Förhandsbokning för Oculus Rift börjar imorgon

Permalänk
Medlem

Vad jag minns pratades det om 2500-3000kr för den färdiga produkten, men det var för 3 år sedan. Efter det, har mycket vatten flutit under broarna. Allt har uppgraderats och mycket lagts till.

Jag tror inte på drygt 4000kr, utan snarare mer på $549 x 8,5 ($-kurs) x 1,2 (tull, påslag mm) x 1,25 (moms) = ca 6995kr. Det är priset man får betala hos Webhallen, efter sommaren i år. Kom ihåg vart ni läste det först

Permalänk
Medlem

Jag som köpte två xbox one kontroller på mellandags rean. Trådlösa dessutom. Jag behöver inte fler.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är när kommer kodi plugin för riften och hur är det att se film på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Den stora frågan är när kommer kodi plugin för riften och hur är det att se film på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Den har en egen videospelare som följer med, tror det är samma som gear vr användare?

Permalänk
Medlem

Det här måste man ju nästan slå till på... fast kanske ändå är bättre att avvakta och vänta på lite tester och recensioner så man inte köper grisen i säcken. Sen lär det väl för min del krävas lite bättre grejer än ett HD 7950 anno 2012 980 ti är väl inte helt nytt längre, kanske bättre att vänta på Pascal istället innan man slår till på ett Oculus?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Det här måste man ju nästan slå till på... fast kanske ändå är bättre att avvakta och vänta på lite tester och recensioner så man inte köper grisen i säcken. Sen lär det väl för min del krävas lite bättre grejer än ett HD 7950 anno 2012 980 ti är väl inte helt nytt längre, kanske bättre att vänta på Pascal istället innan man slår till på ett Oculus?

Systemkraven för spelen som släpps av oculus motsvarar en dator som får 9000+ i Firestrike 1.1 enligt Palmer. Bara ladda ner demot och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Det är en gnäll post. Du har inget konstruktivt att komma med och det hade förmodligen gått fortare att googla fram svaren på dina frågor än att skriva hela posten.

Folk här har ju i allmänhet väldigt svårt för att förstå varför ny teknik är dyr och klarar inte av att koppla priserna i ett tidigt skede till de utvecklingskostnader som krävs för att komma först till marknaden med ny teknik. Det kommer alltid såna kommentarer på nya produkter, typ Asus Swift, Acer Predator, Oculus Rift etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Najs!

Hade dock gärna sett att man inte bundlar med en Xboxkontroll för att hålla priset nere istället. Kan ju lätt köpa till en separat om man behöver en.

Ska tydligen bara öka priset med 15$, vilket är rätt bra för en trådlöskontroll. Sen är det positivt att den levereras med kontrollen så spelutvecklare kan anpassa för xboxkontrollen, då slipper man halvtaskiga lösningarsom ska fungera till både kontroll och TB+M, typ som i Dragon Age: Inquisition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och det gäller inte majoriteten av inlägg som görs av de flesta användare i de flesta trådar här menar du?

Sen behöver inte ett icke-konkret inlägg med frågor som eventuellt har google-bara svar vara gnäll heller. Jag tror snarare det är så att vissa individer har en tendens att uppfatta alla åsikter som avviker från deras egna som gnäll.

Ja det gäller kanske för VR generellt, men Oculus verkar ju inte ha någon "budgetmodell" i pipen.

Sen är det inte specifik Oculus och facebook jag ogillar, utan kombinationen "Community-drivet projekt som köps upp av ett företag med massivt kapital vars mål med uppköpet främst är ökad vinst" i allmänhet.

Falskt. Oculus var uppköpt redan innan facebook. För att kunna utveckla Oculus så behövde de mycket mer resurser än vad de fick in av community. Redan innan facebook så hade de en massa investerare, som så klart ville ha avkastning på sin investering. Hade det inte varit facebook så hade det varit några andra som köpte upp hela Oculus, eller som investerade väldigt stora summor och då hade mycket att säga till om. Den bild av ett litet bohemt communitydrivet projekt köps upp av stora stygga Facebook som du försöker måla är inte baserad på fakta, utan på rena drömbilder från din sida.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag som köpte två xbox one kontroller på mellandags rean. Trådlösa dessutom. Jag behöver inte fler.

Sälj den då. Det har sagts en miljon gånger, men en av utvecklarnas främsta önskan till Oculus var att bundla en kontroll så att alla har en gemensam grund att stå på. Kontrollen i sig har Palmer sagt kostar så lite för dem att det vore idioti att inte skicka med den, alltså hade det inte gjort någon särskild skillnad för det totala priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sälj den då. Det har sagts en miljon gånger, men en av utvecklarnas främsta önskan till Oculus var att bundla en kontroll så att alla har en gemensam grund att stå på. Kontrollen i sig har Palmer sagt kostar så lite för dem att det vore idioti att inte skicka med den, alltså hade det inte gjort någon särskild skillnad för det totala priset.

Klart det går att sälja men du glömmer att detta tar tid av konsumenten/mig.
Jag har ett heltidsjobb och annat jag vill lägga min tid på än att skriva en annons, betala för den och eventuellt behöva paketera och skicka när den är såld.

Att de vill ha en gemensam grund är jättebra, men när något är tredjepart och varit ute i flera år måste man också ta hänsyn till att det kanske finns folk som redan äger det här, kanske kan vi sälja vår produkt billigare utan den medföljande kontrollen så folk som äger 1-x st redan inte ska behöva betala för en till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hur tror ni den funkar med gtx580 sli? Är ju rekommenderat 970. Kommer jag ens kunna njuta av den? Tänkte uppgradera till pascal i år så vill helst inte köpa något annan innan det.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Klart det går att sälja men du glömmer att detta tar tid av konsumenten/mig.
Jag har ett heltidsjobb och annat jag vill lägga min tid på än att skriva en annons, betala för den och eventuellt behöva paketera och skicka när den är såld.

Att de vill ha en gemensam grund är jättebra, men när något är tredjepart och varit ute i flera år måste man också ta hänsyn till att det kanske finns folk som redan äger det här, kanske kan vi sälja vår produkt billigare utan den medföljande kontrollen så folk som äger 1-x st redan inte ska behöva betala för en till.

Så du köper en produkt för 4000-5000kr och är arg och sårad att du inte kan spara 100kr? Verkligen?

Permalänk
Medlem

för dyrt hade hoppats på runt 300 dollar med gamla växelkursen dvs 2,5k, fast då hade det krävts en himla massa stöd från spel/film osv för att man faktiskt skulle ha någon användning av den. ur ett utvecklarperspektiv är den ju lätt värt det fast, fritid... som vanligt så får early adopters betala den stora notan och leva med dåligt utbud i början hehe hoppas som fan att skiten slår på sikt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Så du köper en produkt för 4000-5000kr och är arg och sårad att du inte kan spara 100kr? Verkligen?

Absolut inte arg. Man får väl diskutera saker och ting som man inte håller med om utan att vara arg? Eller du kanske inte fungerar så?

En xbox one kontroll kostar närmare 400kr än 100kr. Vill man ha den trådlös får man ge mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

BAM gratis rifts till alla kickstarter backers...

https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

4000Kr?? Jag tycker det här stärker min åsikt om att (Facebo)oculus rift är en "lyx och skrytprodukt" och knappast något som kommer finnas i var människas hem som det talats så flitigt om. Sen fattar jag inte vad Xbox har med det hela att göra. Har Microsoft också köpt in sig nu?

Sen om någon nu lyckas tolka detta som en gnällpost riktad mot Oculus så vill jag bara säga att så är det inte alls. Det verkar snarare som om vissa individer här tycker att jag inte får ha en åsikt om Oculus Rift. Så, nu var det sagt innan någon annan han göra det. Tack för (det fria) ordet!

"lyx och skrytprodukt" för 4000 kr? Du får nog fundera lite på vad "lyx" och "skryt" betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@pytonOrm: Klart man kommer testa xD

ja det är väl inget fel med det jag vet om torrent sida som har fett utbud på sånt för VR

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fluff3:

Inte dåligt, ganska bra sätt att betala tillbaka till de som var med tidigt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

En xbox one kontroll kostar närmare 400kr än 100kr. Vill man ha den trådlös får man ge mer.

För konsument ja, men inte i den här bundlingen. Har svårt att se att dom betalar mer än 5-10 dollar med tanke på marknadsförningsvärdet för Microsoft i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

"lyx och skrytprodukt" för 4000 kr? Du får nog fundera lite på vad "lyx" och "skryt" betyder.

Lägg till allt man behöver för att få det att lira bra också så är du strax uppe i rätt höga summor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Inte dåligt, ganska bra sätt att betala tillbaka till de som var med tidigt

Ett annat sätt att se det är att alla andra får betala. Har inte dessa fått sina dev kits som de pledgade för ?

Sänk priset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

För konsument ja, men inte i den här bundlingen. Har svårt att se att dom betalar mer än 5-10 dollar med tanke på marknadsförningsvärdet för Microsoft i detta fall.

Har du källa på det så är det fine med mig att få en kontroll för 100kr

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Köpa utan oberoende recensioner på denna och jämförande recension på konkurrenternas alternativ känns sådär lagom smart...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lägg till allt man behöver för att få det att lira bra också så är du strax uppe i rätt höga summor.

Ja? Tror fortfarande du behöver fundera lite över orden "lyx" och "skryt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Absolut inte arg. Man får väl diskutera saker och ting som man inte håller med om utan att vara arg? Eller du kanske inte fungerar så?

En xbox one kontroll kostar närmare 400kr än 100kr. Vill man ha den trådlös får man ge mer.

Oculus betalar inte det priset för kontrollerna. De går inte till webhallen och beställer 1 miljon kontroller. De får det direkt från MS för en väldigt billig peng

Skrivet av Devil May Cry:

Har du källa på det så är det fine med mig att på en kontroll för 100kr

$18 kosta kontrollen när den lanserades och nu är prisset för dom mycket mindre och borde hamna runt $5-10

Permalänk
Medlem

Ang Xbox One-kontrollen, värt att notera att Oculus SDK 1.0 nu vid Rift-släppet endast kommer att vara för Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har du källa på det så är det fine med mig att på en kontroll för 100kr

Finns massor av info om detta sedan tidigare. Det nämns inga exakta priser, men precis som flera andra redan skrivit här i tråden innan mig så runt 10 dollar är det man spekulerat i.

Från Palmer har det låtit ungefär såhär: http://venturebeat.com/2015/09/30/oculus-vr-found-palmer-luck...

“And the good news is that a traditional gamepad doesn’t cost a ton of money. They’re commodity hardware. We’re working directly with Microsoft. We’re able to get them at — I can’t say how cheap — but we’re getting them really cheap. It was kind of a no-brainer to include them with the Rift.”

“We are gonna force them to buy a gamepad, but it’s a low cost. To be honest, we’re getting them at a price where if they just sell them on eBay, they’re gonna come out ahead. That was an easier decision. That’s why Touch isn’t coming with the Rift right at the start. But it’s shipping shortly after. We’re not doing a mid-cycle refresh like Kinect was for Xbox 360. This is something that’s gonna be around there basically from the start of the product.”

Permalänk

Jahapp de som stödde Oculus Kickstarterkampanj från början får ett gratis exemplar
https://www.youtube.com/watch?v=f79zdVmF-dM
Edit: tvåa på pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

4000kr är fanimej inte illa, jag förväntade mig upp mot 10000kr när jag först hörde om VR för 2-3 år sedan.
Att det följer med en kontroll då är ju verkligen inte helt fel heller!

Håller med. Det skulle inte förvåna mig om Facebook subventionerar den här första modellen ganska kraftigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10