Ny dator eller endast nytt grafikkort? Intel i7 860

Permalänk
Medlem

Ny dator eller endast nytt grafikkort? Intel i7 860

Hej!

Har en 5 år gammal dator som jag fixt till en gång förut då jag ökade RAM och bytade ut mitt gamla radeon kort. Frågan är nu om jag ska köpa en ny dator eller om jag ska köpa ett nytt grafikkort, jag vet inte om resten av datorn kommer att dra ner på grafikkortets prestanda eftersom moderkortet och i7:an börjar få några år på nacken. Vill inte betala 3000-5000 och få en flaskhals som inte visar någon skillnad. Kör endast 1080p men va sugen på att köpa en bättre skärm om det är lönt. Tänkte spela Witcher och andra lite tyngre spel, min kunskap kring datorer och spelande har sjunkit drastiskt de följande åren pga av två barn samt en konstant klagande fru. Tänkte köpa ett Nvidia 970 4 eller 6gb eller om det är lönt ett 980gtx.Min följande uppsättning är;

Asus P7P55D
Intel i7 860 2,8 med coolermaster hyper 212 evo med en fläkt (inte clockad pga att min kunskap kring det är begränsad har asus turbo V inbyggt med inte använt det, vet inte om jag kommer bränna skiten)
16g RAM DDR3 1333mhz
Gigabite Nvidia 660 2gb
120 SSD
Antec 500w Max, nätaggregat.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du menar med tyngre spel

jag hade börjat med att förbättra grafikkortet och senare uppgraderat processorn om du nu har energi och pengar till det

sen tycker jag att ett navida 970 4gb räcker men det är ju helt upp till dig om du vill köra med värre saker , som sagt allt handlar ju om hur mycket pengar du vill spendera

mvh stefan

Permalänk
Medlem

Hejsan duduk,

Ett 2GBs grafikort är definitivt en flaskhals. börja med att byta det.
Det brukat vara mindre krångel att ligga kvar på samma GOU-tillverkare, dvs om du kör Nvidia byt till en nyare/bättre Nvidia-GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan duduk,

Ett 2GBs grafikort är definitivt en flaskhals. börja med att byta det.
Det brukat vara mindre krångel att ligga kvar på samma GOU-tillverkare, dvs om du kör Nvidia byt till en nyare/bättre Nvidia-GPU.

Det är inte "krångligare" än att byta GPU. DDU/DriverSweeper done and done..

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:

Min tanke kring flaskhals var att resten av den gamla datorn skulle bromsa det nya grafikkortets prestanda, dvs att resten av datorn inte skulle hänga med.

Permalänk
Medlem

Om jag ska utveckla min fråga lite mer så menar jag att om det är lönt för mig att köpa något nytt till datorn då den kanske inte kan utnyttja ett nytt grafikkorts förmodade prestanda vilket gör det till bortslängda pengar, som t.ex att stoppa in en större motor i en bil men inte ha en kaross som klarar motorn

Permalänk
Medlem

Om du skall byta grafikkort och tänker spela i 1080p så är Radeon R9 390 det mest prisvärda kortet på marknaden. Det kostar visserligen en tusenlapp mer än ett 960, men ger i The Witcher 3 hela 25 fps mer i medel: http://www.sweclockers.com/test/20511-snabbtest-grafikprestan...

I den tabellen finns visserligen inte R9 390 med, men det presterar likvärdigt med ett 970, men är billigare. Två minuter in i denna video kan du se en fps-jämförelse mellan 970 och 390 i just The Witcher 3, och de presterar identiskt.

Jag köpte själv ett sådant här före jul: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-amd-radeon-r9-390-nitro...

Det är en av de bästa 390-modellerna, med en av marknadens bästa kylare, kanske den bästa till 390. Jag har sett att vissa 970-modeller börjar krypa ner mot 3300-3400 strecket, men de har oftast sämre kylare eller kommer från mindre kända tillverkare.

Det är vad jag skulle rekommendera dig, men ta inte mitt ord, jag är ju högst partisk, så fråga runt.

EDIT: Nätagget bör du byta också, 500W är inte mycket när grafikkorten pressas till bristningsgränsen. Jag skulle rekommendera ett bra 750W nätagg.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Lite, men inte märkbart, skulle jag säga. Tittar man på Anandtechs review av i7 med diskret highend kort så tappar Sandybridge lite mot de andra, men inte särskilt mycket.

Det finns ju heller inget som säger att du inte kan använda det grafikkort du köper nu när du byter dator nästa gång.

För egen del skulle jag bytt grafikkort och sparat pengarna för cpu/mobo/minne tills dess att något går sönder. Det är inte som det var förr längre, där det var nödvändigt att ha det absolut senaste för att ha någorlunda optimal prestanda, det är snarare ett tillval än en nödvändighet. Och oavsett vilket kommer du att få betydligt bättre prestanda än vad du har nu, så visar det sig att du får extra prestanda när du väl byter CPU/mobo, så får du ju bara en positiv överraskning då:D

http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/16

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Tack för ditt svar, men min tanke var att mitt moderkort t.ex endast har pcie 2.0 medan radeon använder sig av 3.0. DDR3 16 gig vet jag duger väl bra, men sandybridge proc är bra mycket bättre än 860. Om jag tex skulle ligga på 60fps på sandybridge men tappa 30 fps på grund av 860 så bytar jag hellre ut hela datorn och ger min gamla till min gamla gubbe eller gör en htpc av den, men om jag endast tappar 5-10 fps så köttar jag på med denna till den dör. Nytt GPU och nätaggregat kommer trots allt kosta mig cirka 5 tusen.

Tester visar dock att sandybridge presterar minst 20% bättre än Nethalem
http://www.cpu-world.com/Compare/454/Intel_Core_i7_i7-2600K_v...

Jag tänker och funderar mer kring hur mycket detta kommer synas om jag spelar GTA eller witcher, är det endast marginellt dvs några FPS då kör jag på GPU är det väldigt märkbart ja då skickar jag den gamla burken och köper en ny.

Återigen, tack alla för era svar. Det uppskattas mycket. Sist jag hade tid att leva med min dator, tittade vi fortfarande på trailers till BF 1942, så jag ligger bra mycket efter.

Permalänk
Medlem

Techspot jämförde flera generationer av processorer i kombination med GTX 980.
http://www.techspot.com/article/1039-ten-years-intel-cpu-comp...

I Bioshock Infinite och Metro Redux presterar i7 870 och i5 750 presterar betydligt sämre än i7 4790k, men de klarar ju ändå av att driva spelen tillräckligt bra.

Tyvärr testade Techspot inte TW3, men TW3 är bra trådat och borde flyta bra på i7 860.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt grafikkort och ifall det flaskhalsar för mycket med CPUn så får du väl köpa nytt moderkort och ny CPU med.

Visa signatur

Intel i7 9700k, MSI RTX 3080 10GB GAMING X TRIO, Samsung 970 PRO 1TB NVME, Samsung SSD 850 PRO 512GB, Corsair 16GB DDR4 CL16 3200Mhz VENGEANCE RGB, MSI MEG ACE Z390, Corsair RM850x 80+ Gold Modular, Corsair H100i PRO, ASUS TUF Gaming GT501, LG 27GL850 144Hz 1 ms, Logitech G403, Corsair K95 RGB, Sennheiser GSP 550

Permalänk
Medlem

Grejen är väl den att du ska fundera på hur mycket du är villig att lägga ut idag. Köper du ett vassare grafikkort så kommer det ju självklart vara en viss flaskhals i processorn. Fördelen är dock att du har kvar pengar ett tag till. Att göra en uppgradering till Sandy Bridge idag ser jag inte som något större värde då den idag är så pass gammal.
Ska du väl uppdatera mobo och hela den biten är det lika bra att göra det på riktigt istället. Däremot som sagt så kan du fortfarande dra en trevlig nytta av att uppgradera ditt grafikkort och spela med det ett tag tills du känner att du har råd/energi att göra en större uppgradering och i samband med detta nyttja grafikkortet fulla potential. Oavsett hur du gör så kommer du märka en prestandaskjuts uppåt med hjälp av att uppgradera ditt grafikkort.

Permalänk

Köp ett GTX 970 eller R9 390, allt över det är de är overkill för 1080p. Uppgradera cpu+mobo kan du göra senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duduk:

@Gruarn:

Tack för ditt svar, men min tanke var att mitt moderkort t.ex endast har pcie 2.0 medan radeon använder sig av 3.0. DDR3 16 gig vet jag duger väl bra, men sandybridge proc är bra mycket bättre än 860. Om jag tex skulle ligga på 60fps på sandybridge men tappa 30 fps på grund av 860 så bytar jag hellre ut hela datorn och ger min gamla till min gamla gubbe eller gör en htpc av den, men om jag endast tappar 5-10 fps så köttar jag på med denna till den dör. Nytt GPU och nätaggregat kommer trots allt kosta mig cirka 5 tusen.

Tester visar dock att sandybridge presterar minst 20% bättre än Nethalem
http://www.cpu-world.com/Compare/454/Intel_Core_i7_i7-2600K_v...

Jag tänker och funderar mer kring hur mycket detta kommer synas om jag spelar GTA eller witcher, är det endast marginellt dvs några FPS då kör jag på GPU är det väldigt märkbart ja då skickar jag den gamla burken och köper en ny.

Återigen, tack alla för era svar. Det uppskattas mycket. Sist jag hade tid att leva med min dator, tittade vi fortfarande på trailers till BF 1942, så jag ligger bra mycket efter.

Låt mig ställa en motfråga: Vilket svar är det du vill ha? Råden i tråden har varit ganska entydiga, men ändå tvekar du?

Vad gäller flaskhalsar: Så länge det handlar om att få ut max, så kommer det alltid att finnas en flaskhals. Flaskhalsen kan i princip vara av 4 olika sorter (5 om vi räknar med gränssnitt), den kan vara CPU, GPU, lagring eller kod (eller ett gränssnitt mellan dessa). Oavsett hur snabb dator man har kommer man alltid att ha en del av dessa som begränsar de övriga 3. Sedan om det är CPU som begränsar GPU, GPU som går i taket eller om det är lagringen som är för långsam är bara tre sidor av samma mynt, nämligen att någon del måste med logisk oundviklighet vara den långsammaste. Frågan är, spelar det någon roll?

Om man vänder på frågan, vilken investering kommer att ge flest extra fps per krona, så kan vi konstatera att ny skylake, nytt mobo och nytt minne går loss på 5-7000:-, vilket är ungefär lika mycket som ett 980 GTX, men enligt sweclockers prestandaindex ger en ny GPU upp till 250% fler fps medan testerna antyder 15-25% fler fps mellan Nehalem -> Skylake.

Börja med en ny GPU och ett Agg, vad har du att förlora? Får du inte ut tillräckligt med fps för att vara nöjd? Uppgradera din gamla CPU för att få 25-100% fler fps. Är du nöjd (du kommer ju trots allt få märkbart bättre prestanda, kanske så mycket som 2x) så vet du att du har en del extra prestanda den dagen ditt mobo går sönder och du måste byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokeshusse:

Det är inte "krångligare" än att byta GPU. DDU/DriverSweeper done and done..

Att jämföra med att ta utr, stoppa in, starta upp.

Permalänk
Medlem

Hejsan duduk,

Skrivet av duduk:

@Gruarn:

Tack för ditt svar, men min tanke var att mitt moderkort t.ex endast har pcie 2.0 medan radeon använder sig av 3.0. DDR3 16 gig vet jag duger väl bra, men sandybridge proc är bra mycket bättre än 860. Om jag tex skulle ligga på 60fps på sandybridge men tappa 30 fps på grund av 860 så bytar jag hellre ut hela datorn och ger min gamla till min gamla gubbe eller gör en htpc av den, men om jag endast tappar 5-10 fps så köttar jag på med denna till den dör. Nytt GPU och nätaggregat kommer trots allt kosta mig cirka 5 tusen.

Tester visar dock att sandybridge presterar minst 20% bättre än Nethalem
http://www.cpu-world.com/Compare/454/Intel_Core_i7_i7-2600K_v...

Jag tänker och funderar mer kring hur mycket detta kommer synas om jag spelar GTA eller witcher, är det endast marginellt dvs några FPS då kör jag på GPU är det väldigt märkbart ja då skickar jag den gamla burken och köper en ny.

Återigen, tack alla för era svar. Det uppskattas mycket. Sist jag hade tid att leva med min dator, tittade vi fortfarande på trailers till BF 1942, så jag ligger bra mycket efter.

Det är lätt att förledas och tro att det är enorma skillanader mellan ett par generationer av CPUer.
De största skillanderna i Intels CPuer de senaste generationerna ligger mer i iGPn än i själva CPUn
Ditt moderkort/CPU/RAM börjar komma till åren, men bör ha mer att ge.
Spelen nu för tiden kräver mer av GPUn än av CPU, lite förenklat.
Samma sak gäller till viss del med PCIe 2.0 vs 3.0.
Lägg till mängden data som behöver "skyfflas" för 1080 i ekvationen.

Prova köra med GPU-Z och ProcessExplorer i bakgrunden medan du spelar ditt favoritspel etc.
Ta en titt på graferna; vilken är mest belastad CPU eller GPU?

Ditt MB/CPU/RAM kommer antagligen att kunna flaska ett 970/390 men knappast i 1080.
Glöm inte heller att grafikkortet kan du ta med dig till nästa MB/CPU/RAM.

Det är det billigaste alternativet att börja med.

Nu till det viktigaste...vad vill du byta ut?
Egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Att jämföra med att ta utr, stoppa in, starta upp.

Ånej, 1 steg till.. Herrejösses, vad skall vi göra...