Permalänk
Medlem

råd inför Sälja datorn

Hej,
Jag har tänkt sälja min dator nu, för att jag saknar tid och lust för spel och sparar därför pengar till annat. Datorn är ca 2 år gammal, men problemet är att jag inte vet riktigt vad datorn skulle vara värd idag. Vissa komponenter jag har är slut sålda och därför vet jag inte hur mycket av priset jag borde dra av.

Moderkort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX
Processor: AMD FX-9370 8C 4,4Ghz AM3+ Black Edition
Processor fläkt: Noctua NH-D15
Chassie: Fractal Design Define R4 Svart
Nätagg: Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold
Ram: corsair 12 GB 16000 MHz
HDD: WD 1TB
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Grafikkort: XFX Radeon R9 290 4GB

Window 7 Home Premium OEM

funderar även på att kasta in en 144 HZ skärm.

tacksam för all hjälp.
mvh robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Hej,
Jag har tänkt sälja min dator nu, för att jag saknar tid och lust för spel och sparar därför pengar till annat. Datorn är ca 2 år gammal, men problemet är att jag inte vet riktigt vad datorn skulle vara värd idag. Vissa komponenter jag har är slut sålda och därför vet jag inte hur mycket av priset jag borde dra av.

Moderkort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX
Processor: AMD FX-9370 8C 4,4Ghz AM3+ Black Edition
Processor fläkt: Noctua NH-D15
Chassie: Fractal Design Define R4 Svart
Nätagg: Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold
Ram: corsair 12 GB 16000 MHz
HDD: WD 1TB
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Grafikkort: XFX Radeon R9 290 4GB

Window 7 Home Premium OEM

funderar även på att kasta in en 144 HZ skärm.

tacksam för all hjälp.
mvh robin

Din dator är baserad på en processor som i dag inte är speciellt populär, vilket begränsar intresset för din dator. Därmed inte sagt att den är värdelös

Om vi tittar på vad dina komponenter är värda på begagnatmarknaden idag

Moderkort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX 1000 kr
Processor: AMD FX-9370 8C 4,4Ghz AM3+ Black Edition 1000 kr
Processor fläkt: Noctua NH-D15 500 kr
Chassie: Fractal Design Define R4 Svart 300 kr
Nätagg: Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold 500 kr
Ram: corsair 12 GB 1600 MHz 400 kr
HDD: WD 1TB 300 kr
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB500 kr
Grafikkort: XFX Radeon R9 290 4GB 1800 kr (+/- 200 kr beroende på modell)

Då suget inte idag inte är speciellt stort efter en AMD-baserad dator hade jag personligen sålt den i delar, jag tror att du får bättre betalt då.

Du har "toppmodellen" av AM3+ moderkort och AMD-processor, vilket är bra men tyvärr värderar inte alla som köper en komplett begagnat dator alltid detta så högt. Ska du sälja den som komplett så tror jag att du får mellan 5000-6000 kr, kanske en tusenlapp extra på Blocket.

Vad är det för 144 Hz skärm du har?

/Erik

Permalänk
Medlem

@Erik:
Hej,
jag är tacksam för ditt svar.
Jag har en AOC 24" 144hz skärm.

Permalänk
Medlem

Mer att tänka på...

Skrivet av Erik:

Din dator är baserad på en processor som i dag inte är speciellt populär, vilket begränsar intresset för din dator. Därmed inte sagt att den är värdelös

Om vi tittar på vad dina komponenter är värda på begagnatmarknaden idag
...
Då suget inte idag inte är speciellt stort efter en AMD-baserad dator hade jag personligen sålt den i delar, jag tror att du får bättre betalt då.

Jag håller med om din analys, Erik. För att tala i ekonomtermer så är utbudssidan av äldre datorkomponenter betydligt större än efterfrågesidan. Det finns helt enkelt betydligt fler som vill sälja än vad det finns personer som vill köpa. Att i ett sådant läge utgå från ett marknadspris på förstahandsmarknaden (affären) och göra ett avdrag, på exempelvis 50%, är inte realistiskt. Priset sätts utifrån efterfrågan, inte på ett sådant fiktivt marknadsvärde.

Däremot är jag inte så övertygad om att det är en god idé att sälja i delar. Ofta blir man sittande med en eller ett par delar som visar sig osäljbara till ett realistiskt pris (eftersom det helt saknas efterfrågan på dessa) och då blir den totala intäkten lägre än den man från början prognostiserat. För att ta ett enkelt exempel: Du vill sälja ett system bestående av tio delar. Du marknadsvärderar systemet i sin helhet till 9000 kronor, men varje del till 1000 kronor. Om du lyckas sälja 7 av de tio delarna, vilket får anses vara bra på andrahandsmarknaden får du alltså in 7000. I och för sig har du tre delar kvar. Men dessa har du ju dels ingen egen nytta av (dvs värdet för dig är noll) och eftersom du inte lyckats sälja dem har du inledningsvis prognostiserat marknadsvärdet fel. För att ens gå jämnt upp med att sälja hela systemet så kan du bara rabattera delarna 30%...

En vanlig orsak till den felaktiga prognosen av marknadspriset tycker jag verkar vara att man inte tänker på att delarna man försöker sälja har betydande avvikelser jämfört med vad en köpare får på förstahandsmarknaden. För att ta några exempel: CPU-fläkten saknar byglar för andra processorer än den som den monterats på, Chassit saknar emballage och monteringsdetaljer eller att delarna saknar kvitton och garantihandlingar även om de i och för sig skulle omfattas av sådana garantier.

Skrivet av Erik:

Du har "toppmodellen" av AM3+ moderkort och AMD-processor, vilket är bra men tyvärr värderar inte alla som köper en komplett begagnat dator alltid detta så högt. Ska du sälja den som komplett så tror jag att du får mellan 5000-6000 kr, kanske en tusenlapp extra på Blocket.

Vad är det för 144 Hz skärm du har?

/Erik