Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hetsen kring HZ på skärmen.
om vi tar bort spel helt ur ekvationen och bara koncentrerar oss på bildskärm hur kan någon se skillnad på 60/75/100/120 och 144 HZ när era ögon bara kan uppleva runt 24-36 HZ i verkligheten.
Vad ni tycker ni upplever i spel skiter jag fullständigt i för det är ej relevant här.
Allt verkar vara en hysteri bara för att någon vill vara bättre än andra eller är det ett självbedrägeri bara för att vilja ha grejor?

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Kan någon förklara för mig hetsen kring HZ på skärmen.
om vi tar bort spel helt ur ekvationen och bara koncentrerar oss på bildskärm hur kan någon se skillnad på 60/75/100/120 och 144 HZ när era ögon bara kan uppleva runt 24-36 HZ i verkligheten.
Vad ni tycker ni upplever i spel skiter jag fullständigt i för det är ej relevant här.
Allt verkar vara en hysteri bara för att någon vill vara bättre än andra eller är det ett självbedrägeri bara för att vilja ha grejor?

Jag ser direkt skillnad på 30 eller 60FPS så jag tror inte på att ögonen bara ser 36hz. Dock har jag testat en 120hz skärm och det var ganska bra men jag personligen tar hellre 4k upplösning än hög frekvens 60hz räcker gott för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandreno:

Hej! Som tråden lyder undrar jag vad ni skulle prioritera, det vill säga att antingen köpa en widescreen som har 1080p och 120hz eller en widescreen som är kapabel att göra 1440p fast endast har 60hz. Vad skulle ni säga är mest värt? Vet att det finns skärmar som Acer x34 predator som har båda men vill helst inte lägga 13000 på en skärm i nuläget :). Mvh

Har du vettig hårdvara i datorn och en gång har kört 120 hz + så kommer du aldrig kunna sitta vid 60 hz igen oavsett hur bra panel det är:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

@Alling
Måste säga att det låter inte som du kan skilja på bra och dåliga pixlar.

Det är som du säger att du kan få hög upplösning med hög uppdatering men då är frågan får du samma bild (kvalite) ?

NEJ det får du inte. Det är som skillnaden mellan dag och natt.
Jag sitter själv i samma sits som TS om att byta men vill inte byta ner mig i bildkvalitet. Har tittat på 34" (60Hz) och 27" (144Hz) och har svårt att byta till högre Hz när som står sida vid sida.
(144Hz ser ut som nån har spillt mjölk i färgerna)

Nu vet jag inte om TS är som mig eller inte men jag skulle säga att gå på en 60Hz med bra panel så kommer du klara dig grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag ser direkt skillnad på 30 eller 60FPS så jag tror inte på att ögonen bara ser 36hz. Dock har jag testat en 120hz skärm och det var ganska bra men jag personligen tar hellre 4k upplösning än hög frekvens 60hz räcker gott för mig.

Vad jag menar är att ögat ej se skillnad på någonting över 60HZ sen vilken kvalitet det är på panelen är en annan sak.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Skrivet av Sandreno:

Hej! Som tråden lyder undrar jag vad ni skulle prioritera, det vill säga att antingen köpa en widescreen som har 1080p och 120hz eller en widescreen som är kapabel att göra 1440p fast endast har 60hz. Vad skulle ni säga är mest värt? Vet att det finns skärmar som Acer x34 predator som har båda men vill helst inte lägga 13000 på en skärm i nuläget :). Mvh

Jag köpte en dell ultrasharp u2515h efter att ha testat asus mg279q. varför? priset samt att jag inte spela så mycket längre, och 60fps/hz räcker för mig även om 144hz är läckert som fan. Man ser och känner skillnad.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Airtec:

Kan någon förklara för mig hetsen kring HZ på skärmen.
om vi tar bort spel helt ur ekvationen och bara koncentrerar oss på bildskärm hur kan någon se skillnad på 60/75/100/120 och 144 HZ när era ögon bara kan uppleva runt 24-36 HZ i verkligheten.

Jaså, det där skitsnacket igen. Så länge du tror på den myten kommer inga förklaringar i världen hjälpa.

Be någon kompis låta dig musa runt lite på hans skärm i 30, 60 och 144 Hz. Återkom när du provat det.

Citat:

Vad ni tycker ni upplever i spel skiter jag fullständigt i för det är ej relevant här.

Varför det? Har TS nämnt någonting om att han inte ska spela? Man brukar ju normalt räkna med att spel är något som folk som ber om köpråd på SweClockers sysslar med.

Citat:

Allt verkar vara en hysteri bara för att någon vill vara bättre än andra eller är det ett självbedrägeri bara för att vilja ha grejor?

Anledningen till att man vill ha 144 Hz istället för 60 Hz är för att man tycker om bättre flyt mer än sämre flyt. Svårare än så är det faktiskt inte.

Skrivet av Hcz:

@Alling
Måste säga att det låter inte som du kan skilja på bra och dåliga pixlar.

Det är som du säger att du kan få hög upplösning med hög uppdatering men då är frågan får du samma bild (kvalite) ?

NEJ det får du inte. Det är som skillnaden mellan dag och natt.

Vilka skärmar jämför du då? Jag har hela tiden jämfört MG279Q med U2715H och U2515H. Tycker du att det är en rimlig jämförelse? Duger Thomas Ytterbergs recension?

Skrivet av Thomas Ytterberg:

Med facit i hand ger Asus MG279Q en IPS eller snarare AHVA-panel med utmärkta egenskaper, problemfria betraktningsvinklar och behaglig bild, som fungerar lika bra för arbete som i spel. Det finns förutsättningar till både det ena och andra.

Citat:

(144Hz ser ut som nån har spillt mjölk i färgerna)

Men va? Uppdateringsfrekvens har ingen inherent inverkan på färgåtergivning. Hur resonerar du ens?

Menar du inte att "TN ser ut som nån har spillt mjölk i färgerna"? Det är ju ungefär lika relevant till diskussionen som att man kan få vattenplaning om det regnar mycket på vägen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Vad jag menar är att ögat ej se skillnad på någonting över 60HZ sen vilken kvalitet det är på panelen är en annan sak.

Okej du kanske inte uppfattar skillnaden(ty som att alla inte kan se på 3d film) men jag upplevde det som lite bättre när jag testade men skulle fortfarande välja fler pixlar framför 120hz eftersom jag tycker 60hz är bra nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Airtec:

Kan någon förklara för mig hetsen kring HZ på skärmen.
om vi tar bort spel helt ur ekvationen och bara koncentrerar oss på bildskärm hur kan någon se skillnad på 60/75/100/120 och 144 HZ när era ögon bara kan uppleva runt 24-36 HZ i verkligheten.
Vad ni tycker ni upplever i spel skiter jag fullständigt i för det är ej relevant här.
Allt verkar vara en hysteri bara för att någon vill vara bättre än andra eller är det ett självbedrägeri bara för att vilja ha grejor?

fel fel fel.

Testa själv och kom tillbaka sedan:)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu tror jag ingen förstår vad du menar. Kan du utveckla?

Pixel responstiden på lcd är flera tusen gånger högre än på plasma och CRT därav vi får eftersläpningar, ghostning då det tar för lång tid för pixlarna att växla läge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Vad jag menar är att ögat ej se skillnad på någonting över 60HZ sen vilken kvalitet det är på panelen är en annan sak.

Ögat (hjärnan) uppfattar inte verkligheten som fps eller bildrutor per sekund.
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Kan någon förklara för mig hetsen kring HZ på skärmen.
om vi tar bort spel helt ur ekvationen och bara koncentrerar oss på bildskärm hur kan någon se skillnad på 60/75/100/120 och 144 HZ när era ögon bara kan uppleva runt 24-36 HZ i verkligheten.
Vad ni tycker ni upplever i spel skiter jag fullständigt i för det är ej relevant här.
Allt verkar vara en hysteri bara för att någon vill vara bättre än andra eller är det ett självbedrägeri bara för att vilja ha grejor?

Jag köpte en Acer XB27HU, dvs 144Hz, kan säga att jag såg skillnad direkt i windows när jag flyttade muspekaren.
Som du redan fått massa svar om, det stämmer helt enkelt inte att ögat bara ser så låg fps, finns en anledning till att man spelar börjar spela in filmer i 48 fps nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vilka skärmar jämför du då? Jag har hela tiden jämfört MG279Q med U2715H och U2515H. Tycker du att det är en rimlig jämförelse? Duger Thomas Ytterbergs recension?
Men va? Uppdateringsfrekvens har ingen inherent inverkan på färgåtergivning. Hur resonerar du ens?

Menar du inte att "TN ser ut som nån har spillt mjölk i färgerna"? Det är ju ungefär lika relevant till diskussionen som att man kan få vattenplaning om det regnar mycket på vägen.

Kan vara så att jag är lite hårt när det kommer till att kritisera skärmar att det är kass bild på dom.
Men det finns som du kanske påpekar andra med 144Hz som inte är TN. Men i mitt tycke är det fortfarande kass bild på dom skärmarna om man jämför.

Jag är en sådan person som se skillnad mellan 8 och 10-bitars färgdjup.
Med detta vill jag bara säga att smaken är som baken....

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Sloopade idén med 21:9 och köpte en http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-swift-pg278q-tn-27-p276... som hade både 144hz, 1440p samt låg responstid.

Visa signatur

Chassi: Phanteks enthoo evolv W, CPU: Intel i7 6700k 4,6ghz, GPU: EVGA GeForce 1070, Processorkylning: Corsair h110i gtx (280mm), PSU: Corsair CX 750M, Moderkort: Gigabyte Z170-D3H, SSD: Samsung 850 EVO 500GB (Bootdrive), HDD1: Seagate barracuda 2tb 7200rpm, HDD2: WD Caviar Black 500GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Har du vettig hårdvara i datorn och en gång har kört 120 hz + så kommer du aldrig kunna sitta vid 60 hz igen oavsett hur bra panel det är:-)

Har en rejäl burk med en i7 6700k samt ett 980TI så jag sloopade idén med en 21:9 skärm och köpte istället en http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-swift-pg278q-tn-27-p276...

Visa signatur

Chassi: Phanteks enthoo evolv W, CPU: Intel i7 6700k 4,6ghz, GPU: EVGA GeForce 1070, Processorkylning: Corsair h110i gtx (280mm), PSU: Corsair CX 750M, Moderkort: Gigabyte Z170-D3H, SSD: Samsung 850 EVO 500GB (Bootdrive), HDD1: Seagate barracuda 2tb 7200rpm, HDD2: WD Caviar Black 500GB 7200rpm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oqvist:

Pixel responstiden på lcd är flera tusen gånger högre än på plasma och CRT därav vi får eftersläpningar, ghostning då det tar för lång tid för pixlarna att växla läge.

Tack för ett bra svar!

Problemen med LCD innebär ju dock inte att nyttan med hög uppdateringsfrekvens tar så mycket stryk som det framstår som i inlägget jag bad dig utveckla. Tycker jag då, eftersom 144 Hz är så obeskrivligt mycket bättre än 60 Hz på LCD.

Skrivet av Hcz:

Kan vara så att jag är lite hårt när det kommer till att kritisera skärmar att det är kass bild på dom.
Men det finns som du kanske påpekar andra med 144Hz som inte är TN. Men i mitt tycke är det fortfarande kass bild på dom skärmarna om man jämför.

Jag är en sådan person som se skillnad mellan 8 och 10-bitars färgdjup.
Med detta vill jag bara säga att smaken är som baken....

Aha, det betvivlar jag förstås inte att du ser skillnad på. Men var rättvis i din kritik: Motivera ditt val av 60 Hz framför 144 Hz med att du prioriterar 10-bitars färgdjup över bättre flyt, så blir ditt argument helt solitt. Och blanda framförallt inte in TN.

Skrivet av Sandreno:

Tack för all hjälp! Sloopade idén med 21:9 och köpte en http://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-swift-pg278q-tn-27-p276... som hade både 144hz, 1440p samt låg responstid.

Det är en bra skärm. Den har TN-panel, så färgerna är inte lika bra som på liknande skärmar med IPS, men Swiftens TN-panel är ovanligt bra, så det är inte så illa. Hoppas verkligen att du har ett Nvidia-kort dock, annars vet jag inte varför du skulle välja PG278Q framför MG279Q.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tack för ett bra svar!

Problemen med LCD innebär ju dock inte att nyttan med hög uppdateringsfrekvens tar så mycket stryk som det framstår som i inlägget jag bad dig utveckla. Tycker jag då, eftersom 144 Hz är så obeskrivligt mycket bättre än 60 Hz på LCD.

Aha, det betvivlar jag förstås inte att du ser skillnad på. Men var rättvis i din kritik: Motivera ditt val av 60 Hz framför 144 Hz med att du prioriterar 10-bitars färgdjup över bättre flyt, så blir ditt argument helt solitt. Och blanda framförallt inte in TN.

Det är en bra skärm. Den har TN-panel, så färgerna är inte lika bra som på liknande skärmar med IPS, men Swiftens TN-panel är ovanligt bra, så det är inte så illa. Hoppas verkligen att du har ett Nvidia-kort dock, annars vet jag inte varför du skulle välja PG278Q framför MG279Q.

Köpte ett demoexemplar som var 20% billigare. Skulle köpt PG279Q annars. Sitter på ett 980 ti så det är inga problem :).

Visa signatur

Chassi: Phanteks enthoo evolv W, CPU: Intel i7 6700k 4,6ghz, GPU: EVGA GeForce 1070, Processorkylning: Corsair h110i gtx (280mm), PSU: Corsair CX 750M, Moderkort: Gigabyte Z170-D3H, SSD: Samsung 850 EVO 500GB (Bootdrive), HDD1: Seagate barracuda 2tb 7200rpm, HDD2: WD Caviar Black 500GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tack för ett bra svar!

Problemen med LCD innebär ju dock inte att nyttan med hög uppdateringsfrekvens tar så mycket stryk som det framstår som i inlägget jag bad dig utveckla. Tycker jag då, eftersom 144 Hz är så obeskrivligt mycket bättre än 60 Hz på LCD.

Nja jag har en 60 hz och en 120hz tn panel hemma det är marginell skillnad jämfört med skillnaden mellan LCD vs plasma vs CRT

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oqvist:

Nja jag har en 60 hz och en 120hz tn panel hemma det är marginell skillnad jämfört med skillnaden mellan LCD vs plasma vs CRT

Det förvånar mig att du tycker så; proffsen i CS:GO har ju inga problem med att spela på (144 Hz) LCD-skärmar (med lågt input lag), men 60 Hz är helt otänkbart även för en amatör som jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det förvånar mig att du tycker så; proffsen i CS:GO har ju inga problem med att spela på (144 Hz) LCD-skärmar (med lågt input lag), men 60 Hz är helt otänkbart även för en amatör som jag.

De har större problem än om de kört CRT. CRT tillverkas ju inte längre. Och inte plasma heller. Men det var då inte för att CS proffsen ville ha 144 hz LCDs

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oqvist:

De har större problem än om de kört CRT. CRT tillverkas ju inte längre. Och inte plasma heller. Men det var då inte för att CS proffsen ville ha 144 hz LCDs

Om skillnaden mellan 60 och 120 Hz är "marginell" jämfört med skillnaden mellan LCD och CRT så borde man höra proffsen, och folk i allmänhet, klaga mer på LCD, eftersom det (med rätta) klagas enormt mycket på 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om skillnaden mellan 60 och 120 Hz är "marginell" jämfört med skillnaden mellan LCD och CRT så borde man höra proffsen, och folk i allmänhet, klaga mer på LCD, eftersom det (med rätta) klagas enormt mycket på 60 Hz.

Njae varför det är ju inte lönt egentligen. Vi kommer inte få tillbaks CRT. Det klagades ju en hel del vid övergången även om gemene gamer var glad att få något glatt och några tum större. Det enda som är bra med LCD och plasma givetvis för min del är att jag kan få större bildyta.

Alla med erfarenhet av CRT vet att de behandlar rörliga bilder mycket bättre än LCD och att skillnaden är bra mycket större än mellan en rapp 60 hz panel och en rapp 144 hz panel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oqvist:

Njae varför det är ju inte lönt egentligen. Vi kommer inte få tillbaks CRT. Det klagades ju en hel del vid övergången även om gemene gamer var glad att få något glatt och några tum större. Det enda som är bra med LCD och plasma givetvis för min del är att jag kan få större bildyta.

Fast de klagomålen var ju betydligt mer befogade, då LCD hade löjligt höga responstider när de var nya. Nu är responstiderna (och totala input laget) så låga att det inte är störande för i princip någon, vad jag vet då. Att responstiden hos en LCD är tusen gånger den hos en CRT behöver inte nödvändigtvis betyda något, om båda är så små att man inte märker skillnaden (till exempel 1 ns vs 1 µs, om man får hitta på hyperboliska siffror).

Citat:

Alla med erfarenhet av CRT vet att de behandlar rörliga bilder mycket bättre än LCD och att skillnaden är bra mycket större än mellan en rapp 60 hz panel och en rapp 144 hz panel.

Kan någon skriva under på detta? Det är nämligen svårt att tänka sig att det skulle vara så när man vet hur enorm skillnaden mellan 60 och 144 Hz på LCD är. @tvelander? @MinscS2? @ZaInT? @Laxpudding? @LemonIllusion?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kort svar: Nej, absolut inte.

Långt svar: Hellre 1280x720 @ 144 Hz än 3840x2160 @ 60 Hz, om man gamear då. Sitter man bara och arbetar i CLI tar man naturligtvis hellre det sistnämnda.

I dagsläget är priserna på 1440p 144 Hz så låga att 1440p 60 Hz i princip saknar existensberättigande. Asus MG279Q kostar 4990 kr; Dell U2715H 5290 kr; och Dell U2515H (25″) 3139 kr, om man undantar mindre kända återförsäljare. Alla dessa skärmar har IPS-panel. (Varför skulle man någonsin köpa U2715H?)

Om vi räknar pixlar per sekund per krona – ett till synes skämtsamt, men faktiskt ganska relevant mått – får vi följande:

  • U2715H: 41800

  • U2515H: 70500

  • MG279Q: 106400

Med det som bakgrund ser jag få anledningar att inte köpa 144 Hz om man tänker köpa 1440p.

De är inte värda längre. De har bara DVI, så de kommer inte kunna användas när det försvinner från grafikkorten, då de kräver Dual Link.

Går inte att dra allt över en kam. Visst, spelar du snabba shooters är det en sak. Men spelar man som jag, strategi på stor skala (Supreme Commander) så är det alla gånger hundra gånger mera värt med högre upplösning än snabbare Hz.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Jag har inte DVI på mitt grafikkort. 3 st displayport och en hdmi...

finns adapters

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NodCommander:

Går inte att dra allt över en kam. Visst, spelar du snabba shooters är det en sak. Men spelar man som jag, strategi på stor skala (Supreme Commander) så är det alla gånger hundra gånger mera värt med högre upplösning än snabbare Hz.

Det håller jag med om. Man får inte vara för insnöad. Dock vidhåller jag att uppdateringsfrekvens är att föredra framför upplösning i många typer av spel som inte är shooters, till exempel MOBA och racing.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cider123:

finns adapters

Då länkar du en aktiv omvandlare från DisplayPort till DVI Dual Link som kan överklockas till 400+ MHz pixelklocka?

Vi väntar med spänning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Då länkar du en aktiv omvandlare från DisplayPort till DVI Dual Link som kan överklockas till 400+ MHz pixelklocka?

Vi väntar med spänning.

Ptja att du inte kan kollat upp begränsningar med att inte ha en dvi-port innan du köpte grafikkortet så får det väl vara din ensak, varför jag nu ska hitta något som du drömmer om det är ju dock desto mer intressant. Svarade helt enkelt att det finns adapters displayport - dvi, men ha en fortsatt bra dag (även om du verkar ha vaknat på fel sida).

Permalänk
Medlem

jag vill ha hög hz, å gärna låg inputlag. e det några märken som ens skriver vad det e för inputlag på kartongen? sitter på en eizo å man blir tokig när det e ca 40-60ms inputlag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast de klagomålen var ju betydligt mer befogade, då LCD hade löjligt höga responstider när de var nya. Nu är responstiderna (och totala input laget) så låga att det inte är störande för i princip någon, vad jag vet då. Att responstiden hos en LCD är tusen gånger den hos en CRT behöver inte nödvändigtvis betyda något, om båda är så små att man inte märker skillnaden (till exempel 1 ns vs 1 µs, om man får hitta på hyperboliska siffror).

Kan någon skriva under på detta? Det är nämligen svårt att tänka sig att det skulle vara så när man vet hur enorm skillnaden mellan 60 och 144 Hz på LCD är. @tvelander? @MinscS2? @ZaInT? @Laxpudding? @LemonIllusion?

Nja det är inte så stor skillnad på lcd tekniken i dag och då den kom. Kan väl istället tycka att många betalar så många tusenlappar extra för 120hz+ och gsync att det faktiskt är många som bryr sig och upplever detta som ett problem med lcd tekniken i sig. På CRT tiden var det inte mycket diskussioner på om man körde 85hz vs 150hz ex.

Det är väldigt enkelt att se skillnad på 1 ms responstid och 1 nano förstår inte varför du hävdar motsatsen? Kom ihåg att detta är glädjesiffror det är grey to grey inte färgskiftningar det handlar om.

Jaja testa lira lite på en CRT skärm någon gång om du inte gjort det. Då förstår du nog bättre var jag kommer ifrån. Vi är rätt många som är lite frustrerade över LCD teknikens begränsningar. Att ha möjlighet att fixa större skärm är det som räddar en från att inte bli totalbitter i alla fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x