Fråga om Raid 1 och olika diskmodeller.

Permalänk
Medlem

Fråga om Raid 1 och olika diskmodeller.

Har ett tiotal diskar liggandes, dock inte 2 exakt likadana.
Däremot så har jag t.ex 1st 2TB WD EARS och 1st 2TB WD EARX liggandes.

Nu undrar jag, kan jag köra dessa två diskar i Raid 1 i en NAS?
Eller måste diskarna som körs vara exakt samma modell?

Permalänk
Medlem

Nej det ska inte behövas. Går att blanda storlek också men då är det minsta disken som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Nej det ska inte behövas. Går att blanda storlek också men då är det minsta disken som avgör.

Okej, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på exakt vilka EARS och EARX det gäller. Det går inte med EARS som är av 512/512 sektortypen (vilket kanske alla är?) ihop med de flesta EARX (om inte alla) som är 512/4k (kallas Advanced Format bl a). Jag har provat i Windows och det fungerar inte men kan kanske skilja mellan vilken sata-kontroller du använder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det beror på exakt vilka EARS och EARX det gäller. Det går inte med EARS som är av 512/512 sektortypen (vilket kanske alla är?) ihop med de flesta EARX (om inte alla) som är 512/4k (kallas Advanced Format bl a). Jag har provat i Windows och det fungerar inte men kan kanske skilja mellan vilken sata-kontroller du använder.

Hm.. Nu gjorde du mig fundersam.
Har noll koll på vad du precis tog upp.

Har iallafall dessa WD-diskar:

1TB WD10EACS
2TB WD20EARS
2TB WD20EARX
2TB WD20EFRX
4TB WD40EFRX

Vilka av dessa bör och kan man köra ihop i en NAS i RAID1?
Har tänkt köra dessa i en Synology DS213j

Samt, hur kollar jag upp sektortyperna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Hm.. Nu gjorde du mig fundersam.
Har noll koll på vad du precis tog upp.

Har iallafall dessa WD-diskar:

1TB WD10EACS
2TB WD20EARS
2TB WD20EARX
2TB WD20EFRX
4TB WD40EFRX

Vilka av dessa bör och kan man köra ihop i en NAS i RAID1?

Samt, hur kollar jag upp sektortyperna?

Du får läsa på dem. Står det Advanced Format på båda eller ingen, inga problem. Bara ena - problem, iaf i Windows där det enligt min erfarenhet inte går att blanda. EARS finns nog i båda versionerna om jag minns rätt.

Kan inget om Synology och deras OS, kanske kvittar där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du får läsa på dem. Står det Advanced Format på båda eller ingen, inga problem. Bara ena - problem, iaf i Windows där det enligt min erfarenhet inte går att blanda. EARS finns nog i båda versionerna om jag minns rätt.

Kan inget om Synology och deras OS, kanske kvittar där.

Det är Advanced Format på båda.
Är det alltså bara att tuta och köra på?

Såhär ser det ut på diskarna:
(Oops, blev rätt stora bilder)