Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Router konto? Problem med inloggning till Routern

Permalänk
Avstängd

Asus Router konto? Problem med inloggning till Routern

jag uppdaterade just firmwaren för RT-AC68U röjtern.
men nu frågar inloggningssidan om Asus Router konto?

standard lösenordet och användarnamnet som är admin/admin som jag loggade in med förut funkar inte.
då tjatar den om fel lösenord.
hittar den plötsligt på nya användarnamn och lösenord?
isåfall hur får man tag på det?

är det fler som har samma problem?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jag uppdaterade just firmwaren för RT-AC68U röjtern.
men nu frågar inloggningssidan om Asus Router konto?

standard lösenordet och användarnamnet som är admin/admin som jag loggade in med förut funkar inte.
då tjatar den om fel lösenord.
hittar den plötsligt på nya användarnamn och lösenord?
isåfall hur får man tag på det?

är det fler som har samma problem?

Kan vara en granne som spelar dig ett spratt.
Tryck på reset-knappen och starta om routern. Det första du sedan gör är att ändra lösenordet.
För att vara helt säker ska du ändra användarnamnet också.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Avstängd

nej det började ju precis efter uppdateringen
sen står en del av mitt wifi namn redan förvalt på inloggningssidan.
det gjorde det inte innan

har testat att starta om men samma skit kommer upp
måste vara en bugg
jag ringer asus i morgon

föresten
vad menar du med att ändra lösenordet?
jag kan ju inte logga in lol
lite halv svårt då va

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

nej det började ju precis efter uppdateringen
sen står en del av mitt wifi namn redan förvalt på inloggningssidan.
det gjorde det inte innan

har testat att starta om men samma skit kommer upp
måste vara en bugg
jag ringer asus i morgon

föresten
vad menar du med att ändra lösenordet?
jag kan ju inte logga in lol
lite halv svårt då va

OM resetkappen inte funkar finns det ett repareringsprogram.
Ladda ned ASUS Firmware Restoration.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

nej det började ju precis efter uppdateringen
sen står en del av mitt wifi namn redan förvalt på inloggningssidan.
det gjorde det inte innan

har testat att starta om men samma skit kommer upp
måste vara en bugg
jag ringer asus i morgon

föresten
vad menar du med att ändra lösenordet?
jag kan ju inte logga in lol
lite halv svårt då va

Om reseteknappen funkar: prova att göra en "hard reset "

Resetting Password

If you have made any changes to the RT-AC68U username and password and forget it, the default login combination will not be working and you will get an access denied message.

You will have to do a hard factory reset to restore the original defaults.

Do the hard reset by holding down the white reset button on the back panel with a pen for 30 seconds and reset default.

Källa o fler tips....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Om reseteknappen funkar: prova att göra en "hard reset "

jäkla amatörer som fixar firmwares
det är inte meningen att man ska behöva nollställa routern så fort man uppdaterar firmwaren.
då åker man väl på att konfigurera om alla inställningar och wifi nätverk igen eller?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jäkla amatörer som fixar firmwares
det är inte meningen att man ska behöva nollställa routern så fort man uppdaterar firmwaren.
då åker man väl på att konfigurera om alla inställningar och wifi nätverk igen eller?

Borde finnas en funktion som kan spara inställningarna i en fil så du kan ladda upp dem igen efter reset. Backup & restore settings är det på min router (inte Asus).

Edit: Kom på att det förstås kanske inte fungerar om du inte gjort det innan du fick problem.

Permalänk
Avstängd

kan man inte logga in på routerns sida så kan man inte heller spara några inställningar eller hur?
eller hur tänker du nu?

pratade med supporten
ändrar man inte användarnamnet från standard admin/admin så hittar skiten på ett nytt lösenord och det är bara en reset som gäller.
duktigt!

det blir till att byta märke helt från ASUS det här går ju för fan inte.
tappa alla inställningar bara för en ny firmware har uppdaterats

nån som vill köpa en RT-AC68U router billigt innan jag skickar skiten ut genom balkongen?
eller brinner den bra?
nån som provat?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

pratade med supporten
ändrar man inte användarnamnet från standard admin/admin så hittar skiten på ett nytt lösenord och det är bara en reset som gäller.
duktigt!

Verkar ju lite dumt att lösenordet ändras om man inte bytt det när man uppdaterar firmware.
Men å andra sidan är det ju bra att ändra lösenordet så inte någon granne tar över routern. Och då måste man ju göra en reset ändå. Kunde supporten säga att vilket lösenord som sattes, eller blir blir det helt random?

Uppgraderad min RT-AC56U i helgen och ser att det kommit till en del funktioner. Bland annat hur man säkrar sin router. De vill bland annat att man byter ut både användarnamn och lösenord för att det ska vara säkert

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

kan man inte logga in på routerns sida så kan man inte heller spara några inställningar eller hur?
eller hur tänker du nu?

pratade med supporten
ändrar man inte användarnamnet från standard admin/admin så hittar skiten på ett nytt lösenord och det är bara en reset som gäller.
duktigt!

det blir till att byta märke helt från ASUS det här går ju för fan inte.
tappa alla inställningar bara för en ny firmware har uppdaterats

nån som vill köpa en RT-AC68U router billigt innan jag skickar skiten ut genom balkongen?
eller brinner den bra?
nån som provat?

Ur säkerhetssynpunkt så borde det första man gör vara att sätta ett nytt lösenord. Tycker att det var bra gjort av Asus att se till att alla sätter ett nytt lösenord. Vi borde slänga ut användaren som inte tyckte att det var nödvändigt istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ur säkerhetssynpunkt så borde det första man gör vara att sätta ett nytt lösenord. Tycker att det var bra gjort av Asus att se till att alla sätter ett nytt lösenord. Vi borde slänga ut användaren som inte tyckte att det var nödvändigt istället.

Det var väl Asus som hade en massa användare som öppet delat ut privata diskar direkt på nätet på grund av en "lat" inställning på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kan man inte logga in på routerns sida så kan man inte heller spara några inställningar eller hur?
eller hur tänker du nu?

pratade med supporten
ändrar man inte användarnamnet från standard admin/admin så hittar skiten på ett nytt lösenord och det är bara en reset som gäller.
duktigt!

det blir till att byta märke helt från ASUS det här går ju för fan inte.
tappa alla inställningar bara för en ny firmware har uppdaterats

nån som vill köpa en RT-AC68U router billigt innan jag skickar skiten ut genom balkongen?
eller brinner den bra?
nån som provat?

Detta är inget som gäller enbart för ASUS.

För de allra flesta routrar så är det rekommenderat att göra en återställning efter uppdatering av ny mjukvara. Sedan är det inga problem att ladda in de gamla inställningarna, som man förhoppningsvis sparade innan man gjorde uppdatering/återställning.