Linus Tech Media Group väljer Nano till sitt senaste monsterbygge.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Media Group väljer Nano till sitt senaste monsterbygge.

Linus Tech Media Group väljer Nano till sitt senaste monsterbygge innehållande 2*E5-2697V3 (14 kärnor + HT 2,6GHz) samt 7st Radeon Fury nano.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Linus Tech Media Group väljer Nano till sitt senaste monsterbygge innehållande 2*E5-2697V3 (14 kärnor + HT 2,6GHz) samt 7st Radeon Fury nano.
https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI

han har enbart valt nano för att han just skulle ha 7st och de tar lite plats och drar mindre ström än andra högpresterande kort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

vars vill du komma med detta inlägg?
anledningen till hans val var strömförbrukningen på alla kort tillsammans och sedan var längden på kortet en bonus

Edit: han ovan hann före

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

han har enbart valt nano för att han just skulle ha 7st och de tar lite plats och drar mindre ström än andra högpresterande kort.

Låter som väldigt bra anledningar att välja Nano då, Linus verkar veta vad han vill. Vad invänder ni er emot skruvis post för egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Linus är så jäkla arrogant när han pratar. Står inte ut med honom haha.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

han har enbart valt nano för att han just skulle ha 7st och de tar lite plats och drar mindre ström än andra högpresterande kort.

Jo precis bästa kortet för jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Låter som väldigt bra anledningar att välja Nano då, Linus verkar veta vad han vill. Vad invänder ni er emot skruvis post för egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Han har väl baksmälla fortfarande och måste gnälla på nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Låter som väldigt bra anledningar att välja Nano då, Linus verkar veta vad han vill. Vad invänder ni er emot skruvis post för egentligen?

Inget, men r9 nano är fortfarande en nischad produkt.. kul att nån hittar ett användningsområde för den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är ett projektbygge än sitt senaste dator.

Permalänk
Medlem

Det här är vad man kallar en monsterdator! Att det ens går att sju personer spelar samtidigt på datorn är helt otroligt, jag visste inte ens att det gick.

I expect nothing less than this for your next build, @MetallicAcid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inget, men r9 nano är fortfarande en nischad produkt.. kul att nån hittar ett användningsområde för den

Kul, på vilket sätt är det nischat storleken eller priset? Användningsområdet torde vara i en PC som vilka andra konsumentgrafikkort, skillnaden är att Nano passar garanterat i dom flesta chassin även äldre.

La detta i Radeon forumet eftersom det var just det som jag tyckte var häftigt att Linus använde 7st Nano kort, sen att han även använde ett "nischat" moderkort samt 2st "nischade" processorer var inte lika intressant tyckte jag hade det varit processorerna/moderkortet som jag tyckt vara häftiga så hade tråden hamnat i Intel delen & inte i Radeon delen som sagt.

Hade känts lite konstigt att lägga den i Intel delen & skriva att Linus valde Nano grafikkort, eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kul, på vilket sätt är det nischat storleken eller priset? Användningsområdet torde vara i en PC som vilka andra konsumentgrafikkort, skillnaden är att Nano passar garanterat i dom flesta chassin även äldre.

La detta i Radeon forumet eftersom det var just det som jag tyckte var häftigt att Linus använde 7st Nano kort, sen att han även använde ett "nischat" moderkort samt 2st "nischade" processorer var inte lika intressant tyckte jag hade det varit processorerna/moderkortet som jag tyckt vara häftiga så hade tråden hamnat i Intel delen & inte i Radeon delen som sagt.

Hade känts lite konstigt att lägga den i Intel delen & skriva att Linus valde Nano grafikkort, eller hur?

den är för dyr och kräver i princip vattenkylning för att få ut bra prestanda, är i 99% av fallen bättre att köpa ett R9 Fury med 3e partskylare som är ett kort som ofta är på rea också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur folk kan vara så emot gratis hårdvaroporr, man blir ju fan mörkrädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Förstår inte hur folk kan vara så emot gratis hårdvaroporr, man blir ju fan mörkrädd.

Vilka är emot menar du?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den är för dyr och kräver i princip vattenkylning för att få ut bra prestanda, är i 99% av fallen bättre att köpa ett R9 Fury med 3e partskylare som är ett kort som ofta är på rea också.

Men det är en annan sak...

Men det påpekas i klippet med att med vattenkylning så får man bort problematiken med thermalthrottling, vilket gav 800 poäng mer i firestrike om jag inte missminner mig..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men det är en annan sak...

Men det påpekas i klippet med att med vattenkylning så får man bort problematiken med thermalthrottling, vilket gav 800 poäng mer i firestrike om jag inte missminner mig..

Yupp, otroligt underskattade kort, vi får se hur de utvecklas i nästa generation för denna kretsen kommer garanterat hänga med över dit!

Just nu är den dock ganska ointressant för min del.

Otroligt häftigt bygge iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni såg/hörde på vilken storlek ramstickorna kom i? Wow!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad kör han med för tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den är för dyr och kräver i princip vattenkylning för att få ut bra prestanda, är i 99% av fallen bättre att köpa ett R9 Fury med 3e partskylare som är ett kort som ofta är på rea också.

Du har ju ju ingen större koll på vad du pratar om, ännu en typisk internetexpert som läst sig till en åsikt utan praktiskt erfarenhet.

Jag har haft ett Fury X i ca två månader, Fury i ca tre månader och nu ett R9 Nano, dessutom benchat fyra olika Fury X och prövat samtliga versioner av Fury.

R9 Nano kortet är det som jag föredrar, det är ett överlägset kort, såväl mot Fury X, Fury som mot 980 och 980Ti i så många hänseenden så jämförelsen blir löjlig. Det är mindre, drar mindre ström, tyst, väldigt kraftfullt ( ingen skillnad mot Fury, en knapp skillnad mot Fury X), kräver absolut inte vattenkylning för bra prestanda ( särskilt detta visar tydligt på att du har NOLL koll ). Sitter och spelar Elite Dangerous Horizons i 1440P med alla inställningar på högsta med konstant 100+ FPS. Det fullständigt kör över alla titlar jag spelar.

Enda nackdelen som jag initialt upplevde var att Sapphires R9 Fury var tystare, men det kortet är tystare än alla andra grafikkort så den jämförelsen faller i sig självt, Nano är väldigt tyst.

Priset är fullt skäligt med ovanstående i åtanke, om det är något som är en ripoff så är det 980Ti.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har ju ju ingen större koll på vad du pratar om, ännu en typisk internetexpert som läst sig till en åsikt utan praktiskt erfarenhet.

Jag har haft ett Fury X i ca två månader, Fury i ca tre månader och nu ett R9 Nano, dessutom benchat fyra olika Fury X och prövat samtliga versioner av Fury.

R9 Nano kortet är det som jag föredrar, det är ett överlägset kort, såväl mot Fury X, Fury som mot 980 och 980Ti i så många hänseenden så jämförelsen blir löjlig. Det är mindre, drar mindre ström, tyst, väldigt kraftfullt ( ingen skillnad mot Fury, en knapp skillnad mot Fury X), kräver absolut inte vattenkylning för bra prestanda ( särskilt detta visar tydligt på att du har NOLL koll ). Sitter och spelar Elite Dangerous Horizons i 1440P med alla inställningar på högsta med konstant 100+ FPS. Det fullständigt kör över alla titlar jag spelar.

Enda nackdelen som jag initialt upplevde var att Sapphires R9 Fury var tystare, men det kortet är tystare än alla andra grafikkort så den jämförelsen faller i sig självt, Nano är väldigt tyst.

Priset är fullt skäligt med ovanstående i åtanke, om det är något som är en ripoff så är det 980Ti.

MVH

Grattis, vattenkyler du ditt system?

GTX 980 Ti är löjligt kort ja, jag skulle personligen köpt mig ett r9 390 i dagsläget om jag skulle handlat något nytt eller r9 fury.

R9 Nano är intressant i prisklassen 4500-5000kr inte 5500+

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har ju ju ingen större koll på vad du pratar om, ännu en typisk internetexpert som läst sig till en åsikt utan praktiskt erfarenhet.

Jag har haft ett Fury X i ca två månader, Fury i ca tre månader och nu ett R9 Nano, dessutom benchat fyra olika Fury X och prövat samtliga versioner av Fury.

R9 Nano kortet är det som jag föredrar, det är ett överlägset kort, såväl mot Fury X, Fury som mot 980 och 980Ti i så många hänseenden så jämförelsen blir löjlig. Det är mindre, drar mindre ström, tyst, väldigt kraftfullt ( ingen skillnad mot Fury, en knapp skillnad mot Fury X), kräver absolut inte vattenkylning för bra prestanda ( särskilt detta visar tydligt på att du har NOLL koll ). Sitter och spelar Elite Dangerous Horizons i 1440P med alla inställningar på högsta med konstant 100+ FPS. Det fullständigt kör över alla titlar jag spelar.

Enda nackdelen som jag initialt upplevde var att Sapphires R9 Fury var tystare, men det kortet är tystare än alla andra grafikkort så den jämförelsen faller i sig självt, Nano är väldigt tyst.

Priset är fullt skäligt med ovanstående i åtanke, om det är något som är en ripoff så är det 980Ti.

MVH

Förutom de två Nanokort som är prissänkta är ju 980Ti inte mycket dyrare men presterar mycket bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Förutom de två Nanokort som är prissänkta är ju 980Ti inte mycket dyrare men presterar mycket bättre.

Nano presterar bara i närheten i amd optimerade titlar vilket är ganska ointressant som t.ex. elite dangeous som bundlas ihop med AMD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kote:

Det här är vad man kallar en monsterdator! Att det ens går att sju personer spelar samtidigt på datorn är helt otroligt, jag visste inte ens att det gick.

I expect nothing less than this for your next build, @MetallicAcid

Hahaha :') Just need to hit Kingston up for 8x64GB dimms and a F-tonne of SSDs, then I might consider something this crazy! I watched the clip today, and it is just balls to the wall insane. A good traffic builder if anything when you think about the kind of views this type of vid would get... Especially considering it is Linus and all so problems usually ensue.

Best LAN PC ever IMHO

/J

Permalänk
Medlem

grymt bygge, enligt mig är nano det absolut bästa kortet just nu. litet å klarar att sträcka på sig om det kyls ordentligt som här i linus video. Jag nöjer mig iof med stock så om nån vill sponsra mig med ett r9 nano så e det bara att pma

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ni såg/hörde på vilken storlek ramstickorna kom i? Wow!!

Det är servergrejer och där är inte 32G stickor nåt speciellt. Visst dom kostar dubbelt mot 16G men annars så är det inget särskilt. Hade det varit 64G eller hellre dom hyfsat nyligen annonserade 128G så hade det varit nåt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det är servergrejer och där är inte 32G stickor nåt speciellt. Visst dom kostar dubbelt mot 16G men annars så är det inget särskilt. Hade det varit 64G eller hellre dom hyfsat nyligen annonserade 128G så hade det varit nåt att se.

Helt rätt, men för en gaming rigg är det rätt häftigt, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless