Ger nästan upp detta med programmering

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag vet att jag låter grinig och hård, men säger det bara i all välmening.
Bägge KY som jag pratade om har enligt deras linkedin fortfarande inget programmeringsjobb.

Jag är bara ledsen över att se personer bli vilseledda med orealistiska förväntningar och därefter lägga ner både tid och pengar på att lära sig programmering, med målet att ha det som yrke, för att i slutändan ändå inte nå sitt mål.

Med så begränsad tid, och att det ska vara din försörjning, så hade jag nog gjort som tidigare tipsare och du är inne på, vidareutvecklas inom det du redan kan och har dokumenterad erfarenhet utav.
Men med det sagt så behöver du ju inte ge upp proggningen, bara att jag tror din tidsram kommer bli för tajt.

Det är bara bra att man får reda på sanningen. Det är väl lite det jag insett också. Att berget blir tufft för mig med min lilla tid.

Jag är rätt duktig på html och css. Men återigen återkommer programmeringen i Javascript. Ska man bli något inom webb så måste man kunna javascript med..

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Templating är väl inte något nybörjare ska ge sig på direkt? Det är väl bättre att göra det när man kan använda STL och inbyggda typer och algoritmer mm.
Pekare är ju en annan grej som verkar göra många sura, även om pekare är rätt "häftiga".

Jag hävdar verkligen inte att C++ är dåligt. Jag har använt det i ganska många år, och vet precis hur kraftfullt det är. Men, den som hävdar att en hyfsat normal c++ kod är mer lättläst än motsvarande javakod, för att ta ett exempel, skulle jag vilja påstå har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Du har förmodligen 100% rätt. Men jag ville ge det ett försök med den lilla tiden jag har. Men har väl insett att jag ska göra något annat i livet.

Pluggar väl vidare inom det området jag kan istället.

Tack

Sandra

Tänkte komma med ett möjligt förslag. Om det passar får du själv bestämma. Kanske kan du köra lite mer hobbynivå ett tag. Till exempel göra som ni diskuterade förut, spel som barnen kan köra, i Python (med pygame) eller c# (med unity) Så gör du något som är roligt och kan hålla uppe intresset även sega kvällar när barnen lagt sig. Då kommer du bli duktigare och kan plugga på windows 10 samtidigt. Sedan när du känner att du hållit på med spelkodandet ett tag kommer du känna dig mer van vid att tänka som en programmerare och att läsa kod. De två sakerna underlättar supermycket när man ska gå vidare. Om du ska se till att hålla lönen uppe så kan det vara smart att halvbyta jobb dvs ändra lite så att du dels jobbar med samma som du gör nu men även koda. För då ses du inte som en nybörare på din tjänst. Byter du från erfaren driftare till nybliven programmerare så kan det bli en lönesänkning i det bytet.

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Marowak:

Tänkte komma med ett möjligt förslag. Om det passar får du själv bestämma. Kanske kan du köra lite mer hobbynivå ett tag. Till exempel göra som ni diskuterade förut, spel som barnen kan köra, i Python (med pygame) eller c# (med unity) Så gör du något som är roligt och kan hålla uppe intresset även sega kvällar när barnen lagt sig. Då kommer du bli duktigare och kan plugga på windows 10 samtidigt. Sedan när du känner att du hållit på med spelkodandet ett tag kommer du känna dig mer van vid att tänka som en programmerare och att läsa kod. De två sakerna underlättar supermycket när man ska gå vidare. Om du ska se till att hålla lönen uppe så kan det vara smart att halvbyta jobb dvs ändra lite så att du dels jobbar med samma som du gör nu men även koda. För då ses du inte som en nybörare på din tjänst. Byter du från erfaren driftare till nybliven programmerare så kan det bli en lönesänkning i det bytet.

Tack @Marowak

Det är lite så jag tänker med. Du har gett goda tips innan med

Det som gör mig lite ledsen är egentligen min html och css kunskap känns bortkastad när man inte behärskar javascript, men som sagt ta ner det på hobbynivå och göra det bara "för det är kul"..
Kämpa vidare med server2012R2 och Windows10.

Är snart klar för certifieringen med 70-697

Tack @Decco för all hjälp med certet.

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack @Marowak

Det är lite så jag tänker med. Du har gett goda tips innan med

Det som gör mig lite ledsen är egentligen min html och css kunskap känns bortkastad när man inte behärskar javascript, men som sagt ta ner det på hobbynivå och göra det bara "för det är kul"..
Kämpa vidare med server2012R2 och Windows10.

Är snart klar för certifieringen med 70-697

Tack @Decco för all hjälp med certet.

Sandra

@Sandra_Wyno Alltid kul att hjälpa dig kära kollega

Men som vi har pratat om innan så tycker jag precis som Marowak säger, att se ditt programmeringsprojekt som ett hobby projekt istället.
Gör det för att du tycker det är kul och motiverande INTE för att söka jobb för det.

Kör vidare med 70-697 (Win10) certet. Du kan låna mina böcker "Windows10 Exam Ref för 70-697".

När detta är klart så titta på Windows Server2012 R2 och även Powershell.

Ta en sak i taget.

Bara hör av dig om du behöver hjälp på traven.

Mvh Decco

Permalänk
Medlem

Tycker denna tråd har valt en fel riktning till vad trådskaparen efterfrågade... Jag tycker inte du ska ge upp. Men pga att du efterfrågade programmering har det beblandat sig riktiga hardcore entusiaster inom programmering som sysslar med riktigt stora backend system.

Dem har programmeringskunskaper inom områden du inte kommer syssla med inom Frontend-utveckling. Och du behöver inte vara rädd för att du ska kunna all den programmering som rabblat sig upp här.

Javascript är ett massivt programmeringsspråk. Varför Frontend utvecklare efterfrågar kunskaper inom Javascript är pga jQuery och node.js. Detta är ett par områden inom Javascript. Du behöver verkligen inte lära dig hela Javascript pga att arbetsgivaren efterfrågar det.

Men för att ett jobb ska bli hållbart i längden håller jag med många här om att man ska lära sig grunderna först och då kan det säkerligen vara bra att lära sig från python eller C eller liknande.

Men jag vill tipsa om en riktigt bra plattform jag använt mig av för att bygga ett intresse runt fronend utveckling, det är en hemsida som heter www.teamtreehouse.com
De har olika inriktningar, t.ex "Frontend utveckling", då har de samlat ett bibliotek med kurser för att lära dig dessa och dem är riktigt bra. Det börjar på basic basic dvs html/css grunderna och går vidare till programmering. I ditt fall börjar du med programmering.

Jag fick ett meddelande från sidan att de nästa år kommer släppa en form av "utbildning" där man följer olika kurser vecka för vecka och skapar riktiga program. Exakt som på universitet/ky-utbildning (lite simplare än universitet kanske).

Detta är texten jag fick:

What is a Techdegree?
It's a cutting-edge certificate that combines our powerful video curriculum with mentorship, code reviews and a final proctored exam.
How it works ...
12-month program (five hours per week)
100% online, accessible anytime, anywhere
A step-by-step guided curriculum to take you from zero to job-ready
Two 30-minute video mentoring sessions per month
12 real-world coding projects, code-reviewed and graded by certified Treehouse Mentors
Personalized feedback on your code
Final proctored exam

Kanske kan vara något tycker du borde kolla in det i alla fall.

Mitt andra tips är att ringa Webbyråer och andra företag och fråga dem vad de tycker man ska lära sig, vad de ställer för krav. Utgå därifrån. Kan vara svårt att hitta frågan genom att ställa lösa frågor på nätet, ring arbetsgivare och fråga efter krav och möt kraven därefter genom att utbilda dig inom områden.

Permalänk
Medlem

Att lära sig script (.net, javascript, powershell) kommer att ge dig mycket om du skall arbeta inom IT. Ja det är inte programmering. Ja det är inte systemutveckling.
Det är dock användbart att kunna. Särskilt när du börjar arbeta mot tunna klienter, virtuella servrar, active directory etc. Har haft kollegor, som vägrar skript, de sitter hellre manuellt i timmar och knackar in justeringar. så visst jag är kanske lat som drar ihop ett skript låter det göra mitt jobb i någon minut. Har även träffat på några som är programmerare som skall börja bygga program för att göra det som är typ redan klart i powershell...

Att gå från 1st/2nd line till 3rd-line/server/utveckling är en tuff utmaning. Jag tycker helt klart du gör rätt, som både utbildar dig inom microsoft världen och tar certifikat, samt lär dig script/utveckling/programmering.

SQL är ett annat steg som jag tycker du skall utvärdera. Vet inte hur mycket du har fått hjälpa ekonomi/marknadsavdelningar med tex Excel tidigare. Det är rätt skönt när man får feedback av dem att man har löst veckors med jobb åt dem på en kvart.

Permalänk
Skrivet av TarHiero:

Att lära sig script (.net, javascript, powershell) kommer att ge dig mycket om du skall arbeta inom IT. Ja det är inte programmering. Ja det är inte systemutveckling.
Det är dock användbart att kunna. Särskilt när du börjar arbeta mot tunna klienter, virtuella servrar, active directory etc. Har haft kollegor, som vägrar skript, de sitter hellre manuellt i timmar och knackar in justeringar. så visst jag är kanske lat som drar ihop ett skript låter det göra mitt jobb i någon minut. Har även träffat på några som är programmerare som skall börja bygga program för att göra det som är typ redan klart i powershell...

Att gå från 1st/2nd line till 3rd-line/server/utveckling är en tuff utmaning. Jag tycker helt klart du gör rätt, som både utbildar dig inom microsoft världen och tar certifikat, samt lär dig script/utveckling/programmering.

SQL är ett annat steg som jag tycker du skall utvärdera. Vet inte hur mycket du har fått hjälpa ekonomi/marknadsavdelningar med tex Excel tidigare. Det är rätt skönt när man får feedback av dem att man har löst veckors med jobb åt dem på en kvart.

Krävs det inte höga kunskaper i matte för SQL?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Krävs det inte höga kunskaper i matte för SQL?

Det enda som kräver mattekunskaper är att skapa en grafikmotor för 3D-rendering eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Mattecoach

@Sandra_Wyno:

Min, högst begränsade, erfarenhet av SQL är att de förkunskaper man behöver är att kunna rita, ungefär. Sen krävs det en del klurande, men inte alls vad jag skulle definiera som matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack @Marowak

Det är lite så jag tänker med. Du har gett goda tips innan med

Det som gör mig lite ledsen är egentligen min html och css kunskap känns bortkastad när man inte behärskar javascript, men som sagt ta ner det på hobbynivå och göra det bara "för det är kul"..
Kämpa vidare med server2012R2 och Windows10.

Är snart klar för certifieringen med 70-697

Tack @Decco för all hjälp med certet.

Sandra

Det är ju inget som hindrar att du gör webspel till barnen med hjälp av html,css och dina nya kunskaper i javascript. Jag kan inte mycket om webprogrammering så jag vet inte hur lätt eller svårt det är.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag hävdar verkligen inte att C++ är dåligt. Jag har använt det i ganska många år, och vet precis hur kraftfullt det är. Men, den som hävdar att en hyfsat normal c++ kod är mer lättläst än motsvarande javakod, för att ta ett exempel, skulle jag vilja påstå har fel.

Ok, jag vet inte om jag tog upp java men jag kan väl säga att du har rätt i att java generellt är mer lättläst, även om jag är bättre på c++ än java så jag är lite biased mot c++ ^^

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att du har hakat upp dig för mycket vid hur mycket matte dom krävs. Jag har en kompis som har haft en egen webbutvecklingsfirma och han kan inte matte överhuvudtaget. "Tänket" får du inte genom att göra en massa matte utan genom att programmera.

Själv har jag sammanlagt över ett års universitetsstudier i matematik (också lika mycket i fysik, för den delen) men läser nu ett masterprogram i datalogi och matematiken hjälper mig inte det minsta i kurserna där det handlar om att koda.

Vill dessutom tillägga att varken HTML eller CSS är programmering överhuvudtaget. Javascript används i websidor medan Java, C++, C# och Python används i backend.

Själv tycker jag att du ska börja i Python. Det är ett språk som gör att du slipper fastna i teknikaliteter utan kan programmera och ägna dig åt tänket. Har även testat C++ och Python var oerhört mycket enklare att börja med.

Citera gärna om du har fler frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För att snabbt förklara min poäng:
Hade du tyckt ett rimligt antagande hade varit "Jag lägger 2 timmar per kväll parallellt med allt annat i livet så blir jag nog Läkare/Kirurg"? Nope.
Pilot? Beräkningskonstruktör? Cirkusartist? Nope?

Ärligt så räcker 2-3 timmar per kväll, det är 8-12 timmar Mån-Tors, sedan kanske du försöker lägga 4 timmar på lördag och söndag när du inte jobbar, det är runt 16 till 20 timmar per vecka. Om vi tar det snällt räknat i ren läsning, 15 sidor per timme så är det mellan 240 till 300 sidor per vecka. Jag inser dock att det inte bara handlar om läsning men även praktiskt utförande, att programmera precis som det är att göra praktiska labbar i t.ex nätverks branschen, så en person kommer behöva lägga hundratals timmar på det och inte bara teori.

Jag anser dock att en person behöver följa detta som en livs stil för att uppnå något, särskilt karriär och jobb säkerhet. Att ha en attityd inom IT att du går och pluggar någonting och sedan få jobbet och att du lär dig vad du behöver på jobbet är fel attityd, men tyvärr är det vad de flesta faktiskt gör. Det är därför många arbetsgivare vill ha personer med driv och passion så de fortsätter att utvecklas, vilket är fruktansvärt viktigt som personliga egenskaper för just junior tjänster, oavsett vad inom IT det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Det känns som att du har hakat upp dig för mycket vid hur mycket matte dom krävs. Jag har en kompis som har haft en egen webbutvecklingsfirma och han kan inte matte överhuvudtaget. "Tänket" får du inte genom att göra en massa matte utan genom att programmera.

Tänket handlar mer om att kunna se hur saker händer i sekvens. Vad behöver hända och i vilken ordning för att nå ett visst resultat? Som du säger handlar det inte om matte utan om logik. Men matte och logik hänger ofta ihop, vilket nog är orsaken till att många tror att programmering är beroende av matte. Man behöver förstå de fyra grundläggande räknesätten om man ska programmera UI, men mer behövs inte. Man lär sig mer än väl i grundskolan.

Skrivet av VexedRelic:

Ärligt så räcker 2-3 timmar per kväll, det är 8-12 timmar Mån-Tors, sedan kanske du försöker lägga 4 timmar på lördag och söndag när du inte jobbar, det är runt 16 till 20 timmar per vecka. Om vi tar det snällt räknat i ren läsning, 15 sidor per timme så är det mellan 240 till 300 sidor per vecka. Jag inser dock att det inte bara handlar om läsning men även praktiskt utförande, att programmera precis som det är att göra praktiska labbar i t.ex nätverks branschen, så en person kommer behöva lägga hundratals timmar på det och inte bara teori.

Jag anser dock att en person behöver följa detta som en livs stil för att uppnå något, särskilt karriär och jobb säkerhet. Att ha en attityd inom IT att du går och pluggar någonting och sedan få jobbet och att du lär dig vad du behöver på jobbet är fel attityd, men tyvärr är det vad de flesta faktiskt gör. Det är därför många arbetsgivare vill ha personer med driv och passion så de fortsätter att utvecklas, vilket är fruktansvärt viktigt som personliga egenskaper för just junior tjänster, oavsett vad inom IT det är.

Jag förordar att man alltid ska hitta "sitt" jobb oavsett vad det är. Det är när du har ett genuint intresse för vad du håller på med som du blir en riktigt bra medarbetare. Det är inget som är unikt för IT.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Krävs det inte höga kunskaper i matte för SQL?

Nej.
Det behövs förståelse hur en dator vill lagra information (tabelltänk) och hur man kopplar tabeller mot varandra för att få ut rätt information på rätt sätt. Att lära sig gruppera, sortera, filtrera information räcker långt, vet inte om du har råkat ut för roliga pivottabeller i excel tex. Om du fördjupar dig inom html/javascript så kommer du att vilja börja lagra och hämta information på ett eller annat sätt. Går du .net-spåret (aspx eller vad det heter numera) så är det SQL, kör du php mot MySQL så är det mer eller mindre samma kunskap du behöver.

Visst det går att "smälta" samman 10-tal excelfiler med olika formler i excel och få ut det beställaren vill ha, men få in det i tabeller i SQL (ok skall svära här: alternativt Microsoft Access) så ta ut den informationen man vill ha, och leverera tillbaka en excelfil åt dem.

Visst lite matematik, lite kunskap om att "data tar plats", ställ inte frågor som looopar och fyller RAM/disk, hmm lär man sig Även om du vill arbeta inom programmering så hjälper det att ha kompetens inom hur data lagras. textfiler är bra, men inte alltid..

Ren DBA är dock sjukt tråkigt arbete, extremt otacksamt, gör man rätt så märker ingen det, gör man fel märker alla det. Det är dock en väldigt värdefull kunskap, finns massor av arbeten där ute inom BI. Även om det QlikView eller andra system, så har man SQL i grunden även om de pratar om kuber och nosql etc...

Permalänk
Skrivet av TarHiero:

Nej.
Det behövs förståelse hur en dator vill lagra information (tabelltänk) och hur man kopplar tabeller mot varandra för att få ut rätt information på rätt sätt. Att lära sig gruppera, sortera, filtrera information räcker långt, vet inte om du har råkat ut för roliga pivottabeller i excel tex. Om du fördjupar dig inom html/javascript så kommer du att vilja börja lagra och hämta information på ett eller annat sätt. Går du .net-spåret (aspx eller vad det heter numera) så är det SQL, kör du php mot MySQL så är det mer eller mindre samma kunskap du behöver.

Visst det går att "smälta" samman 10-tal excelfiler med olika formler i excel och få ut det beställaren vill ha, men få in det i tabeller i SQL (ok skall svära här: alternativt Microsoft Access) så ta ut den informationen man vill ha, och leverera tillbaka en excelfil åt dem.

Visst lite matematik, lite kunskap om att "data tar plats", ställ inte frågor som looopar och fyller RAM/disk, hmm lär man sig Även om du vill arbeta inom programmering så hjälper det att ha kompetens inom hur data lagras. textfiler är bra, men inte alltid..

Ren DBA är dock sjukt tråkigt arbete, extremt otacksamt, gör man rätt så märker ingen det, gör man fel märker alla det. Det är dock en väldigt värdefull kunskap, finns massor av arbeten där ute inom BI. Även om det QlikView eller andra system, så har man SQL i grunden även om de pratar om kuber och nosql etc...

Ja. detta kanske kan vara något för mig. Kombinerat med lite javascript..

Vad tror ni?

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Ja. detta kanske kan vara något för mig. Kombinerat med lite javascript..

Vad tror ni?

Sandra

En udda kombination. Som front end-utvecklare kommer du aldrig i kontakt med databaser och har sålunda ingen nytta av SQL.

Passar på att ställa några kontrollfrågor:

Tycker du det är/verkar KUL med programmering? Söker du på fritiden efter ny spännande information om programmering, nya tekniker eller liknande?

I yrkeslivet finns det inget tristare än fel person på fel plats. Jag skulle personligen inte klara att arbeta tillsammans med en person som gör precis tillräckligt men inte mer, inte visar nyfiket intresse och inte går att diskutera nyheter med. Jag menar inte att alla mina kollegor måste vara experter inom sitt fält — vad som behövs är intresset, viljan och tålamodet att lära sig, resten kommer naturligt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

En udda kombination. Som front end-utvecklare kommer du aldrig i kontakt med databaser och har sålunda ingen nytta av SQL.

Famous last words
Har en polare som sitter på ett ställe där det finns ett system som han fått i uppgift att bygga ut, det är en javaascript frontend som kör androp direkt mot stored procedures

I övrigt bra frågor, håller med om att programmering som yrke är mer en livsstil, funkar oftast inte så bra om man bara vill gå och kötta av sina timmar.

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

En udda kombination. Som front end-utvecklare kommer du aldrig i kontakt med databaser och har sålunda ingen nytta av SQL.

Passar på att ställa några kontrollfrågor:

Tycker du det är/verkar KUL med programmering? Söker du på fritiden efter ny spännande information om programmering, nya tekniker eller liknande?

I yrkeslivet finns det inget tristare än fel person på fel plats. Jag skulle personligen inte klara att arbeta tillsammans med en person som gör precis tillräckligt men inte mer, inte visar nyfiket intresse och inte går att diskutera nyheter med. Jag menar inte att alla mina kollegor måste vara experter inom sitt fält — vad som behövs är intresset, viljan och tålamodet att lära sig, resten kommer naturligt.

Jo jag tycker det är kul.

Räcker det att lära sig och bli bra på SQL eller vad ska man kombinera det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jo jag tycker det är kul.

Räcker det att lära sig och bli bra på SQL eller vad ska man kombinera det med?

Jag tänker mig SQL som en tilläggskunskap. Det finns visserligen databasexperter, men att bara sitta med sådant tror jag lätt blir enformigt.

Inget ont om SQL, det är väldigt användbart — trots vissa skarpa åsikter som menar att relationella databaser är ute (de har fel, tycker jag) — men för att riktigt få användning av det behövs en applikation som använder sig av datan, därigenom programmering.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Famous last words
Har en polare som sitter på ett ställe där det finns ett system som han fått i uppgift att bygga ut, det är en javaascript frontend som kör androp direkt mot stored procedures

I övrigt bra frågor, håller med om att programmering som yrke är mer en livsstil, funkar oftast inte så bra om man bara vill gå och kötta av sina timmar.

Är det ens möjligt? Visserligen finns det Postgres-plugins som exponerar ett REST-API mot databasen men det känns fasligt osäkert att köra det från klientsidan..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jo jag tycker det är kul.

Räcker det att lära sig och bli bra på SQL eller vad ska man kombinera det med?

Skrivet av Teknocide:

Jag tänker mig SQL som en tilläggskunskap. Det finns visserligen databasexperter, men att bara sitta med sådant tror jag lätt blir enformigt.

Inget ont om SQL, det är väldigt användbart — trots vissa skarpa åsikter som menar att relationella databaser är ute (de har fel, tycker jag) — men för att riktigt få användning av det behövs en applikation som använder sig av datan, därigenom programmering.

Alternativt att man riktar sig mot DataWarehouse / big data / ETL / Dimensionsmodellering / BI.
T ex Microsoft SSIS.
Ytterst oklar på hur framtidssäkert det är, mtk snack om hadoop hit och map reduce dit nuförtiden.

Skrivet av Teknocide:

Är det ens möjligt? Visserligen finns det Postgres-plugins som exponerar ett REST-API mot databasen men det känns fasligt osäkert att köra det från klientsidan..

Precis i den stilen det var gjort, var ett rest-api (fast för snällt kalla det rest, var nog mer bara en endpoint med ett "get"-anrop definerat) som bara exekverade stored procedures, så var bara att skicka in metodnamn + paramterar, tillbaka fick man resultatet

Men absolut, det kändes helt bananas, stod själv och gapade när jag hörde det Men det är så det är ute i verkligheten.... sålänge nått fortfarande fungerar och går att "lappa" så är det nästan aldrig någon som vill ta kostnaden att koda om ett legacysystem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jo jag tycker det är kul.

Räcker det att lära sig och bli bra på SQL eller vad ska man kombinera det med?

Jag undrar bara, om du vill lära dig att programmera; varför inte fokusera enbart på det? Python är enklast att börja med och väldigt användbart i dagens läge. Det är ett av världens största språk och växer oerhört snabbt fortfarande. Du kan få ett jobb bara genom att kunna Python och då fokuserar du på programmeringen.

HTML, SQL och CSS går att bli bra på när det finns ett behov. Det viktiga är att lära sig programmeringen så att man får in tänket. Det är enkelt för en programmerare att lära sig CSS, HTML och SQL, men att lära sig programmering när du redan har kunskaper i det där kommer ändå att tvinga dig att börja från ruta ett.

Här ser du massor av jobb där de söker utvecklare i Python. Som någorlunda insatt i IT-branschen så vill jag även informera dig om att det ALLTID är överspecade krav om vad man bör kunna. "Duktig programmerare med flera års erfarenhet av C/C++, Java, Python, SQL, Matlab, R och även erfarenhet av SQL" finns nästan inte. Det slutar ändå med att de väljer någon som inte uppfyller kraven.

Jag förstår att det är rörigt, men det är inte bra om du lägger allt för mycket tid vid sidospår som hindrar dig från att faktiskt komma igång med programmeringen som är det viktigaste. Det behövs massor av sådana nu och som tjej kommer du att vara oerhört attraktiv på arbetsmarknaden.

EDIT: Jag vill tillägga att när du väl blivit bra i något programmeringsspråk såsom Python eller Java kommer det att vara mycket enkelt att bli bra på ett annat. Det som däremot krävs är att du lägger mycket tid på det första språket du lär dig! Det är även enklare att gå från Python/Java till JavaScript än åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förordar att man alltid ska hitta "sitt" jobb oavsett vad det är. Det är när du har ett genuint intresse för vad du håller på med som du blir en riktigt bra medarbetare. Det är inget som är unikt för IT.

Ja, men det finns yrken som du når en viss gräns i kunskaps nivå, men med teknik eller IT så kan den förändras kraftigt där ditt intresse och passion är lika viktigt utanför normala arbetstider.

Permalänk
Medlem

Du ska börja med ett språk! inte flera samtidigt!

Jag säger som många andra. C++!

Jag startade där & fifflar nu runt i flera språk. Java, C#, PHP, C++.

C++ innehåller allt! Att gå därifrån till Java, PHP, you name it. Är inte alls speciellt svårt!

För då har du redan lärt dig tänket!

Börja med att göra ett litet spel t.ex!(Bästa sättet att lära sig är att hitta på egna projekt).

jag började med att göra ett textspel. Sedan gjorde jag ett "virus" för att lära mig hur jag kan påverka saker/filer/inställingar utanför mitt program.

Därefter gjorde jag ett spel som använde sig av API (www.crazycubes.net).

Och har på senare tiden gjort mängder av system & program i olika språk!

Allt från att jag började med C++!

Lycka Till!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Kan du html och css kan du börja jobba med det redan nu. Vist många frontend jobb kräver javascript men det är fortfarande långt ifrån alla.