Permalänk

Andersson DPS 1.5

Hejsan jag har ett par Andersson DPS 1.5 som rubriken säger och jag producerar musik, min fråga är hur ska jag ställa in Basen & diskanten för att det ska bli bra ljud när man mastrar ljuden så att det inte bli för mycket bass, diskant eller för lite?
ska man ha volymerna i mitten eller på det lägsta?

Är evigt tacksam för svar!
Med Vänliga Hälsningar
André

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Medlem

Då jag antar att det är bas- och diskantinställningar du menar med volymerna skulle jag säga försök hålla dem i mitten. Ditt mål bör vara att ha ett så ofärgat ljud som möjligt.

Oftast använder man monitorer eller hörlurar som är så neutrala som möjligt eftersomdu vill höra hur mixen låter och inte hur de låter efter de förvanskats för mycket.

Ett annat sätt att se på det är att man mixar efter hur man tror att lyssnaren kommer lyssna på låtarna. Hört en del om rappare som testar sina mixar efter hur de låter i bilar för att deras musik är tänkt att spelas där med hög volym och kraftig bas. Snart kommer det säkert mixas för att det ska låta bra i mobiltelefoner då fler och fler lyssnar direkt ur deras högtalare.

Permalänk

Ja precis! och eftersom jag producerar Hardstyle/Hardcore/Psy så när jag skapar mina egna kickar så blir det för jobbigt att ha hörlurar eftersom bassen ändras till o från.
jag har inte hunnit köpa monitorer eller ljudkort så jag kör allt original på datorn tills min ekonomi blir lite bättre!

men jag ska tänka på dina tips helt klart! Big Up!

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André