Hur faskingen tänker Valve? [CS GO rankning]

Permalänk

Hur faskingen tänker Valve? [CS GO rankning]

Hej kloka Swecare,

Jag är fundersam över det här med rankningen.

Det är nämligen så att jag just nu är Gold Nova Master och kan verkligen inte nå MG.

Fram tills nyss hade jag en win-streak på 13 matcher, vilket jag tycker borde vara mer än tillräckligt för att gå upp. Jag har pendlat mellan att ligga först med 70+ poäng (och tillhörande MVP-stjärnor), någonstans i mitten och ibland i botten.

När jag och en kompis (som hade en win-streak på 12 matcher och var MG) spelade en match igår så förlorade vi och kompisen gick ner i rank.

Hur är det möjligt att inte gå upp efter att ha vunnit tolv/tretton matcher i rad men sedan gå ner efter en förlust?

Jag kan tillägga att jag aldrig fått någon VAC-ban eller liknande!

Permalänk
Medlem

@NybbTronio:

Hända exakt samma med mig.
ingen kommentar på den asså.

Permalänk
Medlem

Vart med om samma sak.

Men vet du vad jag har upptäckt som gör spelet roligare?

Skit i rank

Dold text
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag är med om samma sak hela tiden. Bara skit i ranken och ha kul.

Permalänk
Medlem

Verkar lustigt.. jag rankar vanligtvis efter 5 raka om jag inte förlorar. Rankade global efter 8 raka 1 draw... fick även eagle direkt på min smurf efter jag spelat 10 ranker och jag vann inte alla.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

De gjorde en rank squash just nu med patchen så i princip alla håller på att deranka nu. Det var allt för många GNM och över, mycket fler än under så de har fixat det lite nu iaf

Permalänk

Legat på samma rank (LEM) galet länge nu... Känner mig nöjd. Jag misstänker att man tittar på mer än winrate för rankning.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem

Alltså, för att klargöra. Winstreak har inte mycket att göra med rankingen, det är ditt lags prestation som ställs mot den förväntade utgången av matchen baserat på er relativa rank i jämförelse med motståndarnas.

Sen är det dessvärre så att om man fortfarande harvar i en lägre rank så är man tyvärr inte bättre än så i dagsläget. Men som sagt, vad är viktigast i slutändan. Att man har roligt när man lirar eller att det finns en annan liten ikon vid sidan om ens namn?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Men det är mycket roligare att spela när man har ett mål. Tråkigt tycker jag när man inte får någon bekräftelse på att det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Men det är mycket roligare att spela när man har ett mål. Tråkigt tycker jag när man inte får någon bekräftelse på att det går bra.

Vill du bli bättre? Här har du några tips i såna fall.

  • För att få in bra precision i din aim, försök hitta en så låg sens som möjligt att köra 360 på din musmatta. Sen nöter du in den nya sensen.

  • Börja att kolla igenom mängder med guider för nades, flashar, smokes, positionering, crosshair placement och andra tips och tricks. Till exempel från dessa två på youtube, adreN och voo, som bryter ner det på ett enkelt sätt.

  • Värm upp med t.ex. aimbotz, training_aim_csgo2 och DM innan du lirar matcher. Sätt ett mål att du ska ha 300 frags som egen warmup och aimträning varje dag.

  • Lägg några kronor på att lira på Faceit, CEVO, ESEA, ESL istället för MM. Du får bättre mot- och medspelare.

  • Vill du ändå köra MM, försök hitta polare som är högre rankade än dig. Visst att du blir delvis boostad på det viset men det viktiga med konceptet är att alltid möta bättre spelare och lära sig ett och annat. Lär du dig inte av dom kommer du ändå att ranka ner igen när du soloköar.

  • Titta igenom dina demos i efterhand, då menar jag inte bara dina highlights utan allt. Där ser du när du peekade vid fel tillfälle, när du steppar ut för långt, när du tagit onödiga risker, där du inte gått för re-frag när en lagmedlem dött och när du inte haft ditt crosshair i perfekt huvudhöjd redan innan du gått fram. Alla såna enkla misstag leder till många förlorade rundor i slutändan. Inse att du gör misstag och gör något åt det.

  • Money management, då menar jag inte bara basic grejer som att köpa vs eco. Utan att du har en plan med allt du köper, t.ex. köper du en molly så ska du ha färdigt för dig hur och när du har tänkt att använda den. Annars är det bara pengar i sjön.

Jag är inte världens bästa spelare, men jag har mina moments. Det som är viktigt är att jag konstant försöker bli bättre och då måste man lägga ner tid på annat än att bara lira MM. Jag är Global i CSGO fast det säger inte så mycket, min historia i FPS-communityn säger förhoppningsvis desto mer.

Lycka till!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Rankningen behövdes faktiskt ordnas upp, när dom började banna fuskare i LEM och uppåt Global, så blev det sjukt konstigt i rankningen. Jag är GE själv, men mer än ofta så kunde man möta väldigt många som inte ens hörde hemma där. Det märktes ganska fort när många matcher blev 16-3 och dylikt. Dom kallar en fuskare osv som vanligt givetvis, men sanningen är helt enkelt att rankningen inte var som den skulle, vissa som var högre rank hörde inte hemma där överhuvudtaget. Valve har gått ut och sagt att dom har justerat rankningen så att det är en mindre procent i högre skiktet av rankerna, vilket jag själv anser är bra. Det var faktiskt folk uppe i global som höll hemma i dmg/LE. Efter mer än 15år av CS, och ett antal timmar i CS:GO i GE så är detta min erfarenhet. Lite information om det som har justerats i rankningen länkar jag nedan.

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3wquly/psa_...

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3xe7py/has_...

I den sistnämnda länken har även Valve själva kommenterat vad dom har gjort. Som andra säger, bry dig inte så mycket om rank, håller med om att det är något att sträva efter och försöka bli bättre. Men om du inte har 5st lika sinnade personer som försöker förbättra er, så är rank inte så mycket och bry sig om. Visst kan du bli bättre inviduellt, men det är ändå ett team spel.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Men det är mycket roligare att spela när man har ett mål. Tråkigt tycker jag när man inte får någon bekräftelse på att det går bra.

Detta både förstår jag men också irriterar mig. Du söker bekräftelse från en rank i ett spel? Du märker inte själv om du blir bättre alltså?
Det här är problemet med dagens CS-spelare; De bryr sig alldeles för mycket om rank och de har ingen aning om hur CS egentligen skall spelas.

Den enda bekräftelse du behöver är att veta du är bättre än andra. Det handlar dock inte bara om frags utan sättet du spelar. Kolla genom dina egna demos och se dina egna fel är nog bland det bästa du kan göra.

Däremot tycker jag inte du ska sticka över till Faceit / ESEA etc. Det är allt för mycket "noobs" där och det blir bara aids att spela med folk som inte vet hur. Detta säger jag inte för att vara en douche, men det är sanningen. 9/10 matcher hamnar man med folk som inte har någon som helst aning om vad samspel, taktiker eller vänlighet är.

Så fort man säger "gör så här" hör man antingen en arg ryss eller någon som tror de är bättre enbart pga de har fler kills än en.
CEVO kan du spela dock. Det är en skithåla vilket som.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tittar man på CS:GO Ranks Distribution http://csgosquad.com/ranks så omfördelas rankerna dagligen nu. Kan kännas segt att gå ner i rank, någon vecka till så tänker inte många mer på det. Tidigare LE spelare verkar bli mer MGE+ nu.

Inte så dumt för GE spelare att de får något att pusha för igen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Okej, tack alla. Nu har jag en ny syn på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Detta både förstår jag men också irriterar mig. Du söker bekräftelse från en rank i ett spel? Du märker inte själv om du blir bättre alltså?
Det här är problemet med dagens CS-spelare; De bryr sig alldeles för mycket om rank och de har ingen aning om hur CS egentligen skall spelas.

Den enda bekräftelse du behöver är att veta du är bättre än andra. Det handlar dock inte bara om frags utan sättet du spelar. Kolla genom dina egna demos och se dina egna fel är nog bland det bästa du kan göra.

Däremot tycker jag inte du ska sticka över till Faceit / ESEA etc. Det är allt för mycket "noobs" där och det blir bara aids att spela med folk som inte vet hur. Detta säger jag inte för att vara en douche, men det är sanningen. 9/10 matcher hamnar man med folk som inte har någon som helst aning om vad samspel, taktiker eller vänlighet är.

Så fort man säger "gör så här" hör man antingen en arg ryss eller någon som tror de är bättre enbart pga de har fler kills än en.
CEVO kan du spela dock. Det är en skithåla vilket som.

Ranken får kids och ovetande att stanna kvar. Kolla bara på LoL, helt maniskt där.

Permalänk
Medlem

Valve har fixat rankerna, alla har det lika svårt att ranka upp och lättare att ranka ner, inget att gnälla över. Supreme/global ska inte vara så lätt att ranka som det faktiskt var innan patchen, jag var supreme innan och nu är jag LE, trots det är det tuffare motstånd nu än innan, man ska inte kunna få 30+ frallor varje game i de högre rankerna. Nu är det 1% av spelarbasen som är global medan tidigare så var det hela 8% lol.

Trots det är GN lätt att ranka ut från, fortsätt vinna så löser det sig, MM är baserat på MMR och inte winstreaks, hur mycket MMR man tjänar/förlorar beror på ranken på med/motspelare och hur hårt man vinner matchen, en 16-0 ger bra med MMR om motståndarna är högre rank, då kan man nog ranka upp nästa game om det vill sig väl :). Om du känner att du inte kan ranka upp från GN är det ranken du förtjänar tills du lär ch placement, prefires, fakepeaks etc etc

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Valve har fixat rankerna, alla har det lika svårt att ranka upp och lättare att ranka ner, inget att gnälla över. Supreme/global ska inte vara så lätt att ranka som det faktiskt var innan patchen, jag var supreme innan och nu är jag LE, trots det är det tuffare motstånd nu än innan, man ska inte kunna få 30+ frallor varje game i de högre rankerna. Nu är det 1% av spelarbasen som är global medan tidigare så var det hela 8% lol.

Trots det är GN lätt att ranka ut från, fortsätt vinna så löser det sig, MM är baserat på MMR och inte winstreaks, hur mycket MMR man tjänar/förlorar beror på ranken på med/motspelare och hur hårt man vinner matchen, en 16-0 ger bra med MMR om motståndarna är högre rank, då kan man nog ranka upp nästa game om det vill sig väl :). Om du känner att du inte kan ranka upp från GN är det ranken du förtjänar tills du lär ch placement, prefires, fakepeaks etc etc

Tack, nu tar jag varje match för vad det är och slutar fokusera för mycket på ranken och istället på att bli bättre

Permalänk
Medlem

Det är bra att valve har gjort så, stör mig så in i helvete på boostade G.E. Folk kör i grupp med fuskare och tror att de klarar resten på egen hand. Själv har man inte derankat på månader före & efter uppdateringen.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Skäggig legend

Jag var supreme, nu är jag DMG. över två matcher...

Som någon här sa: Skit i ranken, spela för sköjj!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 