Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Blåskärmsjävlar.

Köpte dator i delar för cirkus en månad sedan och den tycks ha förkärlek till blåskärm o nu har ja banne mig slut på idéer och suktar råd. Det börja med en chassifläkt som lät som ett elektriskt bi, fick den utbytt och är nu relativt tyst..
Sen kom blåskärmarna med automatisk repairloop där enda lösningen var att boota om windows. Lokaliserade detta till ett virusprogram(kan man inte ha sånna på w10?) nåväl, efter att ha avinstallerat virusP så sluta den upp med dom dumheterna... Sen började blåskärmarna med memory_management och där är jag än...

Mer eller mindre varje gång jag startar datorn så får jag memory_management med tillhörande blåskärm och datorn startar om för att sedan fungera som vanligt, något är galet.
Det är endast när jag startar datorn och den säger endast memory_management utan några andra tillägg..
Va fasen är det som inte lirar? Kan ja ha kass hårdvara?

6600k.
Asus 170 pro
16g ram
Corsir rm750x..

Senaste bios, rätt inställningar och senaste drivrutiner på allt.
Kört memtest på minnen, test på ssd och sfc/ ett antal gånger men inget tyder på problem... Hjälp ?!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjippShiruba:

Köpte dator i delar för cirkus en månad sedan och den tycks ha förkärlek till blåskärm o nu har ja banne mig slut på idéer och suktar råd. Det börja med en chassifläkt som lät som ett elektriskt bi, fick den utbytt och är nu relativt tyst..
Sen kom blåskärmarna med automatisk repairloop där enda lösningen var att boota om windows. Lokaliserade detta till ett virusprogram(kan man inte ha sånna på w10?) nåväl, efter att ha avinstallerat virusP så sluta den upp med dom dumheterna... Sen började blåskärmarna med memory_management och där är jag än...

Mer eller mindre varje gång jag startar datorn så får jag memory_management med tillhörande blåskärm och datorn startar om för att sedan fungera som vanligt, något är galet.
Det är endast när jag startar datorn och den säger endast memory_management utan några andra tillägg..
Va fasen är det som inte lirar? Kan ja ha kass hårdvara?

6600k.
Asus 170 pro
16g ram
Corsir rm750x..

Senaste bios, rätt inställningar och senaste drivrutiner på allt.
Kört memtest på minnen, test på ssd och sfc/ ett antal gånger men inget tyder på problem... Hjälp ?!

Tack

Kolla om det står mer i loggarna?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/open-event-viewer#...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv

Det bästa du kan göra är att analysera dumpfilerna från BSOD, då får du ofta svart på vitt vad som är fel http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Ladda ner programvaran ovanför på datorn (alternativt en annan dator och flytta över dump filerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Det bästa du kan göra är att analysera dumpfilerna från BSOD, då får du ofta svart på vitt vad som är fel http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Ladda ner programvaran ovanför på datorn (alternativt en annan dator och flytta över dump filerna).

Riktigt bra tips!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Antingen är dina minnen felplacerade eller körs i för hög hastighet. Prova med bara ett minne i på den hastighet som Load Setup Defaults ger i bios-inställningarna. Finns lägre hastighet så använd den.

Kör du installationen på samma disk utan ominstallation så kan det vara därför. Kolla även att AHCI är aktiverat.

Kolla även att du kör minnen i rätt kanaler, vilket annars kan ge skumma effekter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tack så himla mycket, fantastisk respons på detta forum! Ja tar och laddar ner nämda program till morgonen och kollar ( just nu är tålamodet slut ) jag kör minnena enligt handbok och ahci är aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle ha kollat hårdvaran ordentligt först. Vet att memtest inte gav nåt fel, men kolla om det försvinner genom att starta datorn med en ramsticka. Bara för att säkerställa att felet ligger någon annanstans