Kvinna på asylboende hotats till våldtäkt av 30 män

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men som ofta i sådana här situationer finns det mer än en version:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/uppgifter-om-mordhot-pa-asylboende-ifragasatts-av-vittne/

Edit: Såg nu att länken redan var postad.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

@anon246659:

Kanske det, men till skillnad från flertalet i den här tråden så besitter jag förmåga till källkritik. Största felet är väl dock Metro som publicerat en sådan artikel med en sådan rubrik utan att invänta utredningen:

" Kenneth Magnusson är polis i Kramfors och säger till DN att ingen har gripits i fallet.
– Utredningen pågår, men att peka ut vem som har gjort vad i en mobb på 30 personer är inte så lätt."

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

precis det jag försökte förklara för dessa herrar i början av tråden, man kanske ska ta dagspressen med en nypa salt, men nej nej, det gällde att gå all in i flykting-klubbningen....det trista är att det ändå inte biter, de kommer svänga sig med ord som PK-maffia, och skjut av dom imorron med.

jag tror inte någon i den här tråden tycker det är ok att hota en kvinna med våldtäkt, dock är tack och lov några människor i detta land källkritiska.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Moderator
Moderator

Uppenbarligen finns det gott om resurser att författa välbyggda inlägg men se till att de handlar om ämnet och inte strider mot våra regler. Eventuella frågeställningar kring regelbrott och bedömningar hör inte hemma här utan tas via kontaktformuläret, se nedan.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 11
Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kära folk som smutskastar Islam. Ni glömmer en väldigt stor grej som ni bör veta. Islam är perfekt och frihetsfull. Samtliga Muslimer är INTE det. Det är väldigt fel att ni kritiserar en hel Religion, p.g.a att några galna fån som gör något dåligt och råkar vara "Muslim". Ni måste lära er att det är folket som gör fel och INTE Religionen. Ta lite tid och läs Koranen så ska ni verkligen se vad som är sant. För mycket Media och fejk terror organisationer upphittat av C.I.A gör att ni tycker som ni gör. Det är god tid att ni öppnar upp ogonen och inser vad Islam verkligen står för. Döm inte en bok utan att läsa den.
Peace

http://www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Moderator

Uppenbarligen har budskapet kring § 11 inte gått hem och jag har därför rensat tråden återigen.

Funderingar och synpunkter kring enskilda modereringsfall tas i kontaktformuläret och ingen annanstans.

Citat:

§ 11
Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Kära folk som smutskastar Islam. Ni glömmer en väldigt stor grej som ni bör veta. Islam är perfekt och frihetsfull. Samtliga Muslimer är INTE det. Det är väldigt fel att ni kritiserar en hel Religion, p.g.a att några galna fån som gör något dåligt och råkar vara "Muslim". Ni måste lära er att det är folket som gör fel och INTE Religionen. Ta lite tid och läs Koranen så ska ni verkligen se vad som är sant. För mycket Media och fejk terror organisationer upphittat av C.I.A gör att ni tycker som ni gör. Det är god tid att ni öppnar upp ogonen och inser vad Islam verkligen står för. Döm inte en bok utan att läsa den.
Peace

Jag tycker det är fullständigt berättigat att kritisera en religion. Med det sagt kritiserar jag ALL religion. Att däremot generalisera alla människor som utövar religionen, det är en helt annan femma. Jag är alltså ateist och tycker att såväl Hinduism, Islam och Kristendomen med flera har ett bäst före datum som är gått ut för länge sedan. Det hör helt enkelt inte hemma i ett civiliserat land - även om vi så klart har religionsfrihet som ska respekteras. Detta berättigar dock inte att låta staten finansiera byggnation av nya Kyrkor och Moskéer i min mening.

Nu spårar jag utanför ämnet tror jag.
Jag tycker också att ämnet i tråden är helt sjukt. Tycker synd om de stackare som blivit hjärntvättade och uppvuxna i en sådan kultur som gjort dem till monster.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte någon trevlig läsning. Jag som trodde att turkar var moderata.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Jag är iofs ganska orolig för all radikalism som sker i samhället idag, men allvarligt, hur trovärdig är Ivar Arpi nu för tiden
Jag litar på folk som faktiskt kan byta perspektiv i olika frågor, Ivar är inte en av dom.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

http://www.metro.se/nyheter/kvinna-pa-asylboende-ska-ha-hotat...

Ganska skrämmande måste jag säga. Om det hade varit EN person som hade flippat ur pga detta så hade jag inte reagerat så starkt. Men 30 vuxna män, vill våldta och döda en kvinnas son, enbart för att hon inte har någon man vid sin sida?

Varför utvisas dom inte omgående? Varför får de leva kvar på boendet, men kvinnan flyttas och sen ska det tydligen vara en lösning på det hela? Känns ju knappast tryggt att ha dessa i Sverige, hon hade turen att det fanns en dörr som skyddade henne. Nästa kvinna ute i samhället kanske inte har lika tur.

Någon mer än jag som tycker att detta är helt sinnes? Känns inte tryggt att flickvännen är utomhus själv längre, vafan, hur stora är oddsen att 30 stycken "skeva" personer hamnar på exakt samma boende? Dessa är 30 potentiella våldtäksmän, om allt som krävs är att kvinnan ej har en man vid sin sida..

Moderators tillägg: Håll er diskussion på en objektiv nivå, eventuella hatgeneraliseringar om folkgrupper eller andra regelbrott kommer självklart inte att tolereras.

Jag har ingen aning vad som hänt men läste detta precis innan jag öppnade sweclockers.:
Uppgifter om mordhot på asylboende ifrågasätts av vittne:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/uppgifter-om-mordhot-pa-asyl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Jag är iofs ganska orolig för all radikalism som sker i samhället idag, men allvarligt, hur trovärdig är Ivar Arpi nu för tiden
Jag litar på folk som faktiskt kan byta perspektiv i olika frågor, Ivar är inte en av dom.

Jag kan förstå att man vill undvika de som tenderar att skriva om samma sak med samma färg, men Ivar skriver rent objektivt sådant som varit tabu att skriva ganska så länge och som Expressen och Aftonbladet hellre skulle begå Seppuku än skriva:

"Ofta är det svenska muslimska organisationer – exempelvis Sveriges unga muslimer, Muslimska mänskliga rättighetskommittén och Islamiska förbundet – som legat bakom. De är mer måna om att anklaga de som skriver om de här frågorna för islamofobi än att själva ta striden mot extremismen. Man kan undra varför. De torgför nämligen ofta samma berättelse: om en islamofob västvärld som är ute efter att bekämpa islam. "

Var det någon av de här organisationerna som offentligt fördömde Parisattackerna? Jag följer inte alltid nyheterna så kan ha missat det. Skulle faktiskt bli en del gladare om de har gjort det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Ja visst händer det lite konstiga saker men de som har boendena drar in så mycket pengar och skiter nog i detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Fast inte är man ignorant och generaliserar saker när man säger "Du får inte våldta kvinnor för att du tycker det är okej, det är emot vår lagar" eller? Och du har rätt i en sak, de flesta förstår inte vad rasist betyder. Jag är själv inte hel svensk och är född i den delen av världen där riktig rasism utfärdas än idag, jag blev även utsatt för det i liten mängd. Min mor växte även upp under apartheid och kan inte förstå hur vi i Sverige kan använda det ordet med sådan lätthet.

Du får ursäkta men jag förstår inte ett jota av det du precis skrev

Nej självfallet inte. Lagar ska gälla oberoende av religion eller etnicitet. Det jag är helt emot är denna diskussion att det skulle vara ett kulturell eller religiös betingat beteende och därför ska man anklaga en hel folkgrupp. Rasism idag är betydligt vanligare idag bland "den stora massan" än vad folk faktiskt se. Den bortförklaras oftast med "Men nu är väl allt rasistiskt" efter att de yttrat sig rasistiskt.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Jag är iofs ganska orolig för all radikalism som sker i samhället idag, men allvarligt, hur trovärdig är Ivar Arpi nu för tiden
Jag litar på folk som faktiskt kan byta perspektiv i olika frågor, Ivar är inte en av dom.

Arpi är lika trolig som påskharen.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag kan förstå att man vill undvika de som tenderar att skriva om samma sak med samma färg, men Ivar skriver rent objektivt sådant som varit tabu att skriva ganska så länge och som Expressen och Aftonbladet hellre skulle begå Seppuku än skriva:

"Ofta är det svenska muslimska organisationer – exempelvis Sveriges unga muslimer, Muslimska mänskliga rättighetskommittén och Islamiska förbundet – som legat bakom. De är mer måna om att anklaga de som skriver om de här frågorna för islamofobi än att själva ta striden mot extremismen. Man kan undra varför. De torgför nämligen ofta samma berättelse: om en islamofob västvärld som är ute efter att bekämpa islam. "

Var det någon av de här organisationerna som offentligt fördömde Parisattackerna? Jag följer inte alltid nyheterna så kan ha missat det. Skulle faktiskt bli en del gladare om de har gjort det.

Samtidigt som Arpi inte dras ifrån att ljuga lite och bryta mot pressetiken. Dessutom måste verkligen AB och Expressen fördöma Parisattentaten? Är det inte självklart nog att de inte stödjer dessa? Sedan ditt citat bevisar exakt det jag skrev ovan.. Folk som inte kan hålla en saklig debatt om Islam utan att börja generalisera (som herr Arpi gjort ett antal gånger tidigare) börjar babbla om att andra är inskränkta och kan inte ta debatten när det är ens egna retorik det är fel på. Det Islamska förbundet i Sverige fördömde Parisattackerna som svar på din fråga.

http://omni.se/topic/436ebc52-6f6a-43f0-b2f2-87cfcf02197b/32f...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför snackar så många om att media överdriver? Är inte det en självklarhet? Det enda ni gör är att få det att verka som om ni försöker rättfärdiga handlingarna. Skitsamma om det är 5 pers, 20 eller 30. Det är sjukt att folk inte kan känna sig säkra på ett asylboende i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med att rehabilitera narkomaner och kriminella och i tjänst är vi med på en hel del rättegångar. Vad jag lägger märke till då är att majoriteten av åtalade i tingsrätten har namn som klingar "utomnordiskt" På en dag i ystad tingsrätt så hade dom 5 olika processer som alla rörde våldtäkt, 2 av dom våldtäkt mot barn. Alla 5 utförda av killar som inte kunde prata svenska. Enl en vän som jobbar på kriminalpolisen så var alla sk "ensam kommande flyktingbarn" huvudsakligen ifrån Nordafrika.

Man kan resonera fram och tillbaka om hur fan det kan vara så här, faktum är att hade dom inte varit här så hade inte just dom händelserna inträffat. Vi lever i en rättsstat och tydligen kan man inte resonera så enl "PK folket"
Jag är glad att vi lever i ett land där mänskliga rättigheter och rätten att tycka och tänka står oss fritt.
Vet egentligen inte varför jag skrivet om detta men jag antar att det väcker starka känslor i mej.

Skrivet av Aleshi:

Just det där är faktiskt kulturellt betingat. I Oslo kan de ha 100 överfallsvåldtäkter per år, samtidigt går det många år mellan varje gång det är en skandinav som utfört det. I Sverige har vi årligen gruppvåldtäkter, många av dem blir inte riksnyhet även när de varit mot barn. Det har varit flertalet gruppvåldtäkter nu under hösten enbart utan något i riksmedia. Samtidigt så kan man gå tillbaka till 80-talet utan att hitta en enda gruppvåldtäkt i hela Sverige som inte begåtts av invandrare.

Enligt BRÅ så begår människor från mellanöstern 20 gånger så många våldtäkter som snittet, då får man också tänka på att de räknas in i snittet och därmed också höjer detta. Från nordafrika är det 23 gånger så många. Nu har man inte uppdaterat dessa siffror sedan 90-talet då det blev för obekvämt. Och man får då inte heller glömma att "mjukare" våldtäkter som t.ex. tvetydligheter om ett nej sagts eller inte här buntats ihop med de grova våldssamma överfallsvåldtäkterna.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför snackar så många om att media överdriver? Är inte det en självklarhet? Det enda ni gör är att få det att verka som om ni försöker rättfärdiga handlingarna. Skitsamma om det är 5 pers, 20 eller 30. Det är sjukt att folk inte kan känna sig säkra på ett asylboende i Sverige

Det kallas för källkritik. Om ingen ifrågasätter källan kan precis vadsomhelst bli sanning. Nu framkom ju även en annan artikel som pekar på att att just den första artikeln var kraftigt överdriven, det hade nog aldrig hänt om alla varit statiska ja-sägare till påståenden som tenderar att vara överdrivna.

Saker behöver ifrågasättas och fakta skall utkrävas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samtidigt som Arpi inte dras ifrån att ljuga lite och bryta mot pressetiken. Dessutom måste verkligen AB och Expressen fördöma Parisattentaten? Är det inte självklart nog att de inte stödjer dessa? Sedan ditt citat bevisar exakt det jag skrev ovan.. Folk som inte kan hålla en saklig debatt om Islam utan att börja generalisera (som herr Arpi gjort ett antal gånger tidigare) börjar babbla om att andra är inskränkta och kan inte ta debatten när det är ens egna retorik det är fel på. Det Islamska förbundet i Sverige fördömde Parisattackerna som svar på din fråga.

http://omni.se/topic/436ebc52-6f6a-43f0-b2f2-87cfcf02197b/32f...

Tja, när den där självmordsbombaren sprängde sig i Sthlm för några år sedan så startade AB sin "Vi gillar olika!"-kampanj så i mina ögon är AB och Expressen påskharar och man vet inte vad för stolligheter de kan få för sig, annat än de har ganska tydlig agenda på det här ämnet, undantaget någon enstaka ledare. Pressetik..ja, SvD har lite, AB och Ex inte.

Arpi generaliserar där visst men det är liksom poängen, se studien han skriver om.

Kul att en islamsk förening i Sverige gjorde det, och det menar jag.

Med det Needas skriver ovan och det ekonomiska läget finns väl ingen orsak till extrem optimism rörande utvecklingen i landet dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tja, när den där självmordsbombaren sprängde sig i Sthlm för några år sedan så startade AB sin "Vi gillar olika!"-kampanj så i mina ögon är AB och Expressen påskharar och man vet inte vad för stolligheter de kan få för sig, annat än de har ganska tydlig agenda på det här ämnet, undantaget någon enstaka ledare. Pressetik..ja, SvD har lite, AB och Ex inte.

Arpi generaliserar där visst men det är liksom poängen, se studien han skriver om.

Kul att en islamsk förening i Sverige gjorde det, och det menar jag.

Med det Needas skriver ovan och det ekonomiska läget finns väl ingen orsak till extrem optimism rörande utvecklingen i landet dock.

http://www.dn.se/ekonomi/svensk-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat/

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/A...

Hoppsan, tydligen är inte den där domedagsstämningen som många vill sprida verklighet?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Llhweiir: Ja jag ställer mig frågan om den där tolken-mannen kanske tom ljuger

Säkerligen var det han som låg bakom mobben, och nu döljer han sanningen om sin egna privata armé i utkanten av Kramfors. Ifall vi inte gör nåt snart kommer han och sina gubbar vara ute och medla över hela Sverige!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Llhweiir: Ja jag ställer mig frågan om den där tolken-mannen kanske tom ljuger

Han var ju säkerligen med i "mobben". Det var medarbetare på asylboendet som tillkallade polis, och enligt dessa var det många män som försökte forcera dörren där kvinnan hade barrikerat sig bakom.

Jag står på offrets sida punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Klart han gör, han var ju säkerligen med i "mobben". Det var medarbetare på asylboendet som tillkallade polis, och enligt dessa var det många män som försökte forcera dörren där kvinnan hade barrikerat sig bakom.

Du har förstås pratat med "medarbetarna" på asylboendet direkt och fått detta bekräftat?

Någonstans måste det väl finnas lite sans och reson även bland er som generaliserar vilt? Folk blir dömda baserat på vad en nyhetsblaska skriver för att sälja lösnummer. Hur skevt är inte det?

Dock om det nu skulle stämma, i enlighet med vad artikeln säger om de där 30 männen osv, så kommer vårt rättssystem att ta hand om det. Vad är det som gör att ni måste agera domare, jury och "bödlar" baserat på uppgifter som inte på något vis är bekräftade eller bedömda? Jag tror att polis och rättssystem har betydligt mer kompetens och färdighet än vad diverse "nättyckare" har.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag gillar ingen religion själv, jag har inga invändningar mot folk som gör det. Men detta problem med radikala islamister är bara för mycket, för många har slaktats i profetens namn (även fast dom flesta är shyssta). Detta i modern tid. Är jag racist nu?

Majoriteten i tyskland under hitlers styre var snälla, ändå dog det 12 miljoner i läger varav 8 miljoner judar. Majoriteten misslyckade.

Samma i ryssland, majoriteten misslyckade.

Japan dödade många asiater och dom flesta med spade och bajonett, 13 miljoner dog när japan invaderade gränsande länder, majoriteten av japanerna var snälla. Majoriteten var betydelselös.

Majoriteten av syrien är goda. Det är total slakt där nere. Majoriteten har inget betydelse.

Skälet till allt krig i mellanöstern har med deras religion. Koranen är för dålig, för lätt att tyda fel tydligen. Enligt dom flesta statliga underrättelse tjänster (inkl USA) är 15-25 % av alla muslimer radikala, och stödjer jihadism (stödjer, inte utövar).

Efter Paris dådet så hade en grupp muslimer parad där dom hyllade dådet. Finns film bevis för den intressante med detta tas aldrig upp i svensk media, det är för racistiskt och generaliserande att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag gillar ingen religion själv, jag har inga invändningar mot folk som gör det. Men detta problem med radikala islamister är bara för mycket, för många har slaktats i profetens namn (även fast dom flesta är shyssta). Detta i modern tid. Är jag racist nu?

Nej eftersom du inte generaliserar och säger att just en religion är ett problem, eller att en hel människogrupp är ett problem så är du inte rasist. Däremot vänder jag mig mot ditt källkritiska arbete eller icke-arbete innan du dömer människor.

De som dock generaliserar vilt och ändå gnäller över att de blir kallade rasister har enligt mig problem med logiskt tänkande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tja, när den där självmordsbombaren sprängde sig i Sthlm för några år sedan så startade AB sin "Vi gillar olika!"-kampanj så i mina ögon är AB och Expressen påskharar och man vet inte vad för stolligheter de kan få för sig, annat än de har ganska tydlig agenda på det här ämnet, undantaget någon enstaka ledare. Pressetik..ja, SvD har lite, AB och Ex inte.

Arpi generaliserar där visst men det är liksom poängen, se studien han skriver om.

Kul att en islamsk förening i Sverige gjorde det, och det menar jag.

Med det Needas skriver ovan och det ekonomiska läget finns väl ingen orsak till extrem optimism rörande utvecklingen i landet dock.

Det ekonomiska läget? Beror väl på hur man ser det. Problemet i dagens Sverige är inte ekonomin som ändå är på uppväxt och sysselsättningen blir faktiskt högre pga. den ökade invandringen. Däremot är det infrastrukturen som inte hänger med. Finns inte nog många läkare, finns inte nog många bostäder och det finns inte nog med personal på migrationsverket för att kunna hantera alla ärenden som dyker upp deras bord. Ekonomiskt så kan man se en lite skjuts för Sverige men det kompenserar inte de negativa som uppkommer när så många kommer på kort tid. Så när man pratar om ekonomin så borde man vara specifik vad man menar eftersom det finns olika aspekter som påverkas så skiljt olika inom den.

Skrivet av Needas:

Jag jobbar med att rehabilitera narkomaner och kriminella och i tjänst är vi med på en hel del rättegångar. Vad jag lägger märke till då är att majoriteten av åtalade i tingsrätten har namn som klingar "utomnordiskt" På en dag i ystad tingsrätt så hade dom 5 olika processer som alla rörde våldtäkt, 2 av dom våldtäkt mot barn. Alla 5 utförda av killar som inte kunde prata svenska. Enl en vän som jobbar på kriminalpolisen så var alla sk "ensam kommande flyktingbarn" huvudsakligen ifrån Nordafrika.

Man kan resonera fram och tillbaka om hur fan det kan vara så här, faktum är att hade dom inte varit här så hade inte just dom händelserna inträffat. Vi lever i en rättsstat och tydligen kan man inte resonera så enl "PK folket"
Jag är glad att vi lever i ett land där mänskliga rättigheter och rätten att tycka och tänka står oss fritt.
Vet egentligen inte varför jag skrivet om detta men jag antar att det väcker starka känslor i mej.

Nu håller du på att ramla ned i ett hål här med din retorik. Bara för att man har ett "icke nordiskt" namn så betyder det inte att man har invandrat.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Tja, när den där självmordsbombaren sprängde sig i Sthlm för några år sedan så startade AB sin "Vi gillar olika!"-kampanj så i mina ögon är AB och Expressen påskharar och man vet inte vad för stolligheter de kan få för sig, annat än de har ganska tydlig agenda på det här ämnet, undantaget någon enstaka ledare. Pressetik..ja, SvD har lite, AB och Ex inte.

Arpi generaliserar där visst men det är liksom poängen, se studien han skriver om.

Kul att en islamsk förening i Sverige gjorde det, och det menar jag.

Med det Needas skriver ovan och det ekonomiska läget finns väl ingen orsak till extrem optimism rörande utvecklingen i landet dock.

"Vi är olika" kampanjen hade faktiskt ett syfte och det var att försöka hålla nere den hets som alltid förkommer direkt efter liknande dåd.

Skrivet av Silcan:

Han var ju säkerligen med i "mobben". Det var medarbetare på asylboendet som tillkallade polis, och enligt dessa var det många män som försökte forcera dörren där kvinnan hade barrikerat sig bakom.

Jag står på offrets sida punkt.

Stå på offrets sida ska man självfallet göra däremot att någon försöker forcera sig in i lägenheten betyder inte att alla ville våldta kvinnan. Bara för att man stödjer offret så behöver man inte gå till överdrift och börja påstå att alla män tänkte på exakt samma sätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag gillar ingen religion själv, jag har inga invändningar mot folk som gör det. Men detta problem med radikala islamister är bara för mycket, för många har slaktats i profetens namn (även fast dom flesta är shyssta). Detta i modern tid. Är jag racist nu?

Majoriteten i tyskland under hitlers styre var snälla, ändå dog det 12 miljoner i läger varav 8 miljoner judar. Majoriteten misslyckade.

Samma i ryssland, majoriteten misslyckade.

Japan dödade många asiater och dom flesta med spade och bajonett, 13 miljoner dog när japan invaderade gränsande länder, majoriteten av japanerna var snälla. Majoriteten var betydelselös.

Majoriteten av syrien är goda. Det är total slakt där nere. Majoriteten har inget betydelse.

Skälet till allt krig i mellanöstern har med deras religion. Koranen är för dålig, för lätt att tyda fel tydligen. Enligt dom flesta statliga underrättelse tjänster (inkl USA) är 15-25 % av alla muslimer radikala, och stödjer jihadism (stödjer, inte utövar).

Efter Paris dådet så hade en grupp muslimer parad där dom hyllade dådet. Finns film bevis för den intressante med detta tas aldrig upp i svensk media, det är för racistiskt och generaliserande att göra.

Källor på att de flesta statliga underrättelsetjänster skulle påstå det du säger tack.

Vad gäller det andra du skriver handlar det enbart om personliga slutsatser som du drar för att göra det enkelt för dig själv att styrka din egen världssyn. Om du sedan tänker efter, hur många gånger i historien har det inte mördats och våldtagits i kristendomens namn? Det är precis som att det här med våld med religiösa förtecken skulle vara något nytt eller exklusivt Islam.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Källor på att de flesta statliga underrättelsetjänster skulle påstå det du säger tack.

Vad gäller det andra du skriver handlar det enbart om personliga slutsatser som du drar för att göra det enkelt för dig själv att styrka din egen världssyn. Om du sedan tänker efter, hur många gånger i historien har det inte mördats och våldtagits i kristendomens namn? Det är precis som att det här med våld med religiösa förtecken skulle vara något nytt eller exklusivt Islam.

Skulle också vilja se statistik över det påståenden. Det närmsta jag kommit är studier som visar att 40-50% muslimer kan anses vara fundamentalistiska men att vara fundamentalist och jihadist är två skiljt olika saker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle också vilja se statistik över det påståenden. Det närmsta jag kommit är studier som visar att 40-50% muslimer kan anses vara fundamentalistiska men att vara fundamentalist och jihadist är två skiljt olika saker.

En stor andel fundamentalister kan man säkert finna i vilket religiös grupp som helst i världen. Men som du säger, det är en stor skillnad på begreppen.

Det är precis detta som jag anser ofta är problemet i den här typer av diskussioner. Lösryckta påståenden används som argument och en nästan total avsaknad på riktig fakta, åtminstone från dem som väljer att generalisera och att hata.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Källor på att de flesta statliga underrättelsetjänster skulle påstå det du säger tack.

Vad gäller det andra du skriver handlar det enbart om personliga slutsatser som du drar för att göra det enkelt för dig själv att styrka din egen världssyn. Om du sedan tänker efter, hur många gånger i historien har det inte mördats och våldtagits i kristendomens namn? Det är precis som att det här med våld med religiösa förtecken skulle vara något nytt eller exklusivt Islam.

Alla mina påståenden finns det källor till, om du inte kollar upp det så är det din ensak. Jag tänker inte slösa tid på dig. Och nu kom det med dåtidens kristendom, vad patetiskt. Ja det var hemskt då, eller vad vill du jag ska svara? Försvarar det alla 1000st kvinnor som blir stenade varje år i ett land? (pakistan), eller alla kvinnor i afrika som blir omskurna med tillhyggen, allt i frofetens namn. Tom breivik i norge bleknar jämförelsevis allt som händer i mellanöstern i nuläget.

Så svar ja, det är exklusivt Islam idag.

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/28...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Alla mina påståenden finns det källor till, om du inte kollar upp det så är det din ensak. Jag tänker inte slösa tid på dig. Och nu kom det med dåtidens kristendom, vad patetiskt. Ja det var hemskt då, eller vad vill du jag ska svara? Försvarar det alla 1000st kvinnor som blir stenade varje år i ett land? (pakistan), eller alla kvinnor i afrika som blir omskurna med tillhyggen, allt i frofetens namn. Tom breivik i norge bleknar jämförelsevis allt som händer i mellanöstern i nuläget.

Så svar ja, det är exklusivt Islam idag.

Nej Silcan. Nu har du fått något om bakfoten. Du kommer med påståenden och därför har du bevisbördan. Att du inte orkar (eller kan) lägga upp belägg skadar bara ditt anseende. Ska vi snacka om omskärning? Vissa judiska sekter använder t.ex. mindre lämpliga tillvägagångssätt och dessutom hur förbättras dessa kvinnors situation för att du sitter här och generaliserar och kommer med rykten? Att dra upp Breivik i den kommentaren är bara en skymf mot de som dog på Utøya.

Och där min herre... Bevisar du både okunnighet och ignorans.

http://thedebateinitiative.com/2012/08/13/australian-christia...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Det ekonomiska läget? Beror väl på hur man ser det. Problemet i dagens Sverige är inte ekonomin som ändå är på uppväxt och sysselsättningen blir faktiskt högre pga. den ökade invandringen. Däremot är det infrastrukturen som inte hänger med. Finns inte nog många läkare, finns inte nog många bostäder och det finns inte nog med personal på migrationsverket för att kunna hantera alla ärenden som dyker upp deras bord. Ekonomiskt så kan man se en lite skjuts för Sverige men det kompenserar inte de negativa som uppkommer när så många kommer på kort tid. Så när man pratar om ekonomin så borde man vara specifik vad man menar eftersom det finns olika aspekter som påverkas så skiljt olika inom den.

Ojdå, här blev det visst lite fel. Du borde kanske kika på SCB, och undvika kalkonrapporter av gänget Ullenhag som bara pratar om sysselsättning i absoluta tal eller BNP som helhet, istället för skattekraft per medborgare, produktivitet och förvävsfrekvens.

Utomeuropeiska invandrare har haft en förvärvsfrekvens på ungefär 50% stabilt sedan 1990, att jämföra med 85% för svenskar. Dessutom är medellönen 50% av medellönen för svenskar. Betydligt lägre skattekraft, med andra ord. Du kan leta upp detta själv på SCB, men här är lite hjälp på vägen. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...

Ovanpå detta jobbar förvärvsarbetar i genomsnitt svenskar 10 år längre, och de flesta försörjs av en arbetande familj när de växer upp, så försök inte med "svenskar kostar ju massa pengar när de är barn" argumentet.

Förövrigt trodde jag att nästan alla flyktingar som kom hit var läkare och ingenjörer, som talar sju olika språk flytande? Det var iallafall vad Aftonbladet och svetsarn' försökte lura i mig, sedan kollade jag SCB:s verkliga siffror.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit