Kan jag få ut ljud via USB på min NUC?

Permalänk
Medlem

Kan jag få ut ljud via USB på min NUC?

Hej
Jag har förut använt min NUC (Generation 1 tror jag, Intel i3) som HTPC och kört ljud via HDMI. Det har fungerat bra. Nu ska jag använda den som en surfdator i barnens rum men då insåg jag att den inte har någon ljudutgång. Jag har ett 2.1 system från logitech med 3.5 mm anslutning.
Kan jag på något sätt (tex via USB) få ut ljud ut NUCen eller behöver jag köpa ett externt ljudkort. Finns det 2.1 system med USB interface?

MVH Anders

Permalänk

Du behöver ett externt usb ljudkort ja. Finns massa olika modeller på prisjakt från ca 50kr och uppåt. 2-kanaligt ljud borde räcka eftersom 2.1 system bara använder vanlig stereosignal så vitt ja vet.
Du kan ju även kolla in prisjakts högtalarsystem och bocka i usb istället för 3.5 mm anslutning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bm500:

Hej
Jag har förut använt min NUC (Generation 1 tror jag, Intel i3) som HTPC och kört ljud via HDMI. Det har fungerat bra. Nu ska jag använda den som en surfdator i barnens rum men då insåg jag att den inte har någon ljudutgång. Jag har ett 2.1 system från logitech med 3.5 mm anslutning.
Kan jag på något sätt (tex via USB) få ut ljud ut NUCen eller behöver jag köpa ett externt ljudkort. Finns det 2.1 system med USB interface?

MVH Anders

En sån här usb pinne verkar kunna leverera eller så kan du köpa ett externt ljudkort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc