Vi ska få fiber inkopplat till huset, ska man fixa en router eller powerline adaptrar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ghoti:

Det här är det många som säger och det gör mig nyfiken. Vad är det som motiverar all extra kabel istället för att peta in en billig switch vid behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan köra olika lan i respektive kabel, det går iofs att lösa även med vlan och switchar men det finns mycket mer än lan som kan använda kablaget, tex video, tele och ljud kan skickas över kabeln men är dyrt/omöjligt om du skulle behöva skick det via lan, minst dubbla kablar per rum helst fler än så om det går, ett dubbeluttag per vägg är inte fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@stee_vo:
Dra kabeln är inte svårt, men tänk på att inte dra den mer än <100 m utan aktiv förlängare. Jag skulle nog hålla mig till <80 för att ha lite marginal. Plus jag antar att det kan påverka hastighet/pingtider om du drar den till det maximala för CAT-kabel. Det "svåra" är att kontaktera dem. Du behöver i regel ett specialverktyg för det. Kostar inte mycket på ex Biltema < 100 kr. Sen RJ45 kontakter finns där också. Har använt dem och det är inget fel på dem. Iaf inte vad jag märkt under åren jag använt dem. Sen är väl ett tips att du kostar på dig installationskabel för gigabit CAT6+. Den är hårdare/kraftigare och bättre för ändamålet. Den typ av kabel brukar man inte kontaktera utan du installerar den till kontakter på/i väggen och till en patchpanel. Om det är ett hus ni själva äger så skulle jag nog rekommendera patchpanel nånstans och sedan utanpåliggande uttag.
Ett stort tips till: Dra alltid dubbla kablar överallt.

Mao du behöver ingen elektriker, om du inte känner nån. Det kostar Mycket pengar annars. Du behöver även ett verktyg för att kontaktera till patchpaneler och uttagen.
Det kanske räcker att du drar en kabel bara utanpå huset? Sen kan du ju komplettera med wlan om du vill. Men om du ska ha gigabit internet så vore det som sagt väldigt korkat att köra wlan och adaptrar å skit. Då är det kabel som gäller. Sen kommer det hålla så länge du/ni bor där. Så gör det ordentligt från start. Hade gärna hjälpt dig, men du bor säkert 2000mil härifrån haha.

Man tackar för tipsen! Vad kallas detta "special verktyg"? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Skrivet av roosterx:

Var i Sverige är du?

Haninge, precis söder om stockholm.

Skrivet av Fjellreven:

Ett tips är ju att kontaktera honor i båda ändarna och där det behövs hanar köpa korta patch-kablar (t.ex in i routern). Hanar är nämligen ganska opålitliga att kontaktera, i jämförelse med honor. Och som föregående svar, dra alltid två kablar till varje punkt då det ofta till och med är enklare att komma igenom hål då kabeln blir styvare plus att kabel är billigt. Dra inte heller längre än 90m.

Att köra sköldat cat6 är onödigt och de är riktigt krångliga att kontaktera för de som inte vet hur man gör. Kan rekommendera 3M's RJ45or eller Brand Rex RJ45or, de är enkla och pålitliga! 3M's väggdosor är också riktigt fina, platta och bra!

Mvh Före detta fiber och datatekniker (med minst 20 000 datauttag på nacken)

Ska kolla upp dom då, tack för tipsen. Vad ska man göra om man måste dra över 90 meter? Någon sorts förstärkare antar jag?

Skrivet av Nevil:

Kan säga att i min lägenhet när ja kört powerline för supportärenden på datorer, Så får ja ut ~20% av min internethastighet.. På min stationära får ja ut ~100 - 110Mbit, Men via adaptern (Som är kopplad direkt i väggen vid routern, o sedan i ett rum 5meter bort) får ja ut på sin höjd 20Mbit, Inte helt optimalt, Men funkar för arbetet ja gör.. Vet dock inte riktigt hur elnätet är kopplat eller liknande, Men skulle tippa på att de e på gränsen till godkänt.. ^^

Så som så många andra sagt här, Kör en ordentlig router & Switch, Dra kablar till alla rum du vill ha nät i (Personligen skulle de bli alla rum utom våtrum), och komplettera med Wifi för eventuella telefoner/surfplattor m.m..

Det låter ju inte alls bra, speciellt med tanke på att vårat hus är gammalt och rummen ganska långt ifrån varandra(+ endast lågenergilampor, om det nu gjorde någon skillnad). Det ser ut som att det inte är någon idé att köra på powerline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Man tackar för tipsen! Vad kallas detta "special verktyg"? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Sen är Kjell&co "Kunskapsbank" riktigt bra, och visar steg för steg hur man bär sig åt: http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/ka...

Biltema har även de bra priser på kabel och uttag.

Lycka till!

Permalänk

Powerline funkar bra om man skall ha det till tex tv eller andra prylar som inte drar så extremt mycket bandbredd eller inte gör så mycket att det är lite hög latens. Jag kör powerline till en tellstick net. Tror mina powerline är specade till 500mbit, i verkligheten så går det upp till runt 50-80mbit. Fast det är stabilt som tusan, aldrig blivit nedkopplad som jag blev innan när jag kopplade med en wifi extender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Sen är Kjell&co "Kunskapsbank" riktigt bra, och visar steg för steg hur man bär sig åt: http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/ka...

Biltema har även de bra priser på kabel och uttag.

Lycka till!

Man tackar, verkade inte allt för avancerat.

Skrivet av julgranen:

Powerline funkar bra om man skall ha det till tex tv eller andra prylar som inte drar så extremt mycket bandbredd eller inte gör så mycket att det är lite hög latens. Jag kör powerline till en tellstick net. Tror mina powerline är specade till 500mbit, i verkligheten så går det upp till runt 50-80mbit. Fast det är stabilt som tusan, aldrig blivit nedkopplad som jag blev innan när jag kopplade med en wifi extender

Vilka hastigheter betalar du för då?

Permalänk
Medlem

Okej Stockholm det funkar inte för mig tyvärr Här har du lite tips på saker som dök upp när man sökte på biltema: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=rj45
Pressverktyg kallas det tydligen. Sen har du en tång för rj45-kontakterna här: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... Det var dock en av de dyrare, men hittade ingen på biltema. Men du vet ungefär hur det ska se ut.

Och googla på hur färgerna ska sitta när du pressar kontakterna. Det är inte så viktigt bara du gör samma på båda sidorna. Men det är ju ingen nackdel om du gör det enligt standard. Sen på själva uttagen i väggen så brukar det finnas ett A och ett B schema på baksidan som du följer. För mig det är A som gäller. Det viktigaste är att du gör samma på båda sidorna/ändarna. När du drar kabel så se till du har iaf 1dm tillgoda i uttagen så du kan göra om ifall.
Eller så kan du skriva här igen när du väl kommer till den biten då ska du göra det, kanske är lättare. Så kan du få hjälp igen av någon här.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej Stockholm det funkar inte för mig tyvärr Här har du lite tips på saker som dök upp när man sökte på biltema: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=rj45
Pressverktyg kallas det tydligen. Sen har du en tång för rj45-kontakterna här: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... Det var dock en av de dyrare, men hittade ingen på biltema. Men du vet ungefär hur det ska se ut.

Och googla på hur färgerna ska sitta när du pressar kontakterna. Det är inte så viktigt bara du gör samma på båda sidorna. Men det är ju ingen nackdel om du gör det enligt standard. Sen på själva uttagen i väggen så brukar det finnas ett A och ett B schema på baksidan som du följer. För mig det är A som gäller. Det viktigaste är att du gör samma på båda sidorna/ändarna. När du drar kabel så se till du har iaf 1dm tillgoda i uttagen så du kan göra om ifall.
Eller så kan du skriva här igen när du väl kommer till den biten då ska du göra det, kanske är lättare. Så kan du få hjälp igen av någon här.

Jag kör liksom de flesta i Sverige med B standard. Spelar ingen som helst roll egentligen, bara man är konsekvent i båda ändarna.

Permalänk
Medlem

@Gaist: Ja då är det väl B som man använder
Oavsett om man använder A på ena och B på andra så blir kontakten korsad. Vilket normalt sett sköts auto numer av NIC/switcharna.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av stee_vo:

Man tackar, verkade inte allt för avancerat.
Vilka hastigheter betalar du för då?

?? Det är på mitt interna nätverk. Där går det på 1Gbit. Fast jag har kopplat dom på grendosor. Egentligen så är det bästa att dom skall sitta på ett enskilt uttag och på samma fas. Så för att sitta på en grendosa med massa andra saker inkopplade och jag vet inte ens om det är på samma fasledning dom är på, så är det helt okej. Som sagt, till tv, telefon, och där du inte behöver mycket hög hastighet och låg latens så fungerar det utmärkt och är mycket smidigt.