Permalänk

Hjälp! "cant find bootmgr"

Hej! Köpte ny dator i fredags och fick hem den igår. Det är första gången jag bygger dator och har inte fått hjälp av någon. I början så fick jag ingen bild när datorn startade, men det löste jag via att byta skärm till en med DVI utag och koppla direkt till moderkort och tog bort grafikkortet, samt starta om cmos. Datorn startar lite segt nu, en röd lampa (VGA+) lyser på moderkortet en kort stunt när jag startar datorn sen fungerar allt.

Det riktiga problemet nu är att jag inte kan boota windows 7 CD som jag har gjort bootable. Jag har 2 stycken olika och ingen fungerar (en laglig och en nerladdad). Jag har sökt överallt på internet men hittar inget svar på mitt problem och allt känns bara skit.

Jag hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig, jag har sökt och sökt, men hittar ingenting därför startar jag denna tråd.

Vid eventuella frågor till mig så svarar jag blixtsnabbt då jag verkligen vill lösa det här så snabbt som möjligt. Vill att datorn ska fungera.

För tillfället kör jag med 1 ram minne i (det är rätt slot) och ingen grafikkort, ps/2 tangentbord och mus.

Datorn består av: https://www.inet.se/kundvagn/visa/8837630/2015-12-02

Permalänk
Medlem

Har du sett till så att datorn faktiskt försöker boota från CDn och inte från hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappinator:

Hej! Köpte ny dator i fredags och fick hem den igår. Det är första gången jag bygger dator och har inte fått hjälp av någon. I början så fick jag ingen bild när datorn startade, men det löste jag via att byta skärm till en med DVI utag och koppla direkt till moderkort och tog bort grafikkortet, samt starta om cmos. Datorn startar lite segt nu, en röd lampa (VGA+) lyser på moderkortet en kort stunt när jag startar datorn sen fungerar allt.

Det riktiga problemet nu är att jag inte kan boota windows 7 CD som jag har gjort bootable. Jag har 2 stycken olika och ingen fungerar (en laglig och en nerladdad). Jag har sökt överallt på internet men hittar inget svar på mitt problem och allt känns bara skit.

Jag hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig, jag har sökt och sökt, men hittar ingenting därför startar jag denna tråd.

Vid eventuella frågor till mig så svarar jag blixtsnabbt då jag verkligen vill lösa det här så snabbt som möjligt. Vill att datorn ska fungera.

För tillfället kör jag med 1 ram minne i (det är rätt slot) och ingen grafikkort, ps/2 tangentbord och mus.

Datorn består av: https://www.inet.se/kundvagn/visa/8837630/2015-12-02

Om du har möjlighet att prova göra en usb sticka bootbar istället kanske funkar bättre.
Har du fler än en disk inkopplad? tycker det låter som att boot-filerna ligger på fel disk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@rarifag: Absolut det har jag. Floppy först, sen dvd, sen nätverk sen HDD

Permalänk

@bärplockaren: Har enbart dvd ikopplad och HDD. Jag håller på att göra en Bootable USB just nu. Men innan jag köte datorn läste jag att mitt moderkort inte supporta windows 7 boot med usb...

Permalänk
Rekordmedlem

För att boota från optiska enheter ska den port den är ansluten till vara i ide mode, du kan dessutom behöva ställa om till legacy mode/stänga av secure boot och liknande om du har efi och inte bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: kan välja mellan UEFI och UEFI+legacy. Jag har det sistnämnda valt. Hur ställer jag om till IDE? har kollat mycket i bios men hittar inget sådant.

Ett nytt problem som kom upp nyss; jag kom till windows installation med USB. problemet är att den inte hittar drivers..

Permalänk
Medlem

Vad sker om du försöker bränna ut en Linux livecd (eller "live-USB")? Kan du boota in till något?

Hur ser secure boot inställningen ut, är den på legacy eller UEFI?

Permalänk

@Wully: Förstår inte riktigt det där med linux..

Secure boot är disable. Min bios är på "uefi+legacy" har inget val för enbart legacy

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att verifiera att det är en bootbar skiva? dvs testa och boota någon annan dator på den? Felmeddelandet säger ju att din skiva inte är bootbar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lappinator:

@mrqaffe: kan välja mellan UEFI och UEFI+legacy. Jag har det sistnämnda valt. Hur ställer jag om till IDE? har kollat mycket i bios men hittar inget sådant.

Ett nytt problem som kom upp nyss; jag kom till windows installation med USB. problemet är att den inte hittar drivers..

Det brukar gå att ställa om nån port till ide så att man får full kompatibilitet med optiska enheter går inte det får du köra via usb men då ska det vara via en usb 2 port eller så får du ladda hem usbdrivers och installera dem när win frågar efter extra drivrutiner i början av installationen du får kolla manualen, ide funktionen kanske bara finns på nån specifik port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@TarHiero: Testade detta nyss på min gamla dator. Och skivan går inte att boota där heller. måste ha bränt skivan fel. Filen lär det inte vara fel på då samma fil bootar på usb, men hittar inga drivers

Permalänk

@mrqaffe: Står ingenting om IDE i manualen, enbart AHCI och RAID. Har prövat alla USB portat på datorn (både 2.0 och 3.0) och den hittar inte drivers på någon. Menar du att jag ska ladda ner USB drivers på sidan av? jag menar, Den bootar ju från usb så datorn har ju inget problem med att hitta USB stickan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappinator:

@TarHiero: Testade detta nyss på min gamla dator. Och skivan går inte att boota där heller. måste ha bränt skivan fel. Filen lär det inte vara fel på då samma fil bootar på usb, men hittar inga drivers

Hur har du bränt skivan?

Du skrev att du har en orginal DVD. Den borde definitivt fungera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lappinator:

@mrqaffe: Står ingenting om IDE i manualen, enbart AHCI och RAID. Har prövat alla USB portat på datorn (både 2.0 och 3.0) och den hittar inte drivers på någon. Menar du att jag ska ladda ner USB drivers på sidan av? jag menar, Den bootar ju från usb så datorn har ju inget problem med att hitta USB stickan

Se först till att din skiva verkligen är bootbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Har kikat på guides för att göra den bootbar och gjort exakt som så via imgburn. fortfarande inte bootbar..........

Permalänk

@mrqaffe: Kan det ha att göra med att jag inte kan ställa in IDE i bios och mina DVD är från min gamla dator som kör IDE?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lappinator:

@mrqaffe: Har kikat på guides för att göra den bootbar och gjort exakt som så via imgburn. fortfarande inte bootbar..........

Skrivet av Lappinator:

@mrqaffe: Kan det ha att göra med att jag inte kan ställa in IDE i bios och mina DVD är från min gamla dator som kör IDE?

Du hade ju en "pressad" skiva sa du, fungerar inte den ?
För att bränna en bootbar win skiva bör du använda MS egna verktyg om du inte ska göra nått speciellt med den.
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag har det också, inte heller den fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lappinator:

@mrqaffe: Jag har det också, inte heller den fungerar.

Då är det troligen fel läge på sataporten eller att du har secure boot eller liknade aktiverat på nått sätt förutsatt att din dvdspelare fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja!!!! Nu fungerar det äntligen!!!!

Bytta lite platser på sata portarna och nu är det i full fart med installation

Är så lycklig nu haha a