Permalänk

HTPC för en nybörjare

Hej,

Vill först bara skriva att jag inte har särskilt bra koll på HTPC eller mediaspelare. Det jag är ute efter är ett hyfsat litet chassi, bra ssd, enormt lagringsminne, hyfsat grafikkort(inte det viktigaste). Huvudsyftet är att ha en mediastation vid min nya tv, budget mellan 5000 - 10 000kr.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

Hej,

Vill först bara skriva att jag inte har särskilt bra koll på HTPC eller mediaspelare. Det jag är ute efter är ett hyfsat litet chassi, bra ssd, enormt lagringsminne, hyfsat grafikkort(inte det viktigaste). Huvudsyftet är att ha en mediastation vid min nya tv, budget mellan 5000 - 10 000kr.

Tacksam för svar!

Hur mycket lagringsminne talar vi om, ska det vara uppdelat på många små diskar eller få stora?
Ta en titt på chassit node 304 den sväljer 6st diskar och sen ett mITX moderkort till de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Vi snackar minst 8tb, men går det ha mer är det bättre. Vill ha en dator som startar snabbt och kan lagra filmer i tusental.@bärplockaren:

Permalänk

Har siktat in mig på denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/158312-fracta... pga kompaktheten och ideal höjd. Någon som har erfarenhet av denna?

Permalänk

Efter noga övervägande har jag bestämt mig för att strunta i måtten på tv-bänken och därför inte bli begränsad av några mått.

Är det någon som har tips på snygga chassin? Inte överdrivet stor bara. Vill bygga ett monster, alltså en htpc med grym prestanda, överdrivet mycket lagringskapacitet, snabb start, ska eventuellt klara de nya spelen alt uppgradera med grymt grafikkort sen.

Någr tips? Budget 6-15 tkr, eventuellt mer...

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du redan har en speldator:
1. Skaffa en riktig NAS för lagring.
2. nVidia Shield TV som HTPC, fixar spelande via streamning så inget behov av 2 st speldatorer hemma.

Permalänk
Permalänk

Det blir nog en NUC för tillfället som någon rekommenderade, måste vara helt säker om jag ska bygga något, vilket ni märker att jag inte är...

Så byter tråd till NUC, denna kan raderas