Permalänk

hjälp att uppdatera min dator!

behöver hjälp dessa grejer har jag...

grafikkort: asus gtx 760-dc2 series
aggregat: antec 650w
hårdisken: barracuda 1000gb
ram: crosair vengeance 2 st 4gb
moderkorr: asus p8z77-v lx
cpu: intel core i5-3450 @3.10GHz 3.10GHz

vill uppdatera mig så datorn blir bättre tänkte också byta så jag får två skärmar vad ska jag byta ut och även köpa till gör att datorn ska bli bra? tack på förhand

är väldigt okunnig så don't hate

Permalänk
Medlem
Skrivet av wetterlundh:

behöver hjälp dessa grejer har jag...

grafikkort: asus gtx 760-dc2 series
aggregat: antec 650w
hårdisken: barracuda 1000gb
ram: crosair vengeance 2 st 4gb
moderkorr: asus p8z77-v lx
cpu: intel core i5-3450 @3.10GHz 3.10GHz

vill uppdatera mig så datorn blir bättre tänkte också byta så jag får två skärmar vad ska jag byta ut och även köpa till gör att datorn ska bli bra? tack på förhand

är väldigt okunnig så don't hate

Nytt grafikkort och en Ssd skulle sitta fint

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk

aaah funderar på att köpa ett ssd men spelar typ cs och lol så behövs ett nytt grafikkort? är det värt att köpa lite mer ram och ett bättre cpu? @phixip:

Permalänk
Skrivet av wetterlundh:

aaah funderar på att köpa ett ssd men spelar typ cs och lol så behövs ett nytt grafikkort? är det värt att köpa lite mer ram och ett bättre cpu? @phixip:

Du behöver inte mer än 8 GB RAM om du inte ska redigera videos och foton. Men ett nytt GPU kommer vara bra. Ska du ha en ny processor, så kanske du ska skaffa en i7a.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk

så behöver inte mer ramminne om man ska ha två skärmar? aah tänkte köpa en i7a men vad gör processor? @MegaAlalil:

Permalänk

@wetterlundh: så begagnad i7 2600k / i7-3770K ? har du inte kunskaperna så blir det svårt byta processor.
https://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z77V_LX/HelpDesk_CPU/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av wetterlundh:

så behöver inte mer ramminne om man ska ha två skärmar? aah tänkte köpa en i7a men vad gör processor? @MegaAlalil:

Skall du redigera bilder, filmer eller likande så är en i7 något för dig, skall du bara spela så är en i5 det du skall gå på. Detta gäller även RAM och har du fler skärmar så hjälper inte mer RAM dig utan ett bättre grafikort. Båda skärmarna skal vara kopplade till grafikortet.
Spelar du CS så är det super over kill med en i7...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

är det dem processorerna som kan funka för mitt moderkort?@Grönahunden:

Permalänk

ska inte redigera några filmer, så det funkar med den processorn jag har? håller mitt grafikkort till 2 skärmar? @NightFred:

Permalänk
Skrivet av wetterlundh:

är det dem processorerna som kan funka för mitt moderkort?@Grönahunden:

klicka på länken så visas vilka Cpu som stöds,
hur ska du testa processorn innan köp?
har du inte kunskaperna att sätta i en annan cpu så är ju chansen stor att du har sönder något, om du testar dig fram.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

om jag följer länken så hittar jag inte min processor som sitter i stämmer det eller är jag helt blind?! har en kompis som kan hjälpa mig sätta in det men sa att jag skulle fråga runt lite på denna sidan efter hjälp im vad jag skulle ha med i datorn och så för att göra den bättre
@Grönahunden:

Permalänk
Skrivet av wetterlundh:

om jag följer länken så hittar jag inte min processor som sitter i stämmer det eller är jag helt blind?! har en kompis som kan hjälpa mig sätta in det men sa att jag skulle fråga runt lite på denna sidan efter hjälp im vad jag skulle ha med i datorn och så för att göra den bättre
@Grönahunden:

din processor är med på listan tryck Ctrl+F så kommer sökrutan fram skriv in i5-3450 så blir det 2 träffar
Core i5-3450 (3.1G,L3:6M,iGPU,4C,VT-d,77W,rev.E1)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@wetterlundh: anser inte att det är nödvändigt

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av wetterlundh:

ska inte redigera några filmer, så det funkar med den processorn jag har? håller mitt grafikkort till 2 skärmar? @NightFred:

Har helt och hålet med hur hög upplösning som du vill ha på dina skärmar. Har du två 1080p och samtidigt inte kör med höga instälningar på spel så är det inga problem. Hade om du har pengar, köpt en SSD vilket snabbar upp ordentligt. Sen lagt pengar på ett R9 380/390 beroende på vad din budget är.. Hade gjort en del när du spelar. Klarat av två skärmar bättre och högre upplösning än vad du har idag.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

Du behöver inte mer än 8 GB RAM om du inte ska redigera videos och foton. Men ett nytt GPU kommer vara bra. Ska du ha en ny processor, så kanske du ska skaffa en i7a.

RAM kan du aldrig ha för mycket av.

Om du stänger av datorn varenda gång du slutar använda den, då kan du KANSKE ha rätt...

Men har du datorn på längre, så cachar Windows som tokig, vilket generellt snabbar upp en hel del, väldigt mycket kan det bli om du t.ex. kör samma stora spel gg på gg.

Dessutom, kan du lägga några GB på en RAMDisk och där lägga alla kataloger för tempfiler och nätläsarcache, sitter man med datorn på en dag märks det kanske inte mycket, men sen snabbas det upp en hel del.

Jag bytte rätt nyligen från 32GB 1866, till 16GB 2400(tack vare billigt på black friday), och medans allt snabbas upp, så märks det ändå tydligt ibland att Windows(och enstaka gg spels) cachning inte alls är lika effektiv, det blir små hack ibland när nåt laddas som med 32GB förut, aldrig lämnade RAM.

Visst, jag bootar sällan om oftare än med några veckors mellanrum, men man märker av det redan efter en dag eller två.

Minns för övrigt när en kille på ett forum testade olika Windows versioner med olika mycket RAM, i 4GB steg, för att se när de slutade få bättre prestanda av att lägga till mer.
Alla fick bättre av att gå från 8 till 12GB. Nästan alla fick bättre med 16 i stället för 12. Över 16 däremot blev det ingen skillnad utöver felmarginal.
Minns inte om det var Vista eller W8 som inte ändrade sig från 12 till 16...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wetterlundh:

behöver hjälp dessa grejer har jag...

grafikkort: asus gtx 760-dc2 series
aggregat: antec 650w
hårdisken: barracuda 1000gb
ram: crosair vengeance 2 st 4gb
moderkorr: asus p8z77-v lx
cpu: intel core i5-3450 @3.10GHz 3.10GHz

vill uppdatera mig så datorn blir bättre tänkte också byta så jag får två skärmar vad ska jag byta ut och även köpa till gör att datorn ska bli bra? tack på förhand

är väldigt okunnig så don't hate

i7 3770K är nog bästa du kan åstadkomma om du vill ha ny CPU, och cpu är grundläggande för en dator och snabbar upp det mesta lite grann.
En sån cpu går troligen rätt lätt att överklocka upp till 4Ghz också, vilket skulle ge dig en rätt ok och billig uppgradering om du kan hitta en begagnad för bra pris.
Håll koll på sweclockers marknad, var minst en 3770K till salu där några veckor sen. Budet där var 900kr.

Du kan köpa till 8GB RAM och lägga till ditt nuvarande eftersom du bara använder 2 av 4 RAM-platser, med nuvarande RAM-priser så är det i alla fall inte dyrt, däremot är det inte heller nåt som nödvändigtvis ger några uppenbara eller självklara prestandavinster.

En SSD är troligen det som kan ge dig mest märkbar skillnad, om du vill slippa installera om för att dra full nytta av den så kan du ta en titt på Sandisk´s "Readycache", som använder en liten SSD ihop med deras programvara för cachning.

Grafikkort är väl det mest intressanta för dig att byta ut snarare än lägga till, om du vill börja köra 2 skärmar... Ett NVidia 970 eller ett AMD 390 borde lätt låta dig köra 2 skärmar med nästan vadhelst du vill i upplösning.

Men ta först och kolla hur det är med ditt nuvarande kort, för beroende på vilken modell du har, så klarar det kortet redan att köra 2 eller rentav 3 skärmar, och enda frågan blir då vilken prestanda du får i de spel/program du kör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S