Permalänk
Medlem

Kylande olja

Nån som har prövat att köra oljekylning av sitt mobbo?? alltså sänka ner moderkortet i Olja..

om nån har gjort detta så vill jag veta vad ni har använt för olja och om ni har några bra tips till detta lekande.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Och du vill få ut vad med denna relativt jättedumma idé?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är det diselektrisk-olja, annars händer det tråkiga grejjor

Visa signatur

All tid räknas.

Permalänk
Medlem

Ja, sänk ner skiten i motorolja......

Visa signatur

XP 2400+ - 512mb ram - 180GB
P4 2.4GHz M - 512 mb ram - 60Gb

Permalänk
Medlem

Finns det oljor som inte är konduktiva så kunde det kanske funka...

Jag ska bygga en DD kylning. Vore fint om man kunde använda en annan vätska än vatten som har bättre termoegenskaper (kom inte på det andra fina ordet )

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

värmeöverföringsförmåga kanske du söker efter?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

eller Värmekonduktivitet

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Här finns det nån som gjort det, kanske hjälper dig:

http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/submersion/s...

Permalänk
Avstängd

asså det är inte så dumt att kyla med olja...var några trådar om det förut och det var till och med bilder till en snubbe som hade sänkt ner moderkortet i olja en balja med olja. HDD, CD och PSu var inte nersänkt.

Olja leder ju inte ström så det tar inte sönder något... Tror även att olja har ganska hög specifik värmekapacitet... testa med en skrotdator!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Olja är ju lättantändligt .. finns det inte risk att det börjar brinna?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Näe... Olja e ju inte så enkelt att tutta på...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
asså det är inte så dumt att kyla med olja...var några trådar om det förut och det var till och med bilder till en snubbe som hade sänkt ner moderkortet i olja en balja med olja. HDD, CD och PSu var inte nersänkt.

Olja leder ju inte ström så det tar inte sönder något... Tror även att olja har ganska hög specifik värmekapacitet... testa med en skrotdator!

Dock blir alla sorters olja seg som fan om du chillar den och jag tror inte att det gör sig så bra att den är stilla utan bäst om man pumpar runt den och det är inte helt lätt.. Men fungerar gör det ju finns ju en hel del som har testat.

Permalänk
Medlem

det jag är ute efter är att jag vill få värmen att fördela sig över en större yta, funderar på att doppa mobbot i en 10 liters oljetank. och sedan montera tank på prollen och NB med flytande kväve..
så jag fundera hur oljan fungerar ihop med kontakter och dylikt, om oljan kryper in i mellan kontakt bleck och sådant..

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

fråga: är det inte så att totalt(om det går?) av joniserat,destilerat,mm;at(utalas: "med merat" ) vatten inte leder ström???

isf skulle man väll i prinsip kunna sänka ner ett moderkort i vatten.....

kanske är jag ute och yrat totalt säj till mig då så jag vet

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Inaktiv

Tillslut blir ju vattnet joniserat. Har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Även avjoniserat vatten leder ström men det leder mer med tiden om det får stå i kontakt med luft (det bildas kolsyra)

Permalänk
Medlem

Men nån som har utfört detta lekande med olja här på Sweclockers? som har ett bra tips ang. oljeval och liknade

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Som petterk sa så fungerar det fint att kyla med olja typ transformatorolja eller dylikt. Problemet är att det behövs cirkulation på oljan. Oljan är dessutom rätt trög. Löser man det fungerar det ju fint.
Avjoniserat vatten fungerar inte, inte i längden iaf då det tillslut börjar leda.

Visa signatur

"?"

Permalänk

jätte smart å kyla hela moderkortet under minus.... enligt vad jag lärt mig i min sketna el utbildning så gillar inte alla komponenter kyla... kondensatorer är en... BIOS också, fast då var det under -45 så kan minnet raderas (stulna bil-stereo kunde man öppna med -50)

Dock så har enstaka transistorer bätre effekt vid kyla.. inte alla, specielt rör transistorer (men vem har råd med rör transistor?).

Den "tunaste" oljan jag kommit i kontakt med är oljan man har trycklufts vektyg... jäkligt tunt, svårt att få ledningarna helt täta... dock 80kr litern utan moms

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

jaja, nu blir de till att åka upp till jobbet och hämta sig lite olja till skiten.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

3M har ju en produkt som jag inte kan komma på vad den heter nu bara för det
Men Iaf så används den för att kyla elektriska komponenter med
och den leder ej spänning

vill minnas att den här vätskan har använs i nått överklocknings experiment som visats på nätet föe säkert 2 år sedan,
å om jag inte minns fel så blir skiten till gele vid - 80° eller så å det borde ju räcka för dom flesta

AH! Fluorinert

används i artikenl Frallan snurrade om

verkar som om fluorinert är ett samlings namn å det finns olika beroende på vlika temps man vill används den vid

Permalänk
Medlem

En transformator står ju med samma olja i iaf 40 år, dock är ju en trasnformator hermetiskt tillsluten också, och vad jag vet så finns det inget system i en sådan för att flytta runt oljan, utan det är antagligen självtryck... Sen så får du se till att det inte kommer ner nå skit i oljan som ev. skulle kunna leda ström..

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

Zalman har byggt en oljekyld låda där mobo sänks ner i speciel olja. Tror dock alldrig den har sålts.

Permalänk
Medlem

aha.. ska bara fixa till mina block för kväven så ska vi leka med skiten sedan.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!