Datorn stängs av hela tiden! Ny processor ?

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av hela tiden! Ny processor ?

Hej det är så att min dator stänger sig hela tiden! Det är som att man drar ut sladden. Det började med att jag öppnade datorn och rengjorde den (tog bort dammfilter och dammsög dammfiltret alltså jag dammsög inte i datorn) och jag bytte plats på 2 fläktar men glömde att koppla in vattenkylningen. Så datorn var på måndag till onsdag utan att vattenkylningen till processorn var på och problemet med att datorn stängde av sig själv kom på tisdagen. Igår såg jag att vattenkylningen inte var inkopplad så jag kopplade in den men datorn förutsatte att stänga av sig själv.Har kollat temperaturen på processorn och allt annat och processorn ligger på ca 25grader när jag inte spelar. Problemet kommer även när jag inte spelar. När datorn stänger av sig själv så försöker jag starta igen men dator sätts på i 3sekunder så stängs den av igen. Sedan efter jag har försökt sätta på den 20 gånger så går den igång i typ 20min och stängs av igen. Datorn stängs oftast av när jag inte rör den. Så jag undrar ska jag köpa ny processor eller vad är felet?
Delar: Moderkort: MSI B75MA-E33, Socket-1155
Processor: intel core i5 2300
Processorkylare:Corsair H55 Hydro Series
Nätaggregat :Cooler Master B700 VER.2, 700W PSU
Grafikkort: msi gtx 650 1gb
Ram-minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB
Chassi: corsair air 240
Hårddisk: WD blue 500gb 2st

Tack i förväg! Och tack till er som orkar läsa igenom hela texten

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att dator vägrar sätta på sig mer än 30sek nu!

Skrivet av AirNicke:

Hej det är så att min dator stänger sig hela tiden! Det är som att man drar ut sladden. Det började med att jag öppnade datorn och rengjorde den (tog bort dammfilter och dammsög dammfiltret alltså jag dammsög inte i datorn) och jag bytte plats på 2 fläktar men glömde att koppla in vattenkylningen. Så datorn var på måndag till onsdag utan att vattenkylningen till processorn var på och problemet med att datorn stängde av sig själv kom på tisdagen. Igår såg jag att vattenkylningen inte var inkopplad så jag kopplade in den men datorn förutsatte att stänga av sig själv.Har kollat temperaturen på processorn och allt annat och processorn ligger på ca 25grader när jag inte spelar. Problemet kommer även när jag inte spelar. När datorn stänger av sig själv så försöker jag starta igen men dator sätts på i 3sekunder så stängs den av igen. Sedan efter jag har försökt sätta på den 20 gånger så går den igång i typ 20min och stängs av igen. Datorn stängs oftast av när jag inte rör den. Så jag undrar ska jag köpa ny processor eller vad är felet?
Delar: Moderkort: MSI B75MA-E33, Socket-1155
Processor: intel core i5 2300
Processorkylare:Corsair H55 Hydro Series
Nätaggregat :Cooler Master B700 VER.2, 700W PSU
Grafikkort: msi gtx 650 1gb
Ram-minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB
Chassi: corsair air 240
Hårddisk: WD blue 500gb 2st

Tack i förväg! Och tack till er som orkar läsa igenom hela texten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inspektera komponenterna från nära håll med ögon och näsa går det att hitta not suspekt såsom fläckar brännmärken eller liknande?

Permalänk
Medlem

Märkligt, låter som något slags elfel.

Testat att starta nätagget ensamt?

http://seasonicusa.com/RMABeta/JumpStart/JS.pdf

Testa och see hur länge det är igång. Återkom med resultat.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Låter skumt, dubbelkolla att vattenkylning är helt igång samt att alla kontakter i datorn sitter ordentligt då någon kanske glappar om du råkat komma åt när du pillade i datorn

Permalänk
Medlem

Du har använt datorn i 3 dagar utan någon form av kylning på prollen?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Du har använt datorn i 3 dagar utan någon form av kylning på prollen?

Tror han menade att den satt på processorn fast strömmen inte var ikopplad till kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Tror han menade att den satt på processorn fast strömmen inte var ikopplad till kylaren

Det är lite samma sak?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det är lite samma sak?

"Utan någon form av kylning" tolkar jag som att det inte sitter något alls på processorn, vi fattade varandra fel helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Låter skumt, dubbelkolla att vattenkylning är helt igång samt att alla kontakter i datorn sitter ordentligt då någon kanske glappar om du råkat komma åt när du pillade i datorn

Jag har kollat alla kontakter och först när jag satte i kontakten till vattenkylaren hörde man hur vätska i vattenkylaren pumpades. Så är ganska säker på att vattenkylningen funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Märkligt, låter som något slags elfel.

Testat att starta nätagget ensamt?

http://seasonicusa.com/RMABeta/JumpStart/JS.pdf

Testa och see hur länge det är igång. Återkom med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa det imorgon återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Om du inspektera komponenterna från nära håll med ögon och näsa går det att hitta not suspekt såsom fläckar brännmärken eller liknande?

Nej inte vad jag ser kan ta och titta närmare imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och undrar bara kan processor ta skada av att inte ha någon kyling i 3 dagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag försökte starta en dator utan kylning 3 gånger och den kunde inte ens posta. Ena ramminnet gick sönder vid den incidenten

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Skrivet av AirNicke:

Och undrar bara kan processor ta skada av att inte ha någon kyling i 3 dagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den har haft lite kylning eftersom den hade pastan och kylaren på sig..
Men ja den skulle kunna ta skada men datorn ska dö innan något sådant händer..

Testa dina RAM med eftersom ovanstående postare (till mig då)..
Kör med detta program..
Ta ut alla förutom ett RAM minne testa, byta det mot ett annat osv..
Fungerar det inte med något testa en annan RAM plats!

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar. Datorn funkar nu efter jag tog bort nätaggregatet och satte tillbaka det! Så måste varit någon lös sladd. Återkommer om problemet uppstår igen!

Skickades från m.sweclockers.com