Permalänk

Varm gpu/cpu

Har problemet med datorn att den går in i sleep mode och inte går att väcka när jag försöker spela, händer efter max 5min.

Såg att problemet är att det blir för varmt. GPU går strax över 100grader innan den stänger ner sig.

Frågan är vad jag ska byta/göra som första sak, byta fläkt på cpu och chassifläktar?

Problemet kvarstår även när datorn är öppnad.

Absolut ingen värstingdator,
CPU: i5 680 3,6Ghz
RAM: 4GB
GPU: Geforce GT 640

Permalänk

@SleepingBear:

Fungerar fläktarna som dom ska? rensa datorn ifrån damm? damm kan förstöra många grader. Hur insatt är du inom datorer? Gå lite avancerat skulle du gärna byta kylarpasta på GPUn

Permalänk

@spicy_mama:

Datorn är "dammfri" och fläktarna går som dom ska (tror jag).

Inte jätteinsatt på hårdvara men skulle säkert lösa det att byta kylpasta om det skulle kunna lösa problemet.

Permalänk
Medlem

@SleepingBear:

Kolla så att fläkten är i gång. Att den skulle storma iväg till över 100 grader efter 5 minuter tror jag inte beror på torr kylpasta mer på problem med fläkt. Lös kabel?

Edit: Missade att du sa att fläktarna antagligen går som de ska.

Edit 2: Man ser inte alltid dammet, det kan ha samlats i fläkt och liknande. Så ja blås ur med lufttryck och byt kylpasta. Helt klart första åtgärderna. Om du använder lufttryck för att rensa se till att hålla i fläkten lite löst sa den inte spinner.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

En fråga är ju om du har rört något form av klockningsprogram och ställt ner fläktarna så att de inte spinner på 100%?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Banco:

En fråga är ju om du har rört något form av klockningsprogram och ställt ner fläktarna så att de inte spinner på 100%?

Hade ett program igång i bakgrunden som loggade och enligt den gick fläktarna på 100%.

Ska börja med kylpasta på gpu/cpu och blåsa ur den med tryckluft riktigt för att va på den säkra sidan.

Tackar för svaren sålänge!

Permalänk
Medlem

@SleepingBear:

Återkom gärna med resultatet även om det är positivt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

är det en stationär eller laptop?

antar att det är en stationär iom att du snackar om att ha datorn öppen.

är det laptop vilket förklarar om du har hög temp på både cpu och gpu då de ofta har en fläkt till bägge. brukar det va lite bökigt att få ur dammet ur fläkten beroende på modell utan att i princip desekera hela fläkten.

men brukar hjälpa cirkulationen om du ka lägga upp den lite från bordet så att den får fri cirkulation

är det en stationär dator kan du kolla när datorn är avstängd om fläkten går lätt att snurra med ett finger går den trögt så är troligen fläkten dålig och orkar inte köra upp i fullt varv äns när den går på 100% vilket bara visar att den matas med 100% kraft men det betyder inte att den går på fullt varvtal om den inte orkar upp till max äns på full kraft.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ny kylpasta lagd på GPU/CPU med gott resultat.

Idle temp. ligger nu på 30 istället för 50. Vid spelande ligger den på 69.

Det var en stationär det gällde.

Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@SleepingBear:

Gott att höra!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.