Permalänk
Medlem

sätta upp telefoni med fiber

Jag håller på att förbereda hemmet för kommande fiberinstallation. Jag har satt upp nätverksuttag i de felsta rum och kopplat dessa till en patchpanel och se till en switch. Routern jag har i dagsläget kommer att bytas ut då jag tror Telia kommer vilja ha tillbaka den sen.

Jag har idag ip-telefoni + bredband + TV och har tänkt ha det från nästa leverantör, vilken det nu än blir.

Hur kopplar jag in telefonin i detta med en annan router? Telias har ju födefinierade uttag för detta men en vanlig VOIP-router har bara fyra LAn-uttag på baksidan.

Någon som kan hjälpa till med detta då jag inte har full koll på det?

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanabush:

Någon som kan hjälpa till med detta då jag inte har full koll på det?

Normalt sett så köper du även en switch till en patch panel och kopplat från switch till panel, och sedan ett uttag från din router till switchen. Om du skall köra trådlös ip telefoni i hemmet så kan du lika gärna köpa ett par Ubiquiti Access Punkter och sätta upp dem för bättre trådlös täckning.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du ska ha iptelefoner i rummen eller ska du ha en mer normal hemma installation med en telefoniadapter ?
Beroende på hur det löses så endera kör du över lanet eller så använder du en separat nätverkskabel för att köra telefoni, en rj 11 passar i mitten på en rj 45.
Ska du köra via lanet så kan det vara bra om switchen stödjer vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag kommer att sätta upp uttag för ip-telefoni. om jag förstår dig rätt ska kan jag koppla in uttaget mot patchpanelen och sedan därifrån till switchen förutsatt att den klara vlan?

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nanabush:

@mrqaffe: jag kommer att sätta upp uttag för ip-telefoni. om jag förstår dig rätt ska kan jag koppla in uttaget mot patchpanelen och sedan därifrån till switchen förutsatt att den klara vlan?

Ja det normala är väl att montera dubbla rj45 uttag och sedan kan man välja funktionen i patchpanelen, beroende på vad du kväljer för prylar/operatör så kan det ju även vara bekvämt med en poe switch för att driva telefonerna.
Det viktigaste är egentligen att ha en vlan kapabel switch/ar om du inte vet exakt hur telefonin ska lösas innan du skaffar prylar.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: kanon. Tackar

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.