Hittar inte min hårddisk på den här datorn

Permalänk
Medlem

Hittar inte min hårddisk på den här datorn

Hej. Jag hittar inte min hårddisk en WD 2TB röd NAS på den här datorn, men jag hittar den på Diskhanteringen och när jag klickar på den och kollar på egenskaper så står det att det fungerar normalt. Jag har hört att man ska kunna ge det ett namn så att den dyker upp till den här datorn. Men hur gör jag det? Tror inte jag såg någonstans där man kan byta namn på den.

Tack för hjälp

Permalänk

hade själv samma problem med en ssd

gå in på kontrollpanelen och leta upp adminverktyg (kan heta liknande).
sen datorhanterare (kan heta liknande).
i listan där ska där stå disk hantering, där inne ska du kunna ge disken ett namn

hoppas du hittar och förstår vad jag menar ..

kollade nu .. högerklicka på den disken som inte dyker upp, där ska du kunna byta bokstav på disken
då dök den iaf upp för mig

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en ny "tom" disk eller är den använd och i så fall var och hur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgösta:

hade själv samma problem med en ssd

gå in på kontrollpanelen och leta upp adminverktyg (kan heta liknande).
sen datorhanterare (kan heta liknande).
i listan där ska där stå disk hantering, där inne ska du kunna ge disken ett namn

hoppas du hittar och förstår vad jag menar ..

kollade nu .. högerklicka på den disken som inte dyker upp, där ska du kunna byta bokstav på disken
då dök den iaf upp för mig

Tack för tipset! Ska pröva det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en ny "tom" disk eller är den använd och i så fall var och hur ?

Hårddisken är helt ny, lika så är hela datorn ny. Jag har windows 10 installerad på en ssd. Hårddisken borde ju vara helt tom eftersom jag inte har kunnat använda den än då jag inte hittar den.

Permalänk

I Disk Management ska du högerklicka på den disk du har problem med och välja "Change Drive Letter and Paths"

Välj 'D:\' eller första tillgängliga bokstav (har du usbminnen osv bör du ta ur dem)

Sen formaterar du disken som du vill ha den!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cintiq:

Hårddisken är helt ny, lika så är hela datorn ny. Jag har windows 10 installerad på en ssd. Hårddisken borde ju vara helt tom eftersom jag inte har kunnat använda den än då jag inte hittar den.

Då ska den initieras, partitioneras och sedan formateras, högerklicka på den i diskhanteraren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

I Disk Management ska du högerklicka på den disk du har problem med och välja "Change Drive Letter and Paths"

Välj 'D:\' eller första tillgängliga bokstav (har du usbminnen osv bör du ta ur dem)

Sen formaterar du disken som du vill ha den!

Tack för info. Måste jag då tabort usbn för headsetet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska den initieras, partitioneras och sedan formateras, högerklicka på den i diskhanteraren.

Ok, så det går inte enbart att byta namn på den? Eller måste man formatera den för att kunna byta namn? Gäller det alla nya hårddiskar? Nya ssd med? Funderar på att i framtiden köpa en till ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Ok, så det går inte enbart att byta namn på den? Eller måste man formatera den för att kunna byta namn? Gäller det alla nya hårddiskar? Nya ssd med? Funderar på att i framtiden köpa en till ssd.

Ja man måste initiera, skapa partition/volym samt formatera, gäller alla typer av diskar och USB stickor osv.

En disk dyker först upp i "den här datorn" när den blir tilldelad en enhetsbeteckning C: D: E: osv förutom detta kan även partition/volym även tilldelas ett valfritt namn, men det är valfritt att göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cintiq:

Ok, så det går inte enbart att byta namn på den? Eller måste man formatera den för att kunna byta namn? Gäller det alla nya hårddiskar? Nya ssd med? Funderar på att i framtiden köpa en till ssd.

Ibland är diskarna förformaterade från tillverkaren men de är inte alltid på det sätt man vill ha dem och det tar inte många sekunder att göra det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte nu precis fixa min hårddisk, men då dök logical disk manager upp, där jag får välja mellan två alternativ för partitionstyp. Men vad är skilnaden mellan MBR (master boot record) och GPT (GUID Partition Tabel)? GTP är tydligen något nytt?. Det står ''obs! Partitionstypen GTP stöds inte av alla tidigare windows-versioner.'' Kanske inte är något viktigt? Men jag ville kolla med er först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cintiq:

Tänkte nu precis fixa min hårddisk, men då dök logical disk manager upp, där jag får välja mellan två alternativ för partitionstyp. Men vad är skilnaden mellan MBR (master boot record) och GPT (GUID Partition Tabel)? GTP är tydligen något nytt?. Det står ''obs! Partitionstypen GTP stöds inte av alla tidigare windows-versioner.'' Kanske inte är något viktigt? Men jag ville kolla med er först.

Gpt stödjer partitioner över 2Tbye men det går inte att boota från gpt partitioner med äldre hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.