Kvinna på asylboende hotats till våldtäkt av 30 män

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag tror många har blivit dömda av fingeravtryck på mord vapen osv. Att andra länder i norden kan anpassa sig och få det att fungera i det juridiska även med en felmarginal så tycker jag att vi kan det också. Att du tycker annat är just det, att du tycker och inget annat.

Nej ingen har blivit dömd enkom för att dennes fingeravtryck funnits på ett vapen. Vad man gör i andra länder ska inte ligga till grund för det svenska rättssystemet, om detta håller du väl ändå med? Sedan så ska väl Svensk Rättskipning anpassas till Svenska lagar och dåliga tester med bred felmarginal?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej ingen har blivit dömd enkom för att dennes fingeravtryck funnits på ett vapen. Vad man gör i andra länder ska inte ligga till grund för det svenska rättssystemet, om detta håller du väl ändå med?

Minst en har blivit dömd i Sverige enbart p.g.a. det, dock var det 1924.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Minst en har blivit dömd i Sverige enbart p.g.a. det, dock var det 1924.

För innehav av vapnet eller för ett brott med vapnet? Men det är förstås intressant. edit: Kollade runt, sådan bevisning räcker inte idag och det är väl allt för väl?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

För innehav av vapnet eller för ett brott med vapnet? Men det är förstås intressant. edit: Kollade runt, sådan bevisning räcker inte idag och det är väl allt för väl?

Jag syftade på själva fingeravtrycket, står ingenting om själva brottet.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundra-ar-med-fingeravtryck

Det avgjorde dock åtminstone ett fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10751018.ab

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag syftade på själva fingeravtrycket, står ingenting om själva brottet.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundra-ar-med-fingeravtryck

Jag förstod det, Men här är ett senare fall i vilket hovrätten dömt annorlunda: http://www.dagensjuridik.se/2015/11/tre-ars-fangelse-blev-friande-fingeravtryck-pa-automatkarbin-bevisar-inte-vapenbrott

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag tror många har blivit dömda av fingeravtryck på mord vapen osv.
Angående medicinskt ålderstest - Att andra länder i norden kan anpassa sig och få det att fungera i det juridiska även med en felmarginal så tycker jag att vi kan det också. Att du tycker annat är just det, att du tycker och inget annat.

Som sagt vad andra länder gör är deras ensak och ska inte ligga till grund för Svensk lagstiftning och detta antar jag att du håller med om Sverige har ansett medicinska ålderstester inte håller måttet och därför har de inte använts. Jag ställer mig tveksam till nyttan med dem, även om de skulle implementeras så skulle de troligtvis underkännas som bevisning av domstolorna därtill så är det så att när man pratar om bedömning så tror vi gärna på "tester" och vi förvillar oss lätt och låter dem styra våra beslut.
Det finns säkerligen de som är för gamla för att räknas som ensamkommande flyktingbarn men det är inte heller något som ska styra oss, vi kan inte anamma ett bristfälligt test med syfte att skapa rättvisa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt vad andra länder gör är deras ensak och ska inte ligga till grund för Svensk lagstiftning och detta antar jag att du håller med om Sverige har ansett medicinska ålderstester inte håller måttet och därför har de inte använts. Jag ställer mig tveksam till nyttan med dem, även om de skulle implementeras så skulle de troligtvis underkännas som bevisning av domstolorna därtill så är det så att när man pratar om bedömning så tror vi gärna på "tester" och vi förvillar oss lätt och låter dem styra våra beslut.
Det finns säkerligen de som är för gamla för att räknas som ensamkommande flyktingbarn men det är inte heller något som ska styra oss, vi kan inte anamma ett bristfälligt test med syfte att skapa rättvisa.

Tycker det skulle passa in bra för att testa ensamkommande flyktingsbarn, felmarginalen är god nog och det har andra länder i norden fått till det att fungera. Och det är ett måttstock på hur vi kan få det till att fungera hos oss.

Vad svensk lagstiftning har att göra med andra länder är ju en annan frågeställning, ja jag håller med men vi anammar av varandra.

Varför skulle åldersbedömningen av ensamkommande flyktingsbarns komma upp till domstol för? Migrationsverket är "dömarna" i den här frågan.

Det finns kanske de som är för gamla? Ja enligt mig så är dom flesta det. Vem har rätt, ja det finns inga bevis som styrker någon utav oss. Bara ett ålderstest kan bevisa det.

När polisen mäter laser på fortkörare finns där också en felmarginal, dom räknar bort den på hastigheten. Ändå med "kraftig" felmarginal på 3-5 Km/h (tror, har ej kollat upp det exakta) och är hållbart i rätten. Finns väl någon som lyckats klara sig pga fel på lasermaskinen men syftet är att det ska vara obestridbart.

Nej, inför ålderstest på "barnen" och låt riktiga barn söka som ensamkommande flyktingsbarn. Trött på skäggiga barn, kan ju som yngst räknas som övre tonåringar och på utseendet att döma så är många snarare runt 25-30 enligt min bedömning. Detta utnyttjas av dom som kommer.

Att migrationsverket har som praxix "kan vi inte med säkerhet avgöra åldern så får dom som ser ut att vara yngre en 40 räknas som barn" är ju så sjukt dåligt system. Tycker du inte det? Att införa medicinska tester är ju bra mkt mer exaktare en att ta in en 39 åring som ett barn.

Hela den svenska invandrings politiken är katastrofal i dagsläget. Den bör effektiviseras så inte det blir så lätt att lura systemet. Många har inte rätt till asyl dom ljuger att dom är asylsökande. Dom som kommer ifrån syrien på riktigt och är riktiga asylsökande har med all rätt att göra det, dock ej dom som ljuger, dom får väl skaffa sig visum eller uppehållstillstånd om dom vill vara här som alla andra som kommer utanför eu.

Migrationsverkets regler läcker som ett såll och är hur lätt som helst att lura sig igenom, tycker inte du att vi ska förbättra det? Vad är det dåliga med att skapa en säkrare och mer korrekt prövad asylrätt? För inte kan du väl stödja att det är okej att luras.

Permalänk
Medlem

Så länge som jag kan hyra ut mina skabbiga lägenheter utan fungerande värme eller kök och kan tjäna 6000kr per lägenhetsnummer per vecka så kommer jag att investera mera i boendet jag inte behöver investera i. Vadå är telefonnumret till dem som krävs att få betalt inte nåbar kanske beror på ägarbyte och andra omständigheter bara ni betalar så kommer resten skötas vid skiftet... stakars kollegor som inte hittar annat boende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tycker det skulle passa in bra för att testa ensamkommande flyktingsbarn, felmarginalen är god nog och det har andra länder i norden fått till det att fungera. Och det är ett måttstock på hur vi kan få det till att fungera hos oss.

Vad svensk lagstiftning har att göra med andra länder är ju en annan frågeställning, ja jag håller med men vi anammar av varandra.

Varför skulle åldersbedömningen av ensamkommande flyktingsbarns komma upp till domstol för? Migrationsverket är "dömarna" i den här frågan.

Det finns kanske de som är för gamla? Ja enligt mig så är dom flesta det. Vem har rätt, ja det finns inga bevis som styrker någon utav oss. Bara ett ålderstest kan bevisa det.

När polisen mäter laser på fortkörare finns där också en felmarginal, dom räknar bort den på hastigheten. Ändå med "kraftig" felmarginal på 3-5 Km/h (tror, har ej kollat upp det exakta) och är hållbart i rätten. Finns väl någon som lyckats klara sig pga fel på lasermaskinen men syftet är att det ska vara obestridbart.

Nej, inför ålderstest på "barnen" och låt riktiga barn söka som ensamkommande flyktingsbarn. Trött på skäggiga barn, kan ju som yngst räknas som övre tonåringar och på utseendet att döma så är många snarare runt 25-30 enligt min bedömning. Detta utnyttjas av dom som kommer.

Att migrationsverket har som praxix "kan vi inte med säkerhet avgöra åldern så får dom som ser ut att vara yngre en 40 räknas som barn" är ju så sjukt dåligt system. Tycker du inte det? Att införa medicinska tester är ju bra mkt mer exaktare en att ta in en 39 åring som ett barn.

Hela den svenska invandrings politiken är katastrofal i dagsläget. Den bör effektiviseras så inte det blir så lätt att lura systemet. Många har inte rätt till asyl dom ljuger att dom är asylsökande. Dom som kommer ifrån syrien på riktigt och är riktiga asylsökande har med all rätt att göra det, dock ej dom som ljuger, dom får väl skaffa sig visum eller uppehållstillstånd om dom vill vara här som alla andra utanför eu.

Migrationsverkets regler läcker som ett såll och är hur lätt som helst att lura sig igenom, tycker inte du att vi ska förbättra det? Vad är det dåliga med att skapa en säkrare och mer korrekt prövad asylrätt? För inte kan du väl stödja att det är okej att luras.

Åtminstone finska polisen drar av 3 km/h just för att kompensera felmarginalen. Finska migrationsverket gör antagligen samma sak med åldern efter testerna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: haha vadå gick det för fort fast det varnades redan om detta för tio år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@ArcticFire: haha vadå gick det för fort fast det varnades redan om detta för tio år sedan?

Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

PTSD - Hur påverkar det en person att vilja våldta ?! är det inte såna handlingar de säger sig fly ifrån ?

Inte hört talas om en svensk soldat som velat våldta när han kommit hem pga PTSD, dålig ursäkt!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Förlåt det va mest jag som tyckte det va skrattretande om jag får tänka i skrift. Hade varit desto märkliga om du hade hängt med genom att läsa mina tankar.

Jo, hörde redan för 10 år sedan skeptiker uttala sig om att det fria Europa som önskas inte kommer att funka p.g.a. dess geografiska läggning på kartan bl.a. Det är ingen ö man skulle kunna stänga av sig från.

Med långsiktigt tänk tillbakasätt till historier om maktfördelning och spridning så har man vetat att större folkförflyttningar skulle ske.

Att vara naivt o säga att det gick för fort, katastrof nu ingen möjlighet att förbereda sig tyder på långsiktigt bristande förberedning.

Lösning va vet jag? Polarisering är iaf fel tillbaka sett till närmaste förödande så som systematisk mord inom mänsklig historia vad jag lärt mig så länge tänkandet kan sträcka sig om ens det till WWII.

Permalänk
Medlem

@Kardizz: Vet att detta inte följer din fråga men vill gärna dela med dig om att jag haft en vän som deltagit i krig och alla dess konster och den personen efter är ingen jag vill behålla kontakt med. Tankebanor syn på världen är helt annorlunda. Kanske den perfecta soldaten men inte den varma glada lyckliga vän jag hade tidigare. Människor är komplicerade varelse och influeras utav omständigheter. kanske detta säger mer om mig än honom men enda hoppas jag du förstår vad jag menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

När man säger att något är "helt uppenbart" så är min erfarenhet att man egentligen menar "Jag tycker att men jag har inga belägg." det är också det du gör nu: du tycker löst och lägger upp bilder.

Du har inte fog för dina antaganden, hade du haft det så hade du förmått att skriva dessa grunder i vår diskussion.

Vet inte riktigt hur barn ser ut där du bor, men du borde nog kanske beställa tid hos optiker eller eventuellt kontakta psykvården (i och med att du uppenbarligen har en förvrängd verklighetsuppfattning) om det inte är några fel på dina ögon.

Vadå att han tycker löst? Det är ju du som tycker löst. Du har ju ingenting att bygga dina argument på. Att en bild säger mer än tusen ord är inte bara ett ordspråk. Förstår inte hur någon kan sitta och hävda att det skulle vara barn på den där bilden.

Det är något fel på dig, förstår du det?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: ojdå, dem tusen ord du får utav bilden är förmodligen inte ens till hälften desamma som jag har framför mig. Beror väl ändå på mina bilder,lärdomar och uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Oj, vad stor tråden blivit! På tal om ensamkommande flyktingbarn har jag en tanke som inte verkar slagit många. Många säger, vad händer när dessa (som faktiskt är en bra bit över 18) börjar skolan tillsammans med 17-18 åringar?

Jag undrar snarare, vad händer i framtiden? Medelåldern i Afghanistan är 60-65 år om jag inte missminner mig. Den kanske blir något högre i Sverige pga bättre levnadsförhållanden samt vård. Men! Vad händer när dessa 18+ är "barn" och kommer ut väldigt sent i arbetslivet och sedan bara har en medelålder på 60-65? De klarar knappast av att arbeta nära inpå 65 då.

Är man 25, börjar högstadiet/gymnasiet och kommer ut i arbetslivet som 30-åring o lever till 60 så blir de svårt för samhället.

Du menar nog medelslivslängd och inte medelålder...

Medelslivslängden beräknas utifrån alla födda, och medans 99,7% av alla barn födda i Sverige fortfarande lever vid fem års ålder, så når endast 90,7% av barn födda i Afganistan fem års ålder. Inte då konstigt att medellivslängden i Afghanistan är låg.

Så vad som är mer intressant här är hur länge som någon nått en viss ålder kommer att leva, och jag kan lova dig att den förväntade medellivsåldern för någon som fortfarande lever vid 17 års ålder i Afghanistan är klart högre än 60-65 år. Och om denne flyttar till Sverige så kommer, precis som du antog, den öka ytterligare (och mer än du tror). Ett bra exempel på det är nordkoreaner som lyckas ta sig till Sydkorea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej, låg och mellanstadiebarn klarar sig dåligt på egenhand men barn i högstadieåldern och gymnasieåldern gör det desto bättre. Bortse inte från dessa åldrar bara för att det inte passar dina exempel.

När man går i högstadiet och gymnasiet är man inte längre något barn utan en ungdom. I gymnasieåldern är man t.om mer vuxen än barn. Och det är det som är min poäng.
Läser man om ensamkommande flyktingbarn så är inte bilden i dom flestas huvud en skäggig 19-åring utan snarare ett barn i 6-12års åldern. Och att 19-åringar som kommer till Sverige kallas för barn är ju enbart för att väcka sympati, för vad kan vara mer oskyldigt och värt vårat beskydd än ett barn (i dess rätta bemärkelse) som har förlorat alla sina släktingar och flytt från ett krig?
Känns något bättre än att hjälpa en skäggig "18-åring" som i många fall är 25+ i verkligheten och förmodligen redan varit med och krigat i sitt hemland.

Du kan ju inte mena helt allvar när du säger "barn i gymnasieåldern"? Hör du inte själv hur dumt det låter?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vet inte riktigt hur barn ser ut där du bor, men du borde nog kanske beställa tid hos optiker eller eventuellt kontakta psykvården (i och med att du uppenbarligen har en förvrängd verklighetsuppfattning) om det inte är några fel på dina ögon.

Vadå att han tycker löst? Det är ju du som tycker löst. Du har ju ingenting att bygga dina argument på. Att en bild säger mer än tusen ord är inte bara ett ordspråk. Förstår inte hur någon kan sitta och hävda att det skulle vara barn på den där bilden.

Det är något fel på dig, förstår du det?

Och så vart det personangrepp...tråkigt när inte argumenten räcker utan sådant.

Nåja, det är ett återkommande argument om att ensamkommande på bilder ser ut att vara äldre än 18. Problemet är att det är mycket svårt att avgöra ålder endast baserat på utseendet utöver det faktum att det på en bild finns ytterligare osäkerhetsfaktorer som ljussättning mm. Du kan utan problem ta två bilder på en person där den upplevda åldern på denna person kommer att diffa +/- 10 år. Så i detta fallet så säger inte bilden mer än tusen ord. Det är möjligt att en eller flera av personerna på bilden är över 18, men det VET vi inte, vi kan bara spekulera, och en bild är som sagt en mycket osäker utgångspunkt. Att du gärna vill tolka bilden på det sättet säger dock en hel del om din generella bild av ensamkommande barn vilken tyvärr verkar vara rätt svart/vit och där alla nyanser där emellan tagits bort för att skapa en enkel världsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

När man går i högstadiet och gymnasiet är man inte längre något barn utan en ungdom. I gymnasieåldern är man t.om mer vuxen än barn. Och det är det som är min poäng.
Läser man om ensamkommande flyktingbarn så är inte bilden i dom flestas huvud en skäggig 19-åring utan snarare ett barn i 6-12års åldern. Och att 19-åringar som kommer till Sverige kallas för barn är ju enbart för att väcka sympati, för vad kan vara mer oskyldigt och värt vårat beskydd än ett barn (i dess rätta bemärkelse) som har förlorat alla sina släktingar och flytt från ett krig?
Känns något bättre än att hjälpa en skäggig "18-åring" som i många fall är 25+ i verkligheten och förmodligen redan varit med och krigat i sitt hemland.

Du kan ju inte mena helt allvar när du säger "barn i gymnasieåldern"? Hör du inte själv hur dumt det låter?

Rent tekniskt sett så anses man väl vara barn fram tills man är myndig, dvs under 18 år? Så vad tycker du att man ska kalla personer under 18 som kommer hit? Det är ändå ett rätt stort spektra på åldrar på de som kommer.

Många verkar vilja få det till att det flesta som kommer hit är skäggiga 25+ män och visst lär det finnas en del sådana, men har du någon som helst aning om hur stora mängder det i så fall rör sig om och du får spekulera fritt? Och sedan ta dig en funderare på vad du baserar din åsikt på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Och så vart det personangrepp...tråkigt när inte argumenten räcker utan sådant.

Nåja, det är ett återkommande argument om att ensamkommande på bilder ser ut att vara äldre än 18. Problemet är att det är mycket svårt att avgöra ålder endast baserat på utseendet utöver det faktum att det på en bild finns ytterligare osäkerhetsfaktorer som ljussättning mm. Du kan utan problem ta två bilder på en person där den upplevda åldern på denna person kommer att diffa +/- 10 år. Så i detta fallet så säger inte bilden mer än tusen ord. Det är möjligt att en eller flera av personerna på bilden är över 18, men det VET vi inte, vi kan bara spekulera, och en bild är som sagt en mycket osäker utgångspunkt. Att du gärna vill tolka bilden på det sättet säger dock en hel del om din generella bild av ensamkommande barn vilken tyvärr verkar vara rätt svart/vit och där alla nyanser där emellan tagits bort för att skapa en enkel världsbild.

Personangrepp? Nej, jag var bara ärlig med människan. Tror man att det är barn på den där bilden så har man problem.

Det behöver inte vara så svårt som du tror att det är. Ljussättning? Haha. Dom är ju nästan alla längre än Löfvén. Jag har i alla fall inga problem med att skilja mellan barn och vuxna.

Telling the truth is a revolutionary act in a time of universal deceit.

Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt sett så anses man väl vara barn fram tills man är myndig, dvs under 18 år? Så vad tycker du att man ska kalla personer under 18 som kommer hit? Det är ändå ett rätt stort spektra på åldrar på de som kommer.

Många verkar vilja få det till att det flesta som kommer hit är skäggiga 25+ män och visst lär det finnas en del sådana, men har du någon som helst aning om hur stora mängder det i så fall rör sig om och du får spekulera fritt? Och sedan ta dig en funderare på vad du baserar din åsikt på?

Det är ju du som spekulerar här. Du har ju inget underlägg för dina åsikter. Vi vet att det fuskas och ljugs om åldrar. Har du något belägg för att det inte är så?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

När man går i högstadiet och gymnasiet är man inte längre något barn utan en ungdom. I gymnasieåldern är man t.om mer vuxen än barn. Och det är det som är min poäng.
Läser man om ensamkommande flyktingbarn så är inte bilden i dom flestas huvud en skäggig 19-åring utan snarare ett barn i 6-12års åldern. Och att 19-åringar som kommer till Sverige kallas för barn är ju enbart för att väcka sympati, för vad kan vara mer oskyldigt och värt vårat beskydd än ett barn (i dess rätta bemärkelse) som har förlorat alla sina släktingar och flytt från ett krig?
Känns något bättre än att hjälpa en skäggig "18-åring" som i många fall är 25+ i verkligheten och förmodligen redan varit med och krigat i sitt hemland.

Du kan ju inte mena helt allvar när du säger "barn i gymnasieåldern"? Hör du inte själv hur dumt det låter?

Sverige följer här FN:s definition.

Citat:

Ensamkommande barn är enligt FN:s definition barn och ungdomar under 18 år, eller annan lägre myndighetsålder, som söker asyl i ett land utan att ha föräldrar eller andra vårdnadshavare tillgängliga i mottagarlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt sett så anses man väl vara barn fram tills man är myndig, dvs under 18 år? Så vad tycker du att man ska kalla personer under 18 som kommer hit? Det är ändå ett rätt stort spektra på åldrar på de som kommer.

Ensamkommande ungdomar kanske hade varit mer passande, eller ensamkommande unga vuxna? I Sverige har vi ju så fint delat in barndomen i olika delar som man skulle kunna använda för att ge en bättre bild av hur läget ser ut. Men du vet nog lika väl som jag att pappa staten inte riktigt vill att vi ska ha full koll på invandringen och dess eventuella bieffekter.

Sedan är det väl inte direkt i det första skedet jag motsätter mig att dom kallas för flyktingbarn, snarare när en 17-årig flykting begår ett brott och fortfarande kallas barn. Medens en helsvensk dito är "ung vuxen" eller "ungdom".

Det är inte egentligen benämningen i sig som stör mig, snarare medias och statens försök att mörklägga allt som har med bieffekter av invandringen per se att göra. Och där ser jag benämningen "ensamkommande flyktingbarn" som ett problem.

Skrivet av Frispel:

Många verkar vilja få det till att det flesta som kommer hit är skäggiga 25+ män och visst lär det finnas en del sådana, men har du någon som helst aning om hur stora mängder det i så fall rör sig om och du får spekulera fritt? Och sedan ta dig en funderare på vad du baserar din åsikt på?

Jag baserar mina åsikter på framförallt personliga erfarenheter, känner flertalet invandrare (varav tre stycken väldigt väl) som kom hit på 90-talet, och redan då fuskades det friskt med åldrarna. Kan inte tänka mig att det blivit bättre sedan dess nu när fördelarna är så många fler med att vara under 18.
Har dessutom två vänner som jobbar med ensamkommande flyktingbarn, och enligt deras erfarenheter ser många rent utseendemässigt ut att vara en bra bit över 20 år. Självklart är det svårt att bedöma exakt ålder på någon enbart utifrån utseende, men att se skillnad på en "standard" 15-åring och en "standard" 25-åring är inte speciellt svårt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@Kardizz: Vet att detta inte följer din fråga men vill gärna dela med dig om att jag haft en vän som deltagit i krig och alla dess konster och den personen efter är ingen jag vill behålla kontakt med. Tankebanor syn på världen är helt annorlunda. Kanske den perfecta soldaten men inte den varma glada lyckliga vän jag hade tidigare. Människor är komplicerade varelse och influeras utav omständigheter. kanske detta säger mer om mig än honom men enda hoppas jag du förstår vad jag menar.

Förstår absolut din poäng med att man som person ändras av den erfarenheten. Men trots det har jag svårt för att koppla en person med ptsd till en sådan åsikt som att det är rätt att våldta en kvinna. Dessutom på trettio personer förutsatt att det stämmer, nej tror det har med uppväxt och normer att göra. Sen finns det ju samma sjuka syn i till exempel Indien så punkterar inte någon geografisk del av världen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Förstår absolut din poäng med att man som person ändras av den erfarenheten. Men trots det har jag svårt för att koppla en person med ptsd till en sådan åsikt som att det är rätt att våldta en kvinna. Dessutom på trettio personer förutsatt att det stämmer, nej tror det har med uppväxt och normer att göra. Sen finns det ju samma sjuka syn i till exempel Indien så punkterar inte någon geografisk del av världen.

"Sen finns det ju samma sjuka syn i till exempel Indien". Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Om inte migrationsverken kan säkerställa om det är ett ensamkommande flyktningsbarn så går dom på "ser han/hon inte ut att vara över 40 så går hen igenom som barn".

Typiska ensamkommande flyktingsbarn.
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/06/l%C3%B6fven-ensamkommande.jpg

Detta under WW2 ensamkommande fylktingsbarn.
http://fof.se/sites/fof.se/files/bild/150216a.jpg

Jag tycker att folk själva ska forska i ämnet och dra sina egna slutsatser. Gör en djup dykning i ämnet och säg mig sedan, om inte våran invandrings politik bör ses över? Jag är INTE imot att stoppa barn att söka asyl. Men förusätter att det ska vara barn, och för mig är barn under 15 år.

Inte direkt förvånande att bilden du länkar till kommer från Avpixlat.

För övrigt tycker jag att alla på bilden ser ut att vara tonåringar och kan således utan problem vara under 18 år. Att du sedan tycker att gränsen borde vara 15 år istället för 18 år har inte med saken att göra.

Sedan är det väl klart att det förekommer de som uppger fel ålder. Den stora frågan är dock om vi ska använda oss av tester som avfärdats som opålitlig av expertisen här i Sverige? Jag tror personligen inte att detta är någon lösning, utan lösningen måste komma på mer bred front i form av bestämmelser inom EU.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vet inte riktigt hur barn ser ut där du bor, men du borde nog kanske beställa tid hos optiker eller eventuellt kontakta psykvården (i och med att du uppenbarligen har en förvrängd verklighetsuppfattning) om det inte är några fel på dina ögon.

Vadå att han tycker löst? Det är ju du som tycker löst. Du har ju ingenting att bygga dina argument på. Att en bild säger mer än tusen ord är inte bara ett ordspråk. Förstår inte hur någon kan sitta och hävda att det skulle vara barn på den där bilden.

Det är något fel på dig, förstår du det?

Tjusigt personangrepp. Brukar användas just när argumenten inte håller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det är inte märkligt alls att folk inte skriver om svenskar på samma sätt. Tänk efter lite nu. Vad är den största frågan inom politiken just nu? Invandringen. Tänk också på att exempelvis gruppvåldtäkter inte varit något man läst om så mycket förut jämfört med nu. Så nja, tycker inte alls det är märkligt, snarare logiskt. Om det är rätt eller ej är en annan sak dock.

Dels. har det att göra med att alla nyhetstidningar idag har nätbilagor som man kommer åt på några sekunder. Sedan så säljer även rubriker och artiklar som handlar om gruppvåldtäkt. Att det skulle finnas en korrelation mellan gruppvåldtäkter och invandrare finns det absolut ingen grund för. Skulle man verkligen vilja göra en sådan statistisk sammanställning så gissar jag på att man snarare kan se en korrelation mellan ökad population i Sverige totalt och ökad våldtäkt. Statistiskt så har våldtäkterna mer eller mindre stått stilla de senaste 5 åren efter en ökning på tidigt 2000-tal.

Skrivet av Mizccc:

Flyktingbarn = Barn som följt med sina flyende föräldrar till ett annat land utan någon egen vilja att göra så.
Ensamkommande flyktingbarn = Vuxna människor (oftast män) som ljuger om sin egen ålder för att ges fördelar dom inte har rätt till.

Generaliserar du inte lite väl mycket nu? Ensamkommande flyktingbarn är inte alltid vuxna män. Oftast är det just barn i åldarna 15-20. FN definierar en som barn tills man är 20. Att det sedan kommer män som ljuger om sin ålder betyder inte att majoriteten är det.

Den bild Silcan lägger upp i tråden har använts många gånger tidigare på internetforum för att föra fram ett absurt påstående att alla "ensamkommande barn" är vuxna män i 30 års åldern. Det roliga är att nästan varenda gång är detta den enda bilden.

Skrivet av Србо:

Ärligt talat så syns det uppenbart på dom sk ensamkommande "barnen" att dom är minst 25 år, var någon artikel med en som var helt klart över 30 men som framställdes som om han var knappt 18 år. Bilden på svetsaren flinande med ensamkommande säger allt.

Nu ska man inte ta till empiriska bevis för att fastställa någons ålder. Hade t.ex. helskägg när jag fyllde 14. Betyder det att jag ljuger om min ålder? Finns folk som ser ut som de vore 40 när de fyller 18. Finns de som ser ut som man vore 10 när de fyllt 30. Man kan inte "se" ens ålder och tro att det håller. Därför håller inte det argumentet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte direkt förvånande att bilden du länkar till kommer från Avpixlat.

För övrigt tycker jag att alla på bilden ser ut att vara tonåringar och kan således utan problem vara under 18 år. Att du sedan tycker att gränsen borde vara 15 år istället för 18 år har inte med saken att göra.

Sedan är det väl klart att det förekommer de som uppger fel ålder. Den stora frågan är dock om vi ska använda oss av tester som avfärdats som opålitlig av expertisen här i Sverige? Jag tror personligen inte att detta är någon lösning, utan lösningen måste komma på mer bred front i form av bestämmelser inom EU.

Med tanke på att Arnstad är en expert på någonting enligt Löfven så kan man nog ta ditt påstående med en nypa salt.

Sen är det nog rätt sällan sajter som avpixlat har fel i något i och med att dom granskas så kritiskt. Det är vanligare mainstream media hittar på. DN sysslar ju som bekant med agendasättande journalistik och expressen, aftonbladet, SVT, metro o.dyl. ljuger sig själva blåa.

Lösning på mer bred front i form av bestämmelser inom EU? Det är Sverige och Sveriges politiker som ställt till med asylkaoset i Sverige. Det har inget att göra med kriget i Syrien eller EU. 20% av dom som kommer uppger sig vara från Syrien (där ljugs det nog rätt friskt med i och med att många saknar pass och att Syrier får PUT direkt) men största delen är Afghaner och Irakier har jag för mig. Förklara det?

Invandringen till Sverige kostade 100 miljarder kronor om året 1990 och med tanke på att den siffran flerdubblats genom åren (och att den inte varit och aldrig kommer att vara lönsam) sedan dess så blir det otaliga miljarder upp i rök. Tänk vad fint vi hade haft ifall våra skattepengar hade investerats i välfärd och infrastruktur? Nu kommer vi bara att få det sämre och sämre istället. Generationerna som växer upp nu är dom första på väldigt länge som kommer att ha det sämre än sina föräldrar haft det.

Vet ärligt talat inte vad ni håller på med här i Sverige. Ni ger ju bort ert land. Tacka fan för att man är finlandssvensk svenskättling. Vill ni inte själva ha ert land så ska väl inte jag klaga på det. Undrar mest vad ni håller på med.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tjusigt personangrepp. Brukar användas just när argumenten inte håller.

Igen. Inget personangrepp. Det är vansinnigt att säga att det är barn på den bilden.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek