Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Permalänk
Melding Plague

Europeiska kommissionen föreslår förbud mot geoblockering av nättjänster

Efter att ha tagit strid mot roamingavgifter tar sig Europeiska kommissionen nu an geoblockering av nättjänster, med målet att skapa en enad digital marknad inom EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra men det löser ju fortfarande inte utbudens skillnad mellan Europa och USA.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja detta får ju för en gångs skull klassas som en positiv nyhet från EU. Ett steg mot en global marknad kan man hoppas.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vore ju fantastiskt om det nu går igenom, många stora bolag som kommer kämpa mot, men man får hoppas!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, hela internet håller på att gå åt pipan med alla som vill skapa digitala gränser. På tiden att man sätter dessa människor på plats så de inte kan göra som de vill.

Permalänk
Medlem

Jo för jag sa upp mitt Netflix när de började banna folk som kollade genom USA VPN för att få bättre utbud för de svenska utbudet är väldigt mycket sämre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett steg i RÄTT riktning, kul med omväxling!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja detta får ju för en gångs skull klassas som en positiv nyhet från EU.

Äh, det klagas lite för slentrianmässigt på EU. Jag tycker de oftast står på konsumentens sida, både när det gäller utbud och personsäkerhet. Byråkratiskt, javisst, men vi har sedan DDR-Sveriges tid fått många friheter tack vare en harmonisering mot övriga Europa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det är ju bra men det löser ju fortfarande inte utbudens skillnad mellan Europa och USA.

Känns som att du glömde ett inte där

Permalänk
Medlem

Mycket bra om detta går igenom, är trött på att behöva använda vpn för att kunna komma åt det fulla utbudet på visa tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Känns som att du glömde ett inte där

Tack!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Mycket bra om detta går igenom, är trött på att behöva använda vpn för att kunna komma åt det fulla utbudet på visa tjänster.

Detta löser inte utbudet, var detta löser är att du ska ha tillgång till ditt svenska utbud, även om du är för tillfället i Danmark just nu.

Istället för att utbud knyts till landet man befinner sig, så knyts utbud till landet man är registrerad till.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av enbom:

Det är ju bra men det löser ju fortfarande inte utbudens skillnad mellan Europa och USA.

Lite svårt för EU att bestämma över NA.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Detta löser inte utbudet, var detta löser är att du ska ha tillgång till ditt svenska utbud, även om du är för tillfället i Danmark just nu.

Istället för att utbud knyts till landet man befinner sig, så knyts utbud till landet man är registrerad till.

Ja, men det betyder också att du bör kunna skriva upp dig på en dansk sida, eller kanske troligare, en brittisk - ifall du är mer intresserad av det utbudet.

Jag håller en viss förhoppning om att man i framtiden kommer vara tillåten att vara medlem på den USA:s verison av Netflix eller HBO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Lite svårt för EU att bestämma över NA.

Precis. Så detta hjälper ju inte de flesta. De flesta vill ju komma åt amerikanska streamingtjänster just för att de har oftast mycket större utbud.

Dock så hjälper det ju folk som är på resande fot inom EU.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Helt bisarrt att innehåll på internet styrs över var du bor.
Sen har jag väldigt svårt att se hur företag kan gynnas av det finns restriktioner. De borde gynnas av att vi är en värld och inte 193 plus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo för jag sa upp mitt Netflix när de började banna folk som kollade genom USA VPN för att få bättre utbud för de svenska utbudet är väldigt mycket sämre.

Vad jag vet så har de bara hotat banna VPN användare och skrivit in i användaravtalet att det inte är tillåtet. Har inte hört om en enda som blivit bannad. Själv har jag inte blivit det heller så... den dag det sker så lägger jag ned Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Vad jag vet så har de bara hotat banna VPN användare och skrivit in i användaravtalet att det inte är tillåtet. Har inte hört om en enda som blivit bannad. Själv har jag inte blivit det heller så... den dag det sker så lägger jag ned Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? ville inte riskera något så jag sa upp det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Vad jag vet så har de bara hotat banna VPN användare och skrivit in i användaravtalet att det inte är tillåtet. Har inte hört om en enda som blivit bannad. Själv har jag inte blivit det heller så... den dag det sker så lägger jag ned Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ligger väl delvis i deras intresse att se lagom mellan fingrarna på det.
Nu gissar jag bara, men det känns som att lokaliseringskraven snarare kommer från filmbolagen än att det är något Netflix tjänar på.
Sen behöver dom självklart visa att dom inte tillåter folk att använda VPN på en nivå så deras leverantörer är nöjda.
Kan tillägga att jag inte hört något trots att jag vid flera gånger besök en rad olika länder inom loppet av minuter

För övrigt trevligt lagförslag från EU

Permalänk
Medlem

Jo jo visst det är "jättefint", men väger inte upp för de långtgående befogenheter som de planerar att ge rättighetshavarna i jakten på piratkopiering. EU är fan sanslösa alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det likna FNs agenda 2030, än om den börjar gälla från år 2016, och Den nya världsordningen börjar det även att likna än mera (som inte längre är en konspirationsteori i o m Agenda 2030), skrämmande tider, enligt vissa "spännande tider".
Ett öppet nät av streamingtjänster inom EU, det känns som att en enad valuta inte dröjer länge, än om Euron inte gick som de säkerligen velat (vet att FN och EU inte är samma "organ".

Nej, nu ska jag sluta skriva, ville mest dela med mig av mina mer skrämda tankar om någon värderar dessa, plus att det är härligt att vädra då och då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Verkar som ett vettigt lagförslag. Notera dock skillnaden mellan Europakommissionen (som inte finns längre) och Europeiska kommissionen (även kallad EU-kommissionen). Det är det sistnämnda som är rätt i det här fallet. @jacob

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Precis. Så detta hjälper ju inte de flesta. De flesta vill ju komma åt amerikanska streamingtjänster just för att de har oftast mycket större utbud.

Dock så hjälper det ju folk som är på resande fot inom EU.

Ja det hade varit trevligt att komma åt svenska streamingtjänster, typ svt-play och liknande, när man är utomlands. Något som enligt min vetskap är blockerat pga rättighetsskäl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zamando:

Ja det hade varit trevligt att komma åt svenska streamingtjänster, typ svt-play och liknande, när man är utomlands. Något som enligt min vetskap är blockerat pga rättighetsskäl.

Yes. Säkerligen. Ska bli spännande att se hur svtplay löser detta. Har man en inloggning så kan ens hemland definieras utifrån denna men inloggningsmodellen har ju svt inte varit intresserad av. Kanske är enda lösningen nu i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

EU är ändå lite som mitt kärleksliv. Det blir rätt någon gång var femte år, ungefär.

Permalänk
Medlem

Hallelujah, EU gör nytta för en gångs skull. Dock känner jag att Europa inte har några intressanta tjänster att erbjuda varandra tack vare våra språkskillnader. Det är ju först och främst de amerikanska tjänsterna som man vill åt, och vi vet ju vilka rövhål Hollywood är när det kommer till geoblockering. Men men, det är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Nu börjar det likna FNs agenda 2030, än om den börjar gälla från år 2016, och Den nya världsordningen börjar det även att likna än mera (som inte längre är en konspirationsteori i o m Agenda 2030), skrämmande tider, enligt vissa "spännande tider".
Ett öppet nät av streamingtjänster inom EU, det känns som att en enad valuta inte dröjer länge, än om Euron inte gick som de säkerligen velat (vet att FN och EU inte är samma "organ".

Nej, nu ska jag sluta skriva, ville mest dela med mig av mina mer skrämda tankar om någon värderar dessa, plus att det är härligt att vädra då och då.

Hur menar du?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

För mig är det knäppt att de vill blockera en betalande kund bara för att denna bor i fel land. Vad får till exempel Netflix i USA ut av att inte tillåta mig att registrera mig där istället för på den svenska versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Detta löser inte utbudet, var detta löser är att du ska ha tillgång till ditt svenska utbud, även om du är för tillfället i Danmark just nu.

Istället för att utbud knyts till landet man befinner sig, så knyts utbud till landet man är registrerad till.

Är det de dom menar? Tolkade det som att det inte skulle vara tillåtet att ha olika utbud i olika EU länder, är det som du säger då är det ju en helt värdelös ide och EU har bara inneburit negativa saker för svenska internetanvändare. Jag som trodde att det äntligen kommit något positivt.

Felstavning
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

För mig är det knäppt att de vill blockera en betalande kund bara för att denna bor i fel land. Vad får till exempel Netflix i USA ut av att inte tillåta mig att registrera mig där istället för på den svenska versionen?

Det är knappast Netflix som vill ha det så. Utan det är svenska kanaler etc som har rättigheter över serier m.m som sätter stop för att vissa saker visas i sverige via Netflix.