Över en miljon svenskar har drabbats av datorvirus de senaste 12 månaderna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Skydded i Windows Defender som finns i Windows 10 får lika bra betyg som minst två andra "betal-antivirus" i den senaste mätningen på AV-Test. Och vinner över andra "betal-antivirus" när det gäller prestanda och användarvänlighet.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Inte så illa med tanke på att det är tänkt att vara ett base-line AV.

Ja det är väldigt bra uppsving där. Kul att se!
Huvudproblemet MS antivirus har är väl främst att skadlig kod anpassas just för att komma förbi "baselineskyddet" eller rättare sagt det vanligaste skyddet som används och det är väl just microsofts inbyggda AV.
Därför bör det rimligtvis bli svårare för Windows Defender att hitta lika många virus som de mindre använda konkurrenterna. Men här verkar de ju lyckats trots detta. Good job microsoft!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lyckats få "virus" när jag använde bing istället för google och råkade ladda ner fel program och installerade något j-vla bloatware/virus.
ska inte skylla på bing utan min ovana att använda det och tro att jag skulle få samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men vad tror de när folk sitter med Windows defender och på allvar tror att det är ett adekvat skydd bara för att det aldrig sagt till om virus.. Att män är mer oförsiktiga och inte tänler igenom saker är ju heller ingen högoddsare, samt att porrsurfandet säkert är högre bland män än kvinnor och där får folk virus.

Jag då? Är jag så jävla duktig själv?? Nej.. Porrsurf blir det självklart en del, men har inte fått virus vad jag vet.. Avira har inte larmat och min offline-genomsökning med Kaspersky rescue kit veckovis har inte hittat något på över två år. Så jag skulle nog säga "förmodligen inte".

Äh, är förvisso fullt medveten om att Windows egna är långt ifrån "bäst i test" men har primärt kört på det sedan jag installerade Windows 8 i början av 2013. Än så länge inga problem. Kör Malvarebytes emellanåt för att kolla den delen och har vid några tillfällen kontrollskannat med AVG utan att något dykt upp, så tycker Windows egna räcker och duger - för mig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Så enkelt är det absolut inte. Säkerhetshål i webbläsare (zero-day eller inte), som inte är direkt ovanligt, kan t.ex. missbrukas av reklam som laddas på vilken "hederlig" webbsida som helst.

Säkerhetsföretag köper upp alla säkerhetshål och säljer dom till säkerhetstjänster som CIA, NSA, etc.

Zero-day används inte av reklamannonsnätverk. Dom kanske använder andra exploits som varit ute tag och redan är patchade men folk struntat i att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men vad tror de när folk sitter med Windows defender och på allvar tror att det är ett adekvat skydd bara för att det aldrig sagt till om virus.. Att män är mer oförsiktiga och inte tänler igenom saker är ju heller ingen högoddsare, samt att porrsurfandet säkert är högre bland män än kvinnor och där får folk virus.

Jag då? Är jag så jävla duktig själv?? Nej.. Porrsurf blir det självklart en del, men har inte fått virus vad jag vet.. Avira har inte larmat och min offline-genomsökning med Kaspersky rescue kit veckovis har inte hittat något på över två år. Så jag skulle nog säga "förmodligen inte".

Risken är ganska stor när man laddar ner från helt okända sidor, klickar på vadsomhelst på Facebook osv. En klasskamrat som kör Windows 8.1 på sin laptop och hade bara använt Windows Defender innan. Han klagade hela tiden på att datorn var långsam och konstig. Sa åt han att ladda ned Malwarebytes, dagen efter så fungerade tydligen datorn lika bra som när den var ny...

Permalänk
Medlem

En miljon tror jag verkligen inte på. 15-16% kanske får upp en varning av deras antivirus att de har virus på datorn.

"Men jag har ju betalat massor pengar för mitt antivirus, klart jag inte har något virus då"

För att få ett virus att bli FUD så krävs inte mycket mer än 5$ och google.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

CIH eller CIH32 vill jag minnas att jag drabbades av på ett Karkza-LAN eller om det var Dreamhack, kan detta ha varit -97 eller -98?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Beror väl också lite på vad man ser som just virus? Jag har definitivt fått skadlig kod på datorn, finns inte en kotte som inte har fått det. Men är "virus" det som direkt attackerar datorn, alltså typ det där polisviruset som surrade ett tag eller de där "nya" krypteringsvirusen eller är det typ sånt som Dell och Lenovo skickat med sina datorer, som "bara" visar reklam? I princip allt kan ju räknas som ett virus om programmet gör något som användaren inte godkänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara fått virus när man var liten och dum. Såsom att söka på "how to get minecraft for free" på yt.... kan berätta att det inte fungerade.... Men nu när jag har varit så dum och fått så många virus så är jag rätt så klok nu med vad jag är inne på m.m. Alla virus jag fick var bara reklam så inga "farliga"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är väldigt bra uppsving där. Kul att se!
Huvudproblemet MS antivirus har är väl främst att skadlig kod anpassas just för att komma förbi "baselineskyddet" eller rättare sagt det vanligaste skyddet som används och det är väl just microsofts inbyggda AV.
Därför bör det rimligtvis bli svårare för Windows Defender att hitta lika många virus som de mindre använda konkurrenterna. Men här verkar de ju lyckats trots detta. Good job microsoft!

Grejen är ju också att Microsoft ger alla antivirusprogramtillverkare all information som finns om Windows Defender. I princip källkod+realtidsuppdatering angående alla antivirusdefinitioner och hur de jobbar för att skydda Windows. Med tanke på det är det inte rimligt att något annat antivirus skulle vara sämre än MSE på något, även om de lyckas vara det ändå i vissa fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått upp någon virusvarning eller liknande, men det behöver ju inte betyda att man inte är drabbad för det.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

råkar nog ut för det personligen iaf 1 gång i månaden. dock är jag medveten om det varje gång att det högst troligen är ett virus, och därför vet jag hur jag ska få bort det.
har däremot hänt 1 gång i år där jag fick ett virus utan att veta det och hade mycket problem att få bort det också.
så jag hade räknat in mig i denna 1m som plockar hem virus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tolkade "drabbats av datorvirus" som att man har lidit skada av det på ett sätt så att man har märkt det. Är man omedveten om viruset och det inte märks på något sätt så kanske man inte känner sig drabbad?

Jag är till och med så oförsiktig att jag kör utan antivirus. Men då jag kör Linux känns det inte som det behövs eftersom risken att drabbas är ganska liten då. De datorer som har Windows hemma där har vi Microsoft Defender eller vad det nu heter det inbyggda skyddet i Windows 10. Känner inte att problemet är så stort att jag vill betala för något ytterligare antivirusprogram som segar ner datorn mer än vad själva virusen skulle göra. Är ganska försiktig och undviker ladda ner massa skit från internet och låter bli att besöka "konstiga sidor". Har backup med versionshantering av alla värdefulla filer så någon ransom-ware göre sig inte besvär hos mig.

Ska man tolka det som att kvinnor är smartare och är bättre på datorer eftersom de blir mindre drabbade av virus? Eller är de bara lyckligt ovetande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

råkar nog ut för det personligen iaf 1 gång i månaden. dock är jag medveten om det varje gång att det högst troligen är ett virus, och därför vet jag hur jag ska få bort det.
har däremot hänt 1 gång i år där jag fick ett virus utan att veta det och hade mycket problem att få bort det också.
så jag hade räknat in mig i denna 1m som plockar hem virus

Hur fan lyckas du?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Hur fan lyckas du?

jag behöver ofta program som inte finns i stor utsträckning. tex förra månaden behövde jag ett program som kunde göra om alla filer jag hade till utf-8 istället för ansi i batch. eftersom man inte alltid hittar asgrymma program så testar man tills man hittar det man behöver.
kör allt i sandboxie tills jag får det jag behöver

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Artswitcher:

Beror väl också lite på vad man ser som just virus? Jag har definitivt fått skadlig kod på datorn, finns inte en kotte som inte har fått det. Men är "virus" det som direkt attackerar datorn, alltså typ det där polisviruset som surrade ett tag eller de där "nya" krypteringsvirusen eller är det typ sånt som Dell och Lenovo skickat med sina datorer, som "bara" visar reklam? I princip allt kan ju räknas som ett virus om programmet gör något som användaren inte godkänt?

Ja vad som bör kallas för virus och vad som inte ska falla i den kategorin tvistar de lärda om ;).
En definition som är rätt vettig är att det bara är skadlig kod som kan självreplikera som ska kallas för virus. Alltså att en infekterad dator kan smitta en annan infekterad dator med samma skadliga kod som i sin tur kan ta viruset vidare till en tredje. Det är ju ungefär så ett riktigt virus beter sig varför man valt just detta namn.
Å andra sidan tillämpas väl den definitionen sällan. Polisviruset (exempelvis) smittar inte från värd till värd utan där handlar det om en server som skickar ut den skadliga koden till intet ont anande mottagare men servern själv är inte smittad. Så enligt ovan definition skulle det inte kallas för "polisviruset" kanske.

Aja. Det spelar mindre roll. Innebörden för ordet virus för datorer är inte skrivet i sten och språket är minst sagt levande och föränderligt när det handlar om IT-grejer. Vi är nog alla med på att det handlar om skadlig kod på något sätt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Lyckats få "virus" när jag använde bing istället för google och råkade ladda ner fel program och installerade något j-vla bloatware/virus.
ska inte skylla på bing utan min ovana att använda det och tro att jag skulle få samma resultat.

Jag skulle skylla på Bing om dom länkar till skitsidor.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker inte det är virus som är det jobbiga längre utan de malware som härjar runt på "nedded". Har man ett ok Antivirusprogram och kör någon gång i månaden med t ex MalwareBytes AntiMalware så lär det inte vara så lätt att få en infekterad dator idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tror att många tolkar malware, och annan störande mjukvara som virus. Vilket egentligen är en lite missvisande defintion. Har inte haft något riktigt virus på många år, men maleware kommer helat tide. Speciellt om man använder chrome, då extentions funktionen är sjukt osäker. Det är typ det vanligaste felet på jobbet, att folk har fått in en ofrivillig extention i chrome som ställer till massa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Säkerhetsföretag köper upp alla säkerhetshål och säljer dom till säkerhetstjänster som CIA, NSA, etc.

Zero-day används inte av reklamannonsnätverk. Dom kanske använder andra exploits som varit ute tag och redan är patchade men folk struntat i att uppdatera.

Det var väldigt tvärsäkra påståenden som behöver backas upp. Hur vet du det?

Så vitt jag vet, bland annat från en nyhetsartikel på Slashdot om jag minns rätt, så har NSA sagt att de själva gräver fram säkerhetshål och rapporterar de flesta, förutom vissa som de behåller för eget bruk. Att de skulle köpa från något säkerhetsföretag har jag aldrig hört talas om, även om det förstås är möjligt.

Vad är det som hindrar att någon annan gör samma sak, altså hittar hål och håller dem för sig själva? Säljer verklligen alla, jag menar även black hats och de som är statligt backade (exempelvis kineser), sina upptäckta säkerhetshål till säkerhetsföretag? Det finner jag högst osannolikt, om de har möjlighet att nyttja hålet för att dra in (mer) pengar på annat vis, komma åt intressant information eller sätta upp botnät för diverse syften.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Lyckats få "virus" när jag använde bing istället för google och råkade ladda ner fel program och installerade något j-vla bloatware/virus.
ska inte skylla på bing utan min ovana att använda det och tro att jag skulle få samma resultat.

Håller med. Installerade windows 8 på min grabbs dator för ett tag sedan. Han ville sen köra in chrome så det var ju det han sökte på i IE. Han klickade också på översta sökträffen som inte var google utan en sida med nedladdningslänk till ett #¤%&@£$! malvare-program. Det slutade med att det var enklare att börja om med en ominstallation.

Borde vara straffbart av Microsoft att lägga dessa sökträffar i topp. Känns nästan som maskopi. Google har betydligt bättre koll på deras ad's!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja vad som bör kallas för virus och vad som inte ska falla i den kategorin tvistar de lärda om ;).
En definition som är rätt vettig är att det bara är skadlig kod som kan självreplikera som ska kallas för virus. Alltså att en infekterad dator kan smitta en annan infekterad dator med samma skadliga kod som i sin tur kan ta viruset vidare till en tredje. Det är ju ungefär så ett riktigt virus beter sig varför man valt just detta namn.
Å andra sidan tillämpas väl den definitionen sällan. Polisviruset (exempelvis) smittar inte från värd till värd utan där handlar det om en server som skickar ut den skadliga koden till intet ont anande mottagare men servern själv är inte smittad. Så enligt ovan definition skulle det inte kallas för "polisviruset" kanske.

Aja. Det spelar mindre roll. Innebörden för ordet virus för datorer är inte skrivet i sten och språket är minst sagt levande och föränderligt när det handlar om IT-grejer. Vi är nog alla med på att det handlar om skadlig kod på något sätt ;).

Ja jo va inte så att jag ville verka vara besserwisser eller nått, va bara en ren fundering. Men det är väl som du säger att språket är levande och det finns egentligen inga stenhårda riktlinjer om vad som är vad sen tror också att en väldigt stor del kring varför vi kallar saker virus är tack vare vanlig media som sätter namn på allt, där virus är det mest lockande för att fånga läsarens uppmärksamhet, även om det inte är den tekniskt sett korrekta benämningen

Permalänk

Personligen så kör jag Linux (med virusprogram) och har aldrig får virus.

Ett tips till Windows användare för att inte få virus använd ett virus program t.ex. avg, avast eller nod32. Kanske verkar säkert med Windows defender, men vad jag har märkt så fungerar det inte så bra.

Visa signatur

Software patents, in particular, are very ripe for abuse. The whole system encourages big corporations getting thousands and thousands of patents. Individuals almost never get them. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

okunskap är nog det som gömmer sig i dem 15%

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Eller hur många som använder McAfee, som brukar vara ungefär som att ha virus (datorn blir som sirap etc)

Jag sam trodde McAfee var ett virus efter 2010. Måste haft fel...

OT:
Själv kan jag ibland inte låta bli att trycka på den där .pif filen eller programet jag tagit hem som inte ser it att vara från tillbvärkaren för att se vad som händer. Tror det var så jag fick både mitt första virus som aldrig han aktivera sig. (raderade filerna innan de han startas) och senast förra hösten eller om det var tidigt i våras och då vart nyfikenheten ett rejält problem. Tog flera dagar att bli av med problemet.

Sen kan man alltid undra vilka som får frågeformulären. Då jag får sådana så så brukar jag inte bry mig, tänker detta är oseriöst, jag blir en i statistiken som inte svarat. De två ggr då jag blev hotad att bli polisanmäld om jag inte svarade gjorde jag det. Var ett tag sedan nu, men tyckte det var skumt att man ska få två sådana med några års mellanrum det det ska vara "random". (slumgeneratorer ...)

Alltid intressant med statistik, men att se om den har någon relevans. Svårare.

Säger Samuel Langhorne Clemens, "".

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skydded i Windows Defender som finns i Windows 10 får lika bra betyg som minst två andra "betal-antivirus" i den senaste mätningen på AV-Test. Och vinner över andra "betal-antivirus" när det gäller prestanda och användarvänlighet.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Inte så illa med tanke på att det är tänkt att vara ett base-line AV.

Synd bara att den missar det största viruset som sprids som F.
Det tvingar sig in i folks datorer...
Det lägger in en massa skit man inte vill ha...
Det skapar problem för okunniga, som försöker ta bort det...

Men jag antar att Windows 10 än så länge inte har taggats.
Ironiskt nog dock, så sprider det verkligen sig som virus...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Synd bara att den missar det största viruset som sprids som F.
Det tvingar sig in i folks datorer...
Det lägger in en massa skit man inte vill ha...
Det skapar problem för okunniga, som försöker ta bort det...

Men jag antar att Windows 10 än så länge inte har taggats.
Ironiskt nog dock, så sprider det verkligen sig som virus...

Ja det måste vara det mest omtyckta "viruset" i historien som på bara tre månader har installerats av drygt 130 miljoner människor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hmm... Svarsalternativen borde väll vara "ja" och "inte vad jag vet"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Därför man kör Linux eller OSX

OSX för att man gillar virus?

http://www.cnet.com/news/more-than-600000-macs-infected-with-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Räknas McAfee, Superfish eDellRoot som virus?
I så fall tror jag vi har ett ännu större mörkertal.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W