missminner mig, och det tyckte jag sanning att säga bättre om. Är typen som önskade att allt vad som heter skinning och gränssnitt specifika för ett program kunde slänga sig i brunnen, och att utvecklarna skulle sträva efter att hålla det där så standardmässigt och uniformt som möjligt mellan olika program, som det var förr om åren. Det gamla FF-interfacet var bättre i den aspekten.

Ah, inget där i spreadsheeten jag skulle sakna. De rödmarkerade funktionerna hos PM är inget jag använder.

DRM kan jag leva utan, det mesta materialet på Youtube håller väl likförbannat inte 60 fps. Jag kör inte mycket i pluginväg heller, och inget av det är särskilt exotiskt, så den saken ska knappast vara något problem. Vidare kan man väl kanske tippa på att Youtube förr eller senare lämnar Flash som plattform, och går över helt till HTML5.

Får bli att testa loss när jag kommer hem om en vecka

Du vet att Firefox kan bli exakt som du vill med hjälp av CSS, det man gör är att skapa en egen css fil i ens egna profil med viss namn/filändelse, svårare än så är det inte för den som har tid över.

I nästa stable version som kommer om någon månad tippar jag på att Mozilla har lagt in DRM plugin:et från Adobe.

Flash tror jag kommer finnas vidare, hade också önskat det blev HTML5 audio/video, här tror jag det handlar mest om att det är sådana svårigheter om att enas om en viss standard speciellt när det är sådant bråk om h264 och dess öppenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Var från du det ifrån?

Det finns en "tanke" om att öka säkerheten genom att döda tillägg som har mycket hål i sin kod. Även Chrome har samma "tanke".

Det är en säkerhetsaspekt däremot vad jag förstår är det bara en idé sedan hur Mozilla löser det har ännu ej laggs fram.

Permalänk
Medlem

Körde 64bit FF i några år men bytte nyligen till 32bit igen. Kanske dags att byta tillbaka.

(Dem har väldigt länge kompilerat nightly till 64bit, man var bara tvungen att leta i deras FTP server efter den binära installations filen. Numera går den däremot att få tag på direkt utan att behöva leta i deras FTP server.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ah, hela idén är ju att jag inte orkar klabba med flera webläsare. Vill ha en som funkar till allt. Firefox gör det, men det är ju aldrig fel att vara öppen för något bättre om det finns

Är inte heller jätteförtjust i Chrome eller IE/Edge. De senare blir man ju dock ändå inte lättvindigt av med, så de kan tjäna som någon slags backup för de där gångerna man vill testa med en annan browser.

Gränssnittet tycks påminna om FF's gamla dito sedan innan Australis om jag inte missminner mig, och det tyckte jag sanning att säga bättre om. Är typen som önskade att allt vad som heter skinning och gränssnitt specifika för ett program kunde slänga sig i brunnen, och att utvecklarna skulle sträva efter att hålla det där så standardmässigt och uniformt som möjligt mellan olika program, som det var förr om åren. Det gamla FF-interfacet var bättre i den aspekten.

Ah, inget där i spreadsheeten jag skulle sakna. De rödmarkerade funktionerna hos PM är inget jag använder.

DRM kan jag leva utan, det mesta materialet på Youtube håller väl likförbannat inte 60 fps. Jag kör inte mycket i pluginväg heller, och inget av det är särskilt exotiskt, så den saken ska knappast vara något problem. Vidare kan man väl kanske tippa på att Youtube förr eller senare lämnar Flash som plattform, och går över helt till HTML5.

Får bli att testa loss när jag kommer hem om en vecka

Kör endast PM idag, enda jag inte fått fungera är IKEA´s köks verktyg.

Annars fungerar det mesta, kör även helt utan Flash nu och det fungerar (bara uddasidor möjligen som kräver det än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar