Tappar nätet när jag tittar på Netflix?

Permalänk
Medlem

Tappar nätet när jag tittar på Netflix?

Hej.

Har en laptop (se sign) kopplad till TV:n. Datorn är kopplad till en Netgear router (WNR3500L v2) med kabel (wifi finns med).

Till vardags har jag alltid bra och stabil uppkoppling men så fort jag ska använda Netflix eller HBO så tappar datorn nätet. Brukar ta 2-10 min och sedan får jag en gul varningstriangel på Win 10 nätverksikon. Ber man Windows felsöka återställer den nätverkskortet och man kan kolla några minuter tills samma problem uppkommer.

Speldatorn, surfplatta och mobil har nät när detta händer så det känns som det är lokalt på min bärbara som det strular.

Någon som har några förslag på lösningar?

Mvh
Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Kan du nå modemet när du tappar uppkopplingen? Testa pinga 192.168.0.1.
Kan du det så kolla om du får en IP, tex genom att logga in på modemet och kolla vad din externa IP är.
Är den 169.xxx så har du inte fått en IP av din ISP. Ladda tex ner Glasswire för att se om du tappar uppkopplingen fler gånger, tex när du är på jobbet/skolan.
Om du inte kan pinga ditt modem, testa samma sak med kabel. Kan du fortfarande inte pinga ditt modem så testa samma sak med annan dator.

Permalänk
Medlem

Prova att avaktivera nätverk kortet viloläge så inte de spökar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Prova att avaktivera nätverk kortet viloläge så inte de spökar

Detta har jag gjort och nu försvinner inte uppkopplingen. Men det är tyvärr lika långsamt som förut, hinner inte med att buffra i Netflix och HBO. Har 100Mbit/s fiber och wifit borde leverera 10Mbit/s(?). Att streama på surfplattan eller stationära går bra men laptopen krånglar...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Då låter de som du har något program som äter upp dit nät
eller att du har något fel på nätverkskortet som bromsar den
kan vara dålig kontakt på kabeln

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Då låter de som du har något program som äter upp dit nät
eller att du har något fel på nätverkskortet som bromsar den
kan vara dålig kontakt på kabeln

Tror jag har fått ett acceptabelt resultat nu.

Jag har inaktiverat WIFI:t, det tappade nätet OCH var långsamt som sagt.
Med fasta nätet fick jag ut bra hastigheter men tappade även där kontakten (var 5:e/10:e minut).

Har provat att sätta manuella DNS IP-adresser och har i kväll kunnat streama Netflix i någon timma utan avbrott.

Mvh
Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Har inte löst det, problemet fortsätter fastän i minskad omfattning...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Vad sitter innan netgear routern? Har du någon mer enhet som agerar router?

Permalänk
Medlem

dubbel NAT skulle ju kunna strula, ser att du har stationär burk också, har du testat med den också? har inte jättekoll på hur netflixappen funkar, men den kanske håller sessionen levande på något vis medans webläsaren inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad sitter innan netgear routern? Har du någon mer enhet som agerar router?

Inte helt hundra på vad du menar. Gothnet Bahnhof 100 Fiber i väggen som kopplas till routern, ifrån routern går fast kabel till laptop och stationär, och en hdd som är utdelad. Routern har även wifi.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

dubbel NAT skulle ju kunna strula, ser att du har stationär burk också, har du testat med den också? har inte jättekoll på hur netflixappen funkar, men den kanske håller sessionen levande på något vis medans webläsaren inte gör det?

Stationära funkar klockrent, mobil och surfplatta som går på wifi funkar också klockrent. Problemet verkar ligga lokalt på laptopen.

Med fast kabel är internet på laptopen snabbt men tappas "Standardgateway inte tillgänglig", på wifi är laptopen superslö och tappar även där nätet.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Har också detta problem på mina trådlösa W10 maskiner.
Till synes slumpmässigt så verkar det som att W10 tappar kontakten med nätverkskortet.
Kör ASUS N66U.
Och precis som för TS så är det bara en maskin som "dör", nätet är uppe som vanligt.

Asus T100, Acer laptop (med Intel 7260AC kort) och en Haswell NUC även den med Intel kort.
Kör jag via 2.4GHz så fungerar det som det skall, men vem vill göra det ?

Har löst det med att köra W7 på min NUC, noll problem med W7 och ren frustration med W10.
Acer laptopen fungerar inte med UEFI W7 så jag är fast med W10 på den tyvärr.
Samma sak med T100 där enda alternativen är W8 eller W10, pest eller kolera MAO.

Permalänk
Medlem

röstar för en pingsnurra mot routern från laptopen över kabel. med fast IP-nummer och DNS, så man har plockat bort massor med felkällor som skulle kunna dyka upp. räknar med att nätverkskabel är bytt. men verkar ju nästan vara mjukvarumässigt.. testat att googla på nätverkskortet och w10?