Permalänk
Medlem

Skylake och DDR3

Tja, läste nånstans att dessa inte går superbra ihop eftersom bland annat volten och spänningarna inte klaffar och att det kan förstöra livslängden, är det nått man bör undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

Tja, läste nånstans att dessa inte går superbra ihop eftersom bland annat volten och spänningarna inte klaffar och att det kan förstöra livslängden, är det nått man behöver bry sig om?

Vanliga DDR3 passar inte, det måste vara DDR3L minne i så fall.

Edit:

Såg nu att det finns ett par moderkort för vanliga DDR3 minne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vanliga DDR3 passar inte, det måste vara DDR3L minne i så fall.

Edit:

Såg nu att det finns ett par moderkort för vanliga DDR3 minne också.

Nämen det ska väg gå på ett sånt här?

Permalänk
Medlem

@kekkzor:
Står det att moderkortet stödjer DDR3, så gör det det, annars inte.

Permalänk

@kekkzor: varför köpa skylake om du ska ha DDR3 då kan du ju lika gärna ta 1150 och en Broadwell 5675C / 5775C ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

@kekkzor:
Står det att moderkortet stödjer DDR3, så gör det det, annars inte.

Med sagt kolla alltid på tillverkares hemsida för att få korrekt svar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@kekkzor: varför köpa skylake om du ska ha DDR3 då kan du ju lika gärna ta 1150 och en Broadwell 5675C / 5775C ?

varför betala 1000-2000kr mer bara för att använda ddr3?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

Nämen det ska väg gå på ett sånt här?

Det skal ju funka enligt vad dom säger, men som redan nämnts så finns det ingen anledning till att köra skylake om du inte väljer DDR4.
Bättre att titta på ett Z97 moderkort och en bra cpu till det.

Permalänk
Skrivet av Christley:

varför betala 1000-2000kr mer bara för att använda ddr3?

varför ta skylake om broadwell presterar bättre ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

varför ta skylake om broadwell presterar bättre ?

för att det kostar 1000-2000kr mer?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Funderar på att använda mina nuvarande DDR3 minnen, blir inte datorn vassare om man väljer en skylake med DDR3 jämnfört med en i5 1150 ? Det diffar ju två generationer ?
Det behöver inte bli dyrare bara för man väljer skylake, det skiljer ju ingenting i pris på processorna ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kekkzor:

Funderar på att använda mina nuvarande DDR3 minnen, blir inte datorn vassare om man väljer en skylake med DDR3 jämnfört med en i5 1150 ? Det diffar ju två generationer ?
Det behöver inte bli dyrare bara för man väljer skylake, det skiljer ju ingenting i pris på processorna ?

Jag antar att du menar använda dina DDR3L minnen? DDR3 kommer inte att fungera då dom behöver för hög spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag antar att du menar använda dina DDR3L minnen? DDR3 kommer inte att fungera då dom behöver för hög spänning.

Det finns flera tillverkare som släppt moderkort som ska klara av endast DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag antar att du menar använda dina DDR3L minnen? DDR3 kommer inte att fungera då dom behöver för hög spänning.

Det verkar gå:

"Ofcourse, if you plugin DDR3 memory (provided your motherboards has the necessary slot), it will run. But prolonged use can (and will) damage your brand new Skylake chip (or the IMC inside it to be more precise) – especially if you are running enthusiast memory with high voltages (1.65V). "

Men det kanske är nånting man bör undvika då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kekkzor:

Det verkar gå:

"Ofcourse, if you plugin DDR3 memory (provided your motherboards has the necessary slot), it will run. But prolonged use can (and will) damage your brand new Skylake chip (or the IMC inside it to be more precise) – especially if you are running enthusiast memory with high voltages (1.65V). "

Men det kanske är nånting man bör undvika då.

Precis, då den högre spänningen kommer antingen direkt eller i långa loppet skada brädan / processorn, vilket kanske är synd när man ändå lägger ut en viss summa på dessa. Jag hade gått på korrekt ram direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför betala 1000-2000kr mer bara för att använda ddr3?

Skrivet av Christley:

för att det kostar 1000-2000kr mer?

Hur kan Broadwell kosta 1000-2000 kr mera än Skylake?
5775C är 200 kr billigare än 6700K.
5675C är 200 kr dyrare än 6600K.
Inte direkt mycket.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Hur kan Broadwell kosta 1000-2000 kr mera än Skylake?
5775C är 200 kr billigare än 6700K.
5675C är 200 kr dyrare än 6600K.
Inte direkt mycket.

misstog mig för att broadwell krävde x99 moderkort. sorry

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

Funderar på att använda mina nuvarande DDR3 minnen, blir inte datorn vassare om man väljer en skylake med DDR3 jämnfört med en i5 1150 ? Det diffar ju två generationer ?
Det behöver inte bli dyrare bara för man väljer skylake, det skiljer ju ingenting i pris på processorna ?

Den prestandaskillnaden kommer du inte märka och är definitivt inte värd pengarna, enda anledningen att uppdatera till skylake är att man vill åt det senaste och då inkluderar DDR4 minne som man högst sannolika kan komma att återanvända i kommande system.
Skillnaden mellan i5 6600K och i5 4690K är runt 5% och kombinerar man sedan 6600 med DDR4 så blir totalskillnaden ytterligare några %.

Köper du ett skylakemoderkort som tar DDR3 så kommer du troligen inte att kunna OC den cpu'n, men köper du ett Z97 moderkort och en 4690K så kan du OC och få den betydligt snabbare än en skylake som inte är OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den prestandaskillnaden kommer du inte märka och är definitivt inte värd pengarna, enda anledningen att uppdatera till skylake är att man vill åt det senaste och då inkluderar DDR4 minne som man högst sannolika kan komma att återanvända i kommande system.
Skillnaden mellan i5 6600K och i5 4690K är runt 5% och kombinerar man sedan 6600 med DDR4 så blir totalskillnaden ytterligare några %.

Köper du ett skylakemoderkort som tar DDR3 så kommer du troligen inte att kunna OC den cpu'n, men köper du ett Z97 moderkort och en 4690K så kan du OC och få den betydligt snabbare än en skylake som inte är OC.

Okej, mycket bra info, då är jag helt säker på vad jag ska spendera mina pengar på nu under mellandagsREAn God jul !

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den prestandaskillnaden kommer du inte märka och är definitivt inte värd pengarna, enda anledningen att uppdatera till skylake är att man vill åt det senaste och då inkluderar DDR4 minne som man högst sannolika kan komma att återanvända i kommande system.
Skillnaden mellan i5 6600K och i5 4690K är runt 5% och kombinerar man sedan 6600 med DDR4 så blir totalskillnaden ytterligare några %.

Köper du ett skylakemoderkort som tar DDR3 så kommer du troligen inte att kunna OC den cpu'n, men köper du ett Z97 moderkort och en 4690K så kan du OC och få den betydligt snabbare än en skylake som inte är OC.

Om man inte satsar på ett moderkort som använder annan BIOS som man kan överklocka icke K märkta Skylake, då kanske man faktiskt kan tjäna en del på att köra DDR3/Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Om man inte satsar på ett moderkort som använder annan BIOS som man kan överklocka icke K märkta Skylake, då kanske man faktiskt kan tjäna en del på att köra DDR3/Skylake.

Det är ju inte säkert att någon av de moderkorten som kan ta DDR3 får den modifierade bios, vad jag sett hittills är det enbart Z1xx kretsar som får den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är ju inte säkert att någon av de moderkorten som kan ta DDR3 får den modifierade bios, vad jag sett hittills är det enbart Z1xx kretsar som får den.

Absolut, jag skulle gissa på att om inte Intel gör något mot det, så skulle jag sätta ganska mycket att det kommer ut till flera andra budget moderkort, så vitt jag förstått det så är det bara annat BIOS, inget med hårdvaran, så borde inte vara några problem, om inte moderkortstillverkarna vill göra det till något "exklusivt" för dyrare moderkort.