4 skärmar med 2560 x 1440 - vilket grafikkort?

Permalänk
Medlem

4 skärmar med 2560 x 1440 - vilket grafikkort?

Hej allesammans!

Jag sitter i dagsläget på två Dell UltraSharp U2515H (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400 - endast displayport och HDMI in)

Då mitt arbete kräver orimligt mycket arbetsyta sitter jag med planer att köpa två skärmar till, så att jag totalt kör fyra skärmar på 2560x1400.

Har i dagsläget ett GTX670 med fyra skärmutgångar (dock två DVI, så jag antar att jag behöver adaptrar). Den stora frågan är, klarar kortet fyra skärmar i den upplösningen och hur gör man med adaptrar?

Om inte, kan det här vara ett alternativ nu när det är black friday och allt?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Jag har försökt att googla runt lite men jag blir tyvärr inte smartare då de flesta frågorna handlar om 1080p. Stort tack!

PS. Jag gejmar endast på en av skärmarna, så jag behöver inget prestandamonster. Det viktiga är att jag kan jobba med alla skärmar i full upplösning.

/Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Ingen alls? Sitter och håller tummarna för ett nytt kort på Cyber Monday..

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

kör på ett R9 390 istället. likvärdigt eller lite bättre prestans beroende på spelet för mindre pengar. kan själv rekommendera sapphires variant. sitta själv med en sån fär jag har 4 skärma ikopplad. 1x 24 tums 1080p, 2x 22 tums 1080p med alla dessa på virtual super resolution för att kör dem på 1440p instället samt ett 31 tums 3440x1440 skärm som jag använder när jag ska köra racing sims (iracing, rf2, assetto corsa...).

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Om du endast spelar på en skärm och resterande "vilar" för desktop arbete så fungerar nog ett 970/980 ganska så bra med tanke på att du har en del utgångar. Men AMDs 390 är även det kompetent och kostar mindre med snarlik prestanda som ett 970, ibland sämre och ibland bättre men det är marginellt åt båda hållen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kör på ett R9 390 istället. likvärdigt eller lite bättre prestans beroende på spelet för mindre pengar. kan själv rekommendera sapphires variant. sitta själv med en sån fär jag har 4 skärma ikopplad. 1x 24 tums 1080p, 2x 22 tums 1080p med alla dessa på virtual super resolution för att kör dem på 1440p instället samt ett 31 tums 3440x1440 skärm som jag använder när jag ska köra racing sims (iracing, rf2, assetto corsa...).

Skrivet av Tomika:

Om du endast spelar på en skärm och resterande "vilar" för desktop arbete så fungerar nog ett 970/980 ganska så bra med tanke på att du har en del utgångar. Men AMDs 390 är även det kompetent och kostar mindre med snarlik prestanda som ett 970, ibland sämre och ibland bättre men det är marginellt åt båda hållen.

Tack för svaren!

Vad gäller upplösningen i sig så är det inga problem för grafikkortet? All gaming sker såklart på en ensam skärm, men det är väldigt viktigt för mitt arbete att jag får ut just 4x 2560x1440

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Tack för svaren!

Vad gäller upplösningen i sig så är det inga problem för grafikkortet? All gaming sker såklart på en ensam skärm, men det är väldigt viktigt för mitt arbete att jag får ut just 4x 2560x1440

Man behöver inte så dyra kort för att köra 4 skärmar, alla kort med två DP 1.2 ska räcka. Du kan koppla ihop två skärmar med DP och sen räcker det med en inkopplad till datorn för att driva båda, kallas daisy chain eller MST.

Vad har du för display utgångar på moderkortet? Kanske de som finns på ditt 670 och moderkortet räcker för att driva alla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Tack för svaren!

Vad gäller upplösningen i sig så är det inga problem för grafikkortet? All gaming sker såklart på en ensam skärm, men det är väldigt viktigt för mitt arbete att jag får ut just 4x 2560x1440

Som sagt. Kan köra samtigit med 3 skärma på 2560x1440 via VSR + en 3440x1440 (60% av vad 4k behöver i pixel). Så det ska någ inte var nåt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/